Uncategorized

رواية سجينة العادات الفصل الثامن عشر 18 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل الثامن عشر 18 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثامن عشر 18 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل الثامن عشر 18 بقلم نرمين قدري

امير /الو أيوة ماهي وفجاءة قام وقف أمتي ده حصل وازاي مش يتصل بيا انا حلي حالا
نورما/ خير في ايه امير ايه حصل
امير /امي امي يا نورما
نورما / خير يا أمير في ايه
امير ،/,انا لازم اسافر البلد حالا معنديش وقت اشرح 
نورما / استني انا مسافرة معاك  اديني بس ربع ساعة الم حاجتي سحر من فضلك تعالي معايا علي مكتب
دخلت نورما وسحر مكتب 
نورما  / باستعجال سحر انتي مكاني هنا مش عاوزة غلطة لحد مرجع انا مش عارفه ايه اللي حصل هناك
وقفت سخر عند الباب 
سحر /اقسم بالله ما انتي خارخة من هنا غير لما افهم مين امير ده وتعرفيه منين و ايه سر العصبية اللي كنتي فيها ساعة الاجتماع 
نورما /سحر يعني انتي شايفه أن ده وقته يا سحر بعدين احكيلك كل حاجة وبالتفصيل كمان
سحر/ والله ما يحصل اديني عناوين حتي لكن تسبيني كده مش حيحصل انا معاكي من زمان وعارفاني مش حسكت غير لما اعرف
نورما /سحر امير يبقي جوزي وهو أخو اكمل حكيلك كل حاجة لما ارجع بس موضوع جواز ده مش عاوزة مخلوق يعرف عنه حاحة دلوقت
سحر/ نورما كل ده يحصل وانا معرفش احنا مش صحاب احنا اكتر من الاخوات يا نورما 
نورما /,وغالاوتي عندك اصبري عليا كل حاحة. حتعرفيها بس مش وقته الله يخليكي امير مستعجل واضح أن في مصيبة كبيرة حصلت في البلد
سحر / تمام يا نونو مش وقته بس يخربيت عقلك الواد مز انتي ازاي بنتعاملي معاه بلجفاء ده كله يا بنتي اللي زي ده  تخبي من ناس وتقفلي علية ده زي كتاب ما قال مافيهوش غلطة 
نورنا/ سحر تصدقي بالله انك هايفه وحظك مش فاضيالك اصبري عليا بس أقصي واوعي من سكتي دلوقتي علشان مطلعش عليكي جناني
سحر/ ماشي ماشي اهربي براحتك مسيرك حتقعي تحت ايدي
خرجت نورما من مكتب دخلت غرفة الاجتماعات 
نورما/ انا جاهزة خلصت شاور لها امير كان بيتكلم في تليفون
امير / أيوة اول طيارة مسافرة قنا تذاكرتين فريست كلاس كمان ساعة تمام نص ساعة حتكون في مطار
قفل امير تليفون
امير /ها تمام جاهزة محتاجة تروحي البيت تجيبي حاجة لسة قدمنا وقت علي معاك طيارة 
نورما/اه ياريت انا مش عارفه ظروف هناك ايه ححصلك بعرببتي 
امير/  لاء خليها هنا في جراج شركة تتفضلي معايا
خرج امير و نورما  تحت انظار سحر المزبهله من فجاءة 
ركبت نورما عربية مع امير 
نورما / هو ايه اللي حصل بلظبط ومالها مامتك
امير /معرفش كل اللي حصل بابا اتصل وقالي تعالي حلا امك بتموت غير كده معرفش
نورما  /تغير لون وشها الخوف  خير ان شاء خير 
وصلو البيت نزلت نورما 
امير / نورما من فضلك بسرعة مافيش وقت علشان نلحق طيارة 
نورما / دقتين بالظبط طلعت نورما تجري وبسرعة حضرت حاجتها و دخلت قوضة امير اول مرة تخشها جابتلو شنطة صغيرة حضرت فيها حاجتة ونزلت تجري بسرعة
وصلت عربية حاست بدوخة جامدة مقدرتش تقاومها 
لاحظ امير عدم اتزنها نزل بسرعة من عربية وماسكها قبل متقع 
واول مرة يلمسها بعد اخر مرة حاس وكان كهربا اتصربتج لجسمة فاق بسرعة 
ا
مير./  نورما نورما مالك حاسة بأية 
تمالكت نورما نفسها لقت نفسها بين اديه بعدت أيده بسرعة عنه 
امير  اسف بس ما كتش عندي حل غير كده علشان ما تقعيش بعتذر مرة تانية
نورما / بارتباك لا ء خلاص محصلش حاجة 
امير / هو ايه اللي حصل انا فجاءة لمحت رجليك بتلف علي بعضها خير وشكلها مش اول مرة لانك كنتي بتقاوحي مع نقسك
نورما / اكيد من الإجهاد و مكلتش حاجة علشان كده  دوخت
امير /بعصبية و انتي ايه اللي ميخليكيش تأكلي اتفضلي اركبي مافيش وقت لدلعك ده 
نورما /شعرت بالاحراج انا مش بدلع علي فكرة ومحدش قالك تنزل وتلحقني وتاني مرة لو بموت متحطش ايدك دي عليا مفهوم 
امير /مفهوم ممكن تركبي علشان انا خلاص معادنش عندي أعصاب خبر امي دوخة بتاعتك خلو اعصابي صفر اتفضلي اركبي 
ركبت نورما قفل امير بابها وركب ماسك تليفون 
امير/ بجدية وصرامة أيوة فؤاد وانت جاي علي مطار هات معاك وجبتين اكل 
فؤاد/ ماشي امير بيه تحب اجيب ايه
امير /اي حاجة فؤاد اخلص بس علشان معنديش وقت 
فؤاد /  أنا قربت خلاص علي مطار و حجبلكم من هناك الاكل 
امير/  ماشي فؤاد سلام 
ساق امير العربية بسرعة كبيرة و متكلمتش ولا كلمة 
نورما من كتر سرعة عربية مش قادة شعرت بدوار و أنها عاوزة ترجع مافي معدتها 
نورما / امير اقف تقف بسرعة 
وقف امير مستعجب من طلبها 
نزلت نورما رجعت ما في بطنها نزل امير بزجاجة ماية
امير /بخصة نورما انتي كويسة شكلك تعبانه بجد انا ممكن ارجعك مع فؤاد هو جاي ياخد عربية من مطار ممكن اخليه بروحك 
نورما /لاء لاء انا احسن بس هو مين فؤاد
امير / اركبي بس ونتكلم واحنا في طريق علشان وقت ركبت نورما براحة لشعورها بدوار 
امير /فؤاد ده سواق شركة عندي بس مش ده موضوعنا انتي شكلك تعبانه بجد وشك أصفر جدا
نورما / انا كويس شويه إرهاق مع قلة اكل و شكلي داخل عليا دور برد شديد 
امير. / ممكن بردو الف سلامه عليكي يا بنت قلبي
شعرت نورما بخفقان شد في قلبها من كلمة بنت قلبي 
كلمة ليها مذاق خاص علي قلبها تجعل قلبها يخفق بشدة
وصل امير مطار ركن عربية لمح فؤاد بيدور عليه
امير/  بصوت عالي فؤاد فؤاد هنا تعالي 
جري فؤاد و في أيده وحبات اكل سلم امير الاكل وتذاكر طيارة  و امير عطاله مفاتيح العربية 
اخد امير الاكل من فؤاد و راح لنورما
امير /من غير ولا كلمة ولا مناهده كتير تتفضلي كولي بسرع. طيارة قدمها ربع ساعة اخلصي
نورنا / بس انا مش جعانه خالص
امير بنرفزاه / انتي متعرفيش تعيشي من غير ما تعترضي  بس دي مش مشكلتي خالص دلوقتي اتفضلي يلا كلي
فتحت نورما الاكل وكأنها بقلها سنة ما اكلتش انقضت علي الاكل من كتر جوع محستش بنفسها وهي بتاكل الوحبتين كل ده وامير منزلش عينه من عليها وهو ينتظر لها بنظرات حب و عشق واعجاب يود أن يسحبها لحضنه ليستمد منها قوته يود أن يختبي بداخلها ليمنع وسواس عقله يشتغل عما يجري في قنا
يود  أن يقول لها ضميني إكتر اكتر فا انا كلطفل محتاج حنانك 
اشعر كاني ظمأن لدفءك اريد أن ارتوي من حنانك كي اطمئن قلبي الذي ينبض بين ضلوعي بنبض نبضات قلق وجع ولكنه ابي أن يهين نفسة وهو عارف  ردها  حيكون ايه
استشعرت نورما ما يدور في عقله واستشعرت شعوره بتوهان كانه طفل فقد أمة لتوة
نورما /امير انت كويس 
هز امير راسة بالرفض لاء يا نورما مش كويس مش كويس مش حستحمل افقد حد تاني موت اكمل كسرني كسرني لدرجة اني ممكن يحصلي حاجة لو حد جراله حاحة 
نورما بطريقة لا إرادية حطت اديها علي أيده وكأنه تبث له الامان 
احس امير بلمسة أيدها وكأنها تحتضنه تغمض عينيه بشده كأنه داخل حضنها يستمد قوته منها 
فاق امير علي صوت نداء طيارة 
امير / يلا يا بنت قلبي طيارة 
ماسك امير ايد نورما كالطفل يخشي فقدان امه ماسك أيدها بشده 
شعرت نورما بحاجة الشديدة لأديها سابت اديها تحتضن أيده 
طلعو طايرة وهو ما زال متمسك بايديها بشده وبعد مده من وقت لا يعلم عددها هو أو هي وكأنهم مغيبن عن واقع وايدهم بتحكي كل شيء وصلو مطار قنا 
كان في انتظارهم عربية مخصوص اخدتهم مستشفي 
وصل امير مستشفي وجري بسرعة وراه نورما قابل أمير ولده 
امير /بابا طمني ماما فين  هي فين 
والده/ اهدي يا ولدي امك محتاجة منا دعاء مافيش في يدنا غير أكده
امير/  ايه ايه امي ماتت يعني ماتت
والده / لاء ياولدي ليه بتقول أكده امك زينه بس هي في غرفة الانعاش محجوزة فاقدة وعي 
نورما  انتهدت كان قلبها حيقف من خوف 
امير/ هي فين غرفة زفت دي 
ولده/ اهدي ياولدي زيارة ممنوعة عنها 
امير/  هو ايه اللي حصل عاوز افهم 
ولده/ مخبرش هي كانت عتشرب قهوة كالعاده وفجأة لقتها بتقولي بطني ووقعت من طولها
امير /دكتور قال ايه  يعني عندها ايه 
ولده/ مخبرش لساته محكاش معايه
امير/ ماشي يا بوي حروح اشوفه 
ماشي امير و جرت وراه  نورما
نورما/ امير امير. استني جاية معاك 
امير /ماشي بسرعة بس
وصل امير عند دكتور 
امير/  مساء الخير دكتور انا امير العزاوي 
دكتور اهلا استاذ امير حضرتك علم من اعلام الاقتصاد معروف جدا
امير  / الله يحفظك بس ممكن تقولي حاله امي ايه 
دكتور / مكدبش عليك ولدتك انكتباها عمر جديد 
امير /  ازاي مش فاهم 
دكتور/ امك اتحط ليها سم قوي في قهوة وحظها أن قهوة بتقلل مفعوله وهي كمان مشربتش غير بق واحد بس ربنا معاها بجد بس السم عملها جلطة بسيطة بس لحقتها بس في مشكلة صغيرة جلطة أثرت عليها حتقعد بس شهر شهرين شلل نصفي و كل ما كانت نفسيتها حلوة المده. مرضها معتمد علي نفسيتها 
امير / سم سم انت متاكد من كلامك ده سم وفي بتها دي كارثة. 
نورما / اهدي بس يا امير أن شاءالله حتكون كويسة 
امير /انتي عارفة بيقول ايه بيقول أن حد من جوا البيت حط سم لامي يعني كان ممكن يحطه علي اي حاحة غير القهوة و أمي تضيع مننا 
دكتور /خد بالك أن نوع سم ده مش بببان أنه سم نوعية بيبان أنه جلطة دماغية و ممكن كمان بعمل ساكته دماغية ده اخطر نوع وللاسف النوع ده مش موجود في مصر ده جاي من برا احنا عرفنا أنه سم لأن متفاعلش مع قهوة فبان مع تحاليل لو اي حاحة تاتبة مكناش عرفنا 
بداء مخ امير بشتغل 
امير /يعني انت قاصدك أن سم ده مش هنا في مصر. 
دكتور /خالص مش موجود اللي مدخله عارف هو بيعمل لبه بلظبط اعذرني انا لازم ابلغ الشرطة علشان دي مسؤلية 
امير /براحتك يا دكتور ده شغلك بس مش عاوز حد يعرف
دلوقتي انك بلغت 
امير /نورما خاليكي انتي هنا مش عاوز  يعرف انك رجعتي من مصر خالص حتي اهلك مفهوم
نورما /مفهوم بس ايه افهم 
امير/ مش وقته أنا رايح مشوار نص ساعة وراجع مش عاوزك تخرجي برا باب مستشفي بعصبية مرة واحدة اسمعي كلام في حياتك بقي وسا بها ومشي 
دكتور/ من بعيد استاذ امير لو سمحت ثواني 
امير /خير  يا دكتور في ايه 
دكتور /دي جناية قتل وانا بلغت شرطة وهما في طريق   امير /تمام انا مسافة سكة ربع ساعة حكون هنا علي بال ما يوصلو
خرج امير بسرعة متواجه السرايا 
دخل هدوء دون علم. خد دخل علي مطبخ 
امير/  فوزية تعالي عاوزك في مكتب
فوزية /برعب أوامرك امير بيه 
دخلت فوزية وخوفها باين علي وشها
امير/  اقعدي هنا و احكي ليا ايه اللي حصل بلظبط من ساعة ما عملتي  فنجان قهوة 
فوزية / بعياط واللهي يابيه ما عملت حاجة اقسم بالله ما عملت انا عملتها زي كل يوم 
امير / ركزي ايه اللي حصل علشان لو مركزتيش البوليس حياخدك انتي وانا مليش دعوه بيكي 
فوزية / بالهوي يا لهوي احب علي ايدك يا بيه معملتش حاجة اخب علي ايدك. يا بيه انا غلبانه و بربي يتامى 
امير  / يبقي خلاص احكي ليا ايه اللي حصل بلظبط 
فوزية /  مخبراشي مخبراشي لاء لاء في حاجة غربية حوصلت حتي انا كنت مستغربة  قوي 
امبارح وانا بعمل قهوة دخلت عليا ست ماهي تزعق علي الأكل أنه اتاخر وهي جعانة وقالتلي هاتي قهوة انا خوديها للست كبيرة و اخدتها و قبل ما تحصل باب رجعت تاني وقالتلي خديها انتي و ديها احسن ست كبيرة تضايق 
اصل انا سمعتهم بيتخانقو مع بعض فوق والست كبيرة بتقول لست ماهي أنها حاتفضحها عندك و سامحني يا أمير بيه  انا سمعت كل كلامهم واللهي مش قاصدي اسمع
امير/  اخلصي ما عنديش وقت سمعتي ايه 
فوزية/  سامحني يارب سامحتي  واللهي غصب عني
امير ى/ بزعيق ,اخلصي بقي 
فوزية / بخوف حاضر حاضر سمعت ست كبيرة بتقولها انها  عارفه  هي عاوزة ايه  من اول يوم دخلتي في هنا وان ست ماهي مكناش حامل اصلا و أن ست كبيرة عملت كده مع ست نورما علشان تحميها من ست ماهي وان ست ماهي اتفقت مع دكتور علشان يقول أنها سقطت الولد اللي في بطنها 
امير/  بعصبية وغضب شديد كل ده عارفاه وساكته 
فوزىة  / انا خفت يابيه انا حاجي فين وسطيكم
امير/  فوزية حسك عينك حد يعرف بكلام ده او اي مخلوق يعرف اني عرفت بكلام ده 
فوزية/  عيب يا بيه انا لحم كتافي من خيركم وانا اتربيت في بيت هنا وست كبيرة هي اللي ربتني .
امير / روحي شوفي شغلك دلوقتي
فوزية /يعني انا كده خلاص مش حتبلغ  عني
امير/روحي يا فوزية دلوقتي ومتقلقيش انتي بنت البيت ده
امير ماشي يا ماهيتاب دبور وزن علي خراب عشه انا ما 
سجنتك مبقاش امير العزاوي
طلع امير عندها كانت بتكلم في تليفون مش حاسة 
ماهي/  أيوة يا جاك دكتور زفت ده كل شوية يتصل يهدد أنه خيقول لامير
جاك / سيبك منه انا حتصرف معاه الصبح تسمعي خبرة 
المهم ركزي في اللي عندك 
ماهي /أنا خلصت من الحيزبونه كبيرة وتقريبا كده ماتت  غارت في داهية عقبال امير علشان اورث بقي 
طلع امير بهدوء من غير ما تحس بيه بس المفجاءة أنه كان بيسجلها كل كلام 
امير اه يأولاد ال …. ماشي سهله سهلة الحساب بعدين
رجع امير مستشفي 
لقي الكل متجمع عند هانم 
امير  / بفزع خير في ايه امي حصلها حاحة 
نورما/  انت اتاخرت ليه كل  ده متقلقش   هي كويسة بس فاقت وكانت عازة تشوفك 
دخل امير بسرعة لاقها نايمة على السرير وبوقها معوج  وعنيها رايحة جاية بتسال عليه  دخل بأس أيدها 
امير/   سلامتك يا امي وغلاوتك لااجبلك  حقك اصبري عليا واجمدي كده انتي قوية وحتعديها 
هزت هانم رأسها ا نها سمعاه 
دخل دكتور يلا بقي كفايا كده انهاردة سبوها  ترتاح 
شاروت هانم بعتها علي نورما 
امير / انتي عاوزة نورما يا امي 
هزت هانم رأسها مواقفة 
امير / نورما من فضلك قريي امي عاوزاكي 
قريت نورما  منهم رفعت هانم أيدها بصعوبة بالغة و ماسكة ا يد نورما وحطتها علي ايد امير وبدأت تهمهم 
امير/  خير يا امي عاوزة ايه وليه حطتي ا يد نورما علي ايدي 
هانم / بدأت تتهته في كلام ج. و ز 
امير / اتجوز انتي عاوزاني اتجوز نورما 
هانم / اااااه اممم
نورما لسة حتكلم امير ماسك أيده بشده علي نورما علشان تسكت 
امير / حاضر يا امي حاضر بكرة مأذون يكون هنا  يكتب علينا 
ابتسمت هانم ابتسامة باهته 
لكن علامات  الغضب  وعدم الرضا علي وجه نورما 
دكتور /  اظن كده كفابا يلا اساذنكم 
امير / حاضر يا دكتور طلعين 
طلع امير و نورما شدت اديها منه 
نورما/  بعصبية انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم عن لساني مين قالك انا حتجوزك 
امير/ ممكن تهدي اهدي خلينا تعرف تتكلم امي مش مستحملة و دكتور قال ان حالتها نفسية عليها عامل وانتي اصلا مراتي ولا ناسيتي  كل اللي احنا حنعمل حنوثق العقد بموافقتك 
نورما / بغضب وعصبية مبالغ فيها نجوم سما اقربلك 
امير / انتي ايه اللي معصبك متقلقيش الوضع مش حيتغير زي ما احنا علي وضعنا بس عقد حيكون بموافقتك  وانتي زي ما انتي في قوضتك وانا في اوقضتي
نوما/  وانا بقول  لاء لاء لاء  يا أمير مش حيحصل و مش راحت دايخه وغابت عن الوعي 
امير بلهفة عاشق وبدون وعي طلعت منه كلمة  بنت قلبي  وجري عليها 
امير /بفزع دكتور دكتور عاوزة دكتور حالا جري عليه كل ممرضين نقلوها قوضة كشف و أخدو عينة بسرعة من  دمها تحليل 
دكتور /متقلقش انا بس مش عاوزة لديها اي حاحة غير لما نتيجة تحليل أظهر 
امير/  يعني حنسبها غايبة عن وعي كده انت شاكك في حاجة ياكتور  طمني انا حموت من خوف 
دكتور/ابتسم   متخافش مافيش حاجة تقلق نبضات قلبها منتظمة مش مشكله سبها كده 
دخلت ممرضة وعلي وشها ابتسامة 
دكتور / خير يا ملك زي ما انا متوقع 
ملك/ طبعا ياكتور مبروووك مدام حامل 
نزلت كلمه علي امير زي زلزال
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

تعليق واحد

اترك رد