Uncategorized

رواية صفقة زواج الفصل الأول 1 بقلم سارة عبدالباري

 رواية صفقة زواج الفصل الأول 1 بقلم سارة عبدالباري

رواية صفقة زواج الفصل الأول 1 بقلم سارة عبدالباري

رواية صفقة زواج الفصل الأول 1 بقلم سارة عبدالباري

. يا أدم يابنى لازم تتجوز من ساعة مراتك الله يرحمها ما ماتت وانت كدا من غير زواج. انا مش هعشلك العمر كلو وابنك محتاج رعايه. 
. آدم. يا امى انتى كلمتينى فى الموضوع دة كذا مره وقولتلك انا مستحيل اتجوز بعد هبه الله يرحمها. 
. الام. طيب علشان خاطر ابنك يابنى دة منعزل عن العالم محتاج ام تحتويه. 
. آدم. حاضر يا امى. ربنا يسهل والاقى الانسانة المناسبة. 
. الام. ماهى موجودة. نهى جارتنا. 
. ادم. بس نها أرملة ومعاها بنت. 
. الام. ماهو علشان كدا نفس ظروفك وهتعرفو تتأقلمو مع بعض. 
آدم. طيب خدى ميعاد معاهم وربنا يسهل. 
. الام ربنا يريحك يا ابنى زى ماريحت قلبى. 
تعالو نتعرف على ابطال الروايه. (“آدم السباعى 30سنة عيونو بنى وشاب وسيم. زوجتة متوفيه من حوالى سنتين معاه احمد ابنه عنده 8 سنوات.) 
.( نهى فتاه جميلة عندها 25 سنة أرملة ومعاها منه عندها 7″سنوات. أصغر من أحمد بسنة). 
تعالو نكمل الرواية. 
. الام. احنا جايين نطلب ايد بنتكم نهى لادم ابنى. 
. الحاج محمود والد نهى. والله الشرف لينا اخد راي نهى واللى في الخير يقدموا ربنا. 
. الاب. اى رايك يا بنتى. 
. نهى إللى تشوفو يابابا بس بنتى هتعيش معايا. 
. الأب. هقولة بشرطك ولو موفقوش. 
. نهى. انا مش هتجوز واسيب بنتى حتى لو هعيش عمرى كله هعيش علشان اربيها. 
الاب. طيب أهدى يابنتى هشوف راي آدم. 
. الام. خت رأيها يا حاج. 
. الأب هى موافقة بس بنتها تعيش معاها. 
. آدم. وانا معنديش مشكلة. منه فى سن احمد. وهتبقى فى غلاوتة واكتر. 
. الاب. يبقى على خيرة الله. 
. آدم. كتب الكتاب والفرح الخميس إللى جاى. 
. الأب. ان شاء الله يا بنى وربنا يكمل على خير. 
. جاء موعد كتب الكتاب. 
. منه. ياماما احنا هنروح نعيش عند انكل آدم. 
. الام. ايوه يا حبيبتى. 
. منه بحزن. بس انا مش بحب اروح هناك احمد بيضربنى ومش بيحب يشوفنى ودايما يتخانق معايا.. 
. الام. لا يا حبيبتى انتو هتبقو اخوات ولازم تحبو بعض. وتبطلو الخناق دة. ومتخفيش هو بس موضوع وفاه ولدته مأثر عليه بس هو طيب جدا. 
. منه. ماشى يالة علشان نروح الفرح. 
. الام بابتسامة يالة يا حببتى. 
. عند آدم. يالة يا احمد قوم البس البدلة إللى جبتهالك. 
احمد. مش هلبس حاجة. انا بكره الست دي وبكره بنتها. انت أزاى عايزها تحل محل ماما. 
. آدم. يابنى حرام عليك متتعبش قلبى. عايز افهم اى سبب الكره دة. 
. أحمد.مفيش سبب انا مش موافق انها تبقى ماما. 
. آدم طيب علشان خاطرى قوم البس البدلة. ونشوف الموضوع ده بعدين. 
. بعد قليل طلع آدم واحمد. ونهى ومنه. 
. المازون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير. 
. أم آدم. مبروك يا بنتى. 
. نهى الله يبارك فيكي يا ماما. 
. نهى مش هتسلم عليا يا احمد. 
. أحمد بضيق لا وسابها ومشى. 
. آدم بص لنهى متزعليش منه هو فراق مامته لساه مأثر فيه مش متخيل ان حد هيحل مكانها. 
. نهى انا متفهمة الوضع. 
. آدم. الله اى الفستان الحلو دة يا منه. 
. منه فستان عروسة زى ماما. 
. آدم قمر يا حبيبتى. 
الام. يالة يا منه تعالى اعرفك على أحمد. علشان تنامى وماما كمان تنام. 
. منه بخوف لا مش هنام غير مع ماما. 
الأم. لا يا حبيبتى انتى هتنامى مع احمد فى أوضة الأطفال. انكل آدم جابلك سرير جميل وفى العاب كتير فى الأوضة هتعجبك. 
منه. حاضر. 
عند احمد كان قاعد وسرحان دخلت منه الأوضة. 
منه. ازيك. 
احمد. انتى اى اللى جابك هنا طبعا مش لاقيه اب ليكى قولتى تيجى تسرقى بابا 
. منه ببكاء طلعت برا الأوضة وفضلت تعيط.
آدم كان خارج يطمن على الأولاد قبل ماينام لقى منه بتبكى. 
آدم. مالك يا منه يا حبيبتي بتعيطى لى. 
منه. أحمد زعقلى وقلى ان انا مش عندى اب وجيت علشان اسرقك منه. 
. آدم بضحك على طفولتها. 
. هو دى اللى مزعلك تعالى يا ستى انا هخليه يعتزرلك. 
. آدم. اى اللى انت قولته لمنه دة يا احمد اعتزر فورا. 
احمد. مش هعتزر. انا اصلا مش بطيقها ولا عيزها تقعد معايا في الاوضة. 
آدم. بص يا احمد انت ومنه انتو دلوقتى اخوات ياعنى المعامله دى مش هتنفع. انا عايز افهم اى سبب الكرة إللى بينك وبينها. 
احمد بانهيار عايز تعرف انا بكرها لي علشان هى ومامتها السبب فى موت ماما. 
آدم بص بصدمه. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!