Uncategorized

رواية عائشة ملكي أنا الفصل الأول 1 بقلم ندى عاطف

 رواية عائشة ملكي أنا الفصل الأول 1 بقلم ندى عاطف

رواية عائشة ملكي أنا الفصل الأول 1 بقلم ندى عاطف

رواية عائشة ملكي أنا الفصل الأول 1 بقلم ندى عاطف

انا عائشه المنياوي عندي  24 سنه من الشرقيه  
عائشه. من اربع سنين كانت في كليه التجاره وعاشت اجمل قصه حب كان الكل بيحسدها عليها والنهارده بعد اربع سنين بتعارف مع حبيبيبها النهارده فرحهم  
تعالو بقا نروح لاابطالنا 
قومي ياعائشه في عروسه تنام لحد الضهر كده قومي بقا 
عائشه وهي تتملل في فراشها صباح الخير ياماما 
صباحك عسل ياقلب امك قومي بقا البيت معجون ناس بره 
عائشه. زين جه ياماما 
ابتسمت الام لسه ياحبيبتي 
امسكت هاتفها وهي تنظر له بحزن ده حتي ماتصلش عليا النهارده كمان 
يابنتي تلاقيه نايم ولا مشغول قومي انتي بس اغسلي وشك ورورقي كده وهكون جهزتلك الفطار 
عائشه. بدموع عارفه ياماما اكتر حاجه هزعل عليها هي انتي مش هلاقي فطارك العسل ده قدامي كل يوم
دمعت الام قلبي يابنتي انا هجهزلك فطارك وابعتهولك كل يوم هو انا عندي كام عائشه 
عائشه. وهي تضمها بحب ربنا يخليكي ليا ياماما 
انفتح باب الغرفه  
لوووووووووووووووولي عروستنا القمر صباح الفل 
كانت هذه ابنه عم  عائشه  
عائشه. نور وحشتيني 
ثم ضمتها اليها  انا قولت انك مش هتيجي 
نور. يسلام ومش هاجي ليه بقا  
عائشه. عشان الست عائشه الصغنونه 
نور عادل  المنياوي تعتبر الاخت الثانيه لعائشه عمرها 25 عام 
متزوجه من سنتين لديها طفلين ادم وعائشه 
الكاتبة. ندي عاطف 
نور. يالهوي ده انا نسيتها بره وخرجت مهروله من الغرفه
ضحكت عائشه عليها بشده 
________________________________________*
في القاهره 
اصدقاء زين كانو منطلقين في شقته  ويغنو له
زين. عايز البت تموت لما تشوفني
او اوو اووو اوووو
واصرفو متاخفوش 
او اوو اووو اووووووووو
ابتدو اصدقاء زين بتجهيزه وهما يغنون 
    و بلوبلاك
و مخطط
و كارووه
كاجولوه
اوه اوه
روشنوه
اوه اوه
كاجولوه
اوه اوه
روشنوه
اوه اوه
لبّسوه
أمريكوه
اوه اوه او او اوه
اوه اوه اوه اوه
اوه اوه
اوه اوه اوه
حسين.. عايز القميص, الكمام فيرزاتشي
و باقيت القميص فيرزاتشي
ايــــــــــــــه
أووووووه
ايــــــــــــــه
أووووووه
مش عايز ابئى جاكسون
ولا عايز ابوس مادونيا
انا عايز بس اروشِن
واتهنّى و اخش دُنيا
يا ريتك تبقى جاكسون
يا ريتني بوس مادونيا
انا عايز بس اروشِن
واتهنّى و اخش دُنيا
طالع لجدود جدودوه
أصيل و زي ابوووه
كاجولوه اوه اوه
روشنوه اوه اوه
كاجولوه اوه اوه
روشنوه اوه اوه
لبّسوه
أمريكوه
اوه اوه او او اوه
اوه اوه اوه اوه
اوه اوه
اوه اوه اوه
بص يا حسين
عايز الجراب من فوق فيرزاتشي
ومن تحت فيرزاتشي
ايـــــــــــــــه
أووووووووووو
زين. ياله بقا  بره
اصدقائه انت بتطردنا يابرنس 
زين. ياعم عايز اكلم مراتي وانتي طابقين علي نفسي كده
قالو بصوت واحد اه انت من اولها وبتعمل كده طب هات التليفون ده بقا ماهو احنا هنسافر الشرقيه النهارده مش لازم تتكلم 
زين. ياخربيت الغلاسه النهارده هتجوز ومحدش هيقدر يكلمني ياسنجل يابائس منك ليه 
الكتابه. ندي عاطف 
سرور. صديق زين بقا احنا سناجل بائسين طيب ونعمه لاانسبك النهارده يابو النسب وهتجوز اخت المدام وهبقي سلفتك 
ضحكو جميعهم 
ابتعد زين قليلا عنهم وهو يبتسم وقلبه لايصدق بان حبيبته ستنام في احضانه اليوم لايصدق بعد كل هذه المعاناه انهو حصل عليها كان يخاف دائما بان تبكي لانه يعتبرها  جوهره ولا يمكن كسرها 
علي. سرحان في ايه يازينو 
نظر له زين بحاجب مرفوع جبت الاسم ده منين ياليلو 
علي. ليلو انت رخم يالااا 
زين. ليلو هههههههه خد بس متتقمصش كده ياليلو 
_______________________________________
في محافظة الشرقيه 
كانو الجميع يبتسمون ويباركون للعروس 
عائشه. بدموع انا خايفه علي زين اوي مكلمنيش لحد دلوقتي ودي مش من عوايده انو ميكلمنيش 
يابنتي تلاقيه مشغول بس وبعدين متقلقيش كلها خمس ساعات وهيجي 
عائشه. بشرود وابتسمت من بين دموعها مش قادره اصدق ان النهارده هبقي مع زينو حبيبي
خرجت عائشه وهي ترقص وتضحك وسط الفتيات والنساء
وكانت تغني 
مالي حاسة بارتباك و بحالة مش عادية
عقلي اتجنن معاك مش عارفة ايه اللي فيا
قوم فض الاشتباك او خبي عليك شوية دة انا واقعة فيك بجد
من كلمتين يا دوب بلاقيني في حتة تانية
مابشوفش فيك عيوب و براقبك ثانية ثانية
ازعل هتقوم حروب مش واحدة لا تمانية هو انت اي حد
انا نفسي اطير فرحانة جدا و دايبة و بطير
حاسة بسعادة و دة احساس خطير
مجنونة بيك نفسي افضل قصادك و اقولك بحبك كتير
و دة مش كلام دة انا جاية اغرق عينيك اهتمام و دة وعد عليا و قرار و التزام
لو كنت اطول كنت امسح حياتي و نبدا من الليلة قوام
هو انت جيت منين حبيتك بالتلاتة سهرانة بتاع يومين عايزاك و باستماتة
مبسوطة حبتين لا حبتين تلاتة لا دة الموضوع يخض
من غير اي اتفاق عقلي في ثانية انت خدته
تاه مني و اما فاق مش ثابت زي عادته
ملهوف كله اشتياق بيروحلك و بارادته م الفرحة مش بيرد
نور. هيييح يسلام علي الحب ياناس 
عائشه الصغيره. ماما انا كمان عايزه احب زينو زي خالتو 
احمر وجهه عائشه من الخجل 
انطلاقت الضحكات عليها وعلي خجلها هذا 
نور. كده عيب ياعائشه ابقي تخطفي اونكل زين من خالتو عادي 
عائشه. نور انتي تاخدي بنتك ومشوفش وشكو في الفرح 
نور. ده انا علي قلبك وكمان هسافر معاكو هيييح وانا عندي كام عائش هههههه
دلف لهم امير المنياوي وهو يبتسم 
مبروك ياقلب بابا 
قامت عائشه وضامته الله يبارك فيك ياحبيبي 
امير. سمعت انك كنتي بتعيطي في ايه
عائشه. بحزن زين متصلش لحد دلوقتي يابابا 
متقلقيش ياحبيبتي انا كلمتو بس صحابه خاطفين منه التليفون 
عائشه. بارتياح طيب ياحبيبي 
افرحي بقا مش عايز جوهره بابا تعيط 
ثم خرج للرجال مجددا 
الا صحيح ياعائشه هو زين ده بيشتغل ايه وشكله ايه اصل يعني هو لو شكله عدل كان جه من مصر واتجوزك انا مقصدش يعني 
كانت هذه زوجه عمها لعائشه 
عائشه. بضيق زين بيشتغل في بنك وشكله ده بقا لما يجي ابقي شوفيه 
جرا ايه يابدريه ماتشوفي انتي بتقولي ايه واعدلي كلامك خلي الليله تعدي 
بدريه. ياختي هو انا اتلكمت ماانا ساكته بقالي سنين والبت يسبوها تروح مصر قال ايه عشان الجامعه اقطع دراعي انها مكنتش ماشيه معاه وهيتجوزها عشان يستر عليها 
مريم. ايه ياماما الكلام ده كلنا عارفين عائشه واخلاقها كويس 
بدريه. ياختي اتنيلي مش كنتي اتجوزتيه انتي 
مريم. بصدمه من حديث امها ولكن حاولت رسم الابتسامة 
وقامت ترقص مع عائشه 
بدريه. بلويه فم علي ابنتها جتك خيبه وانتي طالعه لاابوكي خايبه ديما 
_____________________________________
زين. ياله ياشباب 
احمد. صديقه لزين  
احمد. بحسره مبروك ياصحبي بس انا مش هقدر اجي معاك 
نظر له زين باستغراب  ليه أنت مش هاتيجي
احمد. لا مش هقدر اجي معاك امي تعبانه ولازم اوديها المستشفي 
زين. بابتسامه أبقي طمني عليها 
احمد. انشاء الله  اه صحيح خد ده مفتاح عربيتي خدها عشان ترجع بيها انت وعائشه بليل
زين. لا انا هشوف اي عربيه تانيه 
احمد. ياعم خد بس اوعي تخبطها ههههه
ضمه زين وهو يقول ربنا يخليك ليا  
ربت احمد علي ظهره ونزلت دموعه ولكن جففها مسرعا قبل ان يراه  احد 
_______________________________________
امير. عائشه زين مش كلمك 
عائشه. بخوف لا يابابا ليه في حاجه 
امير. لا يابنتي مفيش بس خلاص العصر اذن وهو لسه مجاش 
عائشه. طيب انا هكلمو 
اتصلت به عائشه 
زين. قلبببببببببببببي 
ابتسمت عائشه بخجل من والدها لان الصوت كان مرتفع 
عائشه. زين انت وصلت فين دلوقتي 
زين. خلاص ياقلبي اهو عشر دقايق بالظبط وهبقا قدامك ياعائش 
امير. بتفهم وهو يري ابنته اصبحت مثل الطماطم من الخجل طيب خلاص انا هطلع
خرج وتركها 
عائشه. علي فكره بابا سمعك وانت بتتكلم 
زين. يامصيبتتي يافضحتشي كده ياعائش تفضحي زينو 
عائشه. هههههه زينو انت رايق النهارده علي الاخر 
زين. كل مااسمع صوتك ببقي رايق ياقلب زينو 
عائشه. بس انت مكلمتنيش النهارده وانا زعلانه 
اتي زين من خلفها وهو يمسك الهاتف غصب عني بس انا جتلك كلي علي بعضي اهو 
ابتسمت عائشه بشده والتفت له وهي لا تصدق بانه امامها 
عائشه. زينوووو 
نظرو الجميع عليها 
زين. زينو بقا دي اخرتها يابنت الحج امير هههه
عائشه. اوبس اسفه 
بدريه. مش تعرفينا ياعائشه 
عائشه. بضيق مرات عمي زين 
بدريه. بحقد بقا هو ده زين 
استغرب زين من طريقتها هذه 
امير. زين تعالي يابني هنا 
ذهب زين تحت نظرات الحقد والغل من بدريه 
زين. معلش ياعمي بس عائشه مش هتلبس اي فساتين وتطلع بيها
نظرو جميعهم بصدمه له  ولكن عائشه ابتسمت بتفهم ولم تتكلم
ام عائشه. ليه يابني دي عروسه ولازم تفرح 
زين. اسف هيا عروسه وكل حاجه بس بردو عائشه مش هتلبس اي فستان وتخرج بيه ثم نظر لاابيها   انت ادتني عائشه وانا وعدتك اني هحافظ عليها وهصونها  فاانا مش عايز  اي راجل يشوفها ويفصل جمالها عائشة ملكي انا  مش  ملك عيون الناس دي 
امير. وانتي ايه رايك ياعائشه في كلام زين 
ابتسم زين لانه يعرف اجابتها 
عائشه. موافقه يابابا علي كلامه 
سحر ام عائشه.  موافقه ليه هو ده فرح ولا عزا 
امير. سبيها يام عائشه وبعدين ماانتو بتهيصو هنا اهو 
بدريه. مش قولتلكو تلاقيها عامله عمله عشان كده مش عايزها تلبس فستان 
_________________________________*
كانو اصدقاء زين يرقصون معه 
وعائشه في الداخل كانت ايضا ترقص وسط اصدقائها وتغني 
وظلو هكذا حتي اتي وقت الرحيل 
عائشه. وهي تودع اهلها بدموع وحزن انها ستتركهم 
امير. خلي بالك منها يابني دي اغلي حاجه عندي في الدنيا دي
زين. عائشه في عيوني ياعمي 
اخوات عائشه الاولد 
يوسف. اخيها الاكبر هتحوشيني يالمضه 
عائشه. متخفش بردو هفضل علي قلبك وهزقهئك مني 
يوسف. زين لو تعرف تخفيها اخفيها عشان احنا خلاص كده ارتحنا منها وياريت تنسو عنوان البيت عشان مش ناقصين 
ضحكو جميعهم  زين. طيب يعني عشان تنفدو انتو تدبسوني انا 
عائشه. لا ونبي بقا انا تدبيسه
زين. احلي تدبيسه دي ولا ايه 
سحر. ربنا  يسعدكو يابنتي  
امير. زين. ابقي طمني عليكو لما توصلو بالسلامه  
بعد قليل من الوقت وهما ذهبون لمنزلهم 
عائشه. بقا انا تدبيسه
زين. ميبقاش قلبك اسود كده ماانا قولتلهم احلي تدبيسه 
عائشه. ماشي هعديهالك يازينو
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد