Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى عاطف


سيف بصدمه : اي بتقول اي انا جاي حالا

وصل سيف الي المكان الذي اخبره به الياس الاوهي منطقه صحراوية
سيف: ازاي ده حصل وازاي اتقتل
الياس: الجريمه مجهوله ياسيف حد كان معدي ولقي خناقه جامده بلغ واحنا جينا ولقناه كده ملحقنهوش ومسكنا واحد من ال من ال كانو بيضربوه ورنيت عليك بس بعد التحريات طلع فيه نسبة كحول كبيره في دمه كمان
الياس: بس مين الي هيعمل عداوه مع علي ويقتله
سيف بغموض: ده ال هنعرفه النهارده
الياس: بتفكر في اي ياسيف
سيف: هيثم
الياس: مستحيل ياسيف ده ابنه ازاي يقتله
سيف: هيثم يقتل ابوه لو وقف في طريق شغله ده قتل مراته ال عاشت معاه فتره طويله ومن حبها فيه ساعدته في جرايمه وملي قلبها حقد وفي الاخر لما حس انها خطر قتلها من غير اي رحمه عايزه يفكر في ابنه واكيد علي عمل حاجه وهنعرف النهارده ودوا الجسه المشرحه عشان نحلل كل حاجه
الياس: تمام وانت هتعمل اي
سيف بتفكير : هتشوف كل حاجه هتتكشف في ظرف ساعتين يلا عشان منضيعش وقت
الياس : يلا
وذهبوا للمركز لحل الحقائق ويعرفون القاتل
اما عند اوركيد
اوركيد : الا قوليلي ياماما من اللبخه ال اتلبختها امبارح نسيت اسألك علي خالو هو جيه من البلد امته
داليا: لسه امبارح اول ماكلمني روحت ليه وقال انه هيستقر هنا عشان بيعاني من الوحده
اوركيد : وولاده فين
داليا:كل واحد في حياته مش حابب يحملهم فوق طاقتهم كل واحد بقي ليه حياته واشغاله فقال يخفف عليهم ويجي يعيش هنا
اوركيد : يعني ابوهم ال كان بيحارب الحياه عشانهم طول حياته مش هاين علي واحد فيهم يبره ويديله ربع ال قدمه ليهم ازاي يسمحوا ليه يجي يعيش لوحده كده صحيح ال ف ايده النعمه مش هيحس بيها الا ما يفقدها هاتيه ياماما يعيش معانا اذا كانو ولاده مش هيسألو عنه احنا موجدين مش هيبقي ولاده واحنا المهم نشوف فرحة الاهتمام الي هو فقدها
داليا بفخر بإبنتها: ربنا يجبر بخاطرك ياحبيتي
اوركيد :انتي تروحي تجبيه النهارده بقه حتي يملي علينا البيت بدل مااحنا قاعدين لوحدنا
داليا : حاضر ياحبيتي علي العصر ان شاء الله هروح اتكلم معاه واقنعه يجي
اوركيد :ماشي ياحبيبتي يلا هروح اجهز نفسي عشان اخيرا سهي خلصت شغلها ال كانت مسافره عشانه وجايه النهارده نخرج مع بعض نخرج نور عشان وعدتها ولو مخرجتهاش هيحصل زلزال في البيت
الام بضحك : ماشي قومي يلا
اما في مركز الشرطه
الياس: كلامك طلع صح جريمة قتل وصح كلامك طلع هيثم بعد التحريات توصلنا ل ان علي كان بيوصل شحنة هروين كبيره لعصابه بس منجحتش واتقفش وعشان هيثم يبعد اي تهمه عنه او ان علي يعترف عليه بعتله ناس قتلوه ورموه في طريق صحراوي ده كلام الواد ال مسكناه قبل مايهرب من ال كانو بيضربوه وطلع من رجاله الكبير واعترف من اول قلم انا مش قادر اصدق ازاي اب يقتل ابنه عشان جرايمه مش كده وبس هيثم استذكي مع الناس وبعتلهم دقيق بدل الهروين بس اكتشفوا كده ف ابنه كان الضحيه مهما كان علي حقود بس ده بسبب افعال ابوه هو ال ملي دماغه بالغيره والحقد منك ومكسبش حاجه غير انه انتهي بسبب جبروت ابوه وظلمه
سيف بهدوء: ربنا يرحمه هيثم تعدي كل الحدود وانا عارف انا هعمل اي هو مفكر نفسه ذكي بس غبي الضربه بعد كده هتيجيله في نص راسه بعد ماعرفت سره الكبير ال هو ذات نفسه يجهله وسره ده هو ال هيدمره انا مش هعمل اي حاجه
الياس: سر اي انت بتقول اي ياسيف
سيف بغموض: كل حاجه في وقتها حلوه دلوقتي نراقب كل تحركات هيثم ورجالته عشان اي حركه نمسكه متلبس
الياس : محدش يعرف ياخذ متك كلمه تريحه ابدا ماشي يااخويا كله هيتنفذ
سيف: يلا بره واقف ليه
الياس:طيب بس متزقش يااخويا سلام مبروك ياصاحبي اول قضيه بعد غيبه
سيف: مكنتش هوصل لاي حاجه من غير تعبك ياصاحبي احنا بنكمل بعض
ابتسم له الياس وقال: مع بعض دايما علي المره قبل الحلوه ياصاحبي
سيف: شيئ مفروغ منه يلا يااخويا علي شغلك بلاش تضييع وقت
الياس:وانا اقول الواد هادي كده ليه رجعت زي ماانت طور
سيف بغضب: اليااااس
الياس: انا في مكتبي اصلا

????

ضحك علي صديقه الذي دائما يخرجه من حزنه وتمني من الله ان تدوم صداقتهم
في مكان اخر
يقف الذراع الأيمن لفهد ويقول: هيثم قتل علي وال هو ابنه وكل حاجه ظهرت في ظرف كام ساعه وده عشان سيف حقق فيها عشان تعرف ان خصمك مش سهل ولازم تاخد بالك
فهد : انا مش هفكر في سيف دلوقتي ده انا مخليه لما اصفي حسابي مع هيثم
الرجل بخوف من غضبه : هو اي السر ال بينك وبينه
فهد بغضب: لو سألت تاني السؤال ده اعتبر نفسك من الاموات فااااهم
الرجل بخوف: فاهم فاهم عن اذنك
بعدما ذهب قام فهد بتكسير كل شيئ حوله وقال هنتقم منك ياهيثم هتعرف مين هو فهد وهدوقك من نفس الكاس…
عند اوركيد
كان سهي ونور واوركيد يمشون ليذهبوا للحديقه ولكن جاء هاتف الي سهي وامتعض وجهها حينما سمعت ماقيل لها في الهاتف
اوركيد: مالك وشك اتقلب ليه مين بيتصل
سهي: محتاجني لي شغل مستعجل ولازم اروح
اوركيد بتفهم :طب خلاص ياحبيبتي روحي انتي ربنا معاكي وانا هروح انا ونور عشان متزعلش انتي عارفه هي كانت متحمسه قد اي ومش حابه اكسر فرحتها متخفيش عليها
سهي: ماشي ياحبيتي خودوا بالكم من نفسكم ومتتاخروش
اوركيد : حاضر يلا ربنا معاكي
كانو يمشون يضحكون وقاربوا من الوصول الي الحديقه ولكن فجأه جاءت عربيه سوداء وأخذت نور واختفت من امام اوركيد بلمح البصر
اوركيد بصراخ : نوووووووووووور الحقووووووني نووور ظلت تجري وراء العربه حتي وقعت علي الارضيه من سرعتها
ذهبت اوركيد بدون تفكير الي مركز الشرطه
ودخلت وحالها يرثي لها وترتعش وتقول للشرطي: عايزه ابلغ عن جريمة خطف واشار لها الظابط علي غرفه فهرولت لها ودخلت دون استئذان وهي تقول ببكاء: الحقووووني
ومان وجدت سيف حتي ذهبت وهي تقول سيييف الحمد الله انك هنا الحقني ياسيف نور نور ياسيف خدوها مني البنت امانه معايا اقول لمامتها اي الحقني
فزع سيف من شكلها وهرول لها بقلق: مالك حصل اي اهدي واحكيلي اي ال حصل وان شاء الله كل حاجه هتتحل اهدي واحكيلي اي ال حصل
اوركيد برعشه وتخرج كلمات متقطعه من الخوف:ك.. كنت مع ن.. نور بنت سهي صحبتي ف ف هي جالها شغل ف سابتلي البنت وكنا ماشيين وفجأه جات عربيه خدتها من مني في لمح البصر وانا مقدرتش اعمل اي انا انا خايفه اعمل حاجه هقول اي لمامتها ال امنتني عليها انا انا مش هسامح نفسي لو حصلها حاجه بسببي
سيف :طب اهدي اوعدك ان في خلال ساعه هتكون البنت معاكي
اوركيد ببكاء: يارب يارب
ذهب سيف ورفع هاتفه وقال : ايوه ياابني شوفت اي حاجه غريبه النهارده صدرت من هيثم
الرجل : ايوه ياباشا لسه حالا رجالته نازله ومعاهم بنت صغيره
سيف: كنت متوقع تمام واغلق الهاتف وأخبر الياس بأنه سيذهب له وحده ولكن يجهز نفسه لاي غدر منه ويظل ورائه حتي يعطيه اشاره بالتدخل
الياس: تمام انا وراك بس لازم اجي معاك ممكن يعمل فيك اي حاجه
سيف:متخفش سيبها علي الله ياصاحبي يلا هروح وجهز كل ال قولتلك عليه
اوركيد :لقتوهااا
سيف: اه وهروح دلوقتي اجبها
اوركيد :انا هاجي معاك
سيف :تيجي معايا فين انا مش رايح ملاهي المكان خطر عليكي مش هينفع
اوركيد :لا لازم اجي مش هرتاح طول ماانا هنا لازم اجي
سيف: مس هينفع
اوركيد :وانا مش هسيبك سايبني هنا بولع ومعرفش بيحصل اي هناك مش هسيبك
سيف بنفاذ صبر:اتفضلي قدامي
ذهبوا معا وبعد قليل وصلوا للمكان الذي يختبئ به هيثم
سيف:خليكي هنا مش هينفع تدخلي معايا
اوركيد : قولتلك مش هسيبم متنقاشنيش
سيف: يااوركيد مينفعش المكان جوه خطر وممكن يحصلك اي حاجه
اوركيد:قولت لا يلا
سيف بنفاذ صبر من عندها : امري لله لازم ارن علي الياس دلوقتي واعرف وصل لفين
سيف: الو ياالياس
الياس: ايوه انا قريب منك جدا ومعايا قوه مستني اشاره منك بس
سيف: تمام اول ماتسمع ضرب نار اواي حركه فس السر تتحرك
الياس:تمام خود بالك من نفسك
اغلق معه ونزل هو واوركيد بهدوء من السياره
سيف بهمس:امشي براحه ومن غير صوت
اوركيد :انا خايفه شكلهم ناس شريرين
سيف بتحكم في اعصابه: اوركيد احنا مش جايين نتفسح ده عصابه بتخطف اطفال هو ال شريرين انا ال جبته لنفسي قدامي
ظلوا يمشون ببطئ حتي سموا اصوات تأتي من غرفه ف ذهبوا بهدوء مايسمع
رأت اوركيد نور وبجانبها رجلين
اوركيد :نو….
وضع سيف يديه علي فمها بسرعه: اششش هتفضحينا
اوركيد بهمس: نور جوه انا خايفه عليها انت مش سايف شكلهم عامل ازاي
سيف:متخفيش انا هعمل حاجه دلوقتي عشان نقدر ندخل
امسك سيف عصا وفعل بها صوت حتي ينتبهوا ويخرجوا يبحثوا عن مصدر الصوت حتي يستطيع ان يخرجهم ويضربهم ويدخل الي الغرفه
خرج رجل منهم فجاء سيف من ورائه وضربه علي رأسه فوقع علي الارض من شدة الضربه واغمي عليه وظل يفعل نفس الصوت حتي خرج الرجل الآخر وحاول ان يفعل معه مافعله مع الاخر لكن الرجل وآه فأمسك سكينه وحاول ان يجرحه ولكنه مسك يديه وكسرها وضربه ضربات متتاليه ختي وقع صريع هو الاخر
اوركيد بقلق: انت كويس
سيف : تمام يلا ندخل قبل مايحسوا يلا بسرعه
دخلوا الي الغرفه فهرولت اوركيد الي نور لتطمئنها وفكت وثاقها واخذت تربت علي ظهرها بحنان لتهدئ من روعها
اوركيد : متخفيش ياحبيتيي انا معاكي وهخدك من هنا
سيف: اوركيد خودي البنت واخرجي من هنا بسرعه قبل مااي حد يجي يلا بسرعه
اوركيد : وانت
سيف :ملكيش دعوه بيا دلوقتي هعرف اتصرف المهم سلامة البنت دلوقتي يلا يااوركيد اتحركي
خافت من صوته الرعدي وخرجت بسرعه الي الخارج وهي خائفه ان يحدث له اي شيئ
خرج سيف من الغرفه ولكن وجد هيثم ينظر له بخبث ورجاله محاوطين المكان
هيثم : اخيرا جيت هنا برجليك وهتمشي جثه ياسيف
سيف : مش هتقدر تعمل حاجه ياهيثم عشان انت ضعيف وجبان
هيثم: هنشوف مين ال جبان
اشار هيثم الي رجل بالخفاء فجاء من وراء سيف وضربه علي رأسه ف وقع سيف علي الارض ونزل هيثم لمستواه وقال بغل: اخيرا هخلص منك محدش هيعرف ينقذك لان المكان ده كله هيتفجر دلوقتي سلام يا فوكس وذهب وهو يضحك وسيف يحاول ان يخرج من الغرفه ولكن يشعر بدوار ووجع يفتك رأسه ولا يسطيع ان يقاوم ف استسلم لدواره واغمض عينيه
اما بالخارج
اوركيد :بسرعه ياالياس انقذه اتأخر جوه اووي أكيد عملوا فيه حاجه بسرعه ياالياس
نظر الياس امامه وجد هيثم ورجاله يهربون سريعا ويركبون سيارتهم
الياس: بسرعه الحقوهم
اوركيد : بسرعه ياالياس ادخل ياسيف
كاد ان يدخل ولكن انفجر المكان وتعالي بالنيران واصبح رماد
اوركيد وهي تركض ناحيته وتصرخ: لاااااااااااااااااا سيييييييييييييييف
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد