Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الرابع 4 بقلم سلمى عاطف

اوركيد بخوف وفزع: ف اي 
سيف بغضب جامح: انا مش حذرتك قولتلك اياكي تدخلي في شغلي وانتي بكل برود مسمعتيش الكلام وروحتي للمخرج  واعتذرتي منه وكمان قولتيله اني هرجع بأي صفه بتتكلمي بنيابه عني هاااا  مين انتي عشان تدخلي في شغلي  
اوركيد بعياط: انا انا محبتش تسيب شغلك بسبب غلطي انا 
سيف بزعيق: وانا طلبت منك كده انتي عارفه ب الي عملتيه ده خلتيني ابقي زي العيل الصغير ال ملوش كلمه وزي ال بيجري ورا قرش  اظاهر اني معاملتي معاكي ادتك حق اكبر من حقك وانا مش هسمح بكده هتروحي دلوقتي  قدام الكاست كله والمخرج وتقوليله اني مقولتلكيش اي حاجه  والا ليا تصرف تاني 
رهف : ياسيف اهدي هي كان قصدها انها تساعدك مش اكتر 
سيف بصوت هادر:متدخليش انتي يارهف اما نشوف ال فكرت نفسها مراتي دي وبتتكلم بالنيابه عني 
اوركيد بشهقات: والله مكنشي قصدي انا انا
سيف: بس كفايه كفايه معتش عايز اسمع صوتك من النهارده معاملتي هتتغير معاكي انا كنت هعاملك كأخت لكن انتي استغلتي معاملتي في حاجه ملكيش الحق فيها انا هكتفي بتحذير ليكي لكن بالله لو ادخلتي تاني في اي حاجه تخصني هتشوفي وش عمرك ماشوفتيه فاااهمه 
اوركيد بضعف:فا. فاهمه 
سيف: اتفضلي قدامي علي التصوير صلحي ال عملتيه 
رهف :ياسيف خلاص 
سيف:لا مش خلاص زي ماخلتني عيل صغير قدام الناس تروح تصغر نفسها وتقول قدامهم كلهم انها كدابه واتكلمت بالنيابه عني 
رهف:سيف كفايه 
سيف: لا وقام بجذب يدها بعنف وجرها ورائه الي الخارج ولم يبالي بصراخ اخته 
توقف فجأه علي صراخ والدته بغضب:انت اتجننت سيب البنت ياسيف 
سيف:لو سمحتي ياماما البني ادمه دي أدخلت في شغلي  ولازم تتعاقب 
والدته بغضب:بقولك سيبها 
سيف بعصبيه  :يوووه وقام بدفشها بقوه فوقعت علي الارض اثر شدتها 
جرت رهف ناحيتها وقامت بمساعدتها 
والدته : ده ال ربيتك عليه ياسيف اخص  عليك انا علمتك تعمل في بنات الناس كده حتي لو غلطت ميدكش الحق انك تعاملها بالطريقه دي مهياش جاريه عندك ولا هي عشان ساكته ومحترمه نفسها ومش بترد عليك هتستوقي عليها عيب اوي ال عملته ده عيب  
سيف: ياماما 
والدته بغضب : بس اسكت مش عايزه اسمعك خالص مكنتش اتوقع منك كده ياسيف  وانا مش هسامحك الا لما تعتذز من اوركيد وحالا وانا مش هسامحك الا لما تسامحك 
سيف بغضب :والله عال الانسه كمان خدتك في صفها عليا وعلي اعدائي لو اعتذرت منها ياماما واعلي مافي خيلها تركبوا 
سكت عن الكلام حينما ضربته امه كف لاول مره شهقت رهف واوركيد وهو صدم 
الام: اخص عليك لاول مره احس اني مربتكش صح 
مسكت الام قلبها بألم ومن ثم فقدت الوعي 
رهف وسيف بصراخ:مامااااا 
جرت اوركيد عليها بزعر 
سيف بزعيق:ابعدي عنهاااا ابعدييي بره بره مش عايز اشوف خلقتك هنا انتي السبب في كل حاجه بتحصل براااه 
اوركيد بعياط : طب اطمن عليها 
سيف: بقولك براااه 
حمل سيف والدته الي الاعلي وجلب الطبيب  ومازالت تبف لاتعي ماذا حدث 
سيف بخوف : خير يادكتور 
الدكتور : خير ان شاء  الله ضغطها وطي شويه بس ارجو تبعدوها عن اي انفعال لان لو ده حصل تاني  هيسبب اضرار كتير
سيف: شكرا يادكتور 
الدكتور :العفو ده واجبي 
خرج سيف لايصال الطبيب وعاد وجدها تقف مكانها بشرود وتبكي 
سيف بغضب :انتي لسه هنا بقولك بره 
اوركيد :  طب اطمن عليها وو معتش هتشوف وشي  
سيف : قول… 
رهف بلهفه: سيف ماما فاقت 
ركض الي اعلي بلهفه وخوف وقال : ماما انتي كويسه 
اشاحت امه وجهها عنه  بغضب  وقالت: قوليله يبعد عني 
سيف: والله اسف ياماما 
والدته: انت غلط ياسيف 
سيف: سامحيني والله معتش هتعصب وهفكر قبل مااعمل اي حاجه صدقيني بس سامحيني مقدرش علي زعلك 
والدته: ماشي ياسيف هسامحك بس لما اوركيد تسامحك الاول 
سيف: ياماما 
والدته مقاطعه له:ال عندي قولته هي عملت كده خوفا علي مصلحتك  حتي لو حسبتها غلط بس كانت خايفه علي شغلك في الاخر ومكنش ينفع تعاملها بالطريقه دي 
سيف بهدوء:حاضر ياماما  هعتذر بس ارتاحي 
والدته : مش هرتاح الا لما تعتذر ل اوركيد ودلوقتي قدامي 
سيف:حاضر ياماما نادي ليها يارهف 
رهف:حاضر 
خرجت رهف من الغرفه ونادت عليها ودخلت بلهفه وقالت:حضرتك كويسه 
كاميليا بحنان: كويسه ياحبيبتي  ونظرت لسيف وقالت سيف عايز يقولك حاجه 
سيف باقتضاب:انا اسف مكنش قصدي  بس ال عصبني اني حذرتك وانتي باردوه عملتي ال ف دماغك 
اوركيد : انا عشان عارفه اني اتصرفت من نفسي مكنتش سبتك تهني بالطريقه دي بس خلاص انا هستقبل مقبلش اكون في شغل بتهان فيه 
سيف وعيناه تخرج شرار: نعم يعني غلطانه وكمان بترودي 
والدته : سيف 
سيف: مش سامعه ياامي 
والدته: بدافع عن كرامتها من حقها  
كتم سيف غيظه وهو يتوعد لها وقال بهدوء يسبق العاصفه :انا اسف  مره تانيه انا ندمان علي ال عملته 
اوركيد : انا مسامحاك احنا الاتنين غلطنا بس انت كان غلطك اكبر لانك محاولتش تسمعني  بس حضل خير معتش هيحصل اصلا  انا هستقيل 
والدته:لا يااوركيد خليكي
اوركيد :اسفه ياطنط مقدرش عن اذنكم 
رهف: اوركيد استني 
لم تعبأ بها وذهبت من القصر تمشي  تندب حظها الذي اوقع قلبها في حب ليس له اي ملامح للأمل الي متي سيتحمل قلبي هل سيظل سجين لحبك ام ستحرر منه اااه اللعنه علي هذا العقل الذي احبك قبل قلبي ويعطيك اعذار حتي قبل قلبي  اذن ماالذي سيوقف هذا الحب اذا كان العقل والقلب مكبلين بحبك 
في قصر اصلان الغي سيف جميع مواعيده وظل يفكر ماذا يفعل كي ينتقم منها 
لايعرف انها بداية اللعنه لقلبه وليس انتقامه 
حسم اموره وقرر على قرار سيجعل كل من حوله مذهول ولا يستطيع التفكير 
ذهب لامه وقال بهدوء: ماما 
والدته :نعم 
سيف : انا قررت اتجوز 
والدته بصدمه :مين 
سيف بغموض: هتعرفي قريب عن اذنك 
جلست والدته بصدمه مما قاله 
مر اليوم سريعا وجاء يوم المفاجأه الكبرى 
ترجل سيف من منزله صباحا وذهب باتجاه منزل اوركيد  كان يرتدي كاب حتى يخفي وجهه حتي لايعيق طريقه احد 
ذهب الي البنايه وسأل عن الشقه وطرق الباب 
فتحت ام اوركيد وقالت 
الام :ايوه ياابني عايزه حاجه 
سيف : اوركيد هنا 
الام:ايوه مين حضرتك 
سيف: انا سيف مديرها ممكن اتكلم معاها دقيقتين 
الام :طبعا اتفضل ياابني ثواني
دلف للدلخل وجلس لثواني وبعدها دلفت اوركيد وقالت ببرود :خير
سيف بخبث: كل خير احم امي تعبانه  وعايزه تشوفك واصرت اني اجيلك  حتى لو استقالتي ف امي حبتك اوي متكسريش خاطرها 
اوركيد بلهقه:اي طيب انا جايه معاك 
بعد قليل تجهزت واخبرت امها وذهبت معه بالطريق 
اوركيد:احنا رايحين فين ده مش الطريق 
سيف بغموض: راحين ع الموت  انا هوريكي مين سيف  
وقبل ان تنطق يأي كلمه كان ضربها برأسها واغمي عليها 
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد