Uncategorized

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم مهرائيل ماجد

 رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم مهرائيل ماجد

…تقي:بابا فين ي دكتور واي اللي حصله
الدكتور بحزن:انا اسف بس هو باقيله ساعات بس
معتز:انت بتقول اي ابعد كده 
ودخل الاوضه بسرعه يشوف ابوه
تقي موع:بابا
محمد:قلب ابوكي…خلي،بالك منها ي معتز ومن سيرين وفارس ابن عمك جدع خليكوا ايد واحده 
وغمض عنيه وراح للي خلقهُ
تقي بزعيق:بابااااااا 
واغم عليها 
__________
سيرين فضلت جنب معتز  ، وفارس جنب تقي لان هما حاسين باللي بيمروا بيه 
سيرين:معتز بقالك يومين مكلتش كُل اي حاجه طيب
معتز:لا رد
سيرين بحزن:طب رد عليا طيب كُل علشان خاطر اختك مكلتش حاجه
بصلها بتعب وحزن:هي فين
سيرين:ف اوضتها قافله ع نفسها م الصبح وفارس بيحاول يخليها تفتحله 
معتز خرج من اوضته ع اوضه اخته فضل يخبط شويه الغريب ان هما كانوا مطمنين انها كويسه بصوت عياطها بس صوت عياطها وقف مفيش اي صوت 
سيرين:فارس هي بقالها من قد اي مبتعيطش ومسمعتش صوتها
فارس:ربع ساعه تقريبا
معتز قلق وفضل ينادي عليها كتير مبتردش ويتحايل عليها ومفيش رد منها
فارس:اكسر الباب ي معتز دي مش بترد خالص 
فضلوا يخبطوا ف الباب بجسمهم لغايه م اتكسر 
اول م دخلوا فضلوا يبصوا فـ الاوضه كلها مش لاقيين ليها اثر سيرين راحت ناحيه الحمام وخبطت مره مردتش فتحت الباب لقيتها..بس لااسف لقيتها ع الارض ودمها مغرق كل الارض..سيرين صرخت باسم معتز 
جري عليها لقي المنظر ده مستحملش شالها بسرعه وخدها المستشفي ف حين ان فارس دكتور بس مُنهار مش قادر يعمل حاجه وسيرين بتحاول تفوق فيه بس لا حياه لمن تنادي
… 
فضلوا واقفين بره مستنيين الدكتور وفارس يطمنوهم 
عدت نص ساعه من غير اي حاجه معتز فضل قلقان ورايح جاي ومش ع بعضه وسيرين بتحاول تبقي جنبه ع قد ماتقدر اول حاجه ابوه وتاني حاجه اخته اللي حاولت تنتحر ده كله صعب عليه 
نفس الدكتور لتاني مره:انا اسف بس مقدرتش انقذها شدوا حيلكوا..
..
فارس بعياط وبيلمس وشها:فوقي ي تقي انتي بتهزري معايا صح وهتقومي يالا..انتي قولتي انك مش هتبعدي عني ابداا 
Flash back
تقي بضحك وحطت ايدها ع وشه:فارس انت عبيط يستاا انا والله م بحب غيرك..وغمزتله..كفايه انك عرفت توقعني يعني وبقولك كلام حلو وكدهو..والله م بحب غيرك..كفايه انك ساعدتني كتير ف علاجي م المخدرات واتجوزتني وانت عارف اني مغ..
فارس:شششش بحبك ي حيوانه، اصلا متقدريش تبصي لغيري 
تقي بضحك:طبعا طبعا بس متزوقش بس 
فارس:اوعي تبعدي عني احسن انتحر واعملك فضيحه وال اقولك بلاش انتحر هقول انك اتحمرشتي بياا ي قليله الادب
تقي:انا برضو اللي قليله الادب، المهم انا مستحيل ابعد عنك إلا ع مو
فارس حط ايده ع بوقها بسرعه:بعد الشر عليكي عارفه لو قولتي كده تاني بجد هقتلك
تقي:انت عبيط هل انت عبيط يعني مش عايزني اتكلمعن الموت وهتقتلني
فارس:اه علشان يبقي حقيقه????
تقي بضحك جامد:بحبك ومستحيل ابعد عنك بحبك قد البخر وسمكاته والسما ونجومها وكوكب الارض وكل الكواكب
فارس بابتسامه:بموت فيكي ي هبله
Back
فارس:صح انتي وعدتيني انك مش هتبعدي قومي بقي بصي جبتلك شيكولاته يالا بقي قومي
..
قدام المقابر الكل متجمع علشان يدفنوها..بس ماعدا فارس جاله انهيار عصبي وفـ المستشفي
وسيرين منهاره جداا
ومش محتاجه اقول معتز كان شكله عامل ازاي بس اللي اقدر اقوله ان وشه بقي شاحب جدا وجسمه بقي ضعيف وعنيه وارمه م العياط هو اه راجل بس اعز اتنين ع قلبه راحوا للي خلقهم، مجرد التخيل صعب جدا،باباه واخته ورا ابوه، احنا بمجرد م اللي بنحبهم بيتخدشوا بس خدشه صغيره قلبنا بيقع ف رجلينا مابالكوا باعز اتنين يضيعوا منه ويبقي لوحده.
_______
سيرين بتعيط:ي فارس قوم ارجوك انت الوحيد اللي هتقدر تساعد معتز ف اللي هو فيه..اه صعب عليك وانت كنت بتحب تقي بس هي بين ايدين اللي خلقها اتمني تفوق 
____بعد مرور سنتين
سيرين بالم:اااااه معتااااااااااااز ي حقير انت السببب 
فارس بضحك: لا اجمدي كده فيه اي
سيرين بصريخ: اولد بس ي حيوان انت كمان وهوريك.. عععااااا
معتز بحنان: خدي نفس براحه خلاص واحنا قربنا نوصل اهو.. وياريت تبطلي صويت علشان صدعت
سيرين: ععااا صدعت ي حيووووااان افوق بس ومش هرحمكووواا عععاا
فارس:اخرسي بقي خلاص قربنا نوصل المستشفي 
سيرين بتعض ع سنانها:ماااشي ي فااارس
_______
سيرين:الله اي القمر ده بنت مين دي متاكد انها بنتي؟؟
فارس بفرحه: اي القمر ده فعلا.. طالعه لخالها او عمها ايهما اقرب 
معتز ببرود:بس انا مش عايزها لانها مش بنتي فعلا
سيرين بضحك:بطل هزار ي معتز يخرابي عليها بجد قمر
معتز بجمود:مش بهزر
فارس حس ان فيه حاجه:مالك ي معتز فيه اي
معتز:مفيش بقول الحقيقه
فارس:لا شكلك اتجننت
معتز بعصبيه:الزم حدودك يلاا انت عارف بتكلم مين
فارس بهدوء علشان حس ان فعلا الحوار كبير:طب اهدا انا اسف فيه اي
سيرين بقلق:معتز مالك ي حبيبي
معتز بضحك هستيري:حبيبك، حبيبك منين حبك برص ي شيخه
فارس بغضب:معتز فوق انت بتكلمنا احنا سيرين وفارس 
فارس:انت بتقول اي 
معتز:بقول انك انت وهي خلينيين ودي عمرها م هتكون بنتي والحمدلله اني فوقت وعرفت الحقيقه..والشكر للي عرفني الحقيقه..
فارس:حقيقه اي ومين اللي قالك وقالك اي اصلا
معتز بضحك:هههه مراتي التانيه هي اللي فوقتني 
سيرين بصدمه:مراتك التانيه؟؟
فارس:انت متجوز ع سيرين
معتز:تؤ تؤ متجوزها ع مراتي
سيرين حطت ايدها ع قلبها وفضلت بصاله
معتز كمل:اه يقمر انا متجوز قبل م اتجوزك عارفه مين؟خطيبتي اللي سابتني،ف الخطوبه..دي كانت لعبه مني علشان اتجوزك..بس انتوا هُبل معرفتوش انا بخطط لـ اي.. اه انا مضيتك ع كل املاكك واشبعي ببعض ياام بنتي قال ام بنتي قال وااه ده الفيديو اللي يثبت ان دي مش بنتي تيكير ي بيبي
_______
سيرين بشمئزاز:اي القرف ده مين دول..ده انا مش انا والله 
فارس بجنون:و لا انا اي ده وازاي ده حصل 
“الفيديو كان عباره عن فارس وتقي ف اوضه واحده”
تليفونه رن..
سيرين:رد 
فارس:لا انا مشش طايق نفسي
سيرين:رد ي فارس ممكن حاجه مهمه
فارس:طيب
فارس:الوو مين معايا؟؟
: هااي ي بيبي حبيت اقولك اني انا اللي فبركت الفيديو ده وانا اللي خليت معتز يشوفه وكل المصايب اللي انتوا فيها دي بسببي..وتقي مانتحرتش ولا حاجه انا اللي قتلتها بس حاولتع قد ماقدر اخليه يبان انه انتحار.. ودلوقتي حابه اقولك ان معتز بين ايدي ورجالتي قاموا بالواجب علشان بعد كده متحاولش تقرب ناحيه سوزي ونبقي كده خالصين بباي ي روحي..ااه ولو حابب تشوف ابن عمك مره اخيره تعالى ع العنوان ده****
فارس خبط ع دماغه:ياانهار اسود
سيرين بقلق:فيه اي يبني
فارس حكالها اللي حصل ف المكالمه
سيرين بغضب:مين ست زفته دي وليه تعمل كده
فارس:هحكيلك..
Flash back
فارس:وديني لاخدلك حقك ي تقي
تقي بدموع:ارجوك ي فارس متعملش حاجه ارجوك خلاص اللي حصل حصل وفات
فارس:ششش اهدي خلاص مش هعمل حاجه
فارس مقالش لـ تقي انه هينتقملها من اللي اغتصبها واللي ساعدته ع كده بس هو ف دماغه خطط لحاجات كتير
عدا وقت كبير ع الحوار اللي كان بين تقي وفارس 
جه الوقت انه ينتقملها
فارس:الو ي بدر فينك
بدر صديق فارس واللي هيساعده: ع السلم طالعلها وظبطت معاها وكله تمام
فارس:تمام اول م تخلص اللي اتفقنا عليه اديني رنه 
بدر:اشطا ي مان
طلع بدر لست زفته اقصد سوزان المُلقبه بـ سوزي
سوزي بدلع:اي ي بيبي اتاخرت كده ليه
بدر دخل الشقه وقفل الباب:معلش يروحي الطريق زكده
سوزي بضحكه خليعه:طب اي بقي 
بدر:لا احنا مش هنتكلم هنا اكيد
سوزي:اكيد ي بيب يالا ندخل الاوضه
دخلوا الاوضه وهو بعت رساله لـ فارس وفارس قام بالواجب.. رن ع اللي اغتصب تقي وقاله ان سوزي حبيبته مع واحد ف الشقه بتاعتها وقاله لو حابب تتاكد ممكن تروحلها هي معاه دلوقتي 
طبعا باسم مستناش وراح بسرعه ع شقتها وهو طبعا معاه نسخه من مفتاح الشقه دخل وقفل الباب وراه براحه،وفتح باب الاوضه ولقاهم ف وضع مش لطيف، اتجنن وقرب منها بجنون
سوزي بخوف وهلع:باسم استني انت فاهم غلط ده ده هو هو اللي جه هنا وكان بيحاول يوقع بينا
باسم:هههه يوقع بينا كان زمان ي سوزي انك تضحكي عليا بكلامك 
بدر استغل انشغالهم وهرب بسرعه
باسم:اااه يكلب صدقني حسابك هييجي ومش هرحمك وهجيبك
سوزي حاولت تبعد ايده،
باسم:انسي ي حلوه..كان جايب معاه سكينه ف جيب الجاكت طلعها وحطها ع رقبتها
سوزي بخوف:باسم انت اتجننت بتعنل اي هتروح السجن علشان واحده زيي اهدا ي بيبي اهدا 
باسم:لامتخافيش مش هقتلك
سوزي بتعجب وخوف: هتعمل اي
باسم بمكر: هتعرفي،  وشال السكينه من ع رقبتها وحطها ع رجلها وقطعها
سوزي بصريخ: ااااااااااااااه 
باسم: اي رايك
سوزي بعياط: ابوس ايدك ارحمني وهعملك اللي عايزه
باسم: تؤ تؤ انشفي ي حلوه انتي لسه شوفتي حاجه 
وقطع رجلها التانيه، اغم عليها 
باسم: كفايه عليكي كده عيشي من غير رجلين 
.. 
بعد م خرجت م المستشفي
ترررن ترررن
سوزي بتعب: الوو
فارس بانتصار: اي ي قمر اخبار رجلك دلوقتي عرفت ان اللي اتفقتي معاه يغتصب تقي اللي كانت بتعتبرك اعز صحابتها قطع رجلك الاتنين تؤ تؤ ي حراام 
سوزي بخضه: انت مين
فارس: انا جوزها واللي خليت بدر يجيلك البيت وعرفك عليه واللي اتصل بباسم علشان يشوفكوا سوا ف الشقه برضو وخلاه يقطع رجلك.. وكمل بعصبيه… وديني ده ولا حاجه  م اللي هتشوفيه ي زباله ي****** لسه اللي جاي تقيل اويي بباي ي عاجزه هههه
______________
Back 
سيرين بعياط: يعني تقي كانت مُغتصبه وكل ده حصل من غير م اعرف.. ابوس ايدك ي فارس انقذ معتز ارجوك
فارس بحزن: حاضر.. انا رايح دلوقتي ليها وصدقيني لو عترت فيها مش هرحمها المره اللي فاتت كانت رجلها المره دي رقبتها..انا ماشي سلام
سيرين: فارس
فارس: نعم
سيرين: خلي بالك من نفسك ورجعلي معتز عايزاكوا سالمين من غير خربوش
فارس: حاضر ي سيري سلام
____
راح فارس للمكان اللي قالتله عليه وكان مكان مهجور اوي وتقريبا كان مكان لسه جديد بيتبني
فضل يبص يمين وشمال 
فارس:فين معتز ي زباله
سوزي:تؤ تؤ يباشاا اعصابك مش كده معتز ف الحفظ والصون
فارس:صدقيتي لو خصله حاجه مش هيكفيني فيها رقبتك وانتي عارفه كده
سوزي حست بالخوف بس دارته:ششش لاحظ انك لووحدك وانا معايا رجالتي 
فارس بضحك:هههه انتي فاكره ان الكتاكيت اللي،معاكي دول يقدروا يعملولي حاجه
سوزي اتعصبت:شباب عايزاكوا تروقوه
راحوا ناحيته نص الرجاله بكل قوتهم..مسافه خمس دقايق كانوا كلهم ع الارض بيتوجعوا وكل واحد ماسك جزء من جسمه وبيتالم
فارس بابتسامه:وريني اخرك
جه من وراه واحد وضربه ع دماغه..وقع ع الارض وهو بينزف 
فارس بالم:ااه
سوزي بضحك:هههه اي،رايك ي دوك “اختصار دكتور” دلوقتي 
سوزي:خده مع معتز لما نشوف اخرتهم والله لادفعهم التمن غالي
________
خدوه ف اوضه ضلمه 
فارس فضل يتالم:ااااه 
معتز،سمع صوت عارفهُ كويس
معتز:فارس..! فااارس انت فين
فارس بتعب:هنا اهوو
معتز:عملوا فيك اي الكلاب دول
فارس:ولا حاجه ابن عمك روقهم
معتز بضحك:ع وضعك ي كبير 
فارس:بس واحد ابن لذينه ضربني ع دماغي جابلي ارتجاج ف المخ
معتز بضحك:انشف اسد يالا فيه اي
فارس:م كل ده بسببك ي زفت
معتز :زفت طب نخرج من هنا وهوريك
فارس:يعم اتنيل سيبنا ف اللي احنا فيه المهم انا جيب اله حاده هقطع بيها الحبل ده واجي افكك 
معتز:طب اخلص 
فارس:حااضر
فارس حاول بوصل لجيبه وطلع السكينه وقربها م الحبل وفضل يمشيها ع الحبل لحد م ابتدا يتقطع 
معتز:ماتخللص
فارس:يعم مش بتنيل هتسكت وال افك نفسي وامشي واسيبك
وكمل قطع ف الحبل لغايه م اتقطع
فارس:هييح اووف قطعته… ونزل عند رجله وفك اللي ع رجله
معتز:فُكني بسرعه
فارس:كنت هعذبك شويه وقولك اتحايل عليا بس مش وقته
وفك الحبل من ع ايده ورجله 
معتز:دلوقتي هنخرج ازاي
فارس:تعالي ندور ع اي شباك 
معتز:ششش استني فيه صوت خطوات رجلين..فيه حد جاي بُص احنا هنوقف ورا الباب اول م يفتح الباب نخبطه ب الكُرسي وننزل فيه ضرب وهكذا
فارس:اشطاات ي كبير
وفضلوا يعملوا كده ونجحوا فعلا وخلاص طانوا قربوا لباب البيت اللي هما فيه وهيخرجوا
سوزي:استنوا رايحين فين مش تاخدوا واجبكوا الاول 
صوبت السلاح ع فارس وداست ع الزناد 
بس الطلقه مجتش ف فارس 
للاسف جت ف معتز لانه وقف قدامه علشان الطلقه متجيش ف فارس..وقع ع الارض
فارس:ليه عملت كده يابن عمي..ليه
معتز:اهرب ي فارس وسيبني
فارس:مستحيل يالا قوم 
ولسه بيقومه وقع ع الارض تاني.. قربت سوزي منهم وكانت هتموت فارس بس معتز خد بسرعه السلاح من ع الارض كان بتاع واحد من رجالتها اللي ضربوهم وقتلها..وبعدين بص لفارس
معتز:خلي بالك من بنتي ومراتي ي فارس..واتجوز سيرين ده اخر طلب اطلبه منك
فارس:انت بتقول اي لاا انت هتقوووم فوق ي معتز فووووووق
________
بعد مرور خمسه وعشرين سنه
فارس:الولاد كبروا وكبرونا معاهم
سيرين حضنته: انا مش مصدقه اني خلفت وكبرتهم ودلوقتي بيتجوزوا انا لسه صغيره العيال دول كبروني اوي
معتز ابنهم جه من رواهم: ااه ي شقي انت بتعمل اي
فارس: ولد ي قليل الادب احترم نفسك
معتز ببرود: دور الاب والشغل ده مش لايق عليك ي حج
سيرين ضحكت
فارس: مشالله الخالق الناطق معتز الله يرحمه بنفس كلامه ولماضته 
سُميه: يالا يولاد تعالوا علشان بنتكوا عايزاكوا ع الكوشه 
فارس وسيرين: حاضر احنا جايبن
فارس وهمس لـ سيرين: بحبك ي وردتي
“مش لازم كل اللي نحبهم يبقوا لينا ومش كل النهايات سعيده هو انا يمكن قفلتها بسعاده اه، بس مش مع اللي هي حبته، الحب مش حب المراهقه الحب هو حب العشره وانهم يبقوا سند لبعض، ومع الايام بننسا الحزن ونتاأقلم مع حياتنا الجديده،” كُنتُ لي سنداََ كُنت لک ملاذ لا تلجئ لسواها”
#تمت

اترك رد

error: Content is protected !!