روايات

رواية نوارة الزين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة اشرف

  رواية نوارة الزين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة اشرف
 رواية نوارة الزين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة اشرف

 رواية نوارة الزين الفصل الخامس 5 بقلم بسمة اشرف

(بيت عائلة القناوي )
الحجني ياحج انا فاض بيا خلاص بنتك هتجنني …
في ايه ياسعاد مالها نواره ؟؟
سعاد بصوت منخفض ورائه غضب : بت مش عايزة حد يجربلها الماشطة معاها جوه وليلى وشيماء ومحدش جادر عليها كل محد يجربلها تصرخ والنهاردة الخميس عايزين نخلص كل حاجة بكرا هتتزين بس ……
انا داخلها ……احم احم ……
اتفضل ياحج……
سيبوني مع نواره ……. مالك يانواره …؟؟؟
نواره وانفجرت بالبكاء وجلست على الارض وتمسكت بقدمه وقالت : والنبي يا…بوي و.النب….ي مش عايزة اتجوز انا
….انا هعمل اي حاجة غير اني اتجوز حد معرفوش …
امسك مصطفى بيد نواره واوقفها وبنبرة مليئة بالحزن : متترجيش حد تاني يانواره واوعاكي تنزلي عند رجل حد تاني فاهمة …..اخذها واتجه بها الى السرير وجلسا وقل لها :عمري محكتلك انا كيف حبيت امك …طول عمري بحكيلك عن جمالها …اخلاجها …طيبه جلبه ..بس عمري محكيتلك عن حبي ليها …..مش عايزة تعرفي …..انا هعتبر السكوت علمت الرضا ….جدك غصب عليا اتجوز سعاد يعني بت عمي وكان ابوها عمي صابر  لسه ميت وهى وحيدة وجدك مكفهوش اللى ورثه لا كان عايز كلوا بعد مخلفت صابر وبعديه سالم وبعدين علي اتربطت بيها اكتر من الاول …في يوم جدك بعتني انا و عمك ابنوب اسكندريه عشان نستلم بضاعه من المينا كان في واحد مستنينا هناك اول مخلصنا اللى ورانا جالنا تعالوا ناكل في مطعم على الشط وافجنا و روحنا وانا بابص على البحر وجماله لجيت حاجة غريبه …مصطفى بلهفة …..لجيت واحدة ماشيه على الشط لابسه فستان ابيض وشعرها بلون الصخر زيك كده وطاير وراها بس كان اجصر من شعرك وشمس الغروب جايه على عنيها العسلي منوراها مكنتش عارف دي حورية ولا ملاك ولا ايه روحتلها …ضربتني بالكف …متبصيش كده ايوه ضربتني ابوي عاش ومات عمرة ماضربني امك ضربتني ..اه ياعزيزة عجبتني شجاعة خدت جلبي اكتر ماهي كانت واخداه فضلت وراه
اسبوع والتاني والتالت لحد ماخلاص تعبت بس…… موجفتش لحد ماوفجت تتكلم معايا اتجبلنا واتكلمنا ….كل يومين اتحجج لجدك عشان اروح اسكندريه وجيه يوم وجولتلها عايز اتجوزك فرحت جوي وانا واللى خالني متأكد انها بتحبني عشان نفسي مش عشان الفلوس اني جولتلها ان عامل غلبان من العمال اللى بيجوا من الصعيد عشان يحملوا البضايع واتجوزتها …..مصطفى بأسى ….وجدك عرف سعتها خيرني جالي يا الفلوس وولادك ومرتك وجبليهم رضايه عنك ياهى …….
وسبتها ……
كيف اسيبها …اسيب روحي بس في كل اللى جدك جالهولي مفرجش معايا غير ولادي علي كان لسه اربع سنين ….امك كانت اه وروحي بس اخواتك جلبي وعجلي وافجت غصب عني وكنت رايحة اجولها اني مش هجدر اكمل معاها اول مدخلت الشجه جريت عليا زي الاطفال وهى مبسوطة وجالتلي انا حامل ….اكني اول مرة اسمعها ….جايز عشان كنت عايز اتربط بيها بأي حاجة وجدك كان يحب العيال كان عايز العيله تكبر فرحت واخدتها وجعدتها في اوتيل وخليت ابنوب يجعد في اوضة جنبها ونزلت البلد واول وجولت لجدك انها حامل جالي هاتها اتصلت بأبنوب وخليته يجيبها ٧ شهور وانتي جيتي حتى كان سعتها كل الناس فكروني سميتك نواره عشان كان في مشاكل في الكهربا والحكومة كانت بتركب خطوط جديدة النور جطع ٤ ليالي اول مانتي نزلتي جه هههههه…….
نواره بضحكه : لا والله يعني انت سميتني نواره عشان اكده.
لا ….لا ينواره بصيت على امك وبصيتلك سبحان الله عملت ايه ف دنيتي عشان ربنا يرزجني بحوريتين من الجنه وعمك ابنوب كان عايز يسميكي مريم بس انا جولت لا نواره …عشان جيتي نورت جلبي وحياتي بدر كان في ايدي بدر وجمر نايم على فرشتي بس جدك مفرحش وعمل حاجة بلاش…..
نواره بطفولة : لا انا عايزة اعرف الباجي .
هه…ماشي في سبوعك عملت حجات معملتهاش لخواتك دبايح و وناس بتغني عملت مولد مش سبوع مع ان مكنش حد بيفرح بالبنات بس انا كنت فرحان جوي وامك كانت لسه تعبانه والحكيم كان كتبلها على مجويات جدك وسعاد ادوا الست اللى كانت بتديلها الحجن واديتها حجنت هوا قالها مصطفي بحزن شديد و عينه تدمع بعد ماجدك مات الست كان عندها مرض مش فاكر هوا ايه بس كانت بتموت طالبت تشوفني وجالتلي على كل حاجة …ااااااه اه استكتروا على الفرحة سعتها اخواتك كانوا كبروا مجدرتش اعمل حاجة لسعاد وابوي كان مات ….متبكيش مش بجولك كده عشان تبكي ….اسمعيني يا نواره لو لفيتي الدنيا كلها مش هتلاجي حد يحبك جدي عشان كده مش عايز اسيبك لوحدك لازم اطمن عليكي وزين جوي وهيجوا اكتر  اسمعي الكلام يانوارتي وخشي في حضن ابوكي …..عانقها وهى تبكي ….اه يابت عزيزة وحشني حضنك بجالك اسبوع ياجاسية ….ليلى شيماء …..تعالوا ….انا هطلع ….قبلها من جبينها بحنيه وحب .
هاا نواره ….؟؟؟!
يلا ياخاله انا جهزة هنعمل ايه ؟؟؟؟
_________________________________________
يازين الوجت راح الساعة الجمعة هتتصلى وبعدين حد يبجى فرحة النهاردة ونايم كده ؟؟؟
عايز ايه ياحازم ….؟
اصحى ياخي ….ورانا حاجات كتير يابوي والله شكلك هتكسفنا النهاردة …
طب متيجي جنبي اعمل بروفة …ههههههه
اتحشم يازين وه جوم يلا وانا هستناك برة …جال انام جنبه …
صباح الخير ياعريس
صباح النور يانوارتي …
جوم ياخوي عايزة اجهز الاوضه ….
تجهزيها ….؟؟!
ايوه نغير الستاير والملايات ونجهز الحمام ونحط خلجات العروسة في الدولاب ونروج الدنيا …عريس انت لازم نخلى الاوضة شاعرية ….
شاعرية جولتيلي ….زين بنبرة غضب مصطنعة …وعرفتي منين الكلام دا حسابك بعدين روحي يلا عشان اغير  خلجاتي  …….
حازم ….
اخيرا خلصت هااا تعالى نصلي الجمعة وبعدين نرجع انا اتصلت بالحلاج هيجي عشا يروجك …..
زين………
حجه يدك ….قبل زين يد كريمه …..
ايه ياولدي النوم دا عمرك معملتها ….المهم تصلي وتيجي متروحش كده ولا كده انا عرفاك مفيش شغل يازين …
زين اقترب من كريمه ونظر لها :والله معارف كيف هصحى اشوف وش تاني غيرك ياجمر لو مكنش ابوي سبج مكنتش سيبتك من يدي …..
لا والله كل بعجلي حلاوة بكرا تعرف ان الوشوش اللى كنت بتصحى عليها دي عفشة وتجول ياريتني اتجوزت من زمان .
يلا يازين …..
اما اروح اشوف عملي الردي دا جي ياحازم ……
الزفه وصلت لسرايه العلامية وزين جلس مع الرجال بالخارج ونواره بالداخل مع النساء …
بجولك يانواره متشيلي الطرحه من على وشك خلينا نشوف الجمر ……
ازالة نواره الطرحة من على وجهها والجميع في صدمة من جمالها كما انها وضعت مكياج بسيط ابرز جمالها اكثر ….
وه..وه ايه ده الجمال ده قالتها نواره …..قل اعوذ برب الفلق مشاء الله لازم تجري الرقيه الشرعية…
مش للدرجاتي عاد …..
للدرجاتي ونص مش شايفة الحريم كيف ايبصولك …..
وقفت نواره ورقصت وشدت ليلى لترقص معها وبعدها شدوا نواره لترقص معهم وبلفعل رقصت معهم ثم جلست …
زين ازيك الف مبروك …..
الله يبارك فيك …فرج خد الباشا جعدة
هااا يازين بجولك كفايه كده …خد مرتك واطلع .
ماشي يا سالم ….
اشار زين لحازم لينهي الفرح ويقيم الزفه ….
العريس جي ….العريس جي …..
اصاب جسد نواره رعشه وقلبها يخفق بده وكادت تبكي لزلك انزلت الطرحة على وجهها حتى لا يلاحظ احد حزنها …
يلا ياعروسة …. نظر لها زين لكن لم يستطع ان يراها طلعا على السلم وفتح الباب واخلقه ….دخل ورائها وبصوت رجولي :نواره ….
يتبع….
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية نوارة الزين)

اترك رد

error: Content is protected !!