Uncategorized

رواية توأمي الفصل العاشر 10 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل العاشر 10 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل العاشر 10 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل العاشر 10 بقلم منة سامح

الدكتور:حاسة بحاجة 
نورين بدموع وتعب:ل لا م مش حاسة …..واكملت بخوف:ل لا يادكتور اوعي يكون الي في دماغي صح 
الدكتور بصلها بحزن شديد ومقدرش يتكلم 
يزن بخوف:في أي يادكتور مالك زعلان ليه 
الدكتور بصله بحزن: بص ياايزن الواقعة كانت مش سهلة وزي مقولتلك انكوا جبتها متأخر شوية وده سببلها ارتجاج في المخ وانا بصراحة مكنتش متخيل أنها هتفوق بس الحمد لله فاقت منها…….بس اكيد انتو مؤمنين بقضاء ربنا بصراحة أنا كنت شاكك في فقدان ذاكرة بس للاسف هي جالها شلل نصفي 
فريدة شهقت بصدمة وعياطها زاد ويزن دموع نزلت وكان في عالم تاني بس فاق علي صريخ اختوا 
نورين بتعب وانهيار :ي يعنييييي ايه يعني انا بقيت عاجرزة بقيت مشلولةةةة لاااااااا لا يادكتور انت اكيد بتهزر ……وبدأت دموعها تزداد :لا ياااادكتور متقولش كدة انا كويسة وبصت ليزن اااااااااه ياايزن اه اختك بقت عاجزة 
يزن جري عليها بسرعة وقال بدموع وحزن:بس ياحبيبتي بس ده قضاءربنا وان شاء الله هو وقت وهتقومي تاني صح يادكتور 
الدكتور بأمل: ايوة صح الحمد لله أن الشلل نصفي لان ده هيبقي مؤقت وبالعلاج هترجعي زي الاول واكتر والله بس هي مسألة وقت مش اكتر ..
يزن فرح وبص علي نورين:شوفتي شوفتي ياحبيبتي هتبقي كويسة والله وحضنها جامد 
نورين وهي في حضنه :يزن انا خايفة اوووي 
يزن :ادام انا معاكي متخافيش من حاجة تمام وبص علي أمه الي واقفة بتعيط من سكات وقال:تعالي ياامي قربي 
فريدة قربت عليهم وهما التلاتة حضنوا بعد 
نورين افتكرت وخرجت من حضنها بخوف:مليكة ياايزن مليكة عاملة ايه 
يزن :متقلقيش ياحبيبتي هي في الاوضة الي جنبك وأكمل بحزن :تعبانة اوي اوي يانورين دخلت في حالة نفسية وكل ماقرب منها تصوت وشكلها بحزن اويي 
نورين بعياط :ا انا عايزة اشوفها ياايزن عايزة اشوف اختي 
يزن وهو بينيمها:حاضر ياحبيبتي بس ارتاحي شوية وهوديكي ليها …..وبص لأمه خليكي معاها ياامي هجيب حاجة وهاجي 
وخرج 
يزن بتوعد وكره :وحياة كل دمعة نزلت من اخواتي لاهندمك علي الي عملته ده واتصل بحد 
يزن بجدية :وصلت لحاجة 
_ لا يافندم اختفي خالص ومش عارفة أوصل لحد 
يزن :تخليك وراه لحد متجبيهولي فااااهم وقفل 
____________________عند مازن واياد في المكتب 
اياد :مازن متقولش لحد علي موضوع الحادثة وبذات عمرو ده 
مازن باستغراب :وده ليه أن شاء الله 
اياد قام بغضب:لان ببساطة الواد ده مش مرتاحلوا وجيت وقولتلك أنه الواد ده وراه حاجة بس انت مش عايز تصدقني وده براحتك لكن مش تقولوا علي كل حاجة في حياتنا كمان 
مازن قام بغضب:ايوةةةة وده ليه مش عايز اقول علي الحادثة 
اي بغضب اكتر:لان هو ال……..ومقدرش يكمل وخرج ورزع الباب بغضب وراه وخرج من الشركة كلها 
مازن اتنهد بغضب وخرج هو كمان 
مازن لسكرتيرة :الغي اي اجتماع النهاردة انا خارج ومشي ومدهاش فرصة ترد 
________________ في أوضة نورين 
نورين وهي بتحاول تقوم :ماما تعالي ساعديني 
فريدة قامت بسرعة ومساعدتها أنها تقعد علي الكرسي 
وقالت:راحة فين يابنتي انتي لسة تعبانة ارتاحي شوية 
نورين بحزن:لا ياماما لازم اشوف مليكة وديني ليها لو سمحتي 
فريدة بحزن ؛بلاش انا ياحبيبتي بصي انا هوديكي لحد اوضتها وانتي ادخلي 
نورين بصتلها بحزن :تمام 
وفعلا فريدة وقت الكرسي لقدام الباب ونورين خدت نفس عميق ودخلت واول مادخلت 
مليكة …………
__________________في مكان مجهول 
احمد :بيدور عليك ياباشا خلي بالك 
سيد بخوف بس حاول يداريه :متقلقش مش هيعرف يوصلي هنا المكان ميعرفوش دبت النملة 
احمد ضحك بسخرية وقال :براحتك انا قولت الي عندي ومشي 
________________عند يزن 
قاعد في حتة هادية وباصص لسما وهو بيدمع وبيقول :انا ضعيف اوي يارب صبرني مش عارف تلاقيها منين من مليكة ولا من نورين ولا من امي الي مش عارف هوديها لفين يااارب انا تعبت بجد تعبت …..سبتني ليبيه ياباااابا ليه ….لا لا ياايزن ده قضاء وقدر استغفر الله العظيم يارب استغفر الله العظيم 
وسكت وهو سارح في السما بس شاف واحد قاعد قريب منه شوية وعمال يعيط زي الطفل الي ضايع منه أمه ومن غير أي مقدمات قام وراح نحيته
يزن قعد جمبه بهدوءوبص لسما :تعرف الدنيا ديه مش مستاهلة أننا نعيط عشانها لأن العياط مش اسلم حل لينا انا كنت قاعد هناك وكنت يعيط زيك كدة بس قولت وانا ليه اعيط ليه والعياط  مش هيفيد بحاجة اه هترتاح بس هتتعب من جواك اكتر كل ليه 
اياد بيبص عليه ولسة هيرد بس اتفاجئ :م مش معقول 
يزن ………..
_____________نرجع لنورين
اول مادخلت لقت مليكة قاعدة وضامة رجلها وعمالة تعيط وقال مرة واحد :لا لا ارجوك ابعد عني ابعد عني متلمسنييش 
وسكت فجاءة وحالتها صاعبة اوي 
نورين مقدرتش تمنع دموعها تنزل ونزلت دموعها جامد علي اختها وتوأمها وحتة منها وبقت تحاول تقرب بكرسي بتاعها براحة بس وقفت فجاءة علي صراخ مليكة 
مليكة بصراخ:متقربشششش لااا الحقوني الحقوني 
نورين بدموع :مليكة حبيبتي ده انا اختك توأمك نورين 
مليكة بعياط وانهيار:لااا ارجوك متقربش متقربش لااااا سيبني 
نورين بصألها بصدمة وحزن كبير وبتعيط بسكات 
بس دخل الممرضين بسرعة في الاوضة علي صوت مليكة ووبيحاولوا يهدوها بس مش عارفين بحد اما ادوها حقنا مناومة الممرضة لنورين :حضرتك مين انتي بتعملي ايه هنا 
نورين بدموع: أ.انا ا اختها اختها توأمها خليني جنبها لوسحميت وانا مش هعمل صوت بس تعالي زقيني  جمب السرير لو سمحتي 
الممرضة بحزن :تمام بس اول ماتصحي اخرجي علي طول علشان زي مماانتي شايفة وراحت ناحيتها وزقت الكرسي لجمب السرير وخرجت 
ونورين بصت علي مليكة بحزن ودموع ومسكت أيدها وباستها وقعدت تعيط علي الي حصلهم 
_______________________عند مازن خرج من الشركة وركب عربيته ومشي وده كله تحت عيون حد 
مازن بحزن:ياتري انت فين يااياد انا تبعت والله تعبت مش عارف الاقيها منين ولا منين …..وبعدين افتكر نورين وملامحها ابتسم بخفة :ياتري هشوفك ولا لا وحشتيني يلي مجنناني
__________________نرجع ليزن واياد 
اياد بعدم تصديق:م مش معقول انت يزن يزن صاحب شركات الشافعي صح 
يزن بصله وضحك بخفة .والله ضحكتيني وانا مش قادر اضحك بص احنا بنتكلم في ايه وانت في ……ااااه ياسيدي انا يزن صاحب شركات الشافعي وركز في ملامح اياد وقال 
..استني انا عرفك انت كمان انت صاحب شركات الدمنهوري صح بس ياتري انت اياد ولا مازن  بسمع عنكوا كتير 
اياد :اه انا اانا اياد   ومازن يبقي اخويا الكبير …..بس شوف القدر خلانا نتقابل ازاي لأن كنت ناوي اروح لك الشركة علشان  الشغل بس عرفت انك عندك مشاكل ومش بتيجي بقالك يومين كدة 
يزن رجع بص للسما تاني واتنهد بحزن :اه فعلا بقالي فترة مش بروح كان في شوية مشاكل كدة  
اياد :طب ايه اقوم امشي ولا ايه لا بص ماانا مش هسيبك غير لما تحكيلي ايه الي مزعلك وايه الي جابك المكان تعريب ده …وخلاص احنا من النهاردة صحاب ياسطا 
يزن بضحك:والله يابني انت مشكلة …هقولك بس بشرط تقولي انت كمان كل الي عندك  انا هحكيلك حكاياتنا من الاول وانت كذالك 
اياد اتنهد بحزن:سامعك 
يزن بصله وبدأ يحكي الي مر بيه هو وأخواته من اول ما هربوا لحد دلوقتي 
اياد بحزن:بجد انا اكني سامع مسلسل هندي بجد انت بطل انت شايل هم فوق دماغك جامد اوي ربنا معاك وآلله …وغير كدة كمان في عز الظروف ديه اجتهدت علي نفسك وتعبت وعملت بدل الشركة عشرة والله انت جامد ربنا يفرحك يارب ويشفي اخواتك أن شاء الله هيرجعوا احسن من الاول
يزن :توه توه مش هنسي بردوا سامعك 
اياد :انت خدت بالك …. هحكيلك ياسطا وفعلا بدأ يحكي كل حاجة من الاول وموت أهله وكل حاجة 
يزن بحزن:ربنا يرحمهم يارب 
اياد بحزن:يااارب 
يزن بابتسامة حزن :احنا مش بقينا صحاب مش كدة 
اياد بابتسامة  :واكتر كمان قدام ارتحتلك كدة يبقي اعرف انك اكتر من أخ كمان …..بصراحة عمري ماوثقت في حد كدة غير اخويا مازن 
يزن :كانك بتحكي عني …بجد هتبقي اجدع صاحب وأخ ليا وسكتوا شوية ووحضنوا بعض وكل واحد بيفكر في همه الي شغلوا
______________________________________________
عدا اسبوع علي ابطالنا 
يزن واياد دائما في تواصل مع بعض وبقوا اجدع صحاب ومليكة علي نفس حالتها بس مع محاولة نورين ويزن معاها بقت تهدي وفريدة مش بتقرب من مليكة خالص علشان متتعبش اكتر ونورين زعلانة جدا علي اختها وعلي حالتها الي هي فيها بس مش بتبين علشان متتعبش يزن بس هو حاسس بيها وعارف ومازن بيروح الشركة عادي وعمرو بيروحلوا كل فترة  واياد زعلان من مازن ومش بيكلموا وده مزعل مازن جدا وهو زعلان جدا بردوا 
_____عند مازن واياد في البيت 
اياد بجمود:انا رايح ازور واحد صحبي النهاردة ومش عارف هتأخر ولا لا 
مازن بحزن:هتفضل زعلان كدة كتير مع اني انا المفروض الي ازعل مش انت …وكمان مين صحبك ده انت معندكش صحاب الي اعرفه 
اياد :انت الي بدأت مش انا نفسي في مرة يامازن تصدق كلامي نفسي متخدنيش اكني عيل صغير طب يعم اعتبرني اني عيل صغير في كل حاجة لكن الموضوع ده لازم تصدقني في لان انا عارف كل حاجة عن الواد ده 
مازن بهدوء:طب ايه الحاجة ديه فهمني 
اياد بغموض:مش دلوقتي يامازن كل حاجة في وقتها احسن 
مازن بقلة حيلة :تمام يااياد هحاول اعمل بكلامك …..وسكت شوية وقال :تعالي بقي هنا كدة 
اياد بحزن مصطنع:الي عايزني يجيلي
مازن ضحك عليه وقام قعد جمبه وحضنها جامد:والله وحشني حضنك يااياد 
اياد بابتسامة وهو بيبدلوا الحضن :وانت والله بس الكرامة بقي فوق اي حاجة انت عارف 
مازن افتكر وقال باستغراب:مين بقي صاحبك ده 
اياد بابتسامة :يزن 
مازن بعدم تصديق:اكيد مش الي في بالي 
اياد هز رأسه ببرود:هو هو الي في دماغك يزن محمد الشافعي بنفسه ….وأكمل :بجد انا مهما اتكلمت عنه ده أجدع صاحب وأخ بجد طيب وجدع اوي
مازن بصدمة :ازاي اتعرفتوا علي بعض ازاي يااخاين من غيري عااااا …وكمان بتقول اخ قدامي خاين
اياد بضحك:ياعم اتنيلي والله النكد هو الي جمعنا …..هحكيلك  وبدأ يحكيلوا ازاي اتعرفوا علي بعض وقصتوا ايه
مازن بحزن :يااااه ده مر بحاجات كتير اوي بجد ربنا يكون في عونه والله …. انا جاي معاك النهاردة عايزة اتعرف عليه اوي
اياد :اشطا علي الساعة 5 كدة نتحرك 
مازن وهو بيقوم :خلاص هروح اخلص شغل كدة وجاي باي 
اياد :باي 
_____________عند مليكة في اوضتها قاعدة علي نفس حالتها ضامة رجليها وبتعيط بس بقت احسن من الاول وبقت تحس بلي حوليها بس مش بتكلم
يزن دخل عليها بهدوء 
وقعد جنبها بهدوء:هتفضلي كدة كتير وحشتيني اوي وحشني هبلك وضحكتك ولسانك الي عايز قطعه ده بس مشكلة وحشتيني اوي يامليكة وحشني كلامك وخناقاتك ومقالبك …تعرفي بتقطع جدا علي حالتك كل اما اشوفك كدة بتقطع جامد يامليكة وحشني حضنك اوي يامليكة وحشتيني اوي ارجعي يامليكة ارجعي مليكة بتاعت زمان ….نورين تعبانة اوي يامليكة بس هي مش عايزة تبين كدة علشان خايفة عليا بس هي مش عارفة أن انا حاسس بيها وبالي هي. بتمر بيه بجد انا تعبان اوي والي تعبني اكتر اني مش عارف اقربلك ولا احضنك عارفة حضنك بيحسسني بالأمان  بجد مع انك هبلة وتافهة بس فيكي شوية عقل وحشتيني اوي ي توأمي عارف انك بتحبي لما انديلك بلاسم ده ….أن شاء الله يامليكة هتقومي وهتبقي بخير وقام وقف وخائف يقرب من مليكة ورجع تاني مشي وقفل الباب 
ومليكة كانت سامعاه وبتعيط وبس 
__________________ الساعة بقت خامسة “في أوضة نورين  
نورين بحزن وبعصبية وهي بتضرب رجليها:ايييي مفيش تحسن حتة مش حاسة بيكي خالص ليه زهقت من الكرسي ده بقي زهقت بقيتي منظر بس ….وقعدت تعيط جامد وصوت شهاقتها يعلي اكتر :يااارب انا تعبت بجد تعبانة اوي وبصت علي نفسها في المرابة يكسرة والم:شكلك ده هو قدرك  ونصيبك يانورين واتنهدت بتعب وحزن 
وكان يزن واقف برة وسامعها وعنيه دمعت بس حاول يبقي قوي وخبط ودخل 
واول مادخل نورين مسحت دموعها بسرعة وقالت :ايه ياايزن مليكة اتكلمت 
يزن بحزن:لا ياحبيبتي بس هي كويسة الحمد لله 
نورين :الحمد لله 
يزن :انتي كويسة يانورين 
نورين بكذب وابتسامة:اه طبعا ياايزن انا كويسة اهو 
يزن راح قدمها ونذل علي رجليه وقال :بس انا عارف انك مش كويسة خالص ياحبيبتي متكبتيش في نفسك  مهما خبيتي مش هتعرفي تخبي عني انتي اختي توأمي وحتة مني 
نورين بصتله شوية والدموع بتتحمع في عينيها واترمت في حضنه وقعدت تعيط جامد وصوت شهقاتها بتعلي 
وقعدت كدة وقت مش قليل من غير كلام قطع السكوت ده صوت الجرس بتاعهم 
يزن افتكر :جم اهو 
نورين باستغراب:هما مين دول 
يزن وهو بيقوم:صحابي عرفوا انكوا خرجتوا من المستشفي وكدة جايين يطمنوا عليا ظبطي نفسك ياحبيبتي واخرجي .
نورين بحزن:بلاش انا ياايزن مش مهم أخرج 
يزن فهم وقرب منها مسك وشها :اوعي تنزلي وشك كدة تاني انتي فترة وهتعدي ياحبيبتي وغير كدة كمان انتي تشرفي اي حد ….وأكمل :كان نفسي مليكة تطلع بس انتي عارفة بتخرجش من اوضتها ولا بتتكلم….يلا حضري نفسك بسرعة عقبال مستقبلهم وباسها من خدها وخرج 
ونورين ابتسمت بحب ودخلت تلبس 
____
فريدة فتحت :مين انتو 
اياد :احم مش ده بيت يزن محمد الشافعي 
فريدة :اه يابني انا مامتوا نقولوا مين
اياد بابتسامة:ازيك ياامي انا اياد خالد الدمنهوري وده اخويا مازن صحاب يزن  
فريدة بابتسامة :اه يابني انفصلوا اتفضلوا ودخلوا قعدوا وفريدة قعدت 
ويزن نازل علي السلم وبيقول بضحك:حبيبيييييي 
اياد قام :صحبييييي والاتنين خدوا بعض بالحضن 
ومازن وفريدة بيضحكوا عليهم 
اياد بابتسامة :اعرفك ياايزن اخويا مازن 
يزن بصله بابتسامة وسلم عليه وقال:بس انتو شبه بعض اوي انتو توأم 
مازن بابتسامة:لا بينا سنة بس سبحان الله بقي أكننا توأم بس انت عامل ايه بسمع عنك كتير والله اخواتك عاملين ايه 
يزن بابتسامة حزن:الحمد لله هي نورين بس بتجهز وجاية اهو 
مازن :لا عادي براحتها 
فريدة نادت علي الخدامة وقالت  بابتسامة:تشربوا ايه يا ولاد  
اياد :قهوة 
مازن :قهوة 
وفعلا الخدامة مشيت تعمل القهوة 
بعد وقت قليل 
يزن شاف نورين بتشاولوا علشان يطلع يجيبها وفعلا استأذن وطلع وجاب نورين ومازن واياد بصيت في الأرض 
نورين وهي جاية بابتسامة:اهلا اهلا نورتوا 
اياد ومازن بيرفعوا رأسهم ومازن عارف الصوت كويس بس كدب نفسه ورفعوا رأسهم هما الاتنين وانصدموا ………
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!