Uncategorized

رواية الشرطي العاشق الفصل الثاني 2 بقلم روان سعيد

 رواية الشرطي العاشق الفصل الثاني 2 بقلم روان سعيد

رواية الشرطي العاشق الفصل الثاني 2 بقلم روان سعيد

رواية الشرطي العاشق الفصل الثاني 2 بقلم روان سعيد

فى صباح يوم جديد 
فى بيت عزت عبد الحميد 
تتسلل الشمس إلى غرفه جميله بالوان زاهيه تعلن عن اشراقها لكي تستيقظ رويدا لتأخذ شاور وتتوضأ وتأدى فرضها وترتدى ملابس المدرسة لانه اول يوم لها في 2ثانوي وتنزل الى اسفل لتجد والديها واختها ينتظرونها على السفرة
رويدا: صباح الخير والياسمين على احلى عائلة فى الدنيا 
عزت وناديه وروفيدا: صباح النور ي حبيبتى 
عزت/ يلا اقعدي كلى عشان اوصلك انتى واختك المدرسة 
رويدا: حاضر وتناولوا الفطور واخذهم الاب الى المدرسة كانت صديقة وقفه مستنيها 
صديقتها ” كل ده يا شيخه حرام عليكي انا وقفه من بدرى حسبى الله ونعم الوكيل فيكي “
رويدا: بتحسبنى عليا انا ي مرمر ???? وكمان انا راحت عليا نومه اعملك ايه يعني  (صديقة روايدا اسمها مريم حسين الدين خلف اد رويدا في السن وبتحبها جدا وصديقه طفولتها والده م حامى كبير ومشهور والداتها محاميه برضو لكن بسبب اعتراض زوجها عن العمل قعدت فى البيت لانها لا تريده ان يحزن منها لانها تحبه مريم عندها اخ اصغر منها عنده 6سنين 1ابتدائى)
مريم / ولا تعملى ولا لتسوى يلا ندخل عشان الحصه وهى جايه تدخل اتخبطت فى احد 
رويدا: آااااهه 
احمد ” انا اسف انتى كويسه “
رويدا: انا كويسه حصل خير 
احمد “الحمدلله عن اذنك” 
رويدا: اتفضل 
رويدا دخلت المدرسة واحمد ركب عربيته وطول الطريق وهو بيفكر فيها وكان حيعمل حادثة رح نفض الأفكار من دماغه وقال لنفسه ” انا مالى بفكر فيها ليه دى صغيرة ” وكمل سواقة لشغله 
اما عند رويدا خلصت الحصص بتاعتها وروحت البيت وهى بتفتح الباب وبتدخل وتقول: يا اهل الدار يالى معانا يااهل الدار يالى فى البيت اين انتم يا قوم يا ست الكل ي حجه ي ماى ي ماما ي امى 
والدتها (ناديه): نعم في ايه ي مصيبه انتى 
رويدا: I’m hungary انا جعانه اريد الطعام عايزة اكل 
ناديه / خلاص يا مفجوعه فضحتينا النااس حتقول علينا ايه ادخلي غيرى هدومك عقبال ما ابوكى واختك يجوا عشان احط الاكل 
رويدا: حاضر يا ماماتى ي حبيبتى طب ينفع خيارايه تصبيرة 
ناديه: عرفين اكيد الشبشب بتاع كل ام مصرية وقالت امشى من وشى احسن لك وهوبا اديلو 
رويدا: مجاش فيا 
ناديه حدفت الشبشب التاني رويدا طلعت تجرى وجه فيها 
رويدا: دى جات وجرت على اوضتها غيرت هدومها ونزلت لقت باباها واختها جم قعدت معاهم بتاكل وبتقول لاختها: عامله اية في اول يوم دراسة ي روفى
روفيدا / الحمدلله كويسه 
رويدا: ماشي ي حبيبتى ربنا معاكي ويوفقك 
روفيدا / يارب ويخليكي لينا ي قلبي 
رويدا: ايه ده ي ست الكل 
ناديه / حيكون ايه يعني لوبية 
رويدا: ماشي ما انا عارفه بس انا قولت مليون مره انا مش بحبها 
ناديه / عندك ي ختى العدس يلا كلى يالى مش بيبان عليكي حاجه 
رويدا: جاره ايه يا رمضان 
ناديه / انا يتقلى رمضان ي مفعوصه انتى سامع ي عزت 
رويدا: ليه مش بتهزر ي لمبى 
ناديه / مليش خلق للهزار ي سوعده ????
عزت / ???????? اه بطنى مش قادر عملين زى الاطفال اييوه عليكم 
ناديه / ????انا طفله ي عززتى 
عزت / لا ي روح عززتك انتى ست البنات كلهم ????
ناديه / ???????? 
عزت /يلهوي علي اللي بيتكسف ي ناس????
رويدا و روفيدا  : احم احم نحن هنا ????
عزت:  احم …. انتم هنا من امتى 
رويدا: من ساعت… انا طفله ي عززتى ????وكانت بتقلد امها 
ناديه / انتى بتقلديني انا ي مفعوصه والله لانا مورياكى وطلعت تجرى ورا رويدا ???? رويدا دخلت بسرعه الاوضه بتاعتها وقفلت على نفسها 
ناديه /بتهربى ي جبانه ماشي حعديها المرة دى ي رويدا 
رويدا فى الاوضه قعدت تضحك وبعد كده قعدت تذاكر اللى اخدته فى المدرسه 
ونسبها بقى كفايه عليها كده ????
              ꧁꧁꧁꧂꧂꧂
في مكان تاني وهو قسم الشرطه 
العسكري: اده التحيه وقال تحت امرك يافندم 
احمد: هاتلى الملف بتاع قضية تجارت الاعضاء والقهوة بتاعتي  
العسكري: اى اوامر تانيه 
احمد: لا اتفضل 
العسكري اده التحيه وذهب احضر له الملف والقهوة 
احمد قعد وركز فى تفصيل الاقضيه ويرتشف من القهوة 
عدت ساعتين ولسه ملقيش اى دليل علي اللى بيعملوه تجار الأعضاء 
حس ان راسه وجعته من كتر التركيز سند راسه على الكرسي 
عد دقيقة والباب خبط 
احمد: اتفضل
ي تار مين اللي علي الباب 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد