Uncategorized

رواية ماسة الفهد الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة محمد

 رواية ماسة الفهد الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة محمد

رواية ماسة الفهد الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة محمد

رواية ماسة الفهد الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة محمد

فريدة:بص انا فعلا مش بحب اللي بيلفوا ويدوروا على البنات وبعد مايحبوهم يسيبوهم بس انت باين عليك  مش كده
عبد الرحمن:يعني افهم انك موافقة ولا
فريدة:بس انا معرفش عنك حاجه
عبد الرحمن بفرحة:يبقا وافقتي عايزة بقا تعرفي عني اي يستي
فريدة:اسمك كامل عندك كام سنة كده
عبد الرحمن:اسمي عبد الرحمن محمد حياتي كلها في الامارات ومولود في الامارات بس بتكلم مصري عشان بابا مصري عايش معاهم في فيلا في دبي وليا فيلا تانية جمبهم شريك فهد في الشغل عندي 25 سنة وانتي
فريدة:انا مهندسة في تانية جامعة اسمي فريدة احمد ساكنة في المعادي بس مش فيلا او حاجه عايشة مع بابا وماما بس عندي 21 سنة
عبد الرحمن:طب انا كده عرفت عنك كل حاجه وانتي عرفتي عني كل حاجه انتي رايك اي واجي اقابل اهلك امتى
فريدة:انت مستعجل كده ليه
عبد الرحمن:انا هسافر تاني وعايز تيجي معايا اعرفك على العيلة ونلف العالم عشان ده هيبقا شهر العسل
فريدة:طب انا موافقة العنوان……….
عبد الرحمن:تمام يروحي استنيني
فريدة:انت لحقت تحبني عشان تقولي يروحي
عبد الرحمن:سمعتي عن الحب من اول نظرة
فريدة:اهه
عبد الرحمن:هو ده الحب من اول نظرة
تاني يوم الصبح
فهد:اصحي يا عروسة انتي كسولة كده لي مش انتي قولتي انتي اللي هتصحيني
ماسة:يووو بقاا سيبني انام
فهد:تنامي مين ياعروسة زمانهم بيسئلوا علينا تحت
ماسة:هووف اديني صحيت اهو
فهد:صباحية مباركة ياعروسة
ماسة:متكسفنيش بقاا ودخلت خدت شاور
ماسة:دودي البس الدريس ده ولا ده
فهد:البسي الطوبي ده
ماسة:اوكيي
هو دريس طوبي تحت الركبة سيكا كم منفوخ وكم عادي
ماسة:يلا ننزل انا جاهزة 
فهد:يلاا
ونزلوا 
ادهم:العرسان نزلوا يجماعة حرام عليكوا مكلناش مستنينكوا
فهد بضحك:معلش بقا اصل المدام كانت بتلبس
وقعدوا كلهم على السفرة 
مريم:ازيكوا ياعرسان عاملين اي
ماسة:الحمدلله ياماما كويسين
مريم:وانت يافهد كويس
فهد:كويس اوي الحمدلله 
وبيبص على ماسة وبيغمزلها
ماسة:امم كويس
والاهل كلهم اطمنوا عليهم
وفطروا وطلعوا
جاسم:بابا انا كنت عايز اكلمك في حاجه انا عايز اتجوز اسيل بنت عمي
معتز:ماشي يابني على خيرة الله نبقا نقول لعمك
جاسم:لا دلوقتي هنقوله دلوقتي
معتز:ماشي يابني بي انت مستعجل كده لي مش لسا هناخد رأيها الاول
جاسم:لا ماهي اكيد موافقة هيا تقدر ترفض
معتز:اي قصدك اي
جاسم:لا قصدي يعني ان اني حلو اكيد مش هترفض
معتز:مش بالشكل يابني
جاسم:طب يلا يابابا نروح 
عند احمد ابو اسيل
معتز:بص يااحمد انت اخويا وابني جاسم عايز يتجوز بنتك اسيل واحنا اكيد مش هنلاقي احسن منها
احمد:وانا اكيد مش هلاقي احسن من جاسم بس اخد رأيها
معتز:طب ناديها
جاسم:استنى انا هرن عليها
اسيل:الو 
جاسم:الو يااسيل انزلي المكتب
اسيل:بتقولي اسيل طب في اي تحت
جاسم بهمس:مفأجاة يلا انزلي
جاسم:نازلة اهي
احمد:تعالي اقعدي يااسيل بصي يابنتي جاسم طالب ايديك للجواز وانا عايز اعرف رايك
اسيل:اللي حضرتك تشوفه يابابا
احمد:يعني انتي موافقة انا عايز رايك انتي
اسيل:..
معتز:يبقا السكوت علامة الرضا حدد الميعاد وقولي
جاسم:بعد اسبوعين هاا رايكوا اي
احمد:خلاص يابني بعد اسبوعين
معتز:خلاص الف مبروك ياعروسة
اسيل:الله يبارك فيك ياعمي
عند فهد وماسة
ماسة:انا بكره عندي جامعة والمشكلة انوا امتحان وانا لازم اروح
فهد:هروح معاكي واجي معاكي مش هسيبك انا
ماسة:بجد بي بشرط تخرجني
فهد:ماشي ياست هخرجك بس انا مليش حاجه حلوة كده
ماسة:حاجه حلوة ازاي يعني
فهد:مثلا بوسة
ماسة:لاا لا 
وملحقتش تتكلم
لزقها فهد في الحيطة
فهد:بتقوليلي انا لا
ماسة:لالاا 
فهد بضحك:بتقوليها طب انا بقا هعرفك ازاي تقولي لا 
و فجاة..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد