Uncategorized

رواية زواج بالإكراه الفصل العاشر 10 بقلم نسرين احمد

  رواية زواج بالإكراه الفصل العاشر 10 بقلم نسرين احمد
 رواية زواج بالإكراه الفصل العاشر 10 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل العاشر 10 بقلم نسرين احمد

مراد خرج وهو حزين ومضايق وحياه زعلت من اللى قاله أخوها ؛ سوزان خدت محمد على جمب : أكيد فى سوء تفاهم متظلمش حياه انت مش فاهم فى حاجه غلط .
محمد متعصب وبصوت عالى : بالعكس اللى أنا فهمته هو الصح وحياه هترجع معانا مش هسيبها هنا لوحدها تانى . 
( فرحت ميرنا لما سمعت ان حياه هتمشى وهيخلالها الجو ) .
حياه دخلت عليهم الاوضه وهى كلها حزن وخوف وقلق : وحياه ربنا انت فاهم غلط .. دا هو جه عشان خرجت بدرى والمفروض أنى أستاذن منه قبل ما أخرج وكمان فى أوراق لسه مخلصتش وانا اتفجأت أنكو جايين وانا مش معقول هسيبكو كدا لوحدكو فى الشارع كان لازم أجى استقبلكو . 
محمد : كل الكلام دا حلو أوى واللى أنا شوفته دا كان ايه ؟ يمسك أيدك بتاع أيه . 
حياه للحظه صمت : اييي … لا داا كان فى قطه وانت عارف أنى بخاف من القطط فمسك أيدى . 
محمد بيحاول يتفهم الوضع ويفكر للحظه فى اللى قالته حياه .
ندى : على فكره حياه دى بنت مؤدبه وانا عمرى مش ما شوفت منها أى حاجه وحشه بالعكس دى بنت بميت راجل .
ميرنا اضيقت : متتدخليش أنتى ياندى هما أخوات أحرار مع بعض واللى غلط أكيد هيتحاسب ؛ وبصت لحياه . ( حياه فهمت ميرنا أنها مبتحبلهاش الخير مهما عملت حياه ليها ) .
نغم مراته : خلاص بقى يامحمد أنت مكبر الموضوع أوى حياه فهمتك على كل حاجه أهو .
سوزان : خلاص يامحمد أحنا جايين ننبسط يومين ونمشى .
محمد موجه كلامه لحياه : خلاص بس أى تصرف غلط هيكون فيهكلام تانى مفهوم .
حياه : حاضر اللى تشوفه .
                &&&&&&&&&&
مراد سايق عربيته وعلي سرعه ٢٢٠ بيفكر حياه هتقول أيه لأخوها ؛ ليان اتصلت علي مراد : مراد اتصلت عليك مبتردش ..
مراد : في حاجه ياليان
ليان : اه طارق نزل نهائي من الامارات وهيستقر هنا في مصر . 
مراد : اشمعنا كدا هو طول عمره حابب الغربه 
ليان : معرفش أنا قولت أعرفك اتفقنا كلنا هنتقابل في النادي بكره بما أنك أجازه .
مراد : حاضر هشوف .. كيان يحيي وكيان عاملين أيه سلميلي عليهم .
ليان : حاضر مع السلامه .
استوووووووب ….. نبذه مختصره عن طارق 
( طارق أبن عم مراد كان مسافر الامارات ونزل نهائي ليعيش وسط أهله ويفتح الفرع التاني من مشروعه وهو معرض سيارات كبير وضخم ودايما كان بيغير من مراد وهو صغير لكثره أمواله وممتلكاته بس ياتري هيفضل كدا ولا هيتغير معاه ) 
                *************
اقترحت ندي عليهم أنهم يذهبو للنادي للترفيه وتغيير جو والاولاد ينزلو سباحه 
حياه : فكره حلوه أيه رأيكو 
سوزان ونعم في نفس واحد : ياااريت وباقي الاشخاص وافقو علي الذهاب .
ذهبو في اليوم التالي للنادي والتقو بمراد وعيلته هناك .
ياوقععععه سووودااا هههههه 
محمد شاف مرادو خد حياه علي جمب : أنتي كنتي عارفه أنه هنا 
حياه : لا والله العظيم يا محمد ما اعرف انه جاي النهارده هو أصلا مشترك في النادي وبيجي في أي وقت .
وقعدت باقي العيله 
ليان : مش دي حياه !! ومين اللي معاها دول ؟
مراد : دول أهلها 
ليان : تعالي نسلم عليهم . 
مراد : لا روحي سلمي أنتي
( ذهبت ليان ليهم وسلمت علي حياه وأهلها وقالتلهم تعااو اقعدو معانا ) 
حياه : معلشي خليها مره تانيه عشان الاولاد ينزلو البسين ويتبسطو بس .. هما مسافرين بكره 
ليان : ماشي يا حبيبتي تبقي أخاد رقمك من مراد واكلمك سلام .
حياه: تمام 
سوزان : مين الموزه دي ياحياه 
ندي : دي أخت مراد 
سوزان : ايووه قمرايه وشيك أوي 
***********
طارق وصل النادي لابس شورت وقميص ومتشيك والسجاره في أيده وسلم عليهم واحد واحد واحشني يامراد اخبارك 
حب يحرجهم ازيك ياساره ايه اتجوزتو ولا لسه ؟ 
ساره : ما انت عارف أن أحنا انفصلنا من زمان 
طارق قعد وشاف حياه وهي قاعده بتلبس البورنص لبنت أختها الله مين القمر دي .
خاله مراد : دي موظفه عند مراد في الشركه 
مراد غار عليها : سيبك أنت قولي أيه اللي نزلك نهائي .
طارق : معرفش حاسس أني زهقت ومليت من الغربه مهمها الواحد سافر وقعد سنين مصير الواحد هيحن لبلده تاني .
ليان : أكيد طبعا .. ها بقي قولي لاقيت العروسه ولا لسه ؟
طارق : لا لسه عايزاك تشوفيلي عروسه قمر زي اللي هناك دي ( بيشاور علي حياه ) 
ليان لمحت مراد بيبص علي حياه وقالتله : ان شاء الله .
حياه قاعده وحست للحظه أن الدنيا بتلف بيها ( اه نسيت أقولكو انها ماكلتش من امبارح وبسبب قلت أكلها ضغطها بينخفض ) 
حياه : انا هروح الحمام واجيب مايه معايا 
سوزان ماشي متتأخريش 
مراد شافها قامت ما صدق وقام وراها ذهبت للحمام ومحمد لاحظ الموقف وفضل مستني مكانه وخرجت حياه وهي مدروخه ومش علي بعضها وقفت اتساندت علي الحيطه وشافها مراد قلق عليها فرحلها .
مراد : حياه مالك 
حياه اتفجأت بوجوده : مفيش
مراد : لا شكلك تعبان وساندها 
حياه : مراد أمشي أنت محمد ممكن يشوفك معايا ويفهم غلط للمره التانيه 
مراد : انا شايفك تعبانه وانا مش هسيبك 
حياه وملامح وشها مكلها خوف : عشان خاطري يامراد .
حياه داخت أكتر وقربت ليه وهي مغمضه عيونها  ومسكت فيه وهو مسبهاش وكانو قريبين من بعض جدا ومراد مش عارف يعمل ايه وبالصدفه ميرنا ماشيه مع بنت صحبتها تانيه وشافتهم ذهبت لمحمد أخو حياه وقالتلهم أنهم مع بعض قام محمد متعصب   وجري عليهم وفي هذه اللحظه فتحت حياه عيناها ولسه بترجع لوعيها شافت أخوها ؛ 
محمد شد حياه من مراد أنت بتعمل أيه ياسافل وهوووووب ضرب مراد بالقلم علي وجه 
( مراد مش قادر يرد عليه بنفس أسلوب محمد بس عامل اعتبار لحياه حبيبه القلبوالروح وأنه أخوها مضطر يستحمله ) وقامت الخناقه بينهم وكل الناس شافتهم وعيلته شاهدو الخناقه .
ليان : ياخبر ألحق ياطارق دا مراد ؛ ازاي الحيوان دا يمد أيده عليه 
طارق فرق ما بينهم وخد مراد ومشيو من النادي علي البيت وأهله حصلوهم وساره ومامتهم كانوا مبسوطين نفسهم يبعدوها عنه بأي طريقه .
محمد شد حياه : أتفضلي أنجري قدامي وذهبو للبيت ييجهزو شنطتهم للسفر 
حياه : انا مش هسافر
محمد : وليكي عين كمان تتكلمي بعد ما شوفتكو في حضن بعض .. قليله الربايه 
حياه مش قادره تتكلم وبتاخد نفسها وندي صعبان عليها حياه حضرو شنطهم وذهبو للشرقيه .
      ***************
ومرت الايام ولم ينسي مراد البنت الرقيقه الجميله اللي خطفت قلبه من أول مره شافو بعض فيها 
وحياه قاعده في بيت والدها مبتشتغلش زهقانه من القاعده لوحدها ليل نهار علما بأن الشرقيه عكس القاهره في وسائل الترفيه وكل حاجه وكل تفكيرها انها تنزل شغل وتقابل ناس وتصاحب ناس بس هتشتغل أيه ف بلدها وأصلا مفيش شغل وكل هذه الافكار تراود حياه . 
ذهبت ميرنا للشركه وهي تحاول لفت الانتباه لمديرها في الشغل بطرق مختلفه وأصلا مديرها معجب بيها للباقتها وشياكتها خاصه أنها تحاول تلبيه رغباته علي عده مرات . 
وندي اترفضت من شغلها واشتغلت في مكان سكرتيره في مكتب محاماه . 
وساره مع محاولات فشل زريع في لفت الانتباه لمراد ولكنه غير مهتم بيها نهائيا 
حياه قررت تذهب لمحمد وتبلغه بقرار سافرها من تاني بس هل هيوافق ولا هيرفض ؟؟؟؟؟؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد