Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سلمى عاطف 

رواية هل قدري الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سلمى عاطف

سيف بغضب: اوركيييييد

نظرت له اوركيد ببرود وعادت تتحدث مع الشخص الذي كان يقف معها

غضب من تجاهلها له وذهب نحايتهم بكل غضب وامسكها من زراعيها بقوه وقال بغضب:اجبلكم لمون وابقي انا الشجره

طارق بتساؤل: طب همشي انا ياانسه عشان دي مشاكل شخصيه مليش اني ادخل فيها

اوركيد : سيبك منه انا معرفوش اصلا  اي  انت واقف ليه يااخ ماالشارع واسع اهوه سيبلنا مساحه مفيش خصوصيه خالص موش ممكن موش ممكن 

طارق:سمعت يااستاذ لو سمحت امشي بقه انا كنت مفكر انك قريبها بس واضح انك جاي تضايقها وخلاص ف لو سمحت امشي من غير مشاكل

نظر لها سيف بغضب وقال: تمام انتي ال اخترتي تعالالي  امسكه من تلابيبه ولكمه اوقعه أرضا 

اوركيد بفزع:انت مجنون اي الهمجيه دي  انت كويس يااستاذ 

سيف بزعيق: انتي لسه هتقولي انت كويس  طب خود ولكمه مره اخري 

اوركيد بصوت عالي: لااا انت زودتها اوي وانت مالك اصلا  

طارق:خلاص ياانسه باين الاستاذ  طور وماشي ينطح في اي حد 

اوركيد في سرها: يخربييتك طيب س. س. سلام  احم طب ياجماعه انا همشي انا وال يكسب يبقي يقولي ولعوا ف بعض بقه ده انتو ورمتوا دماغي سلام 

سيف بغضب وهو يمسك يدها:استني هنا مين ده 

اوركيد:اما انك حشري صحيح وانت مالك 

طارق بألم: ااااه منك لله يابعيد انا كنت جاي اسأل الانسه علي عنوان هنا عشان ليا قرايب وتوهت ف لسه بسالها لقيتك جاي علينا زي رياح الخماسين ومش كده وبس وشي باظ منك لله 

سيف ببرود :وهو مفيش في الشارع كله الا الانسه تسألها 

اوركيد :وانت مااالك انا اسفه جدا بالنيابه عنه يااستاذ المكان ال حضرتك عايز تروحه النحيه ال هناك دي  وانا اسفه تاني 

طارق:مفيش مشكله ياانسه شكرا عن اذنكم ونظر لسيف بغضب وكان الاخر يناظره ببرود وكانه لم يفعل شيئ

سيف: خدت كام صوره يلا من هنا ولا اكمل عليك 

طارق: ربنا غلي الظالم 

سيف وكاد ان يجري ورائه: انا يلااا تعا.. 

اوركيد بعصبيه : كفااايه بقاا عيب ال بتعمله ده الراجل زنبه اي انا مس بتفكر ابدا ايدك ال بتشتغل وبس  حل عني بقه معتش عايزه اشوفك 

سيف بهدوء:اوركيد انا عايز نبدأ صفحه جديده وهنبدا مع بعض وننسي الماضي 

اوركيد :متأخر ومتاخر اووي وياتري انتقامك راح فين  فوقت فجأه كمان انا خلاص تعبت وقلبي معتش فيه طاقه للتحمل اكتر انا عايزه اشوف حياتي بعيده عنك 

سيف:يعني اي 

اوركيد : يعني خلاص انت من طريق وانا من طريق وانا هرتاح كده  وانت ال اخترت مش انا واذا كنت شايف انك كده بتحميني ف تبقي غلطان  خلاص كفايه اني اديك اعذار واهيه عشان اسامحك علي غلط انت مفكره صح ومصمم عليه 

سيف : بس انا مقدرش اشوفك بعيد عني اوركيد انا عارف اني غلطت ويوم ماكنت في المستشفي قولت كلام غبي واستاهل كل ال هتعمليه فيه بس متبعديش عني 

اوركيد : صعب انا كنت هديك فرصه وانت كسرتها بكلامك وانا انسان وليه طاقه ياسيف طرقنا مش واحده شوف حياتك وانا حياتي 

سيف : اوكي يااوركيد مش انتي هتبقي سعيده مع غيري في خلال ٣ اسابيع انتي هتتخطبي وانا معاكي  في نفس اليوم ولو ده محصلش يااوركيد  انا هخطفك  واقترب منها وهمس: ريحي نفسك مش هتبقي لغيري افتكري كده كويس انا بعترف اني غبي اني ضيعت الفرص ال قدامي بكلامي ال ملوش معني بس مش هتخلي عنك يااوركيد وده اتفاق وانا مش بقول كلام في الهوا 

اوركيد بقوه: وانا موافقه وانا هبقي سعيده اني بعيده عنك  واني اتخلصت من حبك ال بقي زي الحجر علي قلبي 

سيف : انا مش هحاسبك علي كلامك وغمز لها سلام يااوركيدي 

اوركيد بعصبيه وهي تضرب بأرجلها في الارض: انسان مستفز يغلط  ويقول كلام سم وبعدين يقول انا غبي وندمت انسان براس.. براس اي ده عدي اي راس غبيه في دماغي حاطط جاموسه بتنعر في دماغه مش عقل لا ماشي ياسيف والله ل اوريك مين اوركيد 

عند الكبير 

الرجل :الحق ياكبير الكبار  الشحنه ال راحت اتمكست  وزمان البوليص جاي لينا هنا 

هيثم : اي بتقول اي اتمكست ازاي مين ال بيسرب معلوماتنا اكيد فيه بينا خاين وانا هعرفه انا هسافر الفتره دي عشان ابعد عيون البوليص عننا شويه وبعدين هوري كل واحد مين هو هيثم يلا جهز كل حاجه عشان منتأخرش 

اما عند فهد 

فهد: ارغي 

الرجل : سيف بدأ ينحور ورانا رغم انه كان تعبان بس باردوه مسبش القضيه وبيشتغل فيها وقرب يوصلنا 

فهد: ومالو ده من دواعي سروري ده بنيي وبينه حسابات ولازم نصفيها  لازم احرق قلبه زي ماحرق قلبي علي  اغلي شخص وقف جمبي طول حياتي كنت لازم ابقي فهد الصفتي عشان انتقم منه وقبل ده كله هيثم ال بوظ حياتي 

الرجل : ريحني يافهد وقولي اي وجه كرهك لهيثم الكره ده كله واي ال بينك وبين سيف 

فهد : الاتنين دمروا حياتي بس كل واحد بطريقه مختلفه بس هيثم ليه النصيب الأكبر عشان كده هنصفيه بالبطيئ انما سيف هلعب معاه وجها لوجه واوركيد القمر هي ال هتساعدني في ده وهاخدها من قدامه ومش هيقدر يعمل حاجه كان نفسي أئذيها  بس مقدرش ملكت قلبي وهتبقي بتاعتي واحرق قلبه راقب ليه كل تحركات اوركيد عشان اللعب ال بجد هيبدا وبالنسبه لهيثم خليه يعيشله يومين اما دلوقتي تركيزنا كله علي سيف 

عند اوركيد 

كانت تجلس بملل ولا تعرف ماذا تفعل

اوركيد بملل:انا زهقاانه وقمر في الجامعه هي وعمران اعمل اييي سهي بس يارب متكونش مشغوله 

قامت بالاتصال بها وجائها الرد بعد دقائق

سهي:الووو

أوركيد: انا زهقانه وعايزه اخرج فاضيه نخرج 

سهي:كان علي عيني ورايا شغل قد كده 

اوركيد : هووف اقفلي اقفلي 

اوركيد وهي تحدث نفسها : ياربي بقه خلاص هنزل انا اروح اقعد في كافيه كلهم أندال اما اقوم 

تجهزت ونزلت لأسفل وجدت والدتها تجلس شارده 

اوركيد :مالك ياماما صحيح. مسالتكيش خالو مجاش ليه 

داليا :رفض قالي بيتي اولي بيا ومش حابب يتقل علينا 

اوركيد : مأسرتيش عليه ليه ياماما 

داليا : وانا سكت فضلت اتحايل عليه كتير لحد مافقدت الامل حسيته عايز يقعد لوحده ف سبته علي راحته  وكل يوم هروح اشوفه 

اوركيد :ربنا يريح قلبه ماشي انا خارجه شويه 

داليا: قبل ماتخرجي قوليلي اي ال حصل امبارح 

اوركيد :مفيش ياماما حصل شوية اكشن امبارح تعل نفسيتي متقلقيش ياحبيبتي 

داليا:طب قوليلي اي ال حصل

اوركيد:حقيقي مش عايزه افتكر اي حاجه ياماما المهم انها عدت 

داليا:ماشي يااوركيد هسيبك براحتك بس هعرف

اوركيد : حاضر ياماما يلا سلاام 

داليا:متتأخريش 

اوركيد :حاضر 

ذهبت الي الكافيه وجلست وطلبت كوب من القهوه واتت بكاتبها وجلست تدون وسألت قلبها ماالذي يبكيك ياقلبي

قال لها:ابكاني الحبيب الذي لطالما عشقته وتأملت ان يكون في يوما لي

قالت ياقلبي: تحمل نتيجة فعلتك فأنت دائما تحب الأشخاص الخطأ

قال لها: وماالذي أفعله ف مشاعري تقودوني نحوه كلما اراه

قالت له:انت المخطأ ياقلبي فدائما العقل ينبهك ويقول لك لا تتعلق بشيئ كثيرا كي تتحمل صدمته فيما بعد

قال لها:العقل دائما على صواب انا أخطأت في حق نفسي ودائما اختار أشخاص خطأ فمن اليوم سأدع العقل يختار لي وانا اسمعه

فقالت له: ولكن انظر انت يجب ايضا ان تشعر بهذا الشخص لكي تتقبله فالعقل بدون القلب لن ينفع يجب أن تكونوا متحدين ياقلبي هل فهمت الان معنى ذلك انك لست مخطئ ولا العقل بصحيح انت فقط اتبعت ماشعرت به واجبرت العقل على تقبل مشاعرك لذلك بدا العقل يبني أحلاما على حسابك ياقلبي ف كلاكما مخطأ

Salma Atef 

سمعت صوت بجانبها يقول لها: هقطه انذماجك بس ممكن اقعد معاكي 

اوركيد: انت بتعمل اي هنا 

فهد: مفيش جيت هنا بالصدفه ف لمحتك فحبيت اجي اقعد معاكي واتعرف عليكي اكتر 

اوركيد :ها اه اه طبعا اتفضل 

فهد بإبتسامه :سعيد اني شوفتك تاني وهكون اسعد لو كنا اصدقاء 

اوركيد :امممم اسمع يااستاذ السكه دي مش بتاكل معايا عن اذنك 

فهد:  اسمعيني ياانسه انا معجب بيكي من اول ماشوفتك وحابب اتعرف عليكي 

كانت سترفض ولكن جال بخاطرها اتفاق سيف معها فقررت امر ما 

اوركيد بتفكير: اسمع  يااستاذ خلينا نبعد عن انك معجب بيا والكلام ال مبيأكلش عيش ده لو طلبت منك خدمه تعملهالي 

فهد :لو اقدر مش هتأخر 

اوركيد :عايزاك تيجي تخطبني 

فهد بضحكه خبيثه اخفاها: نعم انتي بتقولي اي 

اوركيد :مش بجد كده وكده يعني هنعمل تمثليه مع بعض 

فهد :انتي بتقولي اي انتي شايفاني لعبه 

اوركيد :هو انا كذبت عليك مانا بقولك اهو كده وكده 

فهد:وأهلك 

اوركيد :انا مش بخبي علي اهلي حاجه وهيعرفوا بكل ده بس لازم اثبت اني كسبت الاتفاق 

فهد : كمان اتفاق دي مؤامره بقه 

اوركيد : صدقني هما اسبوعين مش اكتر وكل واحد يروح لحاله

فهد: وكل ده ليه 

اوركيد : اسباب شخصيه 

فهد : وانا من حقي اعرفها لاني هبقي معاكي في اللعبه دي 

اوركيد: اسمع…….. 

فهد: وانتي بقه عايزه تخليه يولع من الغيره عشان تندميه علي كل كلمه قالها وتعرفيه انك قادره تعيشي من غيره صح 

اوركيد:بالظبط 

فهد: وانا موافق 

اوركيد : بجد  

فهد. بخبث: دهرمن دواعي سروري اني اجمع قلبين مع بعض 

اوركيد :انت مش هتحمعنا انا عايزه اثبت ليه انه غلط مش اكتر 

فهد بتلقائيه :اي كان انتي عايزه اي المهم انفذ ال ف دماغي 

اوركيد : قصدك اي 

فهد وقد ادرك ماقاله في وقت غصب : ااقصد يعني اني احاول اجمعكم من تاني ويبقي فيه امل 

اوركيد :اممم طب تمام ايي هنبدا من بكره عشان اعرفك على اهلي وتبقي كل حاجه واضحه 

فهد: تمام جدا يلا  اتفضلي اوصلك 

اوركيد : لا انا بحب امشي المسافه بين الكافيه وبيتنا مش كبيره ف متتعبش نفسك

فهد :حيث كده بقه اتمشي معاكي ولا عندك مانع 

اوركيد:لا اتفضل 

وذهبوا 

في الجامعه 

قمر : يلا ياعمران كفايه سلامات 

عمران :ماتستني يابت 

قمر :انا هسيبك وامشي 

كانت تمشي بسرعه ولم تنتبه واصتدمت بأحد 

قمره :ااه انا اسفه 

رهف :مفيش حاجه 

قمر بسعاده :رهفف انتي معانا هنا في الكليه 

رهف:اه كويس انك معايا عشان مبقاش لوحدي حاسه اني تايهه 

قمر : ياسلام ده انت تؤمر ياجميل 

عمران : ونا محدش عايز مني خدمه 

قمر :انت اي ال جابك مكملتش ترحيب ليه 

عمران: بس يابت ازيك يارهف 

رهف : الحمد الله 

عمران :انتي لسه اول يوم 

رهف :لسه النهارده عما ظبطت ورقي وكده 

عمران :طب لو فايتك حاجه انا ممكن اشرحهالك 

رهف :هو انت دكتور 

عمران :اه 

رهف : مرسي لو احتاجت حاجه هقولك عن اذنكم  عشان متاخرش

عمران :استني ناخدك في طريقنا كده كده رايحين ل اوركيد ف نفس الطريق  

قمر بملل:ماتخلصوا ياجدعان رجلي ورمت 

عمران :فصيله قدامي قدامي 

رهف بضحك :خلاص روحوا انتو انا هروح كام مشوار قبل مااروح 

عمران : تمام تتعوض هنتقابل كتير 

رهف : بإذن الله 

عمران بإبتسامه :سلام 

ذهبت رهف من امامه ومازال مبتسم 

قمر: ياروميو مشت خلاص

عمران :قدامي ياعملي الاسود قدامي

عند سيف 

الياس: انت متعصب ليه دلوقتي وانت ال غلطان لازم تتحمل

سيف: متعصبنيش انا جايبك تهديني ولا تعصبني 

الياس:  ولا تعصبني ولا اعصبك انا ماشيه واه هيثم سافر خود بالك بقه شكله ناوي علي نيه سوده 

سيف: متخفش مجهز كل حاجه تحركاته كلها معايا انا زارع واحد من رجالتنا عنده  واي خركه هيعملها هسبفه بخطوه نهايته قربت 

الياس : عاااش يافوكس 

سيف: متنبسطش اووي لسه  حاجه كبيره اووي جايه قريت مش بعيد تبقي خلاص اصلا وصلت ونا مجهز كل حاجه 

الياس:انت بتقول اي 

سيف : كل حاجه ف وقتها حلو يلا علي مكتبك 

جلس سيف بغموض وقال مستني اشوف وشك لما تعرف الحقيقه ياهيثم…. 

يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك رد