Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أميرة أسامة

بعد هزار الشباب وضربهم في نوح..قرروا يلبسوا ويجهزوا عشان يروحوا ياخدو البنات ويبتدوا يومهم..
لبس الشباب تيشرتات كت وشورتات البحر وكوتشي خاص بالسباحه…لبسوا نضارات الشمس
كان شكلهم يجنن واجسامهم ترعب????
خرجوا من الشاليه.
اتصل ليل بعشق
عشق…الوو
ليل..صحيتوا
عشق..احنا منمناش اصلا الرخمين دول معرفتش انام منهم
ليل…طيب ايه جهزتوا ولا ناويين تضيعوا اليوم.
عشق…لا خلاص لبسنا ومستنينكم
ليل…طب يلا يا حبيبي افتحي الباب احنا جايين
عشق…حاضر❣️
وصل ليل والشباب كانت تمارا ونور واقفين ادام الباب.
اول ما شافوهم تنحوا اول مره يشوفوهم بلبس زي ده اول مره يشوفوهم بالشكل ده
علر اد ما البنات كان شكلهم فالمايوهات يجنن وشيك وشبه بعض لكن الشباب كان شكلهم يخطف اكتر بكتير
جاسر…ايه الحلاوه دي ????????
تمارا…بجد حلو
جاسر…والله شكلكم حلو اوي وانتوا شبه بعض كده
نور….لا ده كلنا مش انا وتمارا بس
نوح….بقيتوا توائم يعني
نور…امممم يعني حاجه زي كده
خرجت زهره وهي محرجه..صباح الخير
الجميع صباح النور
نوح ..اهي التالته بتاعتهم ظهرت ????????????????شكلكم مسخره
تمارا…نعم يا سي نوح ماله شكلنا
جاسر…اهدي ياوحش الحته يقصد حلو يعني
نوح….هو انا الحيطه المايله بتاعتكم ياجدعان????????
ليل…فين عشق
تمارا…تلاقيها بتأمن عالشاليه????????????ماهي دي عندها وسواس لازم تأمن علي كل حاجه قبل ما تخرج
نوح….بضحك زميلة ماما???????? زمان لما كنا بنسافر كلنا كانت بتشل ليل ويفضل ليل يقولها هلاص يا امي ابوس ايدك والله هأعد ومش هسافر????????????
ليل….هو في زي سهام دي كرهتني فالسفر????
ادم…الحق عليها بتأمن عالبيت قبل ما تمشي
ليل…ما انت طالع موسوس زيها انت كمان.
زهره…على فكره هي مش عاده وحشه بالعكس يعني ده أمان احسن لاقدر الله يحصل اي حاجه
ادم…قوليلهم والنبي اصل دول مافيش اي حاجه في حياتهم غير التريقه
ليل….في فرق بين اني اطمن ان كل حاجه تمام وامان واني يكون عندي وسواس قهري…ده لوحده كارثه ممكن من كتر الشك والقلق تنسي حاجه وتتسببي في كارثه لا قدر الله زي امي كده
ادم…لا انا بأمن بس مش لدرجه الوسواس القهري سهام ملهاش زي
ليل…لا انت اهون شويه
تمارا…اهو الوسواس القهري ده بقى عند عشق عى طول قلقانه ومتوتره وبتوترنا معاها…
ظهرت عشق فالوقت ده بلون عينها اللي يشبه السما والبحر وشكلها اللي يخطف بالمايوه…
عشق…جايبه في سيرتي ليه
كانت حاسه عشق بالاحراج وحاسه انها مش على بعضها خصوصا بسبب نظرات ليل ليها..
نوح…اوباااااا الرابعه جت
عشق…رابعه ايه
نوح…انتوا مش عاملنلي فيها توائم ولابسين زي بعض????????????
تمارا….بص عشان نكون حقانين عشق هي اللي اختارته وعجبنا كلنا وقررنا نجيب زي بعض يعني ده زوق عشق????
ليل كان واقف ساكت على شفايفه ابتسامه خفيفه اما عينه كانت بتاكل عشق من ورا النظاره????
جاسر….بتعملي ايه كل ده يا عشق جوه
عشق…ولا حاجه كنت بس بأمن وراهم خصوصا ورا تمارا ونور الاتنين دول محدش يعتمد عليهم يضيع نفسه
تمارا…انا????
عشق….ايوه انتي ياللي كنتي بتتريقي عليا من شويه حضرتك شديتي الموبايل من الشاحن وسبتيه في الكهربا ونازل حرفه على كوبايه مايه????????
نوح…يا نهار اسوووود متقوليش كده ادام أدم والنبي عشان حاسس بضيق التنفس اهو????????
ادم…وبتتريقوا عليها اهي انقذت كارثه
عشق…قوللهم بقى
ليل….طب ايه هنفضل واقفين كده ولا خلصتي خلاص
عشق…بضحك لا خلصت على اد ما قدرت بس لو حصل حاجه مليش دعوه انا حاولت علي اد ما اقدر انقذ الموقف
ليل…بأبتسامه طب يلا وسبيها علي الله بدل ما ابعتك لسهام هي موسوسه زيك كده????
عشق…بقي كده ماشي صحيح ليه مش جبتها معانا
ليل…والله قولنالها بس مش رضيت قالتلب اهم حاجه نوح رايح معاكم انا كده تمام
ضحك البنات.
نوح…وحيات امك سهام قالت كده
جاسر…ليه انت مشوفتش السعاده اللي مانت مرسومه علي وشها وانت بتخرج شنطتك
نوح…ايه ده هي كانت مبسوطه عشان كده????????
ادم…????????????
ليل…يلا بقي عشان منتأخرش
تمارا…هو البحر بيشطب بدري ولا ايه
جاسر…بيشطب????????????هو محل????
تمارا…بضحك مش هو اللي بيقول
ليل…انا مش هرد عليها عشان لو رديت هزعلها
جاسر…بضحك صراحه حقك????????????
تمارا…بضحك طب هو ايه اللي عشان منتأخرش افهمها ازاي دي
نوح….اصل في يخت مستنينا مش عايزين نتأخر عالراجل اللي اعد مستنينا وهيدخلنا جوه ده
نور…هو احنا مش هننزل البحر
نوح…لا هننزل بس اكيد مش هننزل عالشط كده
تمارا…استني استني كده هو ابه الثقه الانتوا فيها دي هو انتوا فاهمين اننا اصلا هنعرف نعوم عالشط لما مأجرنلي يخت يدخلنا فالغويط????
جاسر…يشطب وغويط ومأجرنلي????????????????????????انصحك ابعدي عن ليل عشان هيلعب في وشك البخت????????????????
ليل…????????????????اليخت ده بتاع ادم مش مأجرينه والبحر مش هيشطب بس الراجل اللي هيسوق اليخت ده مستنينا من ساعه مينفعش نفضل مأخرينه كده اما بقي حوار غويط ده مقصود عشان لما ندخل البحر أغرقك واخلص من لسانك ده
تمارا…????????????
زهره وعشق ونور كانوا ماسكين نفسهم بالعافيه.
نوح…طب تصدق بالله اهي تمارا دي شبههي ????
ليل…سبحان الله نفس اللسان????????يلا ادامي
مشيوا مع بعض عالبحر
ليل….لعشق ايه القمر ده
عشق…ابتسمت باحراج وسكتت
ليل…مالك بصالي كده ليه
عشق…مفيش بس شكلك حلو اوي
ليل…????اوي
عشق…اممم اوي اول مره اشوفك لابس لبس غير الشغل وغير الچينز
ليل…كده احلي هاا????????
عشق…رخم
ليل…شكرا????
وصلوا الشباب عالمارينه مكان اليخت ركبوا كلهم. ودخلوا جوه
وبعد مسافه مش صغيره عن الشاطئ وقف اليخت.
وابتدوا الشباب يقلعوا التيشرتات
وده كان حال البنات
????????????????
جاسر…بضحك ايه ياليل هنبدأ بمين فيهم نحدف مين الاول????
ليل…هو في غيرها تمارا طبعا ????
تمارا…تحدفوا مين انا كوره????
جاسر…ياتنزلي بالزوق يا هتتحدفي يلا ورينا السمكه اللي بتلعب فالميه
تمارا…بضحك???????? هو انت متخيل اني سواء نزلت بالزوق او اتحدفت انا هظهر انا هنزل لتحت علي طول
ليل…ماهو ده المطلوب????عشان نخلص بقي
تمارا…لا والنبي ما تهرجوش انا والله ما بعرف اعوم
جاسر…خلاص يا خوافه احنا بنهزر
زهره….انا عن نفسي مش نازله استحاله طبعا انت ا شايفين احنا بعدنا اد ايه يعني مفيش ارض اصلا تحت
ادم…علي فكره مش معني اننا بعدنا اوي كده تبقي الارض بعيده بالعكس المكان هنا واطي بس بيفرق غن بره ان الميه انقي وافضل كتير
نوح….اهو بتاع عالم البحار قالكم اللي فيها
ادم…بضحك وهو بيضربه يا اخي بقي والله ما حد عايز يتحدف غيرك
زهره…انتوا مش فاهمين كل اللي بتقوله ده كويس بس احنا حقيقي مش بنعرف نعوم
تمارا…انا ممكن انزل بشرط
جاسر…اللي هو
تمارا…تجبولي عوامه????
جاسر….نسيت اخد حبايه الضغط
تمارا…بضحك طب اعملك ايه والله ما هعرف
ادم…تعالوا بس كده ننزل تحت هنا وانا هوريكم انه تمام وعموما في هنا لايڤ چاكت لو حابين تلبسوه
راح ليل يكلم سهام يطمن عليها لحد ما يخلصوا…
زهره…اهو كده ممكن انا موافقه
ادم…طيب لحظه واحده طلع ادام بسرعه جابلهم لايڤ چاكت واداهم كل واحده فيهم واحد لبسوه
ونزلوا تحت
ادم…يلا انت هنزل وانتوا ورايا تمام
تمارا…تمام علي حسب????
جاسر…????????????????
نط ادم اول واحد وبصلهم شاورلهم بايده عشان ينزلوا
ونط وراه نوح
نوح…يلا الميه تحفه بطلوا خوف بقي
زهره…انا ممكن اجرب
نوح…ايوه كده
عشق…انتي يا زهره انتي اكتر واحده بتخافي فينا????
ادم…اهو بعد الجملتين دول المفروض تنزلي وتثبتيلهم العكس
زهره…بخوف انت شايف كده
ادم…يلا متفكريش كتير هتخسري وبعدين انا ونوح فالميه مش هنسيبك تغرقي يعني
زهره طيب انا اكيد مش هنط
ادم…لا اعدي عالحرف كده وانزلي براحتك
زهره …ماشي اعدت زهره علي الحرف اللي خارج للميه ونزلت رجلها قري ادم منها ومدلها ايده مسكت فيه وغمضت عينها ونزلت براحه واول ما نزلت خدت نفس طويل
ادم…ايه رأيك الچاكت بردو ظابطك شويه صح
زهره..اه تمام بس والنبي متبعدش
ادم…متخافيش انا جمبك اهو بس بصي هسيب ايدك واحده واحده وعيشي بقي تمام
زهره…تمام بس متبعدش
ادم…ياستي والله جمبك..ساب ادم ايدها براحه لحد ما اطمن انها واقفه تمام ومبسوطه
تمارا…بت يا زهره ايه هتغرقي
نوح…دي بتسالها????????
زهره…لا والله انزلوا الميه تحفه
ادم…علي فكره هي اشجع منكم وخصوا منك يا وحش الحته????????
تمارا…مين دي بس بس انت مشوفتنيش وانا بعوم قبل كده شكلك
جاسر…بضحك انتي مش لسه قايله مش بعرف اعوم
تمارا…استر عليا????
جاسر…حاضر????
نور…طب انا هنزل وامري لله
نوح…ايوه كده يلا تعالي
اعدت نور زي زهره ومسكت في ايد نوح ونزلت
نور…يلا تمارا انتي وعشق والله الميه حلوه اوي
جاسر…يلا ولا انزل واسيبك
تمارا…طب انزل انت الاول
جاسر…لا هتنزلي الاول يا تمارا يا اما والله هحدفك
تمارا…جاسر انا هايفه وربنا برستيچي هيبوظ ادام العيال دي
جاسر…بضحك احسن يلا انزلي
تمارا…طب متزأش براحه
جاسر…اخلصي????????
اعدت تمارا براحه عالحرف
نط من جمبها جاسر وقرب منها مدلها ايده مسكت فيه ونزلت
تمارا…الميه ساقعه عاااا????
جاسر….الوقت هتاخدي عليها المهم واقفه كويس
تمارا…بدلع يعني
جاسر…يعني كويس اسيبك ولا لا
تمارا…يعني????
جاسر…بضحك يابت اتعدلي ????
تمارا…امشي يارخم خلاص واقفه كويس
جاسر…لا خليني احسن تغرقي ولا اللايڤ چاكت يسرب ولا حاجه
تمارا…لا ملكش دعوه
جاسر…طب خلي بالك عشان في سمك احسن يعضك من رجلك????
مسكته تمارا من كتفه بسرعه استني بس انت بتصدق كده علي طول????
جاسر…????????????كان من الاول جبانه..لا بجد متخافيش انا بهزر اقفي يلا لوحدك وجربي كده
سابت تمارا ايده وحاولت تقف كانت مبسوطه ولتحاول تعوم زيهم.
جاسر…عشق فين ليل
عشق…بيتكلم في الموبايل مع طنط لسه
جاسر…طب يلا انزلي
عشق…انا خايفه وبعدين الجاكت ده خانقني ميتهيأليش هعرف انزل بيه هيخنقني اكتر مع الميه
جاسر…حاولي هما واقفين بيه اهم
تمارا…تعالي يلا متقلقيش والله الميه تحفه وعلي فكره الارض باينه انها مش بعيده اوي
عشق…ايوه ماانا شيفاها استنوا انتوا بس عليا اجمع نفسي كده وهنزل
تمارا…ماشي
فضلت عشق واقفه تتفرج عليهم ومبسوطه وهي شيفاهم بيلعبوا وبيرخموا علي بعض وبيضحكوا.
سرحت عشق مع الاغاني اللي شغاله كانت اغنيه عمرو دياب خليك فاكرني..❣️
البحر مع الهوا مع الاغنيه كانوا مخليين عشق في مكان تاني
جه ليل من وراها ايه القمر بتاعي سرحان في ايه
عشق…ولا حاجه بس الجو حلو اوي وبتفرج عليهم
ليل…طب ايه مش يلا ننزل معاهم
عشق…لا انا خايفه واللايڤ چاكت ده مضايقني
ليل..خلاص اقلعيه
عشق ..مانا لو قلعته مش هعرف انزل
ليل…متخافيش مش هسيبك وهفضل ماسكك
عشق…ولا دي كمان تنفع
ليل…ليه بقي ان شاء الله
عشق…عشان طول مانا معاك ادامهم بحس اني متوتره وعامله عامله وبحس انهم مركزين معايا
ليل…وانتي عارفه ان حاليا كل واحد بقي في دنيته ولا انتي مش ملاحظه انهم قربوا من بعض
عشق…ملاحظه طبعا بس انا مش بعرف اتعامل طول مانا حاسه اني مش علي بعضي ومكسوفه من نظراتهم ليا
ليل…بسيطه يا ستي دي انا هحلها قريب
عشق…تحل ايه
ليل…يعني الكسوف وانك متوتره بسبب نظراتهم وانك حاسه انك عامله عامله
عشق…ودي هتحلها ازاي بقي
ليل…لا دي بقي سبيهالي لما نرجع القاهره ان شاء الله
عشق…سر ????
ليل…يعني حاجه زي كده.المهم يلا انزلي بقي واطمني يا ستي محدش فيهم الوقت مركز معاكي
عشق…طيب هو انا لو قلعت الجاكت ده عادي
ليل…بصي انزلي بيه الاول لقتيه تمام خليكي بيه مضايقك حاولي تقلعيه فالميه وجربي من غيره يلا بقي البسبه الاول ويلا ننزل
عشق… طيب يلا قلعت عشق الكاش مايوه مسكها بسرعه من أيدها وهو باصصلها بغضب البسي الكاش ده تاني
عشق…هو احنا مش هننزل
ليل…هتنزلي بيه
عشق…انزل بيه ازاي هيتبل
ليل…مايتبل مش هتنزلي بالمايوه لوحده كده ايوه بس لما نيجي نخرج هخرج ازاي ادام الناس وهو ماسك فيا من الميه كده خلاص اقلعيه تحت شويه وسبيه عالحرف اول ما تطلعي تلبسيه بسرعه
عشق….????????حاضر
ليل.. ????????يلا
نزلت عشق معاه الميه كانت واقفه تمام بس الچاكت كان مضايقها
ليل…ايه تجربي من غيره
عشق….ياريت حاسه اني مش عارفه اخد نفسي منه
ليل…طيب فكيه وجربي
حاولت عشق تفكه مكانتش عارفه ليل…تمارا
تمارا..نعم
ليل…ساعدي عشق تفك الچاكت
تمارا…ايه ده بتقلعيه ليه
عشق…مش قادره اتنفس بيه
تمارا…بس مش هتعرفي تقفي
عشق..هحاول لو معرفتش هطلع
تمارا.. لا تطلعي ده ايه بلاش رخامه هو مضايقنا كلنا بس واقفين وخلاص
زهره…عشق بتتخنق بسرعه ياتمارا ونفسها بيروح من اقل حاجه
ركز ليل في كلام زهره وافتكر لما تعبت لما البلطجيه دخلوا عليها وكتموا نفسها…
فكت تمارا الچاكت…شوفي كده بقي
مسكت عشق في حرف اليخت اللي بيطلعوا منه..يعني تمام تمارا طيب خليكي بقي ماسكه كويس استني هضرب نور وارجعلك????????
عشق…بضحك ماشي????
نور….ابعدوها عنيييي
تمارا…وديني لا اغرقك
ليل قرب من عشق هاتي ايدك و
متخافيش
عشق..لا خليني واقفه كده كويس
ليل…عشق هاتي ايدك
عشق…باحراج ليل مش هينفع عشان
ليل…بغضب بسيط بقولك هاتي ايدك.
مسكت عشق ايده باحراج وخوف من عصبيته..
أبتسم ليل…????????ما بتجيش غير بالعين الحمرا
عشق…علي فكره انا بجد زعلانه منك انا لسه مفهماك فوق اني محرجه منهم وانت مصمم تحرجني اكتر
ليل…ياحبيبي انا مش مصمم احرجك ولا حاجه بس هما كل واحد في دنيا تانيه وكلهم مبسوطين ومش مركزين اصلا معاكي وبعدين هو احنا بنعمل ايه انا ماسك ايدك مش اكتر
عشق…????
ليل…عشق
عشق ..نعم????
ليل…بحبك
بصتله عشق بطرف عينها وهي مبتسمه وانا كمان
قضوا اليوم فالبحر والكل فك والخوف راح من البنات واندمجت عشق مع ليل ونسيت احراجها وكأنهم في دنيا لوحدهم واندمجت كل بنت فيهم مع فارس احلامها عدي اليوم وسط ضحك وهزار ولعب وسعاده وحب…
بعد وقت طويل ابتدت الشمس تروح طلعوا من البحر اعدوا شويه
كانوا مرهقين
ليل…يلا نطلع بقي عشان نروح نتغدى ونخرج
جاسر…انا جعان جدا
نوح..طب يلا نرجع ناخد شاور بسرعه ونروح نتغدي ونبدأ احلى سهره
خرجوا من البحر وراحوا كل واحد فيهم عالشاليه عدي حوالي ساعتين
كانوا البنات خدوا شاور ولبسوا وحطوا ميكب واتقابلوا مع الشباب وراحوا في مطعم شيك جدا اتغدوا وظبطوا نفسهم وراحوا علي كافيه كبير بيتعمل فيه حفلات وفقرات غنائيه
الجو كان جميل والضحك مكانش مفارقهم ملامحهم خصوصا بسبب نوح وتمارا..
وفجأه وفي وسط ما هما اعدين ???????? 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد