Uncategorized

رواية لعنة جمالك الفصل السادس 6 بقلم منة هشام

 رواية لعنة جمالك الفصل السادس 6 بقلم منة هشام

رواية لعنة جمالك الفصل السادس 6 بقلم منة هشام

رواية لعنة جمالك الفصل السادس 6 بقلم منة هشام

نجد وسيم و غياث وزين ولينا يركبون السيارة ويتجهوا الي المطار و نجد أماندا تقف في شبك غرفتها تنظر اليهم بدموع 
أماندا : ربنا يوصلهم بالسلامة … هقوم بقا أقرأ الورد عشان منساش 
نجدها تقرأ الورد وقد غفت قليلاً وذهبت لعالم الأحلام 
نجدها في حلمها تجد نفسها في مكان مُظلم للغاية و هناك شعاع نور واحد فقط يأتي من بعيد فحاولت اتباع النور وكلما تقدمت خطوة تقع في فخ ما وهناك صوت بغيض هي تعرفة جيداً يلاحقها في كُل مكان ويأذيها وهي مستمرة في الجري نحو الضوء حتي إقتربت من الضوء فوجدت شخص يقف ويجذبها خلفة ويواجه هذا البغيض بكُل قوتة وينتصر عليه وعندما نظرت له وجدت آخر شخص توقعتة .. وجدت آصف وعندما جاء يتحدث إليها فاقت من نومها علي صوت وسيم 
وسيم : أماندا حبيبتي ايه اللي منيمك علي المصلاية 
أماندا : كنت بقرأ الورد وغفيت غصب عني 
وسيم : ولا يهمك ..قومي كملي نوم علي السرير 
أماندا : هي الساعة كام 
وسيم وهو ينظر في الساعة : الساعة ٦ 
أماندا : يدوب أقوم أخد شاور وافطر عشان ألحق اروح الشغل 
وسيم : تمام … أنا هدخل أنام ولما أصحي هروح النادي عشان عندي تمرين 
أماندا وهي تقبل راسة : ماشي ي قلبي .. صحيح ي وسيم هتبدأ دراسة امته 
وسيم : كمان شهرين ي قمري 
أماندا : ربنا يوفقك ي وسيم وتحقق حلمك 
وسيم وهو خارج  : يا رب … أسيبك بقا عشان متتأخريش 
في منزل جاسم 
مروان : مروج اصحي … إنتِ ي بنتي 
مروج : اممممم 
مروان : مروج… فوقي بقا 
مروج : خير بتصحيني ليه عايزة أنام 
مروان : آبيه آصف بيقول إننا هنرجع الفيلا يلا فوقي 
مروج : حاضر فوقت اهو 
مروان : اغسلي وشك وفوقي واخرجي يلا 
في الخارج 
آصف : ها صحيت 
مروان : أيوة ي آبيه 
آصف : طب روح صحي الواد جاسم علي ما أعمل قهوة 
مروان : حاضر ي آبيه 
في غرفة جاسم 
مروان : جاسم 
جاسم : …..
مروان : جاااسم 
جاسم : …. 
خرج مروان من الغرفة 
آصف : ها صحي ولا لسه 
مروان : دا قتيل ي آبيه متحركش من مكانة 
آصف وهو يأخذ زجاجة مياة مُجمدة : طب وسعلي كدا بقا 
في غرفة جاسم مجدداً 
آصف : جاسم فوق بقا 
جاسم : ….
آصف وهو يسكب عليه الماء المٌجمد : إنتَ اللي جبته ل نفسك 
جاسم : إلحقوووني … بغرق ..بغرق …عاااا 
مروان بضحك : مش قادر …هموت 
جاسم : اي ي عم الغباوة دي .. حد يصحي حد كدا 
آصف ببرود : بقالي ساعة بصحي فيك .. اعملك ايه 
جاسم : حسبي الله 
آصف : فوق يلا عشان هروح الفيلا و هلبس واروح الشركة الاقيك هناك … مفهوم 
جاسم : مفهوم 
نروح فيلا الهلالي بقا 
غياث : الجميل نازل بدري ليه 
أماندا: هفطر عشان أروح الشغل 
غياث : تحبي أوصلك 
أماندا : أحب طبعاً بس مينفعش 
غياث بحب : بكرة تعيشي حياتك عادي 
أماندا: أتمني بكرة دا يبقي قريب 
غياث : هيبقي قريب انا واثق من كدا … يلا بقي ناكل عشان جعان 
أماندا: يلا 
بعد انتهاء الفطار 
أماندا: باي ي حبيبي … قبل ما تخرج صحي وسيم عشان يروح النادي 
غياث : حاضر 
في شركة الزيني وصلت أماندا بعد نصف ساعة 
أماندا ل نفسها : جايبني بدري ولا اللي بيحلبوا الجاموسة … والله ل أورية 
دخلت أماندا مكتب آصف وعطلت الكاميرا الموجودة به وقامت بوضع بودرة هرش علي الكرسي الخاص به وقامت بوضعها علي المكتب أيضاً 
أماندا : حلو أوي كدا وريني هتعمل ايه … اما أرجع الكاميرات تاني 
خرجت ودخلت من جديد وقامت بترتيب المكتب و وضعت الملفات التي تحتاج الي إمضتة و وضعت البوسطة والفاكسات التي وصلت وخرجت وقامت بإعداد قهوة له ولم تضع بها شئ فلقد إكتفت بما فعلت وبعد خمس دقائق وصل آصف 
آصف : صباح الخير 
أماندا وهي لم ترفع عينها عن الملف : صباح النور ي فندم 
آصف : القهوة تبقي علي مكتبي حالاً 
أماندا ببرود : القهوة سبقتك علي المكتب ي فندم 
آصف : زمانها بردت 
أماندا : متلحقش تبرد ي فندم عشان لسه مدخلاها حالاً … بس لو وقفت كدا كتير فهي هتبرد 
آصف : تمام 
دخل آصف فوجد المكتب مُنظم والملفات مُرتبة حسب الأهمية وكل شئ منظم والقهوة علي المكتب وبجانبها بسكويت 
آصف : يمكن مش الأجمل بس الأشطر .. إيه النظام دا 
جلس آصف علي مكتبة وشرب القهوة وقد أعجبتة للغاية وراجع بعض الملفات 
آصف في هاتف المكتب : أماندا تعالي 
أماندا : حاضر 
طرقت الباب ودخلت 
أماندا: نعم 
آصف : إعملي إعلان عن إحتياج الشركة ل سكرتيرة عشان جاسم وشوفي هو عايز المواصفات بتاعتها إيه 
أماندا : تمام ي فندم 
آصف : وشوفي هو هيحب الانترفيو يبقي امته 
أماندا : حاضر ي فندم … بس هو لسه موصلش 
آصف : تمام لما يوصل خليه يدخلي 
بدأت البودرة مفعولها يظهر وبدأ يحس بالحكة 
أماندا : في حاجة ي فندم 
آصف : مش عارف بس في حاجة بتقرص في جسمي 
أماندا وهي تحاول كتم ضحكتها علي مظهرة : طب يمكن حضرتك عندك حساسية من حاجة أكلتها 
آصف : مش عارف… اتفضلي علي مكتبك 
أماندا : حاضر 
خرجت أماندا ولم تصتطع كتم ضحكتها أكتر من ذالك 
جاسم : سايبة شغلك وعماله تضحكي 
أماندا: آسفة ي فندم 
جاسم : إعمليلي اعلان لحتياجي لسكرتيرة 
أماندا: آصف بيه قالي .. ومستنيه حضرتك عشان تقولي المواصفات 
جاسم : المواصفات ………….
أماندا : تمام ي فندم … تحب الانتر فيو يبقي امتي 
جاسم : بعد بكرة 
أماندا: تمام ي فندم … آصف بيه مستني حضرتك 
جاسم : تمام … داخلة اهو 
دخل جاسم دون طرق الباب كالعادة فوجد آصف يحك جسدة بفظاعة 
جاسم بخضة : في ايه 
آصف بتعب : مش عارف … جسمي كله بياكلني 
جاسم : يمكن في حشرات او حاجة … قوم خد دش وهخلي اماندا تنضف المكتب يمكن فيه حاجة 
آصف : تمام 
جاسم ل أماندا : أماندا معلش تعالي نضفي المكتب بتاع آصف 
أماندا : حاضر 
دخلت أماندا وقامت بتنظيف المكتب ومسح أي أثار للبودر و خرجت 
جاسم : نضفتية 
أماندا: ايوة ي فندم … عن اذنك عشان اكمل طباعة الاعلان 
جاسم : اتفضلي 
في مكتب آصف 
جاسم : ها .. بقيت كويس 
آصف : ايوة .. احسن كتير 
جاسم : الحمد لله … قولي بقا راجعت الصفقات 
آصف : ايوة 
نسيبهم بقا يراجعوا الصفقات بتاعتهم ونروح ل غياث باشا في فيلا للهلالي 
غياث :: وسيم قوم 
وسيم بخضة : ايه في ايه .. مين مات 
غياث : في ايه اهدي ي ابني .. بصحيك عشان التمرين 
وسيم : تمام هقوم اخد شاور والبس اهو 
غياث : يلا عشان هوصلك 
وسيم : تمام … مش هتأخر 
في فيلا الزيني 
مروان : مروج يلا هنتأخر ع التمرين 
مروج وهي تنزل الدرج : خلصت اهو 
مروان : يلا السواق واقف في الحر بقالة ساعة 
مروج : اسفه والله 
مروان : خلاص حصل خير 
ركب مروان ومروج مع السائق وانطلقوا الي النادي 
في فيلا الهلالي 
وسيم : خلصت 
غياث : يلا بينا 
وصل كل من مروج ومروان ووسيم في نفس الوقت 
مروان : وسيم تنازل وشرفنا في النادي 
وسيم : والله لولا اني عندي بطولة قريب مكنتش جيت 
غياث : هسيبك بقا عشان عندي شغل ولما تخلص كلمني 
وسيم : تمام 
غياث : عايزين حاجة ي شباب  
وسيم و مروان : شكراً 
في شركات الزيني نجد هاتف أماندا يرن 
أماندا : مش معقول وصلتي 
سُديم : ايوة حبيبي 
أماندا: حمد الله علي السلامة 
سُديم : سلمك الله … اروح الشركة دلوقتي ولا ايه 
أماندا : يدوب تلحقي 
سُديم : تمام … ادعيلي 
أماندا: مقبولة في الوظيفة ان شاء الله… سلام 
سُديم : سلام 
خرج جاسم من مكتب آصف 
جاسم : طبعتي الاعلان 
أماندا : ايوة ي فندم .. اتفضل شوفة 
جاسم : عظيم .. نزلية بقا 
أماندا : تمام 
في شركات الهلالي جروب 
السكرتير : غياث باشا المتقدمين وصلوا 
غياث : تمام ابدأ دخلهم بعد ربع ساعة كدا 
السكرتير : تمام ي فندم 
بعد مرور ربع ساعة بدأ السكرتير يدخل المتقدمين للوظيفة ولحد الآن مفيش حد عجبه 
في خارج المكتب 
السكرتير : سُديم المصري 
سُديم : ايوة 
السكرتير : اتفضلي دورك 
سُديم : تمام … شكراً 
في مكتب غياث 
غياث : اتفضلي 
سُديم : شكراً 
غياث : ممكن ال cv 
سُديم وهي تعطية اياه : اتفضل 
صمت غياث يُتابع قراءة ال cv 
غياث : هايل .. ال cv  بتاعك حلو ما شاء الله.. مؤهلاتك عالية 
سُديم : شكراً 
غياث : لاحظت انك مش مصرية .. بتتكلمي مصري حلو 
سُديم : ايوة 
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد