Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أميرة أسامة

خلص اليوم بسرعه فالدار ودعت عشق البنات وكل الموجودين في الدار اللي كانوا كلهم بيحبوها اتصورا كتير مع بعض فرحوا وضحكوا ولعبوا ورقصوا وعاشوا كلهم يوم طفولي هادي نضيف بعيد عن دوشه العالم الخارجي وعن قلوب ماليها المرض والحقد…
ليل…ايه هتروحوا فين
زهره….انا مش قادره فاصله خالص عايزه اروح اليوم كان متعب جدا
نور ..وانا كمان مش قادره
ميرنا..اه نروح افضل عشان بكره شغل كمان
سهام….انا هروح انا ومني مع السواق وانتوا شوفوا هتعملوا ايه
سلمت سهام ومني عالبنات..
سهام….كل سنه وانتي طيبه يا عشق عقبال ميت سنه وانتي مبسوطه ومحققه كل احلامك
عشق..
ميرسي يا طنط بجد حقيقي تعبت حضرتك وتعبتك يا طنط مني وبجد فرحتوني اوي
مني….تستاهلي الفرحه دي يا عشق وان شاء الله هنبتدي مع بعض شغل فالدار وهنخليه زي ما تحبي تشوفيه
سهام….لو عندك اي افكار ياعشق حاجه حابه تضيفيها للدار انشطه اي حاجه اكتبيها وقوليهالنا واحنا هنفذها علي طول بقينا موظفين معاكي ياستي
عشق…بحب لا متقوليش كده طبعا وانا واثقه ان حضرتك وطنط مني هتخلوه احسن من اي افكار هتجيلي لانكم ليكم خبره اكتر مني في الجمعيات والخير اللي بتعملوه اكيد في افكار لانشطه وحجات كتير هنتكلم فيها طبعا مع بعض المهم اني بجد مبسوطه اوي
سهام…ربنا يفرح قلبك يا عشق انتي وتمارا وزهره
ميرنا…ايه ده وانا ونور لا????
سهام…لا طبعا ويفرح قلبكم انتوا كمان يا ام نص لسان
ضحكوا البنات وودعوا سهام ومني..
نوح….ايه يلا
ليل…امشوا انتوا انا هخطف عشق شويه وبعدين هروحها
تمارا….بغمزه ماشيه معاكي الله يسهلوا????
عشق…اتلمي يابت
ليل..اعوذ بالله من اولها كده حسد يلا ياعم جاسر خد المصيبه دي من هنا
جاسر..مسكها من رقبتها بهزار جيبالي علي طول الكلام اخنقك واخلص منك
تمارا….مانت لو بتخطفني كان زماني سكت
نوح…ابقي اخطفها ومترجعهاش يا جاسر
جاسر…بضحك يا سلام عز الطلب
ليل…يلا يا عشق دول دماغهم تعبانه سلام
مسكها ليل من ايدها وراح فتحلها باب العربيه ركبها وراح بسرعه ركب وطار
جاسر….الله يسهلواااا
نوح….يارب العجله تتخرم
ليل…من الشباك لما ارجعاك يا واطي
ضحكت عشق بصوت هي والبنات.
جاسر…يلا يا قلبي
نوح…ايه علي فين هتخطفها انت كمان
جاسر…بضحك خطف عالسريع كده يلا روح انت البنات وانا جاي وراك
نوح…يارب نعدي اهو هيخطفك
تمارا…بضحك اطلع انت منها بس
نوح…طلعت يا ستي
مشي جاسر وتمارا
وخد نوح البنات يوصلهم البيت
عدي وقت بسيط
وصل ليل علي كرنيش النيل ركن العربيه الجو كان يجنن السما صافيه الهوا جميل
انوار المراكب عاكسه نورها عالنيل بشكل خلاب
وكل كام متر كل اتنين واقفين مع بعض
ليل…تحبي تنزلي نقف هنا
عشق….اه ياريت الجو جميل اوي
ليل…طيب يلا
نزل ليل وعشق من العربيه
وقفوا عالنيل
وقفت عشق تاخد نفسها بسعاده…
ليل…بصلها بحب…مبسوطه ياعشق
عشق….انا طايره يا ليل حاسه اني مش ماشيه عالارض من وقت ما شوفتك ادام الدار وقولتلي ان الدار بقي بتاعي وانا حاسه اني بجد بحلم مين كان يصدق ان الدار اللي اتربيت فيها واللي شوفت فيها ايام كتير صعبه وخرجت منها من كذا شهر تبقي بتاعتي مين كان يصدق ان حنان مديره الدار يتقبض عليها وفي نفس اليوم ابقي انا صاحبه الدار ده واقدر اعملي فيه الانا عيزاه وامشيه بالطريقه اللي كنت طول عمري بحلم انها تمشي بيها..
ليل…لا ياستي انتي مش بتحلمي الدار بقت بتاعتك وتقدري تعملي فيها الانتي عيزاه وكل حاجه يا عشق هتتمني انها تحصل فيها هعملها عشان اشوف الفرحه اللي في عينك دي…عارفه يا عشق لما جاتلي الفكره دي قلقت عارف انها ممكن تبان فكره مجنونه بس وقتها كنت في حيره بين حاجتين اول حاجه انك تكوني مبسوطه زي ما انت شايف كده تاني حاجه كنت مرعوب تضايقي وان الفكره متعجبكيش
عشق ..بالعكس ليه بتقول كده يمكن الدار دي الحلو فيها كان اقل بكتير من الوحش اللي شوفته انا واخواتي والبنات كلهم بس وجودي مع تمارا وزهره كان حلو وجودي مع كل البنات كان حلو اه حنان مكانتش بتهنينا علي اي فرحه تحصل فالدار بس كنا اتعودنا يمكن الوقت الوحيد اللي كنا بنشوفها بتتعامل معانا كويس  هو الوقت اللي كان بيكون في زياره لحد مهم جاي الدار من قبلها بكام يوم كنا بنشوفها بتتعامل معانا بأحسن طريقه كانت بتخاف ان حد فينا يتكلم او يقول حاجه وحشه في حقها..
بس انا عموما عمري ما تخيلت الفكره دي هي فعلا فكره مجنونه بس احلي فكره واحلي هديه
ليل…انتي قولتي ان الدار احلي هديه جاتلك واحلي هديه هتجيلك بس اوعدك يا عشق طول كانا عايش كل عيد ميلاد ليكي هيكون احلي حاجه جاتلك بحبك ياعشق ولو هتمني حاجه من الدنيا دي بجد مش هتمني غير اني اشوف الضحكه اللي شايفها الوقت دي
عشق….وانا بحبك اوي ياليل مع اني يعني كنت زعلانه منك عشان مش بتكلمني الفتره اللي فاتت????
ليل…لا ياشيخه انتي كمان عايزه انتي اللي تطلعي زعلانه المفروض مين اللي يزعل انا ولا انتي
عشق…وانت تزعل ليه بقي
ليل…ازعل ليه بصي انا مش عايز اتكلم في حاجه تزعل ولا كنت ناوي بس ادام انتي فتحتي الموضوع ماشي هتكلم اولا انتي اللي شكيتي فيا لما شوفتي ريما فالمكتب وانتي اللي كنتي بتتعاملي معايا وحش بسبب موضوع ادم ولما روحتي مقولتليش انا عمري ما هقولك لا علي اي حاجه وانتي عارفه كده بس اللي طالبه مكانش صعب اوي كده اني اعرف انتي فين مش تحكم زي ما انتي حسبتيها اد ماهو اني اكون مطمن عليكي وعارف انتي فين…
عشق….اولا موضوع ادم اه كنت مضايقه منك بجد عشان ادم ميستحقش منك كده وبخصوص موضوع ادم لما قولناله انك متأكد عشان شوفته قال ان الورق ده كان ورق خاص بورق الڤيلا وخاف يحطه مع ورق الشركه فا حطه في جيبه يعني لو كنت سألته بينك وبينه مكنش كل ده حصل
ليل…عشق سيبك من موضوع ادم عشان لو حصل ايه انا مش هصدق اي حاجه هو يقول اللي عايز يقوله طبيعي يبرأ نفسه واللي مخليني لحد الوقت محولتوش للتحقيق هي امي اللي واقفه بيني وبينه ومخلياني واقف عاجز اني اخد حقي
عشق…تاخد حقك من اخوك يا ليل
ليل…ادم لو طلب روحي هديهاله بس لو حاول يسرقها اكيد مش هسكت يا عشق فهماني
عشق…نسبنا الوقت من موضوع ادم عشان انت مقفل دماغك عالاخر…اما بقي في موضوع ريما حط نفسك مكاني كنت هتضايق ولا لا لما اعرف من شاهي انها معاك جوه الصبح كده بالنسبالي كانت غريبه انك تدي معتد بدري كده
ليل…والله ما اديت حد معاد اللي قولتهولك هو اللي حصل ويمكن ده اللي زعلني منك انك مصدقتنيش
عشق…مين قالك اني مصدقتكش بس يمكن اكون غيرت عليك ياليل
ليل…بفرحه بجد
عشق…باحراج ايوه بجد يارخم.قبلها بيوم مجتش وطول اليوم قافل موبايلك وبتقول مشوار مهم وبعدها الاقيها الصبح وشويه وتتخانق معايا وتقولي انك هتمسك مشروعها وبعدها تختفي كذا يوم ولو جيت مش بتكلمني
ليل….اختفيت قبلها عشان كنت بخلص مع صاحب الدار وبحاول اقنعه انه يسيبهولي وبعد محاولات كتير وافق وبعدها كنت بخلص معاه الورق وبسجل في الشهر العقاري كنت بحاول اظبطلك المفجأه وانا وامي تعبنا لحد ما خلصنا زياره البنات واقوالهم انا كنت متمرمط بين تسجيل وتخليص ورق وبين الداخليه وتحقيقات كنت بسابق الزمن عشان اخلص كل ده قبل عيد ميلادك والمفجأه تكون كامله مكنتش بكلمك عشان متحسيش بأي حاجه ولا تلاحظي حاجه خالص وعشان لما اجي اصالحك اصالحك الصلح اللي يليق بعشق مش اي صلح وخلاص
وبعدين بقي كفايه اوي اني حاولت اصالحك واعمل حاجه تفرحك بعد القلم اللي ادتيهولي انتي عارفه ياعشق اني في حياتي عمر ما حد رفع ايده عليا غيرك انا امي وابويا عمرهم ما عملوها ولا اي حد خلقه ربنا يتجرأ يعملها ولو حد مكانك يا عشق والله كنت دفنته حي
عشق…باحراج…تستاهل عشان انت قليل الادب
ليل…بابتسامه علي فكره انا معملتهاش قله ادب انا عملتها غضب يعني لو كنت معملتش كده كنتي زمانك الوقت بقيتي من الشهدا ياعشق بس حبيت اعاقبك بطريقه اسبشيال شويه????
عشق…بابتسامه قليل الادب بقولك
ليل…لا قله الادب لسه مأجلها شويه بعد ما نتجوز ????
ضحكت عشق وبعدت عينها عنه باحراج وارتباك
ضحك ليل عليها
ليل…بقولك ايه بتحبي الحمص
عشق….امممم جدا
ليل…طب بقولك ايه تعالي نجيب من الراجل اللي هناك ده
عشق…اه بس ليل السيوفي بجلاله قدره هيقف ياكل حمص من علي عربيه بسيطه زي دي
ليل….هو انا صحيح ليل السيوفي بس ده ميمنعش اني دايس في اي عربيه اكل في الشارع يا بنتي انتي هتتجوزي راجل مش فرفور يا بت ????????
ضحكت عشق عليه
بحبك ياليل
ليل…وانا بحبك اضعاف مانتي بتحبيني❣️
…………….
ركن جاسر عربيته وبص لتمارا
تمارا…انت وقفت ليه لا بقولك ايه الوقت متأخر والمكان هادي اوعي شيطانك يوزك لا اقتلك????
ضحك جاسر عليها…يا بت انتي دماغك علي طول شمال كده طب ده انا طول عمري شمال بس موصلتش للڤيل بتاعك ده
تمارا…طول عمرك شمال ازاي ان شاء الله????
جاسر….اهدي يا وحش الحته مقصدش
تمارا…اه بحسب????
جاسر…بقول ايه خلينا فالمهم انتي مالك فيكي ايه
تمارا…مالي ما انا كويسه اهو
جاسر…لا بقالك كام يوم حاسس انك متغيره
تمارا…ارتبكت لا خالص مفيش
جاسر…هو انا مش عارفك يا تمارا ولا ايه انتي مضايقه من يوم ما ميرنا وقفتني عشان تصالحني ويومها انا فاكر دبيتي معايا خناقه ملهاش اساس اصلا اصلت وكأنك بتتلككي انتي زعلانه مع ميرنا قوليل انتي بدل ما انا اسالها بنفسي
تمارا…بسرعه لا متسألهاش بس بجد مفيش
جاسر….تمارا والله لو ما قولتي هسألها
تمارا….سكتت شويه وبصتله بص بقي انا بصراحه مش مرتاحه لميرنا
جاسر….ازاي
تمارا….ميرنا بقالها شويه متغيره وطريقتها واسلوبها معاك مضايقني وانا سمت ومش حابه اتكلم لانها فالاول والاخر بنت خالك
جاسر….ابوه بردو مش فاهم طريقتها معايا ازاي بتتكلم بأسلوب مش حلو يعني ولا ايه
تمارا…اسلوب مش حلو ايه لا مقصدش كده خالص اقصد يعني انها.  انها انها
جاسر…ماتقولي في ايه يابت انتي علقتي
تمارا…بصراحه كده انها معجبه بيك او بتحبك
بصلها جاسر وهو مبرق عينه وفجأه فضل يضحك لدرجه عصبت تمارا
تمارا…انت بتضحك علي ايه هو انا بقول نكته????
جاسر….فضل مكمل ضحك
تمارا….انا هنزل وكمل ضحك انت
مسكها جاسر من ايدها وهو بيضحك استني بس يا مجنونه انتي
تمارا…بعصبيه بردو بتضحك
جاسر…مالازم اضحك اللي بتقوليه ده يضحك
تمارا…يضحك في ايه ان شاء الله
جاسر….عشان تمارا دي زي اختي بالظبط وهي نفسها عارفه كده يابت دي لما كنت بتعجب بحد او حد يعجب بيها كانت تيجي تقولي يبقي بتحبني ازاي
تمارا…ده مش سبب علي فكره مش يمكن كانت بتحاول تلفت نظرك والبعيد ما بيحسش????
جاسر…بضحك البعيد اللي هو انا صح
تمارا…جاسر بلاش استفزاز متضحكش انا بتكلم جد انا بنت واقدر احس بمشاعر اي بنت زيي جاسر ميرنا بتضايق لما تلاقيني واقفه معاك بهزر بنضحك بنتكلم
والوقت واحنا ماشيين كنت حاسه انها مضايقه
جاسر…اديكي بتقولي اهو حاسه يعني مش متأكده وبعدين يمكن انتي عملتي حاجه ضايقتها عشان كده هي متغيره معاكي وانا معرفش لسانك والاهم من كل ده اظن ان هي قالت انها معجبه بهادي وهادي كمان قالهالها صريحه
تمارا…وانا ايش عرفني انها بتحبه فعلا وبعدين انا معملتلهاش اي حاجه والله
جاسر…ماشي يا ستي مصدقك طيب تحبي انا اتدخل واحاول اعرف في ايه
تمارا…لا لا خلاص متقولش ولا تعيد سيبها بقي كده لحد ما هي تتكلم
جاسر…زي ما تحبي بس عايزك تعرفي ان انا وميرنا استحاله يكون في بينا اي حاجه لا من ناحيتها ولا من ناحيتي
تمارا…ماشي
جاسر…افردي بوزك ده بقي بدل ما ازعلك يا وحش الحته????????
ضحكت…تمارا ماشي هفرده يلا روحني بقي
جاسر…ماشي????
عدي كذا يوم عشق كانت بتروح الشركه و بتحاول تروح الدار لمني وسهام عشان يبتدوا الشغل فيه البنات كلهم مبسوطين زهره بتجهز الڤيلا هي وادم جاسر ونوح بيروحوا لادم بيتكلموا مع بعض معادا ليل وادم مكنش في بينهم كلام خالص
ليل…قرر انه ميتكلمش مع ادم ولا يحوله للتحقيق عشان والدته
فات اكتر من اسبوع الحاله والانسجام اللي بينهم كانت تجنن اللي بيجمعهم الحب كل يوم بيعدي بيقربوا من بعض اكتر واكتر…
وفي وسط ماهما بيقربوا من بعض وعايشين في حب وسعاده..كان فيه اللي بيحاول يخرب السعاده والحب ده….
في مكان اخر
اجتمعت ريما بهايدي وسامر وشاهي لاخر مره قبل التنفيذ.
ريما….ايه الجديد يا شاهي
شاهي…ولا اي حاجه كلهم عايشين في حاله حب وانسجام عالاخر والدنيا معاهم ماشيه تمام.
هايدي …هي فين ميرنا وفين سراج باشا
ريما….هتفضلي غبيه لحد امته يا هايدي
هايدي….مش فاهمه
ريما…مش فاهمه لأنك غبيه
سامر….اكيد عشان جاسر
ريما…اهو قالك اهو
انا اديت سراج وميرنا معاد غير المعاد اللي هنتقابل فيه وقولت نتجمع احنا قبلهم بساعه…عشان في اتفاق مينفعش يسمعوه انا هصفي الكل ياهايدي مش هكتفي بحرق قلبهم عالبنات وطبعا لو سراج عرف كده هيقف فيها عشان ابنه….لانه فاكر ان اي حاجه هتحصل بعيده عن ابنه وميرنا بايعه اي حاجه إلا ان جاسر يحصله اي حاجه وطبعا هي كنان لو عرفت هتبوظ الدنيا عشان خاطره
هايدي…اه فهمت
ريما…الحمد لله اخيرا
شاهي….هو انا ممكن اسال سؤال
ريما….اسألي
شاهي…هو انتي هتنتقمي من ليل في عشق ودي متوقعه هايدي في تمارا ودي متوقعه نوح وادم ليه
ريما…بضحكه غل انا غن نفسي ميخصنيش نوح ولا جاسر….انا اللي يخصني ليل وادم..هحرق قلبهم علي اللي بيحبوهم
شاهي…طب ادم ماله ومالك
ريما…ادم سبب كل حاجه وحشه في حياتي لولا ادم شافني وقال لليل كان زماني انا وهو في بيت واحد من سنين ماكنش عمره كرهني بعد حبه ده كله يمكن زمان انا فعلا غلطت بس اترجيت ادم كتير وكنت هبوس ايده انا ميعرفش ليل ورفض وقاله وباظت حياتي مع ليل ومن وقتها حتي بعد ما اتجوزت وبقي معايا الفلوس دي كلها حياتي عباره عن سواد مش بفكر في اي حاجه غير اني اعيشهم في جحيم اخرق قلب ليل علي الزباله اللي بيحبها واحرق قلب ادم وادمره هو شخصيا…حتي ليل السواد اللي بقي في قلبي من ناحيته مخليني مش شيفاه
اما بقي نوح وجاسر فا دول يخصوا هايدي وسامر
هايدي…يمكن عمري ماحبيت جاسر بس كمان عمري ما كرهته حتي لحد اللحظه اللي احنا فيها دي وبعد اللي عمله معايا كمان فالساحل مبكرهوش بس كل حاجه عملها فيا كان بيزيد كرهي لتمارا مش ليه..يوم ما طلبت انها تتقتل ومات بدالها الراجل اللي اسمه محمد اللي شغال فالشركه مقدرتش اقول لنفسي كفايه مقدرتش افكر في اي حاجه غير اني افضل انتقم منها واوجع قلبه عليها زي ما وجعني
سامر…انا بقي حابب انتقم من البت الزباله اللي اسمها نور عشان فكرت نفسها حاجه وعيشالي عالشرف والمبادئ والاخلاق عايشه في زمن مش بتاعها وانا مبحبش النوعيه دي مبيجوش معايا سكه وبزهق بسرعه كنت هنفضلها بس هي لعبت في عداد عمرها لما مدت ايدها عليا ونصيبها الاسود خلاني اشوف معاها نوح وده اكتر حد بكرهه في حياتي ويمكن ده اللي خلاني اصمم اني افضل وراها عشان اقهره عليها
شاهي….ياه ده كل واحد فيكم شايل ومعبي اوي…يمكن انا كرهت عشق ومكلنتش بتنزلي من زور بس ده عشان انا كنت بحاول مع ليل وهو رافض او بمعني اصح مكانش شايفني
يمكن من اول ما اشتغلت فالشركه وانا بصراحه انبهرت بليل شكله شخصيته ثقته في نفسه فلوسه زي اي بنت عندها طموح انا محبتهوش ولا هو عمره كان هيحبني حاولت الفت نظره بكل الطرق لاكن مكانش هو هنا لحد ما ظهرت عشق كنت بشوفه واحد تاني سلمها نفسه وشركته وكل حاجه مبقاش بيفكر غير ازاي يسعدها وبس اخرهم يوم عيد ميلادها لما اشترالها الدار اللي كانت متربيه فيها
ساعتها مش متخيله ازاي يبص لعشق اللي ملهاش اصل وميبصليش حتي لو مره.
كانوا كل واحد فيهم بيطلع اللي جواه والكاس في ايده كل واحد فيهم بيظهر الغل والحقد اللي جواه من ناحيتهم لاكن بوجهه نظره كانوا بيخططوا فالطريقه اللي تدمرهم من غير رحمه وكأن الشيطان هو اللي مجتمع بيهم…بعد شويه صغيره دخل سراج ومعاه ميرنا سلموا عليهم وأعدوا
سامر…حط كاس لسراج وميرنا
سامر…باشا اتفضل
سراج شكرا يا سامر
سامر…القمر بتاعنا
ميرنا…لا ميرسي يا سامر انا مش بشرب
سامر…غريبه حياتك كلها بره ومش بتشربي
ميرنا…لا عادي جربت قبل كده بس محبتهاش يعني فا مكررتهاش تاني لو في اي عصير تمام.
ريما…هتلاقي هناك يا سامر كل حاجه.
سراج…ايه الاخبار اتفقتوا علي ايه
ريما….زي ماقولنا هنحرق قلب الكل
سراج…بتحزير إلا جاسر ياريما
ميرنا….لا جاسر لا احنا متفقناش علي كده
ريما…ومين قال اني هعمل حاجه لجاسر جاسر اصلا مكنش موجود في اللعبه يمكن انا حطيته عشانك انتي وهايدي وبردو مش هعمله اي حاجه هوجعه بس في تمارا واظن ساعتها هايدي هتبقي مبسوطه وانتي كمان يا ميرنا والملعب هيكون ادامك مفتوح وقتها تقدري تحطي جون
ميرنا…بفرحه مستنيه اليوم ده بفارغ الصبر
سراج…مش فاهم ازاي يبص لتمارا دي اصلا
ريما….ماحنا هنعرفه غلطه بقي وهنخليه يكره اليوم اللي حبها فيه
سراج…التنفيذ امته خلينا نخلص بقي
ريما….ان شاء الله انا قررت انه هيبقي يوم الاجازه بتاعتهم واتفقت مع ميرنا امبارح فالتليفون عاللي هتعمله
سراج…طب وادم مختفي هنجيبه ازاي
ريما…انا هجيبه بطريقتي وهيجي متقلقش خصوصا انه واقع مع ليل ودي فرصه هو كده في مركز ضعف
سراج…عندك حق
هايدي..انا مستنيه اليوم اللي اشوف فيه تمارا تحت رجلي
ريما…بضحك متقلقيش كلها يومين عالاجازه وهكتب بأيدي النهايه نهايه عيله السيوفي
سراج…بضحكه شر تقصدي ليل ونوح السيوفي
عشان وقتها مش هيبقي فيه غير سراج وجاسر السيوفي
ريما…بضحكت مكر متقلقش مش هيفضل غيرك
سراج بتحذير انا وابني ياريما.
ريما…اطمن????
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!