Uncategorized

رواية زواج بالإكراه الفصل السادس عشر 16 بقلم نسرين احمد

  رواية زواج بالإكراه الفصل السادس عشر 16 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل السادس عشر 16 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل السادس عشر 16 بقلم نسرين احمد

وفي صباح اليوم التالي قام مراد من سريره وهو كله حيويه ونشاط والابتسامه علي وجه اتصل ع السكرتيره قالها أنه أجازه وتأجل جميع المواعيد وقفل الخط ؛ فكر مراد أنه يحضر الفطار لحياه بنفسه ودي أول مره يحضر فطار أساسا وحضره وطلع خبط ع الباب الغرفه .
حياه : مين ؟ 
مراد : أنا 
حياه : لحظه واحده ؛ جت تعدل نفسها أتألمت من الوجع ااااه 
مراد دخل : ايه في ايه مالك .
حياه : كنت مفكره تقدر أقوم لوحدي بس مقدرتش .
مراد : ودا كلام بردو وانا بعمل أيه هنا وليان والخدامه .
حياه : أيه دا .
مراد : دا فطارك ياقمر أنا محضره بنفسي دي جبنه فلامنك ورومي وبيض وخيار وطماطم وعيش توست .
حياه : حلو أوي بس ليه تعبت نفسك .
مراد : وانا عندي مين أغلي منك عشان أتعبله ونظر إليها بحب .
حياه : احم طيب أيه مش هتفطر معايا بقي .
مراد : عيوني .
ودخلت ليان : أوووه أنت شكلي أنا اللي صاحيه متأخر بقي . 
حياه : لا لسه صاحيه تعالي أفطري معانا مراد اللي محضر القطار الجميل دا .
نظرت ليان لمراد ورفعت حاجبها ومراد اتحرج لاانه مستحيل كان يدخل مطبخ ويعمل أكل .
ليان :الله طول عمره مخبي مواهبه دي .
مراد : ليان روحي ياحببتي شوفي كيان صحي ولا لسه تقريبا سامع صوته .
ليان : اممم ماشي .
حياه : الحمدلله خلصت ؛ مراد ممكن اتسند عليك عايزه تروح الحمام .
الخدامه : نعم يامراد بيه .
مراد نادي ع الخدامه : شيلي الصنيه دي وحضريلي فنجان قهوه مظبوط وعصير ليمون فريش لحياه .
الخدامه : حاضر . 
قام مراد وساندها وهي ماسكه فيه ودخلت الحمام وخرجت ؛ مراد عايزه أقعد ف الجنينه ممكن .
مراد : حاضر تعالي .
دق جرس الباب إذ فجأه ندي دخلت .
ندي : الجميل بتاعي عامل أيه النهارده .
حياه : ندي وسلمت عليها ؛ أيه اللي جابك مش عندك شغل .
ندي : لا محمود وصلني وقالي اقضيه معاكي النهارده وهيجي ياخدني بالليل .
حياه فرحت أوي .
مراد : طيب جتلك صحبتك أهي ياستي أسيبكو أنا بقي هقوم أشرب قهوتي وألعب شويه رياضه لو احتاجتي حاجه ابعتيلي .
ندي : عندي خبر حلو أوي ليكي هيفرحك .
حياه : ها قولي .
ندي : محمود هيجيب أهله ويجو يخطبوني .
حياه : دا أحلي خبر سمعته النهارده وخدتها بالحضن مبروك يا روح قلبي ؛ حددتو موعد الخطوبه ولا لسه ؟ 
ندي : أيوا الجمعه الجايه أن شاء الله تكوني أنتي قومتي بالسلامه عشان تكوني معايا .
حياه : وهتعملوها فين ؟ 
ندي : في بيت عمي فالمنوفيه ؛ إلا هو طارق عرف أنك هنا ف بيت مراد .
حياه :ياخبر تليفوني قفلاه اطلعي هاتيه أكيد أتصل كتير زمانه قلق عليا .
ندي : حاضر بس هتقوليله أيه أوعي تعرفين أنك هنا أكيد هيعملك خناقه وهيتصل ع محمد يعرفه ويعملك مشكله كبيره أنتي ف غني عنها .
حياه : أووف طيب أقوله أيه . 
ندي : قوليله أنك نزلتي أجازه عند أهلك كلها يومين وراجعه تاني .
حياه : طيب أطلعي هاتيه بقي .
وخرجت ندي مراد شافها قالها أيه الوضع قالت له كله تمام متقلقش أنا تطلع أجيب الموبايل تكلمه .
                     &&&&&&&&
حياه اتصلت ع طارق : أزيك ياطارق .
طارق : لا والله لسه فاكره تتصلي وقافله موبايلك ليه من أمبارح رحتلك ع البيت مالقتكش هناك كنتي فين .
حياه : فصل شحن ونسيت أفتحه أنا سافرت عند أهلي يومين وراجعه .
طارق : ليه ف حاجه .
حياه : لا سوزان تعبانه شويه قولت أجي أطمن عليها . 
طارق : ماشي سلميلي عليها وعلي محمد بس بعد كدا تعرفيني قبل ما تروحي أي مكان اتفقنا . 
حياه : اتفقنا .
ندي : ياباااي عليه خنيق أوي .
حياه : يووه ياندي والله أنتي ظلماه .
ندي : تااني .. خلاص ياستي أقفلي ع السيره دي اللي بتخلينا نتخانق عشانها وخلينا في مراد .
ليان دخلت : أزيك يانودي عامله أيه يا قلبي .
ندي : الحمدلله بخير .
ليان : تعالي يانودي أفرجك علي المزرعه من برا تجنن .
ندي : ياريت يلا عن إذنك ياحياه .
حياه قامت تتمشي ف الأوضه شويه واستغل مراد أنها لوحدها ودخل لحياه وهو مشتاق وفرحان من جواه .
مراد : أنا شايف أن في تحسن ولا ايه .
حياه التفتت لورا : ايوا الحمدلله الالم بدأ يخف شويه .
مراد : تعالي اتسندي عليا ومسك أيدها وهي مكسوفه .
حياه : من شده كسوفها خلاص قعدني هنا . 
مراد سندها وقعد جمبها يتأمل ويتغزل فيها وفي جمالها كالعاده ومن شده كسوفها قالت لمراد يناولها أزازه مايه وهوووووب ساره وولدتها جم المزرعه لليان متعرفش أن مراد وحياه موجودين ومراد لسه بيناول حياه المايه وقعت عليها .
حياه برقتها : أووووه المايه سقعه أوي يامراد ؛ جاب مناديل وفل يمسح المايه وفجأه مامت ساره وساره دخلو .
والدت ساره : أوووه حياه هنا بتعملو أيه ؟ 
مراد فجأه اتصدم بوجودها  : أبدا المايه بس اتكبت عليها أنتو هنا من أمتي ؟ 
ساره : أحنا كنا معرفين ليان أننا جايين مو يومين بس تقريبا نسيت تعرفك .
حياه : طيب أنا هقوم أطلع ع أوضتي .
والدت ساره : نععم .. أوضتك !! 
حياه اتوترت : لا أقصد غرفه مراد أصل عملت عمليه ومراد استضافني هنا يومين ارتاح فيهم بس .
ساره : أااااااه وطارق عارف بقي .
مراد اتعصب : ف ايه يا ساره ايه التحقيق دا أتفضلي روحي ل ليان .
والدت ساره ضايقها تعليق مراد لساره بنتها وردت : لا بس طارق لازم يعرف ليقلق عليها ولا حاجه .
حياه خافت واتوترت خاصه أنها لسه معرفاه أنها في بيت أهلها وحبت تعرفهم أن فرحهم قرب عشان ميفتكروش ان في أي علاقه بينها وبين مراد .
حياه : طارق ميعرفش عشان بيحضر لتجهزات فرحنا فمحبتش أقلقه عليا .
مراد اتفاجأ : بس لسه بدري ع ميعاد فرحكو ولا أيه .
حياه : لا طارق قدم ميعاد الفرح كمان شهرين عقبالك ياساره ؛ وساره وولدتها فرحو جدا أنها هتغور مراد بقي .
ساره : ألف ألف مبرووك ياروحي والله فرحتلك مش تقولي كدا ؛ ومراد من ضيقته سابهم وخرج برا .
ليان : ف أي يامراد هي حياه فين ؛ مراد مردش عليها وطلع ع الغرفه فوق .
ليان : أيه دا ساره وطنط أزيكو عاملين أيه جيتو أمتي أنا وندي كنا ف الجنينه برا … هو مراد ماله .
ساره بضحكتها الصفره : أبدا بس مش تعرفينا أن حياه فرحها كمان شهرين .
ندي اتفجأت : أزاي بس أنتي مقولتليش ياحياه .
حياه حست أنها عملت جريمه والكل أتصدم من الخبر واتوترت جامد : حبيت أعملهالكو مفجأه .
ليان : الف مبروك ياحياه .
حياه : الله يبارك فيكي .. ندي ممكن تطلعيني فوق لو سمحتي .
ندي : تعالي ياحبيبتي قربت عليها : كدا ياحياه أكن أخر واحده تعرف .
حياه : مش وقته ياندي هقولك بعدين .
وخرج مراد ورجع تاني يوم وقابل حياه ف الجنينه الصبح لوحدها وراجع وهو مقرر أن طارق لازم يتوقف عند حده وحياه يعاملها بشده . 
حياه بصوتها الرقيق : مراد أنا لازم أرجع النهارده أنا بقيت أحسن من الأول . 
مراد علي عينه أنها ترجع بس لازم يعاملها بشده مش حب وطيبه زي الأول : أوكي شوفي هترجعي أمتي عشان أطلبك أوبر .
حياه استغربت من رد فعله ؛ أوبر 
مراد : أعملي حسابك هتنزلي شغل بكره عشان عندنا شغل كتييير لازم يخلص .
حياه اضيقت من معملته ليها دلوقتي امال اللي جاي هيكون ايه ؟؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد