Uncategorized

رواية زوجة ابن الأصول الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ملك ابراهيم

 رواية زوجة ابن الأصول الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ملك ابراهيم

رواية زوجة ابن الأصول الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ملك ابراهيم

رواية زوجة ابن الأصول الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ملك ابراهيم

وضع الملفات جانبا واتكلم بمرح: انتي شكلك هتتعبيني معاكي
ردت عليا بمشاكسه: اسفه يا مستر اخر مرة.. اصل انت بصراحه حلو اوي
ضحك زين واتكلم بمكر: حلو اوي
عليا بضحك: اوي اوي يا زين بيه
ضحك زين واخدها في حضنه وضمها بقوة وحمايه وبدء يشعر بالخوف عليها بسبب برائتها وطيبتها الزايده وقرر انه يصارحها بكل حاجه بتحصل ويعرفها حقيقة جدته وكل الا حواليهم….
اخد نفس وهو بيضمها واتكلم بهدوء: عليا في موضوع مهم لازم اتكلم معاكي فيه
بعدت عنه بهدوء وهي بتنظر له واتكلمت بقلق: موضوع ايه…؟
نظر في عنيها وشاف القلق الواضح في عنيها وهي منتظره تسمعه ..حاول يتكلم لكن خوفه عليها كان بيمنعه .. 
اتنهد بتعب وهو مش عارف يبدء منين ولا يقول ايه .. طال انتظار عليا واتكلمت بدهشه: ايه يا حبيبي هو الموضوع صعب اوي كدا..
رد زين بتلقائيه: صعب جدا ..
هزت راسها بتفهم واتكلمت بهدوء: طب هو بخصوص ايه
رد زين بحيرة: عليا انا………..انا..عايزك…..
هزت راسها: اه يا حبيبي عايز ايه.. قول انا سمعاك
زين بحيرة: عليا..انا عايزك تاخدي بالك من كل اللي حواليكي 
اندهشت عليا وردت بعدم فهم: اخد بالي من ايه …زين هو في ايه انا مش فاهمه حاجه..
اتنهد زين وهو مش عارف يتكلم ..خوفه عليها من الصدمه بيمنعه من الكلام…
زين بهدوء: عليا انا عايزك متصدقيش الوشوش اللي انتي شيفاها قدامك… في ناس حوالينا عاملين بيحبونا لكن الحقيقه انهم عمرهم ماحبونا وهدفهم الوحيد هو اذيتنا
هزت عليا راسها بتفهم واتكلمت بهدوء: ناس زي مين..؟
حاول زين ينطق ويقولها علي جدته لكن الموضوع كان صعب عليه جدا….
(صوت رنة تليفون زين)
سمع زين رنة تليفونه واخد التليفون واتفاجئ ان المتصل رقم غير مسجل..
رد زين بسرعه
زين: الو
المتصل..: الو.. حضرتك احنا مستشفى*****بشرم الشيخ ..حضرتك البشمهندس زين الشافعي
زين: ايوا انا 
المتصل..: والد حضرتك كمال الشافعي..؟
زين بقلق: ايوا والدي.. خير
المتصل..: للأسف والد حضرتك حاول الأنتحار وتم نقله للمستشفى عندنا
اتصدم زين ونظر حواليه بعدم تصديق واتكلم بصوت متقطع: قولت.. ايه
المتصل..: والد حضرتك كمال الشافعي حاول الانتحار وحالته خطيره جدا واحنا بحثنا عن طريقة للتواصل مع اهله ومقدرناش نوصل غير ل حضرتك
اتكلم زين برعب: وحالته ايه دلوقتي
المتصل..: في الحقيقة حالته خطر جدا وياريت حضرتك تيجي بسرعه لانه تقريبا بين الحياة والموت
وقع التليفون من ايده وهو مش مصدق ان والده ممكن يموت.. مش مصدق انه ممكن ميشفوش تاني.. قربت منه عليا واتكلمت بقلق: زين في ايه ..ايه اللي حصل
بصلها زين ومكنش شايف قدامه اي حاجه غير صورة والده ..كل ذكريات طفولته مرت قدام عنيه ..كلام والده ..ضحكه .. غضبه.. معقول ممكن ميشفوش تاني.. معقول ممكن ميسمعش صوته تاني ..
اتكلمت عليا مرة تانيه وهي شايفه دموعه المحبوسه جوه عنيه 
عليا: زين حبيبي ايه الا حصل
رد زين بصوت ضعيف: بابا…
عليا برعب: ماله..
زين بصدمه وهو مش مصدق : حاول الانتحار وحالته خطيره
صرخت عليا وكتمت صوت صرختها بايديها بسرعه ..
وقف زين وهو بينظر حواليه بعيون دامعه.. واخد تليفونه من على الارض بسرعه واتصل على تليفون والده بأمل انه يرد عليه لكنه لقى تليفون والده مغلق.. نظر قدامه وهو حاسس انه عاجز عن التفكير او الحركه ..
قربت منه عليا وهي بتبكي واتكلمت ببكاء: زين انا جايه معاك
هز زين راسه برفض واتكلم بجمود: لا يا عليا مش هينفع ولازم محدش يعرف اي حاجه دلوقتي
نظرت له عليا بدهشه وسألته: يعني ايه يا زين ..لازم جدك وزياد يعرفوا ويكونوا جانبك
رد زين بحزن: جدي مش هيستحمل يسمع خبر زي دا وزياد كمان ..انا لازم اسافر شرم الشيخ حالا وعشان خاطري يا عليا مش عايز اي حد يعرف
وقفت عليا وهي بتكتم بكائها بايديها وهزت راسها بهدوء وبتأكيد انها مش هتقول لحد ..خرج زين بسرعه من الغرفه واتجه للاسفل وركب عربيته بسرعه وانطلق بيها بسرعه جنونيه وهو في عالم تاني وحاسس بالذنب اتجاه والده لانه من بعد ما والده سافر وهو محاولش يتصل يطمن عليه وانشغل في كل المشاكل اللي حواليه ونسى والده ..لكنه في الحقيقه منسهوش.. هو كان عارف ان والده عايش عشان يستمتع بحياته وبس.. وزين كان شايل كل الحِمل لوحده وانشغل بمشاكل الشركه والمصانع ومشاكل الارض وحادثة جانيت وخطط جدته وباسل وجيلان وقسمت وكل المؤامرات اللي كانت بتتعمل عليهم.. لكنه بيلوم نفسه دلوقتي وهو عارف ان كل دي اعذار وهميه بيحاول يقنع نفسه بيها وعارف ان كل دا مكنش المفروض يشغله عن والده… واكتر شئ وجعه ان والده يحاول الانتحار ..ايه وصله انه ينتحر .. دا كان السؤال اللي بيتردد في تفكير زين….
رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم
ضمت عليا نفسها في غرفتها وهي بتبكي وخايفه ان والد زين يموت وافتكرت يوم وفات والدها واد ايه بيكون شعور صعب ..كان قلبها وجعها على زين وبتتمنى لو تكون جانبه في الوقت دا…
وقفت جدة زين في شرفة غرفتها بعد ما شافت زين وهو خارج بعربيته بسرعه جنونيه وفكرت ان اكيد حصل مشكله بينه وبين عليا بسبب شغلها مع حمزه واتجهت بسرعه ل غرفة عليا عشان تعرف منها ايه اللي حصل..
سمعت عليا دقات على باب غرفتها وكان جسمها كله بيرتعش من الخوف ..فتحت لقت جدة زين .. ارتمت عليا في حضنها وهي بتبكي.. استغربت جدة زين وربتت على ضهرها بمكر واتكلمت بصوت هادي
جدة زين: عليا حبيبتي ..ايه اللي حصل ..هو انتي وزين اتخانقتوا ولا ايه
فكرت عليا تقولها لكنها وعدت زين انها مش هتقول لحد وهزت عليا رسها ب ااه وهي جوه حضن جدة زين.. 
ابتسمت جدة زين بمكر واتكلمت بهدوء: طب ايه سبب الخناقه ..اوعي يكون موضوع شغلك
بعدت عليا عن حضنها وهي بتحاول تجفف دموعها واتكلمت ببكاء: ايوا بسبب الشغل
ردت جدة زين بمكر: ايه زين مش عايزك تشتغلي مع حمزه
كانت عليا في عالم تاني وتفكيرها كله مع زين وقلبها بيدعي ان ربنا يشفى باباه وكانت بتهز راسها بتأكيد على كل كلمة بتقولها جدة زين وهي مش مركزه هي بتقول ايه..
ابتسمت جدة زين بمكر لما عرفت ان بدء يحصل مشاكل بين عليا وزين والسبب حمزه .. 
حاولت تهدي عليا وتتكلم معاها بهدوء
جدة زين: متزعليش يا حبيبتي ..هما الرجاله كلهم كدا ..مش بيحبوا يشوفوا الواحده فينا ناجحه
هزت عليا راسها وهي بتبكي وبتفكر في زين ومش سامعه اي حاجه من الا بتقوله جدته.. 
بعد وقت لاحظت جدة زين عدم اهتمام عليا بكلامها ولاحظت بكائها المستمر .. 
جدة زين: هسيبك ترتاحي انتي يا حبيبتي لانك شكلك مش قادرة تتكلمي دلوقتي ومتقلقيش ..شويه كدا وهتلاقي زين راجع
هزت عليا راسها وهي بتبكي .. خرجت جدة زين وهي بتنظر قدامها بمكر ورجعت على غرفتها تاني .. 
وقفت جيلان وهي بتتابع خروج جدتها من غرفة عليا ودخلت عشان تبلغ باسل ان جدتها كانت في غرفة عليا..
دخلت جيلان غرفتها وكلمت باسل ..رد عليها على طول
باسل: ايه الاخبار عندك طمنيني
جيلان: زين وعليا شكلهم اضربوا مع بعض والعلاقة بينهم اتوترت جدا وشكل كدا تيته هي اللي ورا كل دا
رد باسل بسخريه: عرفتي بقى ان كل واحد بقى بيلعب ل حسابه
جيلان بقلق: بس الموضوع بدء يكبر وانا خايفه 
باسل: متخافيش ..انا بس عايزك بكره الصبح تكلمي عليا وتعرفيها ان ابنك جه مصر وان انتي هتروحي تاخديه من صحبتك.. وبسرعه تعملي موضوع رجلك دا وانك وقعتي عليها ومش هتقدري تمشي عليها وتطلبي منها انها تروح هي على العنوان دا تبلغ صحبتك انك مش هتقدري تروحي
ردت جيلان بتوتر وقلق: وافرض معرفتش تخرج لوحدها وزين جه معاها
باسل: اكدي عليها بس متعرفش اي مخلوق وهي اكيد هتسمع كلامك
اتكلمت جيلان بخوف: ربنا يستر ..انا مش مطمنه
باسل: خلاص يا جيلان مبقاش قدمنا وقت ولازم ننفذ بسرعه
جيلان باستسلام: حاضر يا باسل هعمل كل الا انت عايزه بس اعمل حسابك اول ما ناخد الفلوس تديني النص وملكش دعوه بيا بعد كدا
رد باسل بمكر: طبعا يا حبيبتي متقلقيش
في غرفة جدة زين…
جلست على الفراش ومسكت تليفونها اتصلت على حمزه .. رد حمزه عليها بهدوء
حمزه: مساء الخير 
جدة زين: انت فين يا حمزه
حمزه بهدوء: انا في شقتي
جدة زين: طب انا عيزاك تحاول تيجي الفيلا دلوقتي تسأل على زياد بحجة انك جاي تشوفه وانا هقول ل عليا انك موجود وهخليها تنزل هي تقابلك
رد حمزه بتوتر: ما انا لما اسأل على زياد اكيد هو هيقابلني ..هقوله ايه
جدة زين: زياد مش موجود وزين كمان مش موجود وجدهم نام من بدري ومفيش غير عليا
اتوتر حمزه واتكلم بقلق: طب اجي ليه دلوقتي وهما مش موجدين
اتكلمت جدة زين بتأكيد: لان عليا اتخانقت مع زين دلوقتي وهو خرج وساب البيت  ..عيزاك انت بقى تتكلم معاها وطبعا مش هوصيك.. عيزاك تكسبها بالحنيه
رد حمزه بتأكيد: لو على الحنيه..يبقى هتوصى بيها متقلقيش
اتكلمت جدة زين بتأكيد: حمزه مش هوصيك ..انا عيزاك تكسب ثقت عليا بسرعه جدا وعليا غبية وساذجه ويقدر اي حد يكسب قلبها بسهوله
لتتابع بمكر: حاول تخترع اي حجه تخص الشغل واتكلم معاها اكتر وقت ممكن ..وانا هصوركم وانتوا قاعدين مع بعض وهبعت الصور دي ل زين
رد حمزه بهدوء: ممكن اسأل حضرتك سؤال سألتهولك قبل كدا
اتكلمت جدة زين بقوة: لما سألتهولي قبل كدا انا مرضتش عليك
حمزه: اه
جدة زين: يبقى برضه مش هرد عليك المرادي كمان لان لو سؤالك كان له اجابه عندي كنت رديت عليه من اول مرة
لتتابع بتأكيد: المهم عندي دلوقتي ان انت تنفذ اللي انا قولت عليه .. ويلا مع السلامه عشان تلحق تيجي قبل ما زين و زياد يرجعوا
اغلقت الهاتف ونظرت قدامها واتكلمت بقوة: لازم زين يطلق عليا في اسرع وقت ويتجوز جيلان …خلاص مبقاش في وقت يضيع اكتر من كدا
خرجت من غرفتها واتجهت لغرفة جيلان..
كانت جيلان لسه بتكلم باسل في التليفون
(سمعت صوت دق على الباب)
اتكلمت جيلان بقلق: طب انا هقفل دلوقتي واشوف مين اللي بيخبط
قفلت جيلان التليفون وقربت من الباب وفتحت.. نظرت لها جدتها بدهشه واتكلمت بستغراب: قافله علي نفسك ليه جيلان
ردت جيلان بتوتر: مما..مفيش يا تيته ..اصل انا كنت هنام
دخلت جدتها الغرفة وهي بتنظر حواليها واتكلمت بمكر: لا تنامي ايه ..دا مش وقت نوم خالص ..انا عيزاكي تركزي معايا لان خلاص كلها يومين وهتتجوزي زين وهنعيش في العز دا العمر كله
اتوترت جيلان واتكلمت بارتباك: يعني ايه يا تيته مش فاهمه
ردت جدتها بمكر: انتي معرفتيش اللي حصل بين عليا وزين ولا ايه
جيلان بتوتر: لا معرفش ..هوو اايه الا حصل
اتكلمت جدتها بثقه: الا حصل بينهم دا البدايه والنهايه هتحصل في خلال يومين
اتوترت جيلان وهي بتفكر بحيرة ..هتعمل ايه وهتكون مع مين مع جدتها ولا باسل 
اتكلمت جدتها وخرجتها من تفكيرها: انا عيزاكي تجهزي نفسك وكلها يومين بالكتير وهنخرج عليا من هنا وانتي الا هتاخدي مكانها ..بس في حاجه
جيلان بارتباك وتوتر: حاجة ايه
جدتها بتأكيد: لما تتجوزي زين ..مهما اطلب منك متقوليش ليه وكل الا اطلبه تدهولي من غير حساب
اندهشت جيلان واتكلمت بفضول: طب ليه يا تيته مش بتطلبي من زين بدل الف والدوران دا واكيد زين مش هيستخسر فيكي حاجه
ردت جدتها بقسوة: هو فعلا مش هيستخسر.. بس لو اداني مرة اكيد مش هيديني التانيه ولو اداني اكيد هيسأل ليه والفلوس دي بتروح فين وانا مبحبش حد يحاسبني
ردت جيلان: يعني انا لو اتجوزت زين وطلبت منه فلوس كل شويه هو مش هيقولي ليه وبتروح فين الفلوس دي
اتكلمت جدتها بمكر: ما انتي مش هتطلبي منه لان كل حاجه هتبقى في ايديكي
جيلان بزهول: يعني ايه.. هو انتي بتفكري تقتلي زين وانا اورثه ولا ايه
اتكلمت جدتها بمكر: لا طبعا ..دا مهما كان حفيدي وانا مقدرش أئذيه
اتكلمت جيلان بدهشه: اومال هنعمل ايه
جدتها: هنوصله لنفس الحالة اللي فيها كمال دلوقتي
جيلان بعدم فهم: وايه الحالة اللي فيها اونكل كمال دلوقتي
ابتسمت جدتها بمكر وهي بترفع قدام عنيها شريط برشام واتكلمت وهي بتنظر للشريط بخبث
جدتها: انتي شايفه دا
جيلان بدهشه: اه ..ايه دا
جدتها: دا سِحر ..كل يوم حباية في القهوة او العصير .. بيعلى الدماغ وبيرخي الاعصاب وبيوقف المخ عن العمل واللي بياخده بيفضل تحت تأثيره24 ساعه ..وطول 24 ساعه بيكون عايش في عالم لوحده ..مش عايز يشغل باله بأي حاجه تخرجه من الحالة اللي هو فيها ..يعني بيكون عايش في عالم خاص به من غير مسؤليات ولا مشاكل ولا دوشه
نظرت جيلان لجدتها بزهووول: يعني اونكال كمال طول الفتره دي كان تحت تأثيرا الدوا دا … هو الدوا دا مخدرات
ردت جدتها بمكر: دا بقى الا اقوى من المخدرات
نظرت جيلان لجدتها بزهول وخوف ورعب وبدأت تشعر ان جدتها مش سهله ابدا وسألتها بدهشه
جيلان: وكنتي بتديه الدوا دا ازاي؟
جدتها: في بنت من الخدم هنا كانت تبعي وكانت هي الا بتحطله الحبايه يوميا في القهوة ولما سافر ومقدرتش اوصله وكان جسمه محتاج للمخدر دا دخل في مرحلة اكتئاب وطبعا كان الكل فاكر ان دا بسبب موت شهيره ولما دخلت جانيت حياته بدأت تحطله هي الحبايه وخرج من حالة الأكتئاب ورجع تحت تأثير المخدر تاني
جيلان بعدم تصديق: يعني الحالة اللي كان فيها اونكل كمال دي كان تحت تأثير المخدر وازاي محدش خد باله
جدتها: لانه كان بياخده بانتظام وهو دا الا هنعمله مع زين بس اسمك يرتبط بأسمه الأول وتبقى مراته رسمي…
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد