Uncategorized

رواية زواج بالغصب الفصل الاول 1 بقلم سنيوريتا

 رواية زواج بالغصب الفصل الاول 1 بقلم سنيوريتا
رواية زواج بالغصب الفصل الاول 1 بقلم سنيوريتا

رواية زواج بالغصب الفصل الاول 1 بقلم سنيوريتا

يشرق يوم جديد ع ابطلنا 
مرفت والدة مريم : يلا يا مريم اصحي علشان متتأخريش ع الجامعه 
مريم : حرام عليكي انا نايمه متأخر شوية و هقوم اروح الجامعه بس سبينى انام شوية مرفت :يلا يا بت قومي تعبتيني معاكي و يلا علشان ابوكي يوصلك و هو رايح الشغل
مريم : خلاص قومت ‏
مرفت: يلا يا بت قومي البسي ‏
مريم: حاضر انا هقوم 
قامت مريم لبست لبس الجامعه المكون من جيبه و بضي و طرحه و كانت زي الملائكه و مكنتش من نوع البنات اللي بتحط مكياج علشان هى حلوة لوحدها لبست و صلت الفجر و خرجت وكان والدها قاعد ع السفره البسيطه المكونة من اربع كراسي 
مريم : صباح الخير يا بابا 
كامل والد مريم : صباح الخير يا مريم عامله اي يا حبيبتي ؟
مريم :كويسه جدا بس هبقي احسن لو قولت ل ماما متصحينيش بدري تانى انا هبقي اصحي لوحدي علشان انا ببقي تعبانة علشان ببقا قاعده اذاكر طول الليل 
كامل :خلاص كفاية كلام اي راديو فتح هقولها خلاص
مريم:حبيبي يا بابا
مرفت : يا مريم يا مريم !!!
مريم : نعم يا ماما 
مرفت : تعالي طلعي معايا الفطار علشان تلحقي تفطري و تروحي الجامعه
مريم : ماشي يا ماما جايه 
نسيب مريم و عائلتها تفطر ‎:-)‎
نروح ع فيلا المهندس احمد 
كان احمد بيلبس بدلة السوداء و رش برفانة المذهب للعقل و خرج من غرفة و ذهب ل ولدة 
احمد:صباح الخير يا احلي ام 
حنان والدة احمد :صباح الخير يا حبيبي عامل اي ؟
احمد :الحمدلله 
حنان : انا عايزه اروح عند صحبيتي بس مش حابه ان السواق يودينى اي رايك لو انت بعد الشغل بتعدي عليا تودينى ‎;-);-)‎
احمد:من عينى يا اجمل ام ف الدنيا بس عايزه تروحلها الساعه كام اصل انا عندي انهارده شغل لغاية الساعه ٧
حنان :انا اصلا هروح ف الوقت ده 
احمد:خلاص يا حبيبتي هعدي عليكي و اوديكي 
ساره الخدامه : حنان هانم الفطار جاهز ع السفره 
حنان: شكرا يا ساره اتفضلي احنا جين نفطر تسلم ايديكي 
ذهب احمد و امه حنان لكي يفطروا 
ع العلم حنان انسانة طيبه جدا و بتحب الخير لكل الناس 
خلصوا فطار واحمد سلم ع امه و وعدها ان هو يوصلها عند صحبتها و هو ذهب شركته 
نروح عند مريم 
مريم بعد ما خلصت فطرها هى و عائلتها الصغيره و والدها وصلها للجامعه 
مريم : اهلا ازيك يا فاطمه وحشانى جدا ؟
فاطمه صديقة مريم من الطفوله :حبيبتي يا مريومة انا كويسه انا زي الفل وانتي عامله اي انتي والواد المز اللي لازق فيكي ده 
مريم :اي بت كل الكلام اولا هو مش لازق في و بصراحه من نحيت مز ف مز بس بقولك مشفتهوش 
فاطمه :لأ انا جايه قبلك يجي بنص ساعه بس مشفتهوش 
مريم :طب ماشي يلا ندخل المدرج علشان الدكتور قرب يجي و علشان اشوف خالد يمكن يكون جوه 
فاطمه يلا 
مع العلم خالد ده مع مريم ف نفس الكليه بس هو اكبر منها بسنتين علشان كان عايد سنتين يعنى بياخد السنة بسنتين و هى معجبه بي جدا و بترسم حياتها معاه و هو كمان بيكلمها بس تسليه 
المهم مريم دخلت المدرج لقت خالد قاعد مع بنت و البنت دي صايعه لابسه بنطلون جينز ديق جدا و بضي ع القمر و بحمالات و سايبه شعرها وقاعد يضحك معاها ف هى اديقت جدا ف ندهت علية 
مريم :خالد 
خالد: ثوانى جي 
خرج خالد لمريم 
خالد:ازيك يا مريومه ؟
مريم :مين دي اللي كنت قاعد تضحك معاها 
خالد بصلها وضحك و قال : مالك بتغيري ولا اي و ع فكره انتي اجمل منها بكتير 
مريم بصتله بستغراب و كان دموعها هتنزل بس هى قومت نفسها و مسحتها من غير م هو يشفها وقالت : لأ انا اغير من دي 
خالد:طب مدايقه لي بقا 
مريم:خلاص يا خالد خلينا نقعد يلا يا فاطمه نقعد 
فاطمه كانت مديقه ع مريم ان هى بتحب شخص مش بيحافظ ع مشاعرها كده 
و راوح قاعده ف المدرج و اليوم عدي و مريم قاعده مع خالد ف الكافتريا 
نسبهم يقعدوا مع بعض 
نروح عند احمد ف شغله و كلم والدته و قالها ان هو هيجي ع الساعه ٥ علشان خلص شغله بدري 
و مريم خلصت يوم وروحت بيتها و كانت بتذاكر 
واحمد روح الفيلا و كان بيجهز نفسه علشان يوصل ولدته عند صحبتها!!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد