Uncategorized

رواية أسيرتي الجميلة الفصل الثاني 2 بقلم ندى محمد

 رواية أسيرتي الجميلة الفصل الثاني 2 بقلم ندى محمد

رواية أسيرتي الجميلة الفصل الثاني 2 بقلم ندى محمد

رواية أسيرتي الجميلة الفصل الثاني 2 بقلم ندى محمد

وجدته ينظر لها نظرات لم تستطيع معرفتها .. أهي غضب ام دهشه ام إعجاب ..
جميله بصوت متقطع / ا.ا…انا ك..كنت .همشي بجد و .و مكنتش اعرف ان القصر ده في حد .
آسر / لا رد
جميله / انت مبتردش عليا لي والله هي دي الحقيقه  طب  انا آسفه .
كان ينظر ذلك الآسر إلى عينيها بصمت 
آسر بتوهان / ها .. انت جيتي هنا ازاي ..
جميله / انا بحب الاماكن الغامضه دي ولما شوفت القصر ده مقدرتش امنع نفسي من اني ادخل اشوفه كنت فاكراه هيطلع فاضي زي كل الأماكن اللي بدخلها .. 
ثم اكملت بضحك / هههه اصل محدش بيدخل الأماكن اللي بدخلها دي خالص .
ظل آسر يستمع لحديثها ويدقق في ملامحها والى الطريقه التي تتحدث بها..إلى أن خطرت في باله فكرة 
آسر بمكر / ويا ترا بتدخلي اي مكان كده من غير ما تستأذني صاحبه..
جميله / لا انا اول مرة ادخل مكان ويكون لي صاحب. دايما بتبقى اماكن عامه يعني
آسر / خلاص ماشي 
جميله بفرحه / يعني مصدقني 
(الله لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين)
آسر / آه 
جميله / طب عن اذنك وشكرا عشان صدقتني
كادت ان تخرج لولا انه حاصرها  بزراعه
آسر/ تؤ تؤ مفيش خروج من هنا
جميله نظرت لعيناه برجاء / يعني اي 
آسر لم يرد و كان يُلَمِّس على خصلات شعرها الناعم
جميله / لو سمحت.  اي انا كده بدأت اخاف 
آسر بغموض / الخوف مطلوب بردو
جميله / ايه انت بتقول اي 
آسر شدها  وطلع بيها للممر الموجود ف الدور الأول 
جميله / والنبي سيبني انا خايفه 
آسر / متخافيش مش هأذيكي
جميله / لو سمحت عايزة امشي من هنا ومش هاجي تاني والله
(لا يا بنت تعالي تاني والنبي هبله دي ولا اي ????)
قالت كلماتها الأخيرة ونظرت إلى وجهه لترى انه احمر من التعصب
آسر  / انا قولت مفيش خروج من هنا يعني مفيش خروج و يا ريت تسكتي..
فتح لها باب غرفه بجانب الغرفه الكبيرة و ادخلها ثم أغلق الباب جيدا..
كانت الغرفة مظلمه وليس بها سوا سرير صغير للغايه و مقعد 
ظلت جميله تبكي لساعات متواصله إلى أن ذهبت في النوم ولم تدرك أن هناك من يتطلع عليها وبداخله خوف وحزن على حالتها..
 نعم لقد كان ذلك الآسر الذي وقع في حبها من النظرة الأولى لم يستطع تحمل فكرة انها ستغادر القصر ولن يراها مرة أخرى بعد ان آسرته بعينيها الزرقاوتان ولكن إنه بطبعه يدّعي الجمود امامها..
دخل آسر  غرفتها ثم حملها وصعد بها إلى الطابق الثاني ادخلها غرفة اقل ما يقال عنها انها غايه في الجمال ..
 ولم تشعر تلك الجميله النائمه لأنها متعبه ولم تنم منذ يومان .
(جميله كانت لا تمتلك بيت وكانت تتنقل من فندق إلى الآخر لأنها تمل اذا لم تغير مكانها بين الحين والآخر )
آسر وضعها على سرير كبير ثم جلس بجانبها وبدأ يقرأ في مذكراتها أعجب كثيرا بكتاباتها والاماكن المكتوبه في مذكراتها …ولكنه لم يكمل 
آسر / انا اي اللي بعمله ده لي مسيبتهاش تمشي 
بس هي ايه اللي يدخلها قصري من الاول هي اللي جابته لنفسها محدش يتجرئ انه يدخل القصر ده وهي دخلت يبقى تستحمل اللي هيحصل 
كان ينظر لها بقلق لأنها استغرقت ف النوم اكثر من تسع ساعات..
قلبه / انت شكلك حبيتها
عقله / لا طبعا انت بس مدايق عشان دخلت قصرك من غير اذن ..
قلبه / طب هو اللي مدايق من حد يجيبها غرفة الملكه لي ؟               انت بتحبها ومش عايزها تمشي ومن اول ما شوفتها كنت عايز تدخلها قلبك ومحدش يوصلها ولا يشوفها غيرك ..
عقله / لا طبعا انت محبتهاش وكل ده كلام فارغ  واللي هيثبت ده هو تصرفك دلوقتي …
احضر آسر كوب كبير مليئ بماء النار ثم ………..
استيقظت جميله من نومها وهي تصرخ بأعلى صوتها 
…*…..*…..*…..*…..*…..*…..
يا ترى اي السبب ؟
هل وقع آسر في حب جميلتهُ؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!