Uncategorized

رواية عشق الآسر الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

 رواية عشق الآسر الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

رواية عشق الآسر الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

رواية عشق الآسر الفصل الثالث 3 بقلم ملك مختار

بينما كان يجلس معهم علي الطاوله لتناول الغداء ويستمع لهم جيدا لكنه لم يبدي اي رد فعل سوي انه كان يبتسم قليلا علي بعض مواقفها ثم قاطع خلوته رنه هاتفه “
اسر:الو..اي ي سليم..لا وروحوا انتوا انا هنام…لا مش تغيير تعبان شويه..مرهق عادي زي اي حد..طب سلاام 
“ابتسمت هدي علي ابنهاا وتمنت ان يكون مابداخلها صحيح فهي كانت تعلم ان ابنها يحب عشق لكن كان يجب ان يبتعد لانها صغيره جدا “
هدي بخبث:طب وهي مش مرتبطه ي لي لي 
“رفع راسه سريعا وهو ينظر الي ليان وكانه يبنتظر اجابتهاا ضحكه سخريه اطلقها علي تصرفه المراهق هذا “
ليان:بيتهيائلي لا ي ماما…مكنتش لابسه خاتم او حاجه وعشق مش من البنات اللي ممكن تصاحب وكده..بس عرفت ياماما ان جدتها اتوفت وعاشت تلات سنين لوحدها كانت بتحب جدتها اووي يماما زعلت عليها جدا 
هدي:ربنا يرحمها يحبيتي 
“بينما اسر كان عقله مشغوول بها بالتاكيد بكت الكثير من الدموع فهو يعلم جيدا ان عشق كانت تحب جدتها كثيرا ومتعلقه بها منذ ان كانت طفله  ،واخذ يفكر كيف كانت تشعر صغيرته ف غيابه فهي بالفعل كانت بحاجه اليه ليساندهاا “
“انتهي اليوم بدون احداث تذكر وذهب جميع ابطالنا في سبات عميق”
ـــــــــ في الصباح في فيلا الجارحي ــــــــــــ
هدي: اسر اسر اصحي ي حبيبي يلاا
اسر: اي ي ماما فيه اي 
هدي: الساعه بقت 7يحبيبي وانت لسه مقومتش واحمد وعمر وسليم تحت مستنينك 
اسر: مستنيني انا ليه؟ 
هدي: مش عارفه بيقولوا المشروع الجديد 
اسر: طب يا امي هاخد دوش وانزلهم  
هدي: ماشي يحبيبي 
ـــــــــــــــــــــــــ في الاسفل ـــــــــــــــــــــــــ
“ليان كانت تجري في الكومباوند ودخلت وهي ترتدي ترينج سبورت اسود وكانت ترتدي كاب يخفي شعرهاا “
ليان: مصطفي ي مصطفي
مصطفي: نعم يا فندم 
ليان: لو سمحت يا مصطفي عاوزاك تشوف حد يشوف العربيه ده ويوديها التوكيل وجهزي العربيه السمراا هاخدها النهارده
مصطفي: تمام يا فندم اي اوامر تانيه 
ليان: الامر لله… شكرا لو احتجت حاجه هبقي انادي لحضررتك 
 “كانت تتحدث غافله عن تلك العيون العاشقه التي تراقبهاا بفخر وكانه يقول انظروا هذه طفلتي الصغيره متواضعه وحنونه. “
ليان: صباح الخير يا مامي 
هدي صباح النور يا روح مامي مش قولنا لما تحبي تجري قوليلي 
ليان:. معلش يماما صحيت بدري ومحبتش اقلقك 
ليان: السلام عليكم  …. انتوا قاعدين كده ليه 
الجميع: وعليكم السلام
عمر: والله احنا مستنين البيه الكبير يحن علينا وينزل 
ليان: براحتو يا كابتن من حق الجميل يتدلع 
سليم: ومين يشهد للعروسه 
ليان بخبث: طيب.. اما نشوف العروسه ااقصد ابيه لما ينزل من فوق هيقول ايه لو عرف 
سليم: ايه؛! ليلو يحبيبتي مين بس هيقول لاسر
احمد بغضب:  جرااا اي ي سليم وانتي اتفضلي غيري هدومك ده 
ليان:. نعم
احمد: ااقصد يعني علشان متاخديش برد وكده 
ليان: ااه طب عن اذنكواا
سليم: لا شديد اوووي يلاا
احمد: لاخر مره ليك الحذر كلامك مع ليان في حدود فاهم وبلاش حبيبتي والكلام الزباله ده 
سليم. ايوه ي واقع طب ماتقولهاا بدل مانت قرافناا كده 
عمر: بتتكلموا علي ايه 
سليم: كنا بنتكلم علي احمد وليان وبقوله لازم يعترفلهاا 
عمر بصدمه مصطنعه: ايه ده هو احمد وليان بيحبوا بعض ايه الخبر اللي مش متوقع بالمره ده 
احمد: هو انا مكشوف للدرجادي 
سليم: يبني انت ناقص شويه… وتمشي تقول عطشان ياصبايا دلوني علي السبيل 
اسر: هاه منورين والله جاين ليه 
احمد: الناس بتصحي تقول صباح الخير.. تشربوا ايه 
عمر: تفطروا  ايه… علشان اخوك واقع
اسر: معندنااش اكل 
عمر:لا عندكوا وطنط شكلها عامله اكله حلوه الهي تنستر ياشيخ ويكرمك قادر يكريم فطروناا
اسر:الاكل علي قدنا 
عمر:الهي تطفحه
هدي:يلا يولاد الفطار جاهز 
عمر:انا جايلك ي هدهد يا قمر انتي…اوعي يلا يا بخيل ي جلده
“جلسوا تناولوا الافطار وذهبوا الي الشركه لحضور الاجتماع”
ـــــــــــــــ في البيت عند عشق ــــــــــــــــــــ
ايقظتهم ندي كالعاده من مناورات عشق حتي تستيقظ وملك التي اصبحت تستيقظ  كل يوم مفزوعه من نومهااا تناولوا وجبتهم ولبسوا ثيابهم 
عشق كانت ترتدي دريس باللون الازراق مائلا لامواج البحر وكوتشي اوفويت وحجاب اوفويت وحقيبه نفس لون الحجاب 
ندي كانت ترتدي دريس اسود وبه ورود صغيره حمراء وحجاب احمر وكوتشي ابيض وحقيبه سوداء 
ملك كانت ترتدي بنطلون من اللون الازرق وبلوزه اوفر سايز من اللون الابيض وحجاب بيبي بلو وكوتشي اوفويت 
ــــــــــــــــ ذهبوا الي الشركه ـــــــــــــــــــــــ
ملك: انا مش فاهمه قالولي خمس دقايق هنجيب مايه ونيجي بقالهم ربع ساعه وانا واقفه في الشمس هتحمص 
“كانت تعبر الطريق ولم تنتبه لتلك السياره كانت علي بعد لحظه لولا ذلك الذي قفز واخذ ملك بعيدا عن السياره فوقعت ووقع هو فوقهاا”
ملك بألم: ااه ي ضهري اااه…ايه ي غبي انت اللي بياخد حد من قدام عربيه بيتحمل عنه الاذي مش بيكسرله ظهره 
عمر بصدمه:يعني انا بعد ماانقذك اطلع غلطان وكمان غبي 
ملك بإحراج:معلش يااكابتن والله بس ده وجعي اسفه 
“ثم رفعت وجهها لتنظر لعينيه قليلا ثم دار نظرها علي جسده “
عمر بفخر:.انا عارف اني حلو بس مش في الشارع علشان بتكسف….يا انسه 
ملك:هاه….حلو ايه انا مالي ومال شكلك انا عاوزه اقولك علي حاجه بصراحه
عمر في نفسه:هتقعد بقي تعمل زي البنات انا بحبك اوووي ي عمر وانت جميل اووي 
عمر بغروروهو ينظر في ساعته :اتفضلي بس متطوليش علشان عندي ميتينج
ملك.بضحك: ميتينج؟!…..ااه طب في عصفوره عامله بيبي علي كتفك…روح بقي الميتينج سلاام ي..ي حلوو
عمر بقرف:يخربيت اصطباحه اليوم مانا اصطبحت بوش سليم طبيعي يعني كويس انها معملتش بيبي في بوقي اصلا 
ـــــــــــــــــــــ في الشركه ـــــــــــــــــــــــــــ
ساره السكرتيره العامه للاستقبال
ساره:انسه عشق اتفضلي دور حضرتك علشان الميتنج….انسه ندي….انسه ملك
عشق.هو احنا هندخل مع بعض
ساره.: لا طبعا يعسل بس اللي هيعمل معاكوا الانترفيو مدير المبيعات علشان المدير العام في اجتماع وانتوا هتبقوا عند السكرتيره بتاعته مع باقي المتقدمين
ملك.ماشي ي قمر…الا مقولتليش اسمك اي 
ساره:اسمي ساره يرووحي وانتي ملك صح؟
ملك:صح برافوا عليكي 
“ذهبوا الي الاجتماع وقاموا بالانترفيو ثم خرجوا وذهبوا الي المول لشراء بعض الملابس والاشياء الجديده ثم سيذهبون للمنزل “
ـــــــــــــــ في الشركه عند اسر ـــــــــــــــــــــ
السكرتيره:دول ملفات الاربع بنات االي اتقبلوا في الوظيفه يفندم 
اخذ منهاا اسر الاربع ملفات وظل ينظر بها 
حتي وصل الي اسم معين وراي صورتهاا 
عشق مصطفي الالفي 
اخذ يحدث نفسه 
اسر …: يعني عشق الطفله البريئه بتاعه زمان هي نفسها  القطه  البريه الي ضربتني بالقلم  
ثم ابتسم بخبث وهو يقول: اهلا بيكي في جحيمي يا عشق.. نورتي جحيم الاسر….
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد