Uncategorized

رواية أنت منزلي الفصل الثامن 8 بقلم بسملة محمد

 رواية أنت منزلي الفصل الثامن 8 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل الثامن 8 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل الثامن 8 بقلم بسملة محمد

منال:كنت فين يا استاذ
يوسف بص لملك وقال:مفيش مبروك انا وملك اتجوزنا
“اتصدموا كلهم وفضلوا ساكتين للحظات وفجأة مريم فضلت تضحك بصوت عالي وبعدين قالت”
مريم:لا لا يا يوسف هزارك بايخ جدا دول شكلهم صدقوا بجد مش عارفة ازاي
يوسف ببرود:ومين قال اني بهزر..انا وملك اتجوزنا وهنسافر بكرا تركيا عشان ده اكتر مكان ملك بتحبه”خدوني معاكوا ومش هتكلم”.. مش كدة يا حبيبتي
ملك بأبتسامة:ايوة يا حبيبي
الجد بخبث:والله يا ولاد لو انتو بتحبوا بعض ومبسوطين كدة يبقى الف مبروك يا ولاد اجلوا السفر دلوقتي وانا هعملكوا احلى فرح
مريم بصراخ:كدااب.. انت بتقول ايه.. انت عايز تفهمني انك اتجوزت خدامة
قرب منها يوسف بعصبية وضربها بالقلم وقال:اخرسي.. اوعي تتكلمي عنها بالطريقة دي مرة تانية.. ملك مراتي واللي مش عاجبه الباب عنده اهو وبالسلامة
مريم بعصبية:انت بتضربني عشان دي
يوسف:لأخر مرة هحذرك متعليش صوتك عليا ولا تتكلمي بالاسلوب ده معايا
منال فاقت من صدمتها وقربت من يوسف و ابتسمت وقالت:الف مبروك يا ابني ربنا يهنيكوا
بصت لملك وقالت وهي بتحضنها:الف مبروك يا حبيبتي ربنا يخليكوا لبعض… مريم مش هتباركي للعرسان ولا ايه
“مريم بصت لمامتها بصدمة وسابتهم وطلعت اوضتها ويوسف وملك كانوا مستغربين رد فعل منال.. قعدوا على السفرة وبدأو يفطروا ومنال كانت بتهزر وتضحك معاهم لدرجة انهم خافوا منها وبيحاولوا يعرفوا بتفكر في ايه… خلصوا اكل وكل واحد طلع اوضته”
____________في اوضة يوسف_________
ملك:شوفت ضحكلتي وسلمت عليا ازاي…دي مش بوشين بس لا دي بمليون وش
يوسف:انا متأكد انها بتفكر هتقتلك ازاي من غير ما حد يشك فيها
ملك بصدمة:تقتلني!! طب استأذن انا بقي
يوسف:خدي هنا رايحة فين
ملك:بتقول هتقتلني هكون رايحة فين يعني…انا هبلة والله ايه اللي دخلني في الحوارات دي كلها
يوسف:انتي رغاية كدة ليه اسكتي شوية عايز افكر
________في اوضة منال_______
“دخلت مريم بعصبية وقفلت الباب جامد وهي بتقول:ممكن افهم ايه اللي انتي عملتيه تحت ده
منال ببرود:عملت ايه يعني…كل ده عشان قولت مبروك
مريم:لازم تقتليها النهاردة يا مامي انا مش هستني اكتر من كدة
منال:اصبري عشان انتي هتدمري اللي انا ببنيه
مريم:هصبر لحد امتى بقى انا تعبت اتصرفي بسرعة
منال بعصبية:بقولك ايه انتي متدخليش في اي حاجة انتي فاهمة.. روحي اوضتك يلا
“خرجت مريم ودخلت اوضتها وهي بتفكر”
مريم:مامي كدة مش هتساعدني انا لازم اتصرف بنفسي والنهاردة
________بالليل______
“كانوا قاعدين كلهم ع السفرة بيتعشوا ومنال بتبتسم وتهزر وكلهم مستغربين منها ماعدا مريم اللي كانت بتبص لملك بنظرات كره وحقد…خلصوا اكل وطلعوا اوضهم عشان يناموا”
__________في اوضة يوسف________
ملك:انت هتنام فين
يوسف:ايه السؤال الغريب ده اكيد هنام على سريرى
ملك:تمام وانا هنام ع الكنبة
يوسف:وتنامي ع الكنبة ليه
ملك:طب روح نام يا شاطر ومتهزرش معايا تاني
” تليفون يوسف رن ف رد عليه بزهق وقال”
يوسف:ألوو… دلوقتي…. طب مينفعش يتأجل للصبح…. خلاص انا جاي.. سلام
ملك:ايه فيه حاجة
يوسف:قالولي اروح الشركة ضروري.. عايزة حاجة اجبها وانا جاي
ملك:اه هات معاك شوكولاتة كتير وشيبسي وبيبسي وانا هحاول منامش ونتفرج على فيلم عشان اخاف انام منال تقتلني
يوسف:لا هخليها تقتلك احسن يا ماما.. انا خارج
“خرج يوسف وملك فضلت قاعدة بتحاول تسلي نفسها في اي حاجة لحد ما زهقت وقررت تنام وقفلت النور ونامت… شوية ودخلت مريم الأوضة بهدوء ووقفت قدام ملك وطلعت سكينة وهي بتقول”
مريم:مش هسمحلك تدمري كل اللي بعمله.. انتي لازم تموتي
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد