Uncategorized

رواية صعيدي مودرن الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل 

رواية صعيدي مودرن الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي مودرن الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

فرح: خلاص يا ادم هيموت في ايديك 

ادم مش بيديها اهتمام وبيكمل ضرب في الشاب

فرح: هيموت يا ادم اهدي بقا

ادم استسلم اخيرا وتعب برده

بص لفرح نظرة عتاب وعصبيه نظره بتحمل معاني كتير بص علي العلامات اللي علي جسمها وهدومها المتقطعه 

قلع الچاكيت ولبسهولها..

فرح ساكته وادم مش بيتكلم

ادم شد فرح ومشي لحد ما وصل لعربيته دخل فرح  وركب والصمت سيد الموقف

فرح بتفكير: قول اي حاجه يا ادم طلع اللي جواك طب اتعصب عليا اعمل اي حاجه

ادم بتفكير: للدرجه دي انا تقيل علي قلبك وعايزه تخلصي مني.

ادم ساكت طول الطريق وفرح ساكته

وصل ادم قدام بيت فرح وخرج من العربيه ونزل فرح ودخلها من باب العماره ولف وكان ماشي

فرح: ادم استني انا اسفه اني حطيتك فالموقف ده

ادم مااتكلمش لف وبصلها وكانه بيلومها ومشي من غير اي كلمه

فرح زعلانه من نفسها وبتفتكر اللحظات الصعبه اللي مرت بيها .

فرح: لولا وجود ادم اللي كنت ببعده عني كان فاتني موت فعلا انا متسرعه جدا وغبيه جدا.

ادم كان سايق عربيته وهوا متعصب لحد ما وصل نزل من عربيته ورزع بابها ودخل بيته وهوا هدومه متقطعه وباين عليه الارهاق والتعب

ساره: ابيه ادم مالك في ايه انت كويس وبتحضنه

ادم: انا كويس يا حبيبتي ما تخفيش عليا

دخل الحمام وقعد في البانيو بيحاول يسترخي وينسي اللي حصل وبعدين طلع ولبس هدومه ونام وكأنه رافض التفكير في اللي حصل.

في نفس الوقت فرح كانت قاعده علي السرير بتفكر فيه وفي اللي حصل وفي طريقه تعاملها معاه لحد مانامت من كتر التفكير..

جي يوم جديد فرح قامت من النوم وجهزت وكل اللي بتفكر فيه ازاي تعتذر من ادم ..

وادم استعد وجهز نفسه وركب عربيته ..

بيوصل ادم للشركه وبيقعد في مكتبه 

بتوصل فرح بعده وتدخل.

فرح: اذيك يا ادم كنت عاوزه اقولك

ادم: استاذ ادم

فرح بتوتر: اه أسفه أستاذ ادم

ادم : انتي جيتي ليه مش كنتي عاوزه تسيبي الشغل قدمي استقالتك وامشي

فرح: بس انا كنت عاوزه اقولك

ادم: سمعتي؟!

فرح: لأ

ادم: نعم لأ ايه؟!

فرح: مش هاسيب الشغل

ادم: براحتك روحي شوفي شغلك

فرح بتخرج من عنده ..

فرح بتفكير: مش كنتي عاوزه كده يا فرح ايه اللي حصل دلوقتي .

………………………….

في مكتب كامل هارون

 السكرتيرة أميرة : ادم عرف كل حاجه وطردني انا عملت اللي انت عايزه هنتجوز امتي

 ‏

كامل: غبيه كان بيوصلي معلومات غلط عن طريقك يا غبيه امشي اطلعي بره وما شوفش وشك تاني

اميره:مش كنت بتقول أن إحنا هنتجوز

كامل: ههههه انسي انا متجوزش واحده خاينه زيك

أميرة: واللي حصل بينا

كامل ببرود: انسيه ولا كأنه حصل

اميره: يا زباله يادون انا كنت فاكراك محترم

كامل: امسكي لسانك يا بت انتي ..انتي اللي مش محترمه

 عشان تعرفي واحد محترم انتي واحده رخيصه

 ‏

اميره: ربنا ينتقم منك يا شيخ 

كامل بينادي عالامن

كامل: ارموها بره فيأتي الأمن 

اميره والأمن ماسكها: هاقتلك يا كامل هاقتلك

كامل : ارموها بره 

تليفون كامل بيرن 

كامل : ايوا يا چدي.

چد كامل: انت عملت ايه مع ادم ولد القناوي

كامل: يا جدي احنا قاتلين أبوه يعني ملناش طار 

چد كامل: وليه ادم ولده ما عملش حاجه السكوت ده اللي

 يخوفك يا ولدي وانا معنديش غيرك انتي وأخواتك فلازم نتغدا بيه قبل ما يتعشي بينا فهمت يا ولدي .

 ‏

كامل: انا بحاربه بطريقه تانيه يا جدي انا ماليش فالدم شوفلك حد غيري

چد كامل: انت كبير عيله هارون بعدي عايز عيله القناوي تخلص علينا

كامل : شوف حد غيري يا جدي

الچد : مفيش فايده فيك ابدا وقفل الخط

كامل لنفسه: انت مش فاهم اللي انا بعمله يا جدي انا عايز ادمره 

…………………….

في مكتب ادم

ادم علي حاله مش بيكلم فرح ومتجاهلها

فرح وهيا قاعده علي المكتب ..

فرح بتفكير: طب اعمل ايه ..ايوه كريم هاخليه يتعصب ويغير…

فرح راحت ل.كريم وحكت ليه اللي حصل بس رفض لأنه بيخاف من ادم ..

رجعت تاني علي مكتبها وهيا زعلانه ادم خلاص كده هينساها ومش هيسامحها ..

فرح بتفكير: انا مش بكرهك يا ادم عشان تكرهني كده 

كانت مركزه معاه من الازاز اللي بره مكتبه

جاله تليفون .. فابتسم وهوا بيبص علي التليفون

قلع نضارته ..وفرح مركزه معاه ومستغربه

ادم: ايوه يا حبيبتي..وحشتيني

فرح بصدمه : حبيبتي؟! …..وحشتيني.

يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد