Uncategorized

رواية بطوطة عمر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة محمد

  رواية بطوطة عمر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم فاطمة محمد

عبد الرحمن: الفكره عدا تلات ايام ولسع مش قولتي رايك بتحبيني ولا لا .
مريم بتوتر : ا.ا بس بص هو أنا لسه مش قررت .
عبدالرحمن : لا قرري .
مريم : انت قولت اسبوع .
عبد الرحمن : ماشي يا ستي يلا اطلعي علشان مش القي اخوكي جاي يقول إن خطفتك ولا اقولك استني اجي معاكي بدل ما تلقيه قتل بطه فوق .
اما عند عمر وفاطمه .
عمر : أنا آسف علي الي قولته من شويه .
فاطمه بسخرية : ياااه انت جاي زعلان علي دي اومال لو عرفت أن دي ب النسبه ليا حاجه بسيطه اوي .
عمر برجاء : فاطمه ونبي مش تفتحي الموضوع ده.
فاطمه بضيق وهي تحافظ علي الهدوء حتي لا تغضب : اطلع برا يا عمر .
عمر : يا فاطمه اسمعي…
فاطمه بزعيق : قولتلك اطلع برا .
عمر بزعيق اكبر : هو اي الي اطلع برا انتي بتقولي اطلع من بيتي لا وكمان بتعلي صوتك انتي نسيتي نفسك ولا اي انتي الي زيك يتمنى بس أنه يبص في وشي .
عبد الرحمن ومريم دخلو بسرعه .
عبدالرحمن : في اي صوت الزعيق واصل لحد تحت ؟!.
حنان و وفاء جم .
وفاء : انتوا بتتخانقوا لي .
عمر هدي وخد نفس طويل وقال : لا ياطنط مفيش حاجه هي فاطمه بس عصبتني شويه .
حنان بصت علي فاطمه لقتها قاعده وفي علامات الصدمه علي وشها وبتعيط .
حنان : طيب يلا كل واحد يشوف هو رايح فين سبوني مع فاطمه شويه.
وفاء : لا خليكي انتي يا حنان أنا اصلا كنت عايزه فاطمه في موضوع .
حنان بهدوء : الي انتي شايفه.
كلهم خرجوا و وفاء قعدت جنب فاطمه علي السرير .
وفاء بحنان : في اي يابنتي من بقالك فتره مش عجباني .
فاطمه حضنت وفاء وقعدت تعيط كتير وقالت : محتاجه تبقي جنبي أنا لوحدي هنا .
وفاء : يا حبيبتي أنا طول عمري جنبك أنا عارفه أن كنت بضايقك كتير لكن برضوا أنا امك وهفضل امك  .
فاطمه : أنا لوحدي في الحياه دي أنا لو بابا كان عايش كان زمنا مش قاعدين في بيوت الناس .
وفاء : انتي بتقولي كده لي وكمان احنا طول عمرنا شايفين حنان بعيالها ناس كويسه وعمرهم ما قالوا كلمه تضايقنا .
فاطمه في نفسها : بس أنا اتقالي كلام يزعلني .
فاطمه ب ابتسامه ؛ طبعا محدش يزعلنا ؛ ماما .
وفاء : نعم .
فاطمه : ممكن تسامحيني وتعرفي أن عندي اسباب لي الي هعمله.
وفاء بقلق : هو انتي هتعملي اي ؟!.
 فاطمه : مفيش و يلا بقا علشان هنام .
وفاء ؛ طيب ابقي ارجعي تاني كليتك من بكره .
فاطمه : حاضر بس من بعد بكره هروح .
وفاء خرجت وفاطمه انهارت من البكاء .
  *# تاني يوم #* 
مريم راحت الكليه .
وعمر وعبد الرحمن راحوا الشغل .
فاطمه : ماما .
وفاء : نعم .
فاطمه حضنت وفاء : أنا اسفه .
وفاء ب استغراب : علي اي .
فاطمه : مفيش يا ست الكل يلا خالصوا اكل علي ما أنا هدخل انام شويه.
حنان : تمم تصبحي علي خير.
فاطمه دخلت الاوضه وهي مش عارفه الي هتعمله ده صح ولا غلط بس هي زهقت ومش هتقدر تستحمل اكتر من كده .
  *# بليل #* 
كانوا كلهم قاعدين بياكلوا الا فاطمه .
عبدالرحمن : هي بطه فين ؟.
حنان : قالت إنها هتنام ومن ساعتها وهي في الاوضه .
مريم : أنا لما غيرت غيرت في اوضه ماما علشان مش تصحي .
خلصوا اكل وكل واحد كان داخل الأوضه بتاعته علشان ينام .
مريم اول ما فتحت الباب اتصدمت وقالت بصريخ وخوف : عمر فاطمه ……
عبد الرحمن وعمر راحوا عندها بسرعه .
عبدالرحمن : ازاي مستحيل.
عمر بغضب : هو ده وقت ازاي ومش ازاي ……
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد