Uncategorized

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد موسى

 رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد موسى

بدأ الدكتور يكشف علي ريناد وإلياس وأمجد واقفين جمب بعض……
الدكتور بإبتسامة:متقلقوش عليها المدام عندها شوية برد في معدتها وانا هكتبلها علي شوية أدوية وهتبقي بخير ان شاء الله………
أمجد بإبتسامة مطمأنه:ان شاء الله…..
اتفضل معايا هوصل حضرتك……
الدكتور قام وخرج مع أمجد…..
وإلياس قفل الباب ورجع قعد جمب ريناد الي كان أحمد قاعد في حجرها……….
ريناد بإبتسامة:مش قولتلك شوية برد مكنش له لزوم القلق ده كله وانه الدكتور يجي…….
إلياس حاوطها بكتفه وباسها خدها وقالها بإبتسامة:لاء طبعا كان ليه لزوم اوماال انا لو مقلقتش عليكي هقلق علي مين يعني ………
ريناد ابتسمتله بحب وراحت سندت دماغها صدره………
ريناد بهدوء وابتسامة:مش هتقولي في اي……
إلياس باس جبهتها واتكلم بهدوء:هقولك بالليل بعد ما احمد ينام…..
ريناد بهدوء: ماشي…….
ونسيبهم مع حالهم بقي شوية……..
 ____________????____________
_في المستشفي_
لين دخلت المستشفى فوهي داخلة قبلت عز في وشها ………..
عز بغيظ:بردوا عملتي الي في دماغك وجيتي……..
لين بضحك:مالك بس يا كبير…..
عز بغيظ:مالي…..بقي في واحده قراية فتحتها النهاردة وتيجي الشغل……
لين بمرح:ياعم عادي انت ليه محسسني انه فرحي مثلا دي قراية فاتحة عادي يعني وبعدين انا مش جاية اليوم من الاول انا جاية بس عشان عندي جلسة مع مريضة هقعد معاها وبعدين همشي …………
عز بصلها بغيظ ومردش وهي راحت مشيت ودخلت اوضتها……….
شوية ودخلتلها إسراء……..
لين بإبتسامة بشوشة:اهلا بسوسو….
إسراء بإبتسامة:إزي حضرتك…….
لين بإبتسامة:انا بخير انتي عاملة اي النهاردة
إسراء بتنهيده:اهو عايشة…….
لين بإبتسامة:طب تعالي نقعد…..
لين بإبتسامة:ها يا ستي كملي بقي وبعد ما كانوا بيضربوكي الوحشين دول ومبيحبوش البنات القمرات اللي زيينا حصل اي….
إسراء بإختناق: لغاية ما من كتر ما هما كارهيني ومش طايقني جوزوني وانا عندي 17سنة قال اي بحجة اني كده بورت لانه من عادات القرية انه البت الي توصل لسن 17 سنة تبقي بارت خلاص وبيرموها لاي حد فجوزوني لواحد عنده 35 سنة يعني قد ابويا وكنت بترجاهم اني مش عايزة اتجوزه بس ….هيه…. مين بيسمع ولا بيحس وراحوا جوزهوني وانا رضيت بقدري وقولت خلاص يمكن يكون احن منهم عليا بس طلع متوحش اكتر منهم وكان بيضربني الطاق طاقين بالشلاليت و الاقلام  وكان لما اكون تعبانة ومش قادرة اتحرك من ألم الدورة الي بيجيلي ومقدرش اقوم من علي السرير وهو يجي ميلاقيش اكل كان بيشدني من شعري ويفضل يزعق ليا  ويضربني بالسوط الي بيضربوا بيه الحمار عشان يمشي….. بصي…بصي دراعي ….ورجلي بصي….وكمان في فظهري في فكل حته في جسمي علامات من دي واكتر منها كمان………..”كانت بتترعش وبتبكي بطريقة تخلي الحجر ينطق ويشفق علي حالها…….”
“انا:علي فكرة دي تاني حقيقة مؤلمة في المجتمع الرجالة المتخلفة وسوري علي اللفظ بس بصراحة هما يستاهلوا اكتر من اللفظ ده الرجالة دي مبتفهمش انه الي بيبقي عندها ده زي نذيف وبتفقد كمية دم كبيرة من جسمها وده الي بيخليها همدانه ومش قادرة تتحرك وظهرها واجعهاا و…إلخ…….كل الي يهمهم بطنهم وانه يرجع يلاقي الخدامة الي ابوه جبهاله في البيت محضراله الاكل والبيت نظيف مش مهم بقي هي مالها ميتانه زفتانة ولا علي باله ولما يشوفها قاعده وتعبانه يزغق ويشخط فيها والبعض بتوصل انه يمد ايده علي مراته ويضربها …………..وساعتها يبقي خد لقب عديم الرجولة والاحساس عن جدارة ………ياريت الرجالة الي موجودة في المجتمع من النوع ده والفكر ده تنضج وتفهم  انه الستات مش عبيد ولا خدمات عندهم هما بيقضوك وبيغيلولك هدومك وبيأكلكوك دا فضل منهم عليك لكن هما مش عبيد تعمل فيهم الي انت عايزة وتنزلوا تلطيش فيهم لاء فوقوا دول ملكات خلقهم ربنا علي الارض وكرمهم افضل تكريم ونزل صورة بإسمهم في القرأن”النساء” انت مين انت عشان تستعبدهم ….حقيقي حسبي الله ونعم الوكيل في كل انسان اتجرأ ومد ايده علي مراته او أذاها بكلمة……….وياريت تنضجوا بقي وكفاية جهل وقله دين…………”
لين كانت علي وشك انها هتنهار وتعيط من الي بتسمعه ازاي الوحشية وصلت للدرجة دي…..للدرجادي الرحمة انعدمت من قلوبهم……..بس تماسكت وحاولت تسيطر علي نفسها……
لين بهدوء وهي بتدي إسراء كوباية الماية: امسكي اشربي شوية ماية واهدي…………
إسراء خدت كوباية المايه من لين بيد مرتعشة وشربت شوية وإدت لين الكوباية……وكملت:فضلت علي الحال ده سنة ونص… سنة ونص وانا في العذاب ده وراح طلقني بعدها عشان مخلفتش حته عيل…….”علت شهقاتها وهي بتتكلم” ورجعت لأهلي تاني ورجعت لتعذيبهم تاني بس المره دي تعذيبهم كان اقوي لاني مطلقة ومحدش هيرضي يتجوزني تاني. وهفضل قعدالهم………لغاية ما قررت اهرب وفعلا جيت في يوم بالليل وروحت خارجة من غير ما حد يحس وركبت اول قطر مسافر القاهرة وجيت………”زاد بكائها ورعشاتها فقررت لين انها تنهي الجلسة”….
لين بهدوء:خلاص متتضغطيش علي نفسك اكتر من كده ونبقي نكمل في يوم تاني ……….اهدي ياله واشربي كوباية الماية دي…………
شربت إسراء وفضلت لين تهديها بكلامها شوية وبعدين كتبتلها علي مهدئات ومشيت إسراء……..
وفضلت لين في الاوضة شوية وبعدين لمت حاجتها ومشيت……
    __________????___________
_في المساء_
_في بيت عز_
يجلس خالد ووالده وأشرف ومنة ورباب وعز ولين الي حاطه وشها في الارض من كتر الكسوف ونظرات خالد الي من ساعة ما دخل وهو منزلش عنيه من عليها 
 وسجي وبسمة واقفين جمب لين……
حسن”والد خالد” بإبتسامة: انا يشرفي اطلب ايد لين لإبني خالد……..
أشرف بإبتسامة: الشرف لينا طبعا يا حسن دانت صاحب الغالي واكيد هو لو كان هنا كانت الفرحة مش هتبقي سيعاه…….”كان بيتكلم في الاخر بنرة نوعا ما حزينة”
حسن بإبتسامة حزينة :ربنا يرحمه ويغفر له
الجميع: اللهم امين…….
أشرف بإبتسامة:ها اي رأيك يا عروسة…….
لين بخجل وهي تنظر للارض:الي تشوفه يا عمو…….
أشرف بإبتسامة:يبقي علي بركة الله نقرأ الفاتحة………
الجميع قرأ الفاتحة واول ما خلصوا ..
بسمة راحت راقعة زغروطة…..
بسمة :لولولولولولويييييييييي …..
وهبقي اخت العروسة بقي وهلبس فستان سوارية وألعلط بقي…….”كانت بتتكلم وهي مبسوطة اوي”
الا قولي يا عمو انا في سؤال محشوب في زوري ومش قادرة مسألوش بصراحة”كانت بتكلم حسن”
حسن بضحك:إسألي يا قمر
بسمة بنبرة مرحة:هو انتوا ليه لما بتروحوا تطلبوا العروسة بتقول انا يشرفني اطلب ايد العروسة …..هل لو طلبت رجلها مش هيشرفك الحوار يعني ولا اي……..
الجميع دخل في نوبة من الضحك علي كلام بسمة حتي لين…………
حسن بعد ما هدي شوية من نوبة الضحك رد عليها وقال : انا اقولك ليه احنا بنطلب إيديها كمجاز عن العروسة كلها يعني لانه اكيد هو هياخدها كلها مش هياخد ايديها ويمشي يعني…..وساعتها بيبقي مجاز مرسل علاقته الجزئية………….ههههههه
بسمة بضحك:علي اساس انك لو قولت رجلها هيبقي علاقته المحلية ولا اي……ههههه
حسن بضحك:حد يحوش البت دي عني………
عز بضحك:سييك منها يا عمي دي رايحة منها……….
أشرف بضحك:حصل والله دي مجنونة……المهم سيبكوا منها وخلونا نتكلم في التفاصيل…….
خالد بإبتسامة:بص يا عمي احنا الشبكة وكتب الكتاب الجمعة الي بعد بكرة دي والفرح بعد اسبوعين …..
لين فتحت عنيه علي مصرعها والصدمة ألجمت لسانها………
“انا بانيابنه عن لين:استنوا بس كده يا جماعة نفهم في اي…????????”
سجي ضحكت برقة وقالت:انت لو بتسلق بيض مش هتعمل كده………
خالد بإبتسامة وهو ينظر للين المنصدمة:
مانا مش هقدر استني اكتر من كده ……….ها قولت اي يا عمي
أشرف بإبتسامة:هقول اي يابني لو هي هتلحق تجعز حاجتها ونفسها خلال الفترة دي انا معنديش مشاكل……
خالد بإبتسامة:كل حاجة جاهزة الشقة جاهزة من كله مش ناقصها غير لين تنورها………”وراح بص للين وغمز لها”
عز همس بضيق: احترم نفسك بدل ما اطردك من هنا ووريني هتتجوزها ازاي………
خالد بسرعة:خلاص أسف…..
أشرف بإبتسامة لرباب ولين:ها قولتوا اي…….
رباب بإبتسامة:علي بركة الله……
خالد قام حضن رباب وكأنها قدمتله جايزة……..
خالد بسعادة:مليش غير حماتي يا جدعان………
الكل ضحك علي منظرة وكأنه فاز بجايزة فعلا مش بيتجوز……
“انا:ياريت المنحوسة السنجولة الي زيي تلاقي حد يفرح بيها كده وكأنها اعظم انتصاراته????????”
عز بإبتسامة:مبروك يا صاحبي 
خالد بإبتسامة:الله يبارك فيك عقبالك…..
عز بص لسجي وقال بصوت عالي نسبيا:يااااارب
سجي انتبهت لما الصوت علي وبصت ناحيتهم فعينها جت تلاقي علي عز راح غمزلها وهي اتكسفت وحاولت تلهي نفسها مع بسمة ولين الي كانت هتطق من السرعة دي كلها وامها الي كأنها مش عايزاها دي????????????
  ____________????__________
_في فلة السيوفي_
إلياس كان واقف في البلكونة وريناد كانت بتنيم أحمد ……..
نيمته وباست دماغه وراحت دخلت البلكونة عند إلياس وحضنته من ظهره……….
إلياس ابتسم بحب وراح شدها ولفها ليه وحاوط خصرها وباسها في خدها وبص في عنيها…….
إلياس بإبتسامة هادية: نام……..
ريناد بهدوء:اممم مالك بقي ايه الي مدايقك للدرجة دي……….”كانت بتتكلم وهي بتمشي ايدها علي خده”
إلياس بحزن:هجاوبك علي السؤال الي انتي منتظرة اجابته من ساعة ما عرفتي اني كويس………
“انا:والله يابني الناس كلها عايزة تعرف مش هي بس????????????”
ريناد فضلت تمشي ايدها علي وشه وقالت:اتكلم انا سمعاك………
إلياس بحزن:انا من ساعة ما جيت للدنيا وبدأت أكبر وقاسم بيكرهني انا وامي حقيقي معرفش لي وكان كل ما اجي ألعب معاه يبعدني عنه ويضربني ولا كأني قاتلة قتيل……. 
ومع ذلك كنا بعتبره اخويا ومعرفتش اكره وعرفت بالصدفة انه امه حاولت تقتل ماما ومن وقت ما عرفت ونا بخاف علي امي منهم هما الاتنين وبردوا معرفتش اكرهه او اعاملة وحش زي ما بيعاملني بس كنت حذر في تعاملي معاه وكبرنا ومامته ماتت ومامت حاولت تعوضه بس هو كان دايما بيزعق معاها ويبعدها بكل الطرق لغاية ما امي جالها القلب وبقت حركتها قليله جدا وزاد تعبها  ومبقتش بتقوم من السرير وكانت بتعتني بيها ممرضة اسمها نورين وفي يوم كنت خارج من اوضتي عشان اروح المستشفي فلاقيت الممرضة دي خارجة من اوضة امي وهي متوترة وخايفة وعمالة تتلفت يمين وشمال زي ما تكون عاملة عاملة ونزلت بسرعة فانا دخلت الاوضة بتاعتها لقتها… ميته”امتلأت مقلتيه بالدموع”
وكمل:طبعا من الي شوفته ده شكيت انه الممرضة دي ليها دخل في قتلها وقلبت عليها الدنيا بس كانت فص ملح وداب ولما شوفت قاسم ونظرة الشماته والفرح في عنيه شكيت فيه غصب عني شكيت فيه لاني عارفة انه امه حاولت تقتل مامت قبل كده فهو ليه ميعملهاش هو كمان وهو بيكرهاا……….وجت في كماغي فكرة انه انا عشان اعرف اتصرف براحتي وأراقبه بحرية حتي في وجوده فبدأت اتصرف تصرفات الطفل ولما جابولي الدكتور خليته يقولي انه الصدمة أثرت عليها فرجعت عقلي لعقل طفل………….
ريناد بدموع: يعني طول الست شهور كنت بتتصرف كده وبتضحك علي الكل عشان شاكك في اخوك انه قتل مامتك……انت عارف انت بتقول اي ازاي تشك في اخوك انه يعمل حاجة شنيعة زي كده مهما وصلت درجة تصرافاته الوحشة يستحيل يعمل حاجة زي كده…….
إلياس نزلت دموعه واتكلم بسخرية:للاسف وصلت وهو الي قتلها فعلا صدقيني طول الست شهور دول كنت بقنع نفسي انه معملش حاجة لاني مش لاقي دليل ضده وكنت مكلف ناس تراقب كل تحركاته طول الست شهور وكانش بيروح اي حته غير الزفت الي بيسهر فيه او الجامعة او الشركة لغاية ما الشهر الي فات لحظوا انه راح مكان جديد عن كل دول والمكان ده طلعت ساكنة فيه  نورين والبيه حاطط حراسة شدية ومحاوط المكان كويس بالحراس وطول الشهر الي فات ده بنحاول نجيبها لغاية ما امبارح جبنها…واعترفت بكل حاجة وقالت انه هو الي طلب منها كده……….
ريناد شهقت من الصدمة ودموعها نزلت ازاي حد يعمل كده………….
إلياس بحزن ودموعه نزلت:عرفتي القصة دلوقت………
ريناد خدته في حضنها وحضنته جامد وهو كمان حضنهاا ودفن وشه في رقبتها وأطلق العنان لعينيه ان تذرف المزيد من الدموع ………….
ونسيبهم يكملوا كلامهم و عاشن مش ناقصة كآبه هي????
   ___________????__________
1 A.m
_في منزل بسمة_
بسمة كانت لسة منامتش وقاعدة بتقرأ كتاب فوصلتها رسالة …….
ففتحت التليفون لقتها اكتر من رسالة واتس اب من رقم غريب ……
فدخلت تشوف ايه الي مكتوب…..
“كان شكلك حلو اوي النهاردة بس الفستان ده ميتلبسش تاني عشان ضيق ومفصل جسمك ولو شوفتك لبساه انتي حره…….”
“لو شوفتك بتضحكي تاني في الشارع يومك اسود…..”
“وصح حبيت اقولك شابوه ليكي علي الي عملتيه في الحيوانات الي اتعرضولك وانا عملت الواجب معاهم بردوا  بس اياكي تنزلي في وقت متأخر تاني …….”
بسمة بذهول:مين المجنون ده …..!!
راحت بسرعة تشوف صورة البروفايل بس مكانش محطوط حاجة……..
فراحت بعتت مسدج..
بسمة:”مين…؟؟”
الرسالة اتشافت في ثانية ولا كأنه كان بايت جوا الشات…….
“جوزك…”
بسمة بصت للرسالة بصدمة وعقلها جمع انه ده ممكن يكون الشخص الي كان في الحفلة ………..
بسمة:”انت اهبل..!! هتقول انت مين ولا اعمل بلوك”
عمل للرسالة seen ومردش وراح قفل ……….
بسمة اتغاظت وكانت شوية وهتكسر التليفون لانه اكتر حاجة بتعصبها انه حد يعمل seen وميردش………….
“مش لوحدك ياختي????????”
وفضلت طول الليل بتفكر مين المجهول ده……؟؟؟
    ___________????__________
وعدي اليوم بمفاجآته بصدماته بكل حاجاته….وتشرق شمس يوم جديد ملئ بالمفاجأت????
  ___________????__________
_صباحا في فلة السيوفي_
كانت ريناد قاعده في الجنية وهي شاردة في كل الي قالهولها إلياس وانه مش عارف يعمل اي وتايه لانه هو اخوه بس مستحيل يسامحه بس بيفكر يسجنه ويتعاقب بالقانون………. وإلياس بيلعب مع أحمد وبيخطف نظرات خاطفة ليهاا من وقت للتاني………
احدي الخدم:مدام ريناد…….
ريناد:..لارد
الخدامة هزت ريناد في كتفها برقة…
الخدامة:مدام ريناد
ريناد خدت بالها وقالتلها :هااه نعم….
الخدامة بإبتسامة:الدكتور جه وعايز يشوف حضرتك عشان يطمن عليكي …..
ريناد بإستغراب: هو مش شافني امبارح ولا هي شغلانه……….وكملت بتنهيده:خليه يدخل……
الخدامة اومأت بحاضر ومشيت….
شوية ودخل الدكتور وجه الجنينة ووقف يتكلم مع ريناد الي كانت بصاله بصدمة وذهول من الي بيقوله وردت عليه بكلمات معدودة………
وبعدها خد بعضه ومشي………
إلياس كان بيلعب مع أحمد ولما شاف الدكتور جه وبيكلم ريناد استغرب جداً والي استغربه اكتر ردود فعل ريناد…………..
فقرب منها اول ما الدكتور مشي……
إلياس بإستغراب:في اي كان عايز اي الدكتور…….
ريناد كانت لسة هتتكلم بس هوب لقوا أمير داخل من البوابه………..
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

‫7 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!