Uncategorized

رواية حارستي الفصل الثالث 3 بقلم شوشا عبداللاه

 رواية حارستي الفصل الثالث 3 بقلم شوشا عبداللاه
رواية حارستي الفصل الثالث 3 بقلم شوشا عبداللاه

رواية حارستي الفصل الثالث 3 بقلم شوشا عبداللاه

يبداء البارت على سقوط الاعب الأوروبى على طاوله الحكام
 و زهول  الكل مما حدث  يبداء الحكم بالعد على الاعب 
المدرب الاروبى يحاول أن يجعله يفيق 
الحكم :5.4.3.2.1
لاعب :ينهض ويصعد مره اخرى الحلبه ولاكن تلك المره
 بجديه
عاصى بقوه:ها ايه رايك انعم اكون مصارعه
الاعب بتهديد:سوف تندمين لدخولك تلك الحلبه
عاصى باستهزاء:سوف نرى مين الذى سوف يندم
الحكم: جاهزين
كلا الاعبين:نعم
الحكم : إبداء
يهجم الاعب على عاصى ليضربها بسرعه وقوه على وجهها
 لتسقط أرضا ويواصل تسديد اللكمات  لها 
عاصى تتفادء احيانا اللكمات واحيانا تصيبها 
الحكم يعلن انتهاء الجوله الاولى
يبتعد الاعب عن عاصى ويذهب كل منهم إلى ركنه 
المدرب الاروبى:جيدا جدا استمر على هذا النحو 
الاعب ينهج بشده من تستيد كل تلك اللكمات:سوف اسحقها   بقدمى
المدرب : هيا ليس مجرد من فتاه مسترجله  ليس أكثر من
 هذا 
المدرب الخاص لعاصى:ماذا يحدث يا عاصى انتى اقوى من ذالك
عاصى :هو سريع وقوى مش سهل انى أغلبه  بس مش مستحيل 
المدرب:احمى نفسك  من ضرباته  واثبتيله مين انتى
عاصى تنظر له بقوه:متخفش أنا عارفه بعمل ايه 
الحكم يعلن بدايه الجوله الثانيه
تقف عاصى ويهجم عليها الاعب ولاكن لايسدد لها إلى
 لكمات قليله وتتفادى الآخرين 
الاعب  بتعب وعصبيه لتفاديها لضرباته:سوف اسحقك أيتها الحشره 
الجمهور يهتف لاعب 
جاسم باستغراب من طريقه لعبها فهيا تعتمد على الدفاع فقط
 ولم تستخدم الهجوم 
جاسم :ياترى مش بتهاجم ليه 
يعلن الحكم نهايه الجوله الثانيه
مدرب عاصى:ممكن اعرف انتى مش بتهاجمى ليه المتش خلاص هيخلص 
عاصى تمسك قزازه المياه وتشرب ثم تبصق المياه الملوثه
 بالدم فى الجردل الخاص بها 
عاصى :قولتلك أنا عارفه بعمل ايه 
المدرب:أنا أثق بكى واعلم أنك قويه ولاكن احمى نفسك من
 أجل امك سوف تقوم بقتلنا جميعا أن علمت بالموضوع
عاصى بخوف من رده فعلها:وانا كمان خايفه ادخل البيت بعد القتل ده 
الحكم يعلن بداء الجوله الثالثه والاخيره 
عاصى تهجم على الاعب وتربحه ضربا ليتفاجاء الحضور بعكس الموازين  
الاعب :يدافع عن نفسه بضعف لقد استهلك كل طاقته فى الجولتين الماضيين 
تقوم عاصى بخوف الاعب الاروبى بيديها وتكتف جسده برجليها 
الاعب باختناق يحاول التحرر من خنقها له ولاكن لايستطيع
 لذالك يستسلم ويعلن الحكم فوز عاصى عن طريق
 الاستسلام لتنهض عنه عاصى   واتمسح  فهمها بيدها  وتنظر
 لاعب بانتصار 
جاسم بإعجاب شديد من ذكائها وطريقه فوزها الذكيه 
جاسم : بجد طلعت ذات دهاء ومكر لقد خدعت الاعب
 وانهكت طاقته لتفوز عليه بسهوله وبدون أدنى مجهود 
جاسم يبتسم ابتسامه واسعه تنزل عاصى من الحلبه وتتجه
 لغرفه تبديل الملابس وسط هتف الجمهور لها 
جاسم :متخليش حد يدخل علينا 
الحارس: أوامرك 
جاسم يذهب إلى غرفه عاصى ليجدها تجلب تلك الستره
 لارتدائها   وترفع شعرها على هيئه كحكه غير منظمه لتبدو متمرده أكثر 
عاصى تشعر بشخص خلفها لتستدير لتجد ذالك الجاسم 
لتنظر له باقتطاب جبهتها 
عاصى :من انت وماذا تريد 
جاسم يقترب منها  ويقول بغرور:من أنا فأنا جاسم الخديوى
 أظن انك تعرفين
عاصى بلاه مبلاه:لا لم اعلم من انت 
جاسم باستنكار:من لم يعلم من هو جاسم الخديوى
عاصى ببساطه:أنا لم اعرفه 
جاسم باحراج شديد:أنا هو صاحب مجموعه G.H .G
عاصى :ااااه هذا انت اسمع عن تلك المجموعه احيانا
جاسم :الحمد لله انك تسمعى عنها 
عاصى:لم تجبنى بعد ماذا تريد
جاسم :اريد ان أبدى باعجابى بكى وبجمالك الأخاذ
عاصى بممل من حديثه:شكرا وتتركه وتذهب 
جاسم يمسك يدها :لم أنهى كلامى بعد
عاصى تنزع يده وهيا تنظر له بقوه:ولاكن انا انتهى وقت هنا وتذهب
جاسم :عاااصى
عاصى تنظر له بدون كلام
جاسم :بتمنا منك انك تقبلى عزومتى على العشاء الليله
عاصى :اسفه ولاكن ليس لدى وقت وتذهب
جاسم بزهول من ردودها :أنا اول مره اشوف بنت بترفض
 عزومه من جاسم الخديوى. وكمان بتتكلم معايا   بالطريقه ده 
دول البنات دائما هما إلى بيجوا لغايه عندى  بجد أنا مش
 مصدق إلى حصل 
جاسم بإصرار:بس على مين أنا واركى لغايه متستسلمى 
مدرب عاصى:عاصى خذى مالك ها هو 
عاصى :تأخذه وتعده وتجده 30 الف وليس 20
عاصى باستغراب:ماهذا 
البرت:هذا حقك فى مباره اليوم
عاصى برفع حاجب:بس هذا ليس المبلغ المتفق عليه 
البرت:نعم لقد زاد الرهان اليوم وزادت الفلوس أيضا
عاصى :اوك إلى إلقاء 
البرت :إلى إلقاء
ترتدى عاصى خوذتها لتجد جاسم فى السياره بجوارها وينظر
 لها لتتجاهله تماما وتمشى بالدراجه الناريه بسرعه محدثه
 ورائها سحابه من الدخان 
عاصى تصل لمنزل صديقتها وتذهب لترن الجرس لتفتح لها
 فتاه  ذات شعر احمر ناري قصير ترتدى ملابس قصيره جداا
 لتشهق من منظر عاصى
الفتاه :ماذا حدث لكى  
عاصى :كنت فى مباره
الفتاه:يجب أن اعلم ذالك 
عاصى:هدخلينى ولا هتفضلى تحققى معايا 
الفتاه  تفسح لها المجال للمرور:تفضلى 
عاصى تدخل وتجلس على اقرب كرسى :اااه يا جسدى 
الفتاه:احضر لكى شى لتشربيه
عاصى :لا سوف انام 
الفتاه:لا احكى لى ماحدث 
عاصى :ليس الأن
الفتاه بإصرار:لا تحدثى حالا
عاصى باستسلام تروى لها كل  ماحدث من   البدايه الى
 حديثها من ذالك الجاسم لتشهق الفتاه مما سمعت
الفتاه بصراخ وتنهض:ماذا جاسم جاااسم الخديوى المليونير
 ولا احد اخر
عاصى :أعتقد أنه هو جاسم الخديوى بنفسه 
الفتاه: وما ادراك
عاصى :ثقته بحديثه وغروره بنفسه أكد لى ذالك
الفتاه:سوف  أجن مما سمعت حقا أن جاسم الخديوى  بنفسه 
طلب منك أن تتناولى معه العشاء وانتى بحماقتك رفضتى
 ذالك
عاصى:نعم رفضت ذالك أنا لا اعرفه وليس لى به صله كيف
 اقبل عزومه هكذا
الفتاه :حقا انتى اغبى فتاه بالعالم اجمع 
عاصى:سوف ادخل لاريح جسدى
الفتاه :اذهبى سوف أخرج لاسهر مع بعض زملائي
عاصى:لم تكفى عن السهر بعد 
الفتاه:أنا استمتع بحياتى ليس مثلك  معقده
عاصى:تصبحى على خير ميا
ميا :تقصدين صباح النور فأنا مستيقظه منذ نصف ساعه فقط
إلى إلقاء 
عاصى :إلى إلقاء
تذهب عاصى على السرير لتنام  سريعامن كثره   التعب الجسدى
************★★★★★**************
فى قصر الاسيوطى تقف شمس مع أخاها قاسم وهيا فى قمه سعادتها
شمس :أنا فرحانه جداااا  بجد أنا كنت مفكره انك ناسى عيد
 ميلادى وكنت حزينه جدااا  بس انت دائما بتفاجنى  
قاسم بحب:طيب استعدى  علشان تقطعى التورته
شمس:اوك 
قاسم يشاور لشخص ما لياتى  وهو يجر عربه محمله بتورته
 كبيره جدا مرسوم عليها شمس 
شمس بانبهار من حجم التورته:ايه ده كل دى تورته دى كبيره جدااا
قاسم :دى عملها اكبر شيف فى العالم 
شمس:متقولش شيف بوراك
قاسم بابتسامه:ااه هو بنفسه من جهازها
شمس:الله   طيب هو عملها فى تركيا وجات هنا ازاى
قاسم :مين قلك أنه عملها فى تركيا
شمس:امال عملها فين
قاسم:اساليه بنفسك
شمس بغباء:اساله ازى يعنى 
قاسم يشاور على الشيف بوراك التوركى لتصرخ شمس من
 المفاجاءه والفرحه
شمس:ده بجد 
شيف بوراك بابتسامه تخفى عينيه:كل سنه وانتى  يا انسه شمس
شمس بفرحه:وانت طيب يا احلى شيف 
بوراك :شكرا لكى انستى
شمس بابتسامه واسعه :أنا مش مصدقه أنه واقف قدامى 
قاسم :طيب يلا طفى الشموع 
شمس :يلا يا احلى اخ  فى الدنيا 
تطفى شمس الشموع وتتمنى من الله أن يجعل أخاها سعيد
 ويرزقه زوجه يحبها وتحبه  ثم تقف وسط تصفيق  الحضور
قاسم :اتفضلى افتحى  هديتك
شمس:بس كده تالت هديه كده كتير
قاسم :  مفيش حاجه تكتر على حبيبه قلبى 
يتوافد الأشخاص ليهنوها  ويعطوها هديتها
بعد ٣ساعات من الاحتفال تنتهى الحفله ويذهب الجميع لمنازلهم 
شمس:النهارده احلى يوم فى حياتى كلها 
قاسم يضع يده على زراعها:ربنا يعينى ويقدرنى  واسعدك دائما
شمس:انت احلى حاجه فى حياتى ربنا يبارك فيك ويخليك ليه 
قاسم بتعب:طيب يلا تنام علشان أنا هلكان تعب 
شمس :يلا يا حبيبى 
*********★★★★★  *********
تستيقظ عاصى لتجد الساعه ٥مساء 
لتنهض بخضه من على السرير 
عاصى :نهار اسود الساعه ٥ امى زمانها مستنيانى تنهض
 وترتدى ملابسىها بسرعه  وتركب دراجتها الناريه وتذهب إلى بيتها 
عاصى :يااارب عديها على خير ثم تخرج المفاتيح وتفتح
 الباب لتجد السكون يعبى البيت 
عاصى باستغراب:ماما يا امى يا مامى يا اماااااه
لا تجد رد 
عاصى تذهب الى المطبخ تجده فارغا ثم تذهب إلى غرفه امها لتجدها خاليه 
عاصى بقلق:ماما مش هنا هتكون فين يعنى
عاصى :ملهاش اصدقاء ولا ليها حد ترحله 
لتخرج مره اخرى لتجد امها اتيه وتحمل الكثير من الأكياس 
عاصى تتجه إليها مسرعه :ماما كنتى فين أنا دورت عليكى
 ملقتكيش وخف عليكى جدا
ياسمين:وليش تخافى عليه أنا مو صغيره أنا 
عاصى :بس أنا مش متعوده اجر وملقكيش  موجوده 
ياسمين:انا نزلت اشترى شويه اغراض  للبيت 
عاصى :طيب ممكن لما تطلع مره تانى تبقى ادينى خبر 
ياسمين بابتسامه حب: حاضر يلا ندخل 
عاصى:هاتى الأكياس تقيله عليكى 
ياسمين:طيب اعطينى واحد اشيله  هادول اكتر عليكى .
عاصى:تو مش تقال أنا ممكن اشيلك عليهم كمان 
ياسمين:هههه عند جد طيب يلا ندخل يا دكتوره 
عاصى :يلا يا ست الكل 
ياسمين:حطى الأكياس فى المطبخ لحين ارصهم  لمكانهم
عاصى :اوك مفيش حاجه كده اسلك بيها نفسى اصلى واقعه من الجوع 
ياسمين:يا حبيبى قلبى انتى اعطينى شويه وقت واحضرلك الاكل 
عاصى :اوك أنا هدخل اخد شور واجى 
ياسمين:حمام العافيه
عاصى: الله يعافيكى يا امى 
************************
جاسم:ها عرفت ساكنه فين 
الحارس:ايوه يا فندم 
جاسم: اوك يلا ورايا 
يركب جاسم العربيه ويتجه بها إلى منزل عاصى ويطرق
 الباب لتفتح له ياسمين 
ياسمين: من انت  ومن تريد
جاسم :أنا  جاسم واريد ابنتك
ياسمين:ماذا لم ماذا فعلت
جاسم: لا داعى للخوف هكذا انا من اصدقاءها 
ياسمين:بس أنا مشفتكش قبل ها المره
جاسم:احنا اصدقاء جداد
ياسمين:انت بتكون  زميلها فى المستشفى
جاسم بعدم فهم:ماذا
ياسمين:دكتور زميلها فى الشغل
ياسمين بابتسامه:اتفضل ادخل 
جاسم :هيا عاصى موجوده 
ياسمين:اه هيا بتاخد شور 
جاسم :اوك
ياسمين:اتفضل اجلس هنا
يجلس جاسم على الانتريه  بانتظار تلك العاصى 
تخرج عاصى من الحمام وهيا تضع  فوطه قصيره على
 جسدها وتنشف شعرها ولم ترى ذالك الجالس 
عاصى:ايه يا امى الاكل خلص ولا لسه أنا هموت من الجوع
ياسمين:ادخل ارتدى ثيابك بسرعه يوجد ضيف فى المنزل 
عاصى :ماذا ضيف من هو 
جاسم ينهض ويضع يديه فى جيوبه ويبتسم :أنا 
تلتفت عاصى لتجد ذالك الجاسم ينظر لها ولكل انش
 بجسدها لتشعر بالحرج الشديد منه ومن نظراته 
باترول الى غرفتها وترتدى ملابسها وهيا تلعن فيه 
عاصى بغضب:ايه الى حابه الحيوان ده 
عاصى تلوم نفسها:وانا إلى غبيه لازم اطلع بالفوطه ده كان
 هيقولنى بعنيه اما نشوف ايه الى حابه بيتنا المتواضع
ترتدى عاصى منطلون برموده ضيق وبلوزه بنص كوم لونها
 اسود وتترك شعرها وتخرج 
عاصى وهيا تنظر على جاسم :نعم ايه إلى جابك
ياسمين بحرج من أسلوب ابنها:يابنت ما يصير هيك اتكلم مع زميلك باحترام مو هيك
عاصى بغباء:زميلى زميل مين
جاسم :أنا زميلك الجديد فى المستشفى الى شغاله فيها انتى نستينى ولا ايه
عاصى :تنظر له لتجده يغمز لها :اااه افتكرت بس برضوا ايه إلى جابك
ياسمين تضربها فى دراعه بخفه:بنت شو صارك
عاصى:روحى انتى ونبى يا ماما لمطبخك ونا هتكلم شويه
 مع استاذ جاسم
ياسمين:اوك متل مابتريدى تذهب ياسمين وتترك عاصى
 وجاسم بمفردهم
عاصى :تجلس على. الكرسى وتضع رجل فى الأخرى :ها عاوز ايه
جاسم  يجلس هو الآخر فى مقابل  ليها:عاوز نكون اصدقاء 
عاصى:أنا مبكونش صداقه بالساهل ابدا
جاسم:بصى من غير لف ودوران أنا معجب جدااا بيكى
 وباسلوبك فى الحياه وبصراحه خساره كبيره انى متعرفش بيكى  
عاصى:انت جنسيتك ايه
جاسم:مصرى
عاصى بابتسامه:موافقه
جاسم:بالسرعه ده 
عاصى:دى تخفيض علشان انت مصرى 
جاسم:لا بنت بلدى بس قوليلى انتى ازاى بتكلمى مصرى
 بالطلاقه دى  وانتى عايشه عمرك كله هنا
عاصى:بابا ومن وانا صغيره كان حريص كل الحرص على انى
 اتكلم مصرى وانا حبيت الغه جداا 
جاسم :سمعت انك بتكلمى المانى وعبرى وصينى وكورى
عاصى بذكاء:سمعت ولا دى نتيجه تحريك عنى
جاسم بابتسامه من ذكائها:مش مهم سمعت ولا بحثت المهم النتيجه
عاصى:ماشى هعديها المرادى 
جاسم:انتى مش ناويه تسافر. مصر
عاصى:تؤ أنا حياتى كلها هنا ومش بفكر اسافر فى حته انا
 عمرى مسفرت  بره المدينه دى
جاسم بزهول مصتنع:يا شيخه
عاصى:على اساس انك مش عارف
جاسم :ااا 
ياسمين:يلا الاكل صار جاهز 
عاصى:حماتك بتحبك
جاسم:أنا مش متجوز 
عاصى:خلاص حماتك بتحبك
جاسم :ياااريت 
*******************
فى مصر فى مستودع قديم يجلس قاسم على الكرسى يضع
 رجل فوق الأخرى وأمامه ىجل مقيد 
الرجل بالم وتعب:لو سمحت يا قاسم بيه خليهم بسيونى
قاسم بشر:انت غلطت ولا زم تتعاقب
الرجل بندم: يعنى سعادتك خربت بيتى وخت كل ما املك
 وشردت عيالى وربطنى فى المستودع ده زى الكلب من سبوع ولسه متعقبتش 
قاسم:انت عارف انى بكره الخيانه وانت هنا تبقى تستاهل إلى حصلك
الرجل :ابوس ايدك ابوس رجلك ارحمنى  انا خلاص معاش
 قااارد على الضرب والعذاب ده 
قاسم:امممم طيب وانت تخون ليه تسرقنى ليه حد قلك انى
 مغفل ولا مضروب على قفايا
الرجل: اعمل ايه اكفر بيه غلطى 
قاسم:لسه مفكرتش فى حل يرضينى ثم ينهض ويتركه 
الرجل بصراخ:قاااسم بيه متسبنيش هنا. ارجوووك يا
 قااااااااسم بيه 
 قاسم بجديه للحرس:بعد يومين تسبوه  وتخلى بالكم منه
 من غير مايحس لو حب يغدر خلصوا عليه فورا
الحرس:أوامر معليك
*””””””””******************
  بعد مرور شهر لم يحدث به جديد غير تطور علاقه عاصى
 وجاسم  وكثره لقائهم حتى تسرب خبر ارتباط رجل الأعمال
 جاسم الخديوى من فتاه فقيره 
عاصى  :وقراء الجريده وهيا مصعوقه من تسريب خبر مثل هذا 
عاصى:أنا لازم اكلم جاسم وتفهمه أن لازم يكذب الخبر
ياسمين:ليش انتوا مو فيه بينكم انسجام
عاصى :لا إلى بينه وبين صداقه مش اكتر 
ياسمين:بس انتوا بتطلعوا مع بعضكم من شهر دخلين
 طالعين  ومفيش بينك شى 
عاصى ترتدى جاكيتها :أنا لازم أوضح الأمور
تخرج عاصى وتذهب إلى شركه وجاسم 
عاصى السكرتيره:قولى لجاسم بيه انى عوزاه ضرورى
السكرتيره:ثوانى يا فندم 
السكرتيره تطرق باب 
جاسم :ادخل
السكرتيره :انسه عاصى بره يافندم وعاوزه تقابلك  حضرتك
جاسم :خليها تدخل فورا
السكرتيره تذهب لعاصى وتخبرها بالدخول
عاصى تدخل لجاسم 
جاسم ينهض وهو مبتسم:اهلا اهلا  ايه الزياره الحلوه دى
عاصى:على اساس انك مقراتش الجرائد وخبر ارتباطها فى
 كل وسائل الإعلام
جاسم:اه قريته
عاصى:وايه رد فعلك
جاسم:أنا بشكر الى نشر الخبر ده من كل قلبى أنا كنت ناوى
 اتقدماك بس كنت باجل فيها  بس الخبر ده رتب كل حاجه 
جاسم يخرج من جيبه عليه قطنيه زرقاء جميله ويفتحها
 لنجد بداخلها خاتم الماظ 
جاسم:أنا عارف ان كل مره بجبلك فيها هديه بترفضى
 تاخديها بس المرادى أنا بطلب ايدك وانا هبقى اسعد انسان فى الدنيا لو قبلت بيه
عاصى بصدمه مما تسمع تهز راسها مرات عده
جاسم :يحتضنها بقوه أنا بجد سعيد بموافقتك
عاصى تبعده :بس أنا
جاسم :هانى ايدك البيك الخاتم والنهارده بليل نعمل حفله
 نعلن فيها رسميا ارتباطها 
عاصى:لا 
جاسم بصدمه:ايه 
عاصى بقوه:لا أنا مش موافقه على الارتباط ده انا جايه هنا
 علشان اقولك انفى الخبر ده
جاسم بصدمه :ايه انتى بتقولى ايه 
عاصى:بقولك انى مش موافقه على ارتباط بيك
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد