Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة أسامة

نوح ..بس يبقي بوظوا القهوه
ادم…تصدق شكلها كده مبيعرفوش يعملوا
ليل…مالكم يابنات
زهره…من غير تريقه بقي ولا نعرف ولا منعرفش اصلا مفيش قهوه ولا في شاي ولا عصير اقولك ولا اي حاجه خالص البيت مش فيه غير مايه…وضربت نور في كتفها سيباني اتكلم واخلص وواثفه ساكته ونسيتي ان انتي اللي عزمتي عليهم????????????
فاللحظه دي..ليل وادم ونوح مفدروش يمسكو نفسهم من الضحك
وفجأه.. رن جرس الشقه..
راحت نور تفتح لقيته جاسر ومعاه كذا شنطه
نور…ازيك ياجاسر اتفضل
جاسر ازيك يانور هما جم
نور..اه جوه اتفضل
جاسر كان باين عليه الارهاق وشكله لسه نايم علي نفسه طيب امسكي مني الشنط دي خدتهم منه نور
دخل جوه سلم عليهم
نوح…كل ده
جاسر…كل ده ايه انا متأخرتش يادوب خدت شاور ولبست وجيت علي طول
ادم…شكلك منمتش كويس
جاسر..ملحقتش اصلا انام لما روحت بابا كان لسه مراحش الشركه فضلت اعد معاه شويه لحد ما خرج وبعدها فضلت اتكلم مع ماما شويه يمكن اكتر من ساعه وبعدين نمت حبه صحيت علي تليفون نوح مش قادر حاسس ان عيني بتقفل لوحدها
ادم…انا كمان مش قادر تعبان جدا
ليل…معلش نخلص اللي احنا جايين عشانه وبعدها روحوا نامو
جاسر…بص لزهره نعلش زهره هتعبك معايا ممكن تعمليلي فنجان قهوه عشان افوق شويه
بصو الشباب لبعض وضحكو علي زهره وهي بتضرب نور لا بقولك ايه ردي انا مش هفضل كده انا اللي ارد كله بسببك
ضحكت عليها نور
جاسر…في ايه
نوح….ابدا بس نور من شويه عزمت علينا بقلب نشرب حاجه والبيت مش فيه غير مايه
جاسر….ااااااه انا نسيت خالص
ليل…امال ايه الشنط اللي في ايدك دي
جاسر…لا ده غدا مانا عارف الببت مش فيه حاجه وهما محدش فيهم كل وانا مكلتش واكيد انت. مكلتوش قولت اجيب غدا وناكل سوا بس معرفش ان البيت فاضي لدرجه القوه والشاي كمان
ليل…متحملش هم نخلص بس حوارنا ده وكل حاجه هتجهز انهرده
…..
عشق….ااااه براحه ياتمارا مش قادره
تمارا…معلش حقك عليا انتي جمبك كله ازرق ياعشق
عشق…اصلي وقعت عليه جامد
تمارا…معلش الحمد لله انك بخير انا لبستك خلاص تعالي بقي اسرحك والبسك الطرحه عشان شكلهم جم بره
عشق ماشي
خلصت تمارا بسرعه وساعدت عشق فالطرحه وخرجو مع بعض  تمارا مسنده عشق
تمارا…مساء الخير
الشباب مساء النور
ادم…ازيك ياعشق حمدالله عالسلامه
عشق…بابتسامه الله يسلمك يا ادم
نوح….عامله ايه ياعشق
عشق…بخير الحمد لله يانوح
ليل..كلن باصصلها من اول ما لمحها من بعيد ومنزلش عينه من عليها تجاهلت عشق نظراته باحراج وراحت مع تمارا اعدت عالكرسي ادام ليل علي طول
تمارا…مرتاحه كده
عشق…اه الحمد لله
تمارا…بصتلهم تشربو ايه ياجماعه
ضحكو كلهم بصوت عالي ابتسم ليل وهز راسه شمال ويمين
تمارا….????????????هو انا قولت نكته????
نوح…ياستي اعدي بقي بتعزمو بقلب وانتو اعدين في شقه مفيهاش غير مايه
تمارا…يعني ايه
نوح…بص لجاسر الحق دي كمان مش فاهمه
جاسر….ضحك معلش اصل شبح الحته فهمها بعافيه شويه
تمارا…والله بقي كده طب والله ما فاهمه
ادم…لا الطالعه دي سيبوها لزهره
بصت تمارا لزهره اللي بتحاول تكتم ضحكها
تمارا…في ايه يابت بتضحكي علي ايه
زهره…ابدا بس نور عزمت عليهم بقلب ولما دخلت ملقتش ولا قهوه ولا شاي واتحرجت تخرج تقول ودبستني انا وبعدها جاسر جه وطلب قهوه وباصصلي انا والمصيبه دي برده ساكته مفيش هنا غير مايه وبس
تمارا…ايه ده اه انا ازاي نسيت وبصت لجاسر مش انا قولتلك الصبح عايزه رقم سوبر ماركت????
جاسر…انا جبتلكم غدا ونسيت والله خالص حوار السوبر ماركت ده
ليل…تمارا تعالي اعدي بس الاول نخلص موضوعنا ده الاول والماركت ده هنظبطه قبل ما نمشي تمام
تمارا…تمام
نوح….لا استني الله يكرمك تمام ايه بس قبل الكلام ناكل الاول الاكل ريحته تجنن وانا بصراحه مش قادر وبعدين هيبرد
ادم.. علي طول همك علي بطنك
نوح…لا يا شيخ ده من امته ده انت فالاكل قطر
ليل…نوح عنده حق البيت فاضي خالص والبنات من الصبح ماكلوش وعشق كمان لازم تاكل كويس عشان العلاج بتاعها
تمارا…طيب تعالي يانور معايا نجهز السفره
جاسر…بسرعه يا نور قبل ما تمارا تاكل دراعك????????
بصتله تمارا..????????????ماشي
راحت نور وزهره مع تمارا فتحو الشنط وابتدوا يحضروا السفره ويحطوا الاكل
وقاموا كلهم مع بعض عالسفره كلوا مع بعض..وبعد فتره بسيطه خلصوا اكل نضفو البنات السفره ورجعوا اعدو
ولع ليل سيجاره هو والشباب
ليل…بصوا بقي في كلام مهم اوي هيتقال من عشق لازم تسمعوه كويس وتحاولوا تصدقوه مهما كنتو شايفينه غريب…ماشي
الجميع تمام
بص ليل لعشق اللي اعده ادامه اتكلمي ياعشق احكيلهم كل حاجه من البدايه.
هزت عشق راسها وبصت عليهم كلهم مركزين معاها حست بالتوتر خدت نفس طويل وهي مغمضه عينها…فتحت عينها وبصتلهم…
عشق….الحكايه كلها بدأت من اول يوم شوفت فيه بابا انا والبنات
وابتدت عشق تحكي كل حاجه حصلت بالحرف معادا ان البنات والشباب هيحبوا بعض.. مقالتش لجاسر ان ابوه كان هو اللي وراهم وده كان طلب ليل من عشق انها متقولش
عشق…بس ده كل اللي حصل ومن وقتها وكل حاجه بالحرف بتحصل كل حاجه شوفتها بشوفها تاني الكلام اللي كان بيتقال بيتعاد بالحرف يمكن في اشخاص بتتبدل في اشخاص مش بيبقو موجودين بس الموقف بيحصل بتفاصيله…زي اللي حصلي بالظبط المفروض كانت نور وزهره معايا الموقف حصل بس من غيرهم وبصت لتمارا..صدقيني ياتمارا فضلت بعد الايام اللي هيحصلك فيها الحادثه مكنتش بدور علي شغل زي ما كنت بقول كنت تقريبا بلف وراكم وبراقبكم من بعيد عشان احاول احميكم كان ممكن الحقك بس حاجه وقفتني علي اخر لحظه ووقفت من بعيد اشوف الحادثه زيي زي اي حد فالشارع…وقتعا كأن حاجه تحت الارض مسكتني من رجلي عشان تمنعني الحقك حاجهمنعت لساني انه يصرخ بأسمك عشان تبعدي عن الطريق بس حاجه تانيه خلتني اسيبك لان لو لولا الحادثه بتاعتك مكنتش هقدر اوصل لليل واقوله عاللي بيحصل من وراه
وتخطيط قتله ولا كان في اي حاجه هقدر امنعها
جاسر….يعني انتي عايزه تفهميني ان هايدي ورا ده كله طب ليه ووصلت لريما ازاي اصلا
نوح…وانا ونور سامر اخوها هيعمل فينا كل ده بردو ليه
نور…يعني هايدي هي اللي عملت كده في بابا ومقولتيش ياعشق
تمارا…وانا هايدي كانت قاصده انها تخبطني لمجرد اني اشتغلت فالشركه.ازاي
زهره…يعني اللي حصلك امبارح ده انتي كنتي عارفه انه هيحصل ومقولتيش لاي حد فينا..
حست عشق انها خلاص بتنهار من كتر اسالتهم قامت وقفت معرفش معرفش ارحموني بقي من كتر الاسئله دي انا خلاص هتجنن من كتر التفكير بلاش تسألوني أسأله ملهاش اي إجابه عندي
ليل…عشق اهدي من فضلك
عشق…متقوليش اهدي انا مليش ذنب في اي حاجه انا حلمت حلم صحيت لقيته بيتحقق ادامي ارحموني بلاش نظراتكم دي انتو مش مصدقني انا والله ما مصدقه نفسي مكنتش ناويه اتكلم كنت ناويه اوقف كل حاجه من بعيد حتي لو مكنتش هقابل اي حد فيكم بس معرفتش اعمل ده لوحدي لقيت الحلم بيتحقق وكل موقف بيحصل وانا واقفه في نفس المكان لا انا قادره اوقفه ولا انا عارفه اعمل اي حاجه بتفرج علي مشهد بيتعاد ادامي من تاني وانا متكتفه بشوف ناس غاليه عندي بيحصلها مصايب ومش قادره حتي انبههم لما روحت الشركه مكنتش ناويه اتكلم كنت ناويه امنع بابا وتمارا انهم ينزلو لقيت نفسي بمشي معاهم بره الشركه وبقف معاهم في نفس المكان ومش قادره اقولهم ارجعوا لقيت ليل وادم ونوح وجاسر خارجين وليل بيعرض علي بابا انه يوصلنا زي ما عمل فالحلم  سمعت كل كلمه وكل حرف وانا بقوله من جوايا معاهم قبل ما اي حد ينطقه وقتها بس حسيت اني بصرخ من جوايا وبقول لنفسي اتكلمي
لقيت نفسي بقولهم يرجعوا ورا وأن في عربيه هتخبطهم مقصود بيها تمارا بس بابا اللي هيتخبط كنت شايفه اتهامهم ليا بالجنون مرسوم علي وشهم ومع ذلك مكانش هاممني غير اني امنع ده باي طريقه وفي لحظه اتكرر نفس المشهد حتي بعد ما اتكلمت بس الفرق فاللي حصل بين الحلم والحقيقه ان بابا مماتش ولسه عايش.. الفرق ان اللي اتهجمو عليا اتهجموا عليا لوحدي ارجوكم بلاش نظراتكم دي انا مش مجنونه ولا حتي انا السبب فاللي بيحصل ده
ليل…عشق اهدي واعدي زهره من فضلك هاتلها مايه
زهره…حاضر
شدتها تمارا واعدتها جمبها
تمارا…عشق احنا مش بنتهمك ويمكن انا وزهره اكتر حد ممكن يصدقك عشان احنا عارفينك ومتربيين معاكي وشوفنا معاكي كل حاجه حتي احلامك اللي كنا بنترعب منها لما تصحي وتقولي لواحده فينا انك حلمتي بيها…
عشق يوم ما خرجنا من الدار وفضلنا نلف واعدنا ونمنا عالرصيف من بعد ما صحيتي وانا حاسه ان في حاجه غريبه وسألتك انا وزهره وقتها مالك ساعتها انتي رديتي عليا لكن بسؤال والاغرب كان سؤالك اللي تقريبا يا عشق معرفتش معناه غير الوقت بس
بصتلهم تمارا كلهم وكملت كلام
تمارا…عشق لما صحيت وشافت بابا وقولتها انه عرض علينا نروح معاه وافقت بسرعه غريبه انا نفسي اتصدمت منها لان عشق استحاله تقبل بكده وانا عرفاها اكتر من نفسي بس لما شافته نظراتها وقتها كانت غريبه..
سكتت فجأه تمارا واترسم علي ملامحها الصدمه والخوف…وبصت لعشق وهي بتسألها ودموعها نازله
تمارا….عشق انتي يومها قولتي كلمه غريبه اوي انا مفهمتش معناها قوليلي ياعشق ان اللي وصلي الوقت ده مش هيحصل قوليلي ياعشق انك هتفضلي معانا..
بصتلها عشق وجريت علي خدها دمعه سريعه…
ليل…في ايه يا تمارا اتكلمي
بصتله تمارا… وسرحت وافتكرت الحوار وهي بتحكيه ليهم
فلاش باك
تمارا..بصوت واطي وافقتي بسرعه يعني من غير اعتراض كنت واثقه انك هترفضي
عشق…مكمله مشي وعينها عالطريق بغموض مكنش ينفع ارفض ده طريق مكتوب والمكتوب مينفعش نهرب منه في حجات كتير اوي هتحصل لازم الحقها واوقفها
تمارا باستغراب…تقصدي ايه انتي لسه نايمه ولا ايه
عشق…ابتسمت بغموض وبصت لتمارا
جربتي تسألي نفسك قبل كده الحياه اللي بتعيشيها دي حلم ولا واقع
تمارا..ابتسمت باستغراب كتييير
عشق…اهو انا سألت نفسي اسأله كتير اوي لاكن عمري ما سألت نفسي السؤال ده
زهره..انتي بتقولي ايه حصلك ايه لما نمتي
عشق..موت و صحيت تاني والوقت همشي نفس الطريق يمكن اوصل لنقطه النهايه الموت????ويمكن اكمل بعدها
بس فالاول والاخر ده طريق ولازم امشيه⁦..
باك….
تمارا…وقتها بس مفهمتش سؤال عشق فهمته الوقت كانت تقصد ايه بالحلم…بس عشق قالت انها ماتت وصحيت..
ليل…بص لعشق ايه الجزء اللي في حلمك مقولتيهوش ياعشق وموت ايه اللي تمارا بتقول عليه.
سكتت.عشق شويه
ليل…ماتتكلمي ياعشق موت ايه وليه محكتيليش مين اللي هيموتك
عشق…ليل الموت والحياه دي حاجه في ايد ربنا ومهما كان حلمي بيتحقق مقدرش اتكلم فالنقطه دي بالذات لاني هعتبرها شرك بالله محدش يعرف اللي ربنا كاتبه غيره هو.
ادم…بس انتي حاولتي تمنعي موت حاج محمد
عشق…لان الراجل ده اكتر حد وقف معانا وحافظ علينا وهو مش من دمنا ولاني مشوفتش منه اي حاجه وحشه..ولان فالحلم موته وجعني وكسرني وكسرنا كلنا انا بمجرد ما بفتكر الحلم ولحظه موته قلبي بيتقبض مقدرتش اشوف ده بيحصل فالحقيقه.
ليل…وتفتكري ان حد فينا هيقدر يشوف ان بيحصلي حاجه وحشه. قوليلي ياعشق مين اللي عمل فيكي كده وازاي اصلا هتموتي
عشق…هتقتل
الجميع..????
جاسر…هايدي برده
سكتت عشق ونزلت عينها الارض وبصت بطرف عينها علي ليل وهي بتقول لا مش هايدي ريما!!
ليل…????????ليه
عشق…مش عارفه
ليل…يعني ايه مش عارفه
عشق…صدقني ياليل معرفش مش مل حاجه فكراها…بس وقوت ما صحيت وشوفت بابا كان صوت صريخ منكم بأسمي وبعدها صحيت.
نوح ..لا لا انا اسف بس اللي بيحصل ده جنان اللي بسمعه ده جنان اللي بيتقال جنان…لالا انا مش قادر اصدق ولا عارف في حاجه غلط
ليل….عشان كده انا جمعتكم انهرده…واتفقت مع عشق اننا نكلمكم عشان اكيد احنا مش معاكم طول الوقت فالاوم تكونو عارفين وتخلو بالكم من نفسكم..
يمكن انا كنت زيك بس حاليا انا مصدقها..بس عشان انتو تصدقوها
قررت انا وعشق ان كل اللي سمعتوه ده كوم واللي عشق مقالتهوش ليكم من حلمها كوم تاني ده هنسيبكم تكتشفوه لوحدكم انا بس اللي اعرفه وعشان اطمنكم دي حجات هتحصل منكم انتو حجات هتتقال بلسانكم وهتتعمل بدماغكم
ادم…ليل انا مش مكدبها بس مش مستوعب. اللي بيحصل.
يمكن انا قرأت كتير اوي في حالات مشابهه لعش واللي هي بتقوله بس مكنش بالطريقه دي
نوح…طيب هو انا ممكن أسال سؤال معلش خوديني علي اد عقلي وردي عليا انا واحد سامع ان في واحد هيتفق عليا انا ونور ويفضحونا انتي متخيله انتي قولتي ايه..اصل احنا لو مشينا ورا الكلام ده احنا مش هنعرف نشوف حياتنا وهنتجنن من كتر التفكير ولو فينا واحد حب يفرد دراعاته بأنه مش فارق معاه كلامك وانه مش خايف وطلعتي انتي صح يبقي هيتحقق حلمك تاني فالحوار كله علي بعضه في جنان
عشق…أسأل يانوح.
نوح…واحده زيك احلامها بتتحقق  وبتحس بأي حاجه من قبل ما تحصل ده علي كلامهم ازاي بعد ما صحيتي وشوفتي حاج محمد اللي انتي اصلا كنتي شوفتيه فالحلم ودي المفروض تكون اول صدمه ليكي.ازاي روحتي معاه ازاي مشيتي معاه  بلاش ازاي من البدايه ممنعتيش حادثه تمارا عشان متشوفش هايدي ازاي ممنعتيهاش اصلا انها تشتغل فالشركه ليه مكتفتيش بانكم تعيشوا مع حاج محمد ونور وبس مش يمكن كل حاجه حلمتي بيها مكنتش اتحققت.والسؤال الاهم يا عشق..ازاي مشيتي نفس الطريق اللي انتي عارفه انه بينتهي بموتك…كملتي ليه ياعشق…فضول منك ولا كان في سبب انتي مكمله عشانه..
فاللحظه دي من غير ما تقصد عشق بصت لليل وهي عيونها كلها دموع وكأنها بتقوله بعينها كملت عشان افضل مع ليل اشوفه اسمعه احسه كملت عشان كان واحشني كملت عشان كان عندي امل افضل معاه
نوح…ماردتيش عليا
عشق…عشان يمكن انا معنديش اجابه يانوح معنديش تفسير اذا كان فضول ولا هو قدر وحاجه مكتوبه لازم اشوفها صدقني معرفش. بس كل اللي اعرفه اني خفت عليكم
وفجأه…سمعت سؤال ليل اللي متوقعتهوش ولا حتي هو نفسه توقع ان ممكن يسأل سؤال زي ده
ليل…عشق
بصوله كلهم وعلي رأسهم عشق
ليل….هو انا فالحلم حبيتك
عشق…????????
الجميع????????????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد