Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة أسامة

قبل السفر بيوم كان الكل بيجري فالشركه علي قدم وساق بيحاولوا يخلصوا كل حاجه وراهم وبيحاولوا يركزوا عشان ميبوظوش الدنيا…
عشق…كانت مندمجه في شغلها جداا. وبتراجع اوراق صفقات وطلبات مشاريع معروضه عالشركه واللي لفت نظرها أسم ريما اللي كان مكتوب علي ورقه من الاوراق..
حست عشق بغيره لمجرد انها شافت بس أسمها فضلت اعده مكشره وباصه عالاسم وسرحانه وسايبه باقي الورق.
ليل..خلص مكالمه كانت معاه ونادي علي عشق.
ليل.. عشق…..عشق
كانت عشق سرحانه في دنيا تانيه وسرحانه في اسمها اللي عصبها عالاخر.
ليل.. عشق ايه انتي فين
اتفاجئت عشق بيه ادامها
عشق….هااااا لا مفيش
ليل…مفيش ايه بنادي عليكي ومش بتردي انتي كويسه
عشق…اه تمام
ليل…سرحانه في ايه
عشق…ابدا مفيش عادي كنت بقلب فالورق وبراجعه وسرحت
ليل…يبقي شوفتي طلب ريما
عشق…بصتله????هو انت عارف ان ريما عايزه تعمل مشروع
ليل…مش انا قولتلك انها لما جت الحفله طلبت مني كده
عشق…لا مقولتش ياليل ومتكلمناش عنها اصلا انت اتكلمت عن حنان وبس ووضحتلي ان انت ملكش دعوه بيها وبالرغم من اني شوفت ريما وفعلا متصدمتش من وجودها اد ما اتصدمت من وجود حنان بس كنت بردو مستنياك تقولي اي حاجه عنها ازاي جت وازاي رجعت وازاي جاتلك الحفله اصلا بس انت مقولتش اي حاجه ياليل
ليل…يمكن مقولتلش صدقيني مش فاكر قولتلك ايه وقتها بس انا فعلا قولت للبنات وقتها لان ادم لما شافها فالكاميرا اضايق هو طول الحفله كان مع البنات ومخدش باله منها اصلا فالما قال اسمها وضحت للبنات لكن قولتلك ولا لا والله ما فاكر كان كل همي اوضحلك بس موقفي من حنان وبعدين يا عشق ..المشروع ده انا عرفته منك قبل ما هي تقولي عليه يعني انتي اكيد عارفه
عشق…ايوه عارفه يا ليل بس الحقيقه ديما احساسها بيكون مختلف عن الحلم
ليل…وانا ياعشق مش هاممني اي حاجه فالدنيا غير احساسك وبس الورق معاكي تقبلي ترفضي ده قرارك وانا هنفذ اللي انتي عيزاه مش مشروعها هي بس لا كل اللي في ايدك ده…يمكن اكون شوفت الورق قبلك كان ممكن اشيلها ويا اما اتصرف من بعيد من غير ما تعرفي او اقطعها وارفض بس انا كان ليا رأي تاني اني اعملها المشروع مش عشان اي حاجه بس عشان لو رفضت هتفكر انها لسه شغلاني لكن لو قبلته
قاطعته عشق…هتفكر انك حنيت يا ليل وهتطمن
ليل…بالعكس هتعرف انها مش في بالي يمكن تفكر بنفس طريقتك دي لو لقت مني طريقه كويسه بس انا اصلا مكنتش همسكه بنفسي ولا كنت همسكه لاي حد من الشباب اللي كان هيمسكوه مهندسين الشركه يعني مكانتش هتلاقي عندي اللي هي راجعه ليه.
عموما القرار بتاعك ومهما كان قرارك انا موافق عليه
عشق….بحزن اللي انت شايفه صح انا موافقه عليه.
ليل…لا ياقلبي اللي انا شايفه صح قولته بس القرار بتاعك وانا اللي هوافق عليه…
عشق…سكتت شويه موافقه ياليل
مسك ليل ايدها…عشق ريما دي احقر بني ادمه فالوجود وحيات غلاوتك في قلبي انا مش شايفها اصلا
عشق…طيب لو رفضت ان اي حد يمسكلها مشروعها
ليل…ترفض ده اللي عندي وتسحب مشروعها كمان تبى جت من عندها
عشق….ماشي????
ليل…طيب هتفضلي مبوزه كده
رفعت عشق وشها وبصتله خلاص انا تمام.
ليل…بقلق ايه ده ????
عشق…في ايه
مسك ليل منديل وقربه من عشق عشان كانت بتنزف.
ليل.. انتي كويسه
عشق…ااه ااه انا بخير ممكن صداع بس
ليل….طيب تعالي بسرعه نروح لدكتور
عشق…دكتور ايه بس انا بيحصلي كده دايما لما اضايق متقلقش انا بخير والله
ليل…طيب نروح عشان انا اطمن
عشق…والله ما في اي حاجه انا دايما كده اصلا لما بضايق او من الحر
ليل…طيب بتعملي ايه لما بيحصل كده
عشق…ولا حاجه بغسل وشي وبحط تلج وبيقف لوحده
رفع ليل التليفون على شاهي.
شاهي…تحت امرك مستر ليل
ليل…شاهي بسرعه خلي البوفيه يطلعولي كيس تلج
شاهي…تلج لايه
ليل…بعصبيه انتي هتأعدي تحكي معايا اخلصي يلا
شاهي…طيب حاضر.
قفل ليل وخدها على الحمام غسلت عشق وشها كذا مره مسحلها ليل الميه بالمناديل..
اعدي على الكنبه…بصتله عشق
عشق…ليل اعد مالك متوتر كده ليه عمرك ما شوفت حد بينزف كده
ليل….لا شوفت طبعا الواد نوح كان كده وهو صغير بس في مره نزف كتير اوي وتعب وقتها واتحجز في المستشفى كام يوم ومن وقتها وانا بقلق من الموضوع ده
ابتسمت عشق لليل…بالرغم من انك دايما تطلع في نوح بس بحسك معاه كأنك بباه مش اخوه
ليل…بأبتسامه عشان هو كده فعلا انا بحس ان نوح ابني بجد بحس اني مسؤول عنه نوح يمكن الفرق بيني وبينه 3 سنين بس اكمنه كان الصغير فا كان متدلع مننا كلنا ولما بابا اتوفى شيلت انا كل حاجه كبرت الشركه ووقفتها على رجلها اكتر واكتر..مش بس كده كانت عيني مبتبعدش عن امي ولا عن نوح وخصوصا نوح عشان كان لعبي اوي كنت دايما قلقان عليه
عشان كده بحسه ابني
عشق…ربنا يخليكم لبعض.
خبط الباب…واتفتح
نوح…الله الله ساحلنا في الشغل وحضرتك وعشق هانم اعدين تتسامروا????
ليل…بص لعشق بخيبة امل ياريتنا افتكرنا ربع جنيه مخروم…
ضحكت عشق.
نوح…ايه ده كنتو جايبين في سيرتي???? بتقولوا ايه عليا ????
ليل…بقول انك قدري المهبب
نوح…بص لعشق???????? ايه ده ايه الدم ده انتي بتنزفي
عشق…بسيطه متقلقش
نوح…بسيطه ايه طب قومي نروح لدكتور
عشق ..هي العيله كلها عندها فوبيا ولا ايه
نوح….من ايه ده
ليل…ممكن من ضغط الشغل
عشق…تقريبا كده زي ما ليل بيقول
خبط الباب كانت شاهي..ومعاها التلج…خدوا منها ليل وخرجت.
قرب ليل منه حطلها التلج مسكته عشق منه.
نوح ..بالزمه دي مناظر ناس هتسافر كمان كام ساعه ده احنا عايزنلنا مصحه???????? لو شوفتوا منظر نور وزهره وادم هتفطسوا من الضحك
ليل..للاسف كان في شغل كتير مش معمول حسابه انهرده
نوح…فعلا بس لازم نخلصه
ليل…انتوا ايه فاضلكم كتير
نوح…لا بنفنش الحمد لله
بقول ايه صحيح مش كنا سافرنا
طيران ياليل بدل السواقه والبهدله
ليل…والله انا قولت كده جاسر قال بلاش
نوح…طب وبلاش ليه
ليل…معرفش بيقول تمارا خافت جدا لما سافروا
عشق…تمارا فعلا عندها فوبيا من الاماكن العاليه انا اصلا استغربت جدا لما سافرت اول مره واستغربت اكتر لما قالتلي مكنش فيه مكان وهما راجعين وكان ممكن بسببي ترجع لوحدها.
ليل ..خلاص بقى يانوح مش هينفع حبه يسافروا كده وحبه يسافروا كده هو اصلا قالي روحوا انتوا طيران واحنا نحصلكم بس قولتله نطلع ورا بعض احسن وبعدين. ده كلها 3ساعات تقريبا
نوح…انت عارف اني مبحبش اسوق اصلا مسافات
ليل ..خلاص سيب عربيتك واطلع انت وادم بعربيه واحده ومعاكم نور وزهره واهو اللي يتعب التاني يسوق بداله.
نوح…تمام حلوه الفكره دي
ليل…طب يلا يا امور على مكتبك
نوح…بص لعشق قلاب اوي
عشق…بضحك ملاحظه????????
نوح…ايه احسن الوقت
ليل…ماقولنا على مكتبك????????
نوح ..الله مش بطمن عليها????
ردت عشق وهي بتضحك اطمن انا كويسه الحمد لله
نوح…شوف الرد ????اعوذ بالله منك ????????
خرج نوح…وليل وعشق بيضحكوا عليه.
ليل..عيل رخم
عشق…ليه بس ده عسل والله
ليل….نعممممم????
عشق…اقصد دمه خفيف
ليل…عشق قومي من ادامي????
عشق…بحب وابتسامه جميله حاضر هقوم????
ليل…عشق
عشق…نعم
ليل…بحبك اوي
ابتسمت عشق…وانا كمان بحبك اوي.
عدى الوقت بسرعه خلصوا شغلهم وكل واحد فيهم راح على بيته لحد معاد السفر..
بعد أذان الفجر..
أعلن الشباب عن وصولهم
اخيرا.
نزلوا البنات وبالرغم من انهم ما ارتاحوش خالص من بعد ما رجعوا من الشغل لكن كان جواهم حماس ونشاط وطاقه وفرحه ما تتوصفش
خدوا منهم الشنط
ادم…بقول ايه احنا اربعه في العربيه وكل واحد شنطه مش هتقضي طبعا الشنطه
جاسر…انجز وحط حاجه عندي في الكنبه
نوح…جابلك من الاخر????????????
ادم…انت هتقولي????????????
ليل…لو عايزين حاجه معايا انا كمان حطوها
ادم…لا احنا كده تمام
نوح…بص بقى تطلع الاول على اي ماركت نجيب شويه حاجات كده تسلينا في الطريق
ليل….واخد معايا اطفال ????????
جاسر…بقول المرادي هو معاه حق عايزين مايه وحاجات في الطريق كده عشان البنات مش عشاننا????????
ليل…اتلكك اتلكك ماشي يا مفجوع كده كده كنت رايح من غير ما تقولوا اصلي بصراحه جعان اوي ولا اتغديت ولا حتى اتعشيت
جاسر….طب حلو يلا بينا
ركبوا كلهم ومشيوا ورا بعض بالعربيات ونزلوا جابوا كل حاجه هتلزمهم في الطريق…وطلعوا على طريق السفر عشان يبدأوا اجازتهم….
الله كلها نشاط وحماس وفرحه وحب واللي اكيد مش هتخلي من المفاجآت….????????????????????
بس ياتري..مفاجئات حلوه ولا وحشه????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫3 تعليقات

  1. روايه دار الايتام مابين الحلم والحقيقة ياريت بقيه الأجزاء

  2. أين باقي قصه بين الحلو والحقيقه دار الأيتام الجزء الثاني الفصل الواحد والعشرين قصه جدا جميله

اترك رد