Uncategorized

رواية بين الحب والأب الفصل الثامن 8 والأخير بقلم آلاء فرج

 رواية بين الحب والأب الفصل الثامن 8 والأخير بقلم آلاء فرج

رواية بين الحب والأب الفصل الثامن 8 والأخير بقلم آلاء فرج

رواية بين الحب والأب الفصل الثامن 8 والأخير بقلم آلاء فرج

أركان بأستغراب : في اي بتصرخي كده ليه في الحمام
موده بسعاده : أنا حامل
أركان بصدمه : اااا… انا هبقي اب
موده بسعاده : أيوه انا فرحانه اوي يا أركان
شالها أركان بسعاده وفضل يلف بيها من كتر الفرحه وهي فضلت تضحك
دخل محمد الشقه لقا أركان شايل موده وعمال يلف بيها
محمد بهزار : استغفر الله العظيم يارب راعي شعوري طيب انا سنجل حرام عليكم
سابها أركان على الأرض وراح وقف قدام محمد واتكلم بسعاده :موده حامل
محمد : الف الف مبروك بجد فرحت اوي يتربى في عزكم
عدت شهور ما بين حمل موده وتعبها اللي بيزيد يوم عن يوم وأركان خايف عليها وبالرغم من تعبها الا انها دايماً بتتخانق مع أركان ومحمد وهما مستحملين عشان هرمونات الحمل
بعد ٧ شهور
موده بزعيق : هات الريمود يا أركان بقا
أركان بضيق : بس بقا عايز اتفرج على الماتش
موده ببكاء : عااااااااااااااا مش عايزه اتفرج علي الماتش هات الفيلم عااااااااااااااا
محمد بضحك : صووتك يا ماما وطي صوتك، يا عيني يا أركان صعبت عليا والله
موده بخوف : اه اه أركان شكلي هولد
أركان بزهق : كل يوم تقولي كده لسه بدري يا حبيتي انتِ في الشهر السابع
موده بصريخ : لا لا لا انا بووووووووووولد الحقووووووووووني
أركان بخوف : يلاهوي اعمل اي اعمل اي
موده بصريخ : اتصل بالدكتور بتاعي الحقووووووني منك لله طلقننننننننننننننني
محمد بضحك : مش قادر منظركم مضحك احسن دي آخره قله الادب حد قالك احملي
موده بصريخ : ابعد عنيييييييييييييييي يا مستفز اااااااه
بعد ساعات
وصلت موده إلى المستشفى بعد صريخ والناس كلها اتفرجت عليهم
&&&&&$&$
واقف أركان متوتر قدام اوضه العمليات ومحمد واقف بيشرب سيجاره ببرود
أركان بضيق : يا برودك يا اخي واقف تشرب سيجاره وموده جوا في اوضه العمليات
محمد بضحك : اسكت عشان انا اصلاً مش طايقها دي عضت ايدي لحد ما ورمت ابو الولاده على اللي عايزه تخلف
أركان بقلق : ربنا يستر دي ولدت في الشهر ٧
&&&&&&&
ساعه اتنين تلاته اربعه لحد ما وصلت ٧ ساعات وموده جوا في اوضه العمليات
قاعد أركان متوتر على الكرسي وكل شويه يبص في الساعه ومحمد نايم في مكانه
قام أركان وقف من مكانه وزعق بكل صوته :حد طيب يطلع يطمني اي القرف ده يا دكتوووووووور
* صوت بكاء طفل *
صحي محمد علي صوت أركان اللي بيزعق وبعدين ابتسم اول لما سمع صوت البيبي
خرجت الدكتور وقالت : الف مبروك خلفت بنت زي القمر ومرات حضرتك كويسه بس هتفضل كام يوم في المستشفى لأنها ولدت بدري والطفله صحتها كويسه
محمد بضحك : ما هو لازم يبقى الطفل صحته كويسه دي موده كانت بتأكل ١٠ مرات في اليوم
اما أركان كان في عالم تاني مسك الطفله وإيده بترتعش وراح اذن في ودنها
الله اكبر الله اكبر الله اكبر
خلص أركان وبعدين عينه دمعت مش مصدق نفسه انه بقا اب خلاص
مسك محمد الطفله من أركان ودخل أركان يطمن على موده
&&&&&&&&&
يوم السبوع
وقفت موده قدام المرايه وربطت شعرها بالتوكه ولبست التاج
وبصت لنفسها في المرايه بأبتسامه
كانت لابسه فستان ابيض منفوش حاجة بسيطه وحاطه مكياج بسيط ورافعه شعرها لفوق ديل حصان ولابسه تاج
خرجت من الاوضه لقيت أركان مستنيها قدام الاوضه وماسك البيبي
باس أركان رأسها وحط إيده في ايدها وبالايد التانيه ماسك بيها البيبي
نزلوا على السلم وكل الحاضرين فضلوا يصقفوا
اول حكايتنا كانت حزن وفراق وتعب ومشاكل وخناق وقتل
حطينا ايدنا في ايد بعض وكملنا الحياه بالرغم من أن كل واحد فينا كان عندوا أعداء
أنا بحمد ربنا انه عوضني عشان صبرت واستحملت عوضني خير
عايزه اقولكم ان البنت تقدر تعمل اي حاجة ما فيش حاجة صعبه عليها البنت زي الولد وما ينفعش الام والاب يفرقوا بينهم لأي سبب من الأسباب
وإن لازم تسامح عشان تقدر تكمل حياتك سامح العباد عشان رب العباد يسامح
وان لو ماشي في طريق غلط ارجع بسرعه وقرب من ربنا ما تقولش مش هيغفر ليا لا ربنا غفور رحيم وهيساحمك وحاول تقرب من ربنا وتصلي اوعك تسيب الصلاه لان الصلاه الحاجة الوحيده اللي هتخليك مرتاح دايماً ومش زعلان
وان كل واحد ليه ذكره سيئه في حياته حاول انك تمسحها من دماغك وكمل حياتك عادي الحياه مش هتوقف على حد ولا بتوقف على حد
خليك دايماً فرفوش ما تخليش النكد يغلبك لا اضحك ده حتى النبي قال تبسم وربك قال وبشر الصابرين ♥️
وخلي دايماً في بالك ان الحياه لعبه هتخسر شويه وهتكسب شويه بس المهم انك ما تستلمش ابداً
وبكده حكايتنا خلصت
انا كنت المذنب والعاصي ولما لحمت جمالك توبت وكأني شوفتك تاج رأسي ورسمتك ليا البيت والبخت ♥️
#تمت
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد