Uncategorized

رواية بطوطة عمر الفصل التاسع والعشرون 29 والأخير بقلم فاطمة محمد

 رواية بطوطة عمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمة محمد

رواية بطوطة عمر الفصل التاسع والعشرون 29 والأخير بقلم فاطمة محمد

عمر : اصل هي العروسه اي رايك يا طنط 
وفاء : لا طبعا مش موافقه .
عمر : طب ممكن اعرف اسبابك؟ .
وفاء : اولا فاطمه مش موافقه زي ما قلتلك المره الي فاتت .
فاطمه : بس أنا يا ماما دلوقتي موافقه .
عمر ب ابتسامه : اهي اول مشكله اتحلت قولي التانيه .
وفاء بغضب : شوف فرق السن الي بينك وبينها .
عمر : اظن فرق السن ده مش مشكله طلما بنحب بعض صح يا بطه.
فاطمه : صح .
عمر : قولي بقا الأسباب التانيه ؟.
وفاء بسرعه وغضب : علشان أنا مش شيفاك مناسب ليها .
عمر : بس ….
فاطمه : لو سمحت أنا هرد علي دي ؛ مش مناسب ليا ازاي يا ماما انتي عارفه من زمان أن أنا وعمر بنحب بعض وطول عمرك بتكرهيه علشان شايفه أنه هياخدني منك برغم من ان طنط حنان عادي بس انتي بتكرهي طنط حنان وعيالها .
وفاء : انتي بتتكلمي كده ازاي عني هو أنا من امته بكرهم لو كنت بكره حنان وعيالها مكنتش قعد معاهم كل ده .
فاطمه بهدوء : يا ماما مش قصدي الكره الي في دماغك ده مش قصدي بتكرهيهم غيره أو كره لا انتي شايفه ان أنا وعبد الرحمن مش هينفع لي مريم وعمر معرفش لي برغم من انك كنتي موافقه علي كريم .
وفاء : مين قال ان أنا شايفه كده .
فاطمه بهدوء : معني كده انك موافقه علي أن عبد الرحمن يتجوز مريم اهم دول مش في فرق سن بنهم كبير ولا في اي حاجه.
عبدالرحمن همس لي مريم : قولي قرارك دلوقتي موافقه ولا لا .
مريم بهدوء وكسوف وهمس : موافقه .
وفاء : اه هوافق عادي .
عبد الرحمن : يبقا نقرأ الفتحه.
وفاء : اي ده ! ؛ استنا يلا هنا لما نخلص من حوار اختك الاول .
عمر : صح استنا أنت شويه .
فاطمه : ها يا ماما قولتي اي؟ .
وفاء : هفكر .
عمر : لا يا طنط كفايه تفكير قولي دلوقتي انك موافقه .
وفاء بضيق : الي انتوا عايزين تعملوا اعملوا  .
فاطمه : طب ممكن تيجي تقعدي جنبي علشان مش قادره اقوم .
وفاء قعدت جنبها ب استغراب .
فاطمه باستها من خدها وقالت : مفيش حاجه اسمها الي انتوا عايزين تعملوا اعملوا لا لازم رايك قبل اي حاجه .
وفاء : ماشي يا فاطمه موفقه .
عمر بفرحه : يبقا نقرأ الفتحه.
عبد الرحمن بصدمه : دلوقتي ! احنا في المستشفي 
عمر : اه دلوقتي  .
عبدالرحمن : طب استنوا .
حنان : يابني في اي تاني .
عبدالرحمن : أنا طالب ايد مريم .
حنان : نعم !.
وفاء بدون تفكير : مش موافقه مش انت واختك في نفس اليوم .
عبد الرحمن : ونبي يا ماما ونبي يا طنط حنان والله بحبها .
حنان : يابني أنا مش هلاقي احسن منك لي بنتي بس خد الاول رأي أبوها .
عبدالرحمن : كلمته وقالي موافق .
حنان : يبقا أنا كمان موافقه ؛ ( بصت لي وفاء ) : ولا اي يا وفاء .
 وفاء : معرفش مليش دعوه .
مريم : يا طنط لو انتي ملكيش دعوه مين الي هيكون ليه دعوه .
عبدالرحمن : ونبي يا ماما .
 وفاء : موافقه.
عمر : طب بصوا يلا نقرأ الفاتحه بتاعتي أنا وفاطمه الأول وعبد الرحمن لما فاطمه تخرج من المستشفى  .
مريم : اشطا .
قراءه الفاتحه بتاعه فاطمه وعمر.
حنان : مبروك يا بطوطه .
مريم : مبروك يا بطه .
عبدالرحمن : أخيرا اختي كبرت وبقت عروسه مبروك يا قمر .
فاطمه : الله يبارك فيكم كلكم ….بصت لي وفاء : وانتي ي ماما مش هتقولي مبروك  .
وفاء بحنان : لا طبعا مبروك والف مبروك والله انا فرحتلك بس للاسف ولا الوقت المناسب ولا المكان المناسب .
فاطمه : معلش يا ماما لكن .
وفاء : ششش افرحي يلا .
عمر : احم انا ملاحظ أن كله قال لي فاطمه مبروك وانا اي ؟!.
كلهم قالوا لي عمر مبروك  .
عمر : بما أن كنت اتقدمت لي فاطمه قبل كده و رفضت ف أنا كنت هعمل الخطوبه مع قرائه الفتحه  .
مريم : مش فاهمه .
عمر : يعني انهارده تكون الخطوبه كمان اصل انا مش ضامن حماتي توافق ولا لا كمان كام يوم ف احنا نعمل الخطوبه دلوقتي ونبقا نعمل الخطوبه الي في القاعه بعد. ما فاطمه تخرج من المستشفى .
فاطمه : موافقه .
حنان : ربنا يوفقك يابني .
عمر كان طلع الدبله ولسه مش رايح لي فاطمه بس صوت وفاء وققه .
وفاء : استني .
عمر : غيرتي رايك صح .
وفاء : لا بس عندي شروط .
عمر : قولي بس انا كده كده هوافق لو علي اي  .
وفاء : اهدي بس مش لما تعرف الاول.
عمر بثقه : كده كده هوافق بس قولي .
وفاء : الخطوبه اربع سنين .
عمر : نعم لا طبعا .
مريم : اهدي يا عمر .
وفاء ؛ لو مش موافق يبقا خلاص كل شىء نصيب اصل انا بنتي مش هتتجوز الا بعد الكليه .
عبدالرحمن : خد عمر برا شويه وبعدها عمر دخل وقال : موافق.
حنان : مبروك يا حبيبي .
عمر : الله يبارك فيكي يا ماما .
فاطمه : طب دلوقتي في مشكله .
عمر بنفاذ صبر : خيير .
فاطمه : أيدي اليمين مكسوره .
عمر : وحياه امي ل تلبسي الدبله هو أنا ناقص امك تطلع شروط تاني .
عمر لبس فاطمه الدبله والمستشفي بقت كلها زغريط .
وبعد شهر كانت خطوبه فاطمه وعمر و كمان خطوبه عبدالرحمن ومريم .
عمر : انتي يا هانم .
فاطمه : اي .
عمر : اسمها اي برضوا .
فاطمه : لا انت جاي تقولي يا هانم عايزني ارد عليك  اقولك اي .
عمر : طيب يا فاطمه روحي وانتي طالق  .
فاطمه بزعيق : بقا يطلقني يا عمر .
وفاء وحنان جم علي الزعيق .
حنان : في اي .
فاطمه بغضب : شوفي ابنك طلقني في الخطوبه بتاعتي .
عمر بغضب : انتي الي بتقولي اي.
فاطمه : لا. انت تقولي يا هانم وانا اسكت .
وفاء بزعيق : بااااس في اي هو انتوا أطفال .
عمر : بنت بتقولي اي .
فاطمه: أنا قولت اي لما قولتلي يا هانم.
مريم وعبد الرحمن سمعوا زعيق فاطمه وعمر وراحوا .
مريم : في اي ؟.
فاطمه بزعيق ؛ تعالي شوفي اخوكي .
عبدالرحمن : عملت اي ياعمر ؟.
فاطمه : بيقولي يا هانم .
عمر : وانتي قولتلي اي مش نعم .
فجاه كله انفجر من الضحك حتي فاطمه وعمر قعدوا يضحكوا كتير …..♥️
السنين عدت وفاطمه وعمر كانوا بيتخانقوا كتير بس كانوا بيتصالحوا علطول و وفاء بقت تحب عمر ومريم عادي ♥️
#تمت 
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد