Uncategorized

رواية صقر العشق الفصل السابع 7 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية صقر العشق الفصل السابع 7 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل السابع 7 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل السابع 7 بقلم مهرائيل ماجد

 وكأن العالم توقف في هذه اللحظه… كل ما تشعر به أن شخصا ما قام بصفعها أسقطها أرضا واسقط معها  كل شئ أحلامها..وحبها الغير مكتمل كيفف حدث هذا
متزوج ظلت تردد هذه الكلمات لا تستوعب حتي الآن مااأااااااااااااذااااا حدث ياالله ……توقف گـل شئ
دقائق وسمع صوت ارتطام جسدها بالأرض رأها ملقاه لا حياه فيها ركض إليها ليري ما بها ….رأها فاقده للوعي عندها علم أنها سمعت حديثه أخذها إلي غرفته وسطحها ع الفراش ثواني وقد كانت زجاجه العطر بين يديه حاول آفاقتها وبعد مده فتحت زيتونيتها قام باسنادهاا و وضع خلفها وساده وقام بأمالتها ع الوساده الموضوعه خلفها…. لحظات ورأي تجمع الدموع بعيونها بغزاره حاول تهدأتها ولكن كلما اقترب منها تصرخ ..وصراخها يتذايد كم كانت ولحسن الحظ غرفته عازله للصوت …كانت تتمني الموت قبل أن تراه متزوج فتاه أخري غيرها اقترب منها وجذبها لاحضااانه 
أمير:اهدي اللي سمعتيه غلط هفهمك كل حاجه بس اهدي
ميرا بدموع: تفهمني اي يادكتور مفيش داعي تفهمني كفايه اللي انا فهمته ربنا يسعدك واسفه اني ازعجتك وقطعت مكالمتك 
‌تركته وغادرت متجهها لغرفتها جلست ع فراشها تبكي بقهر ف من أحبته متزوج بدون علم أحد كانت أمنيتها الوحيده أن تكون هي الاولي والاخيره التي سوف تكن زوجته…ولگن لمااذا امير الرفاعي يخبأ زواجه وأيضا متزوج بدون علم عائلته ظلت تفكر بكثره يأست ف جذبت مذكراتها الموضوعه ع”الكومودينو”  بجانبها ثم كتبت بهاا
‌هكتب 
_”صدمه حياتي”_
_”حبيت واحد طلع متجوز_”
_”عمر القدر ولا النصيب وقفوا جنبي”_
_”بقيت اخاف .’_
_”بقيت اخاف من حجات كتير اوي .”_
_”بقيت اخاف اقرب من حد .”_
_”كدا كدا كله بيبعد فالاخر .”_
_”بقيت اخاف احب حد .”_
_”تقريبا مبقاش حد بيحب من قلبه الوقت دا .”_
(_”احتاجك امي اريد الارتمااء باحضانك”_)
(I need my mother now)
‌أنهت كتابتها بدموع تقهر من يراها ف هي تشبه الملائكه كيف ل ملاك أن ينهمر من عيناه الزيتونيه هذا القدر من الدموع …أغلقت مذكراتها بقهر كم تمنت أن تكون والدتها بجانبها الان.. ظلت تبكي إلي أن سئمت واُرهق جسدها لم تشعر بشئ فقد غفت وهي تبكي
‌**************
استيقظت فجرا عندما شعرت بالعطش هبطت لاسفل أمسكت كوب الماء ورفعته ع شفتيها التي تشبه الكرز انتبهت لشخص يركض خارج المنزل بسرعه كبيره خرجت خلفه رأته يستقل السياره أوقفته للحظات
ميرا بتعب:رايح فين
امير:مش وقته انا مستعجل
ميرا:طب انا جايه معاك
امير بعصبيه:ميرا ادخلي جوه
ميرا:لا مش هدخل ي امير مش هسيبك انا مش ناسيه من 15 سنه حصل اي
نظر له وقال بنفاذ صبر:اركبي
برغم حزنها الشديد ولگن استسلمت للواقع ولم تستطيع أن تتركه يخرج ف هذا الوقت ف أن حدث له شئ لن تغفر هذا الذنب لنفسها كذلك لن تكرر ماحدث معها منذ خمسه عشر سنوات
واتجهوا لشقته عندما دلفوا داخلها رأوها ملقااه ف وسط المنزل ومحاطه بدمائها وحولها الشرطه والطبيب الشرعي
نظر لها بجمود
الظابط:احنا لسه معرفنااش القاتل بس واضح أنه كان مخطط للقتل بذكاء عالي وأنه مجرم محترف هي دلوقتي هتتعرض ع الطبيب الشرعي وهيتم اخذ البصمات من ع الجثه اللي ف الشقه وباذن الله هنعرف مين هو القاتل
امير بجمود:تمام
تقف بجانبه غير مستوعبه من هذه ولماذا قتلت ومن القاتل اسئله كثيره تدور بعقلها الان ولگن ليس لها اجوبه هو الوحيد الذي يستطيع الاجابه 
*************
الجد بعصبية:انت ازاي تاخد ميرا معاك 
امير:هي قالت إنها هتيجي معايا وانا كنت مستعجل ونسيت
الجد:كده حياتها ف خطر هي كمان لازم تحميها
امير بنظره تائها:طول ماهي معايا مستحيل يبقي فيه خطر عليها مستحيل اخليها تتعرض للخطر
الجد:هتعمل اي
امير بنظره خبيثه:كل خير
فهم الجد مقصده
الجد:هتنفذ القرار القديم
امير:بالضبط.
الجد:هتخليها توافق ازاي
امير بسخريه:انت ناسي أن ميرا بتحبني وال اي
الجد بضحكه صفرا:ومش ناسي برضو أن فيه حد تاني بيحبها
امير:جدي الكلام ده كان زمان
الجد:مش هتنسي بقي اللي حصل 
امير بألم:انسي اي ياجدي..انسي اغتصابهم لريناد بوحشيه ثم أكمل بعيون حاده وال انسي أنهم مكتفوش بس باغتصابهم ليها لا كمااان اخخدوا أعضائها…. واكمل بوعيد…. والله ماهرحمهم نهايتكوا  قربت…
Flash back
شخص:كده انتهي دورك يارينااد لازم تموتي انتي وبنتك
ريناد ببكاء:اقتلني انا بس سيب بنتي
الشخص بنظره قذره للطفله:لو كبيره شويه مكنتش سبتها بس مالهاش لازمه ف لازم تموت…بس انتي ليكي
ثم قام باغتصابها وقتلها وبكل وحشيه قام بضرب الطفله إلي أن اغشي عليها ظنن منه أنه قد قتلها ثم رماها هي و والدتها أمام المشفي 
عند امير وميراا
امير:الوو …ايييييه…انا جاي حالا 
ثم ذهب إلي المشفي رأي ريناد قد قتلت وتم أخذ أعضائها واغتصبت بكل وحشيه وبجانبها الطفله ذات الثالثه عشر سنه لاحظ حركه الطفله البسيطه عندها علم أنها لم تمت أخذها إلي سليم عمه وجده
الجد بألم وهو يجلس ع الاريكه بتعب
:ماتت…!!
امير:حاولت تكشف شغلهم.
سليم:كده ديالا مالهاش حد ولو عرفوا أنها عايشه هيموتوها بدون رحمه
امير:علشان كده لازم نخبيها عن الكل ونعلن خبر وفاتها هي وريناد الله يرحمها
الجد بحزن:الله يرحمها 
عندما تمت ال18 سنه جعله
 الجد أن يتزوجها ف هي ليس لها عائله وسوف يكون جواز سوري لحمايتها فقط وافق ع زواجه منها وكان بالفعل جواز سوري ولكن كل شئ انقلب عندما علمت ميرا بزواجه.. وبنفس اليوم علموا أن ديالاا حيه ف أمر زعيمهم بقتلها مثل والدتها 
Back…
********
اسر:بحبك
الاء بخجل:بجد
اسر:بعشقك
الاء :وانا كمان ثم أغلقت الخط نظر للجوال بصدمه ف هي قالت الكلمه التي كان ينتظرها نامت وهي مبتسمه بسعاده 
الاء:بحبك وعمري ما حبيت حد زي ماحبيتك كان نفسي اقولها من زمان بس مكنش ينفع بحبك ي اسر انت الحاجه الوحيده الحلوه اللي حصلتلي ف حياتي 
رأته امامها نظرت بصدمه هل جنت هي تراه امامها الان او انه من خيالها ليحدث هذا
اسر ببرود وهو يجلس بجانبها:متخافيش مش بيتهيقلك ده حقيقي انا ناوو ف اوضتك
الاء بصدمه:it’s impossible
اسر بنصف عين:لا مش مستحيل
الاء:what
اسر:اي ي بت قلبتي انجلش كده ليه هو السيستم باظ
الاء:انت جيت هنا ازاي
اسرببساطه:م الشباك
الاء بعصبيه ونهضت من موضعها:اي ياأخي البرود اللي انتي فيه ده وبتقولها بالسهولة دي افرض كان حصلك حاجه دلوقتي كنت هعيش ازاي من غيرك دلوقتي
اقترب منها جاذبا إياها من خصرها ثم القاها ع الفراش واعتلاهاا
اسر وقد دفن وجهه بعنقها:قولتي اي
الاء بتوتر:اس اسر اي اللي بتعمله ده
اسر:بحبك
الاء بهمس وخجل:ابعد
اسر بنصف عين:انتي مراتي ع فكره
الاء:احن احنا كاتبين كتاب بس
اسر:وانا عمري ماهقرب منك الا لما تبقي بالفستان الابيض خليكي عارفه كده مااقدرش ااذيكي أو أخد سسعادتك 
فرحت كثيرا بحديثه ولكن لم تكتمل سعادتها 
اسر بمكر:بس مش معني كده اني مااخدش تصبيره
نظرت له بعدم فهم مال علي شفتيهاا وقبلها قبله عميقه ظل هكذا فتره طويله أرادت أبعاده ولكن لم تستطيع ف قوته اكبر بكثير من قوتها بالاخير استسلمت له ….تجرأت يداه ف شهقت بعنف
الاء بشهقه:اسر
اسر وهو متععرق بشده:انا همشي علشان انا مش ضامن نفسي سلام 
بعدما تأكدت من خروجه أمسكت وسادتها وضمتها إلي صدرها وظلت تدور حول نفسها بسعاده فهي الان تحمل اسمه
اسر وهو خارج من غرفتها اصطدم بااميرر
امير بنصف عين:كنت فين
اسربتوتر:ااا.   اه اه كنت بشرب
امير وهو يضيق عيناه:والله..كنت بتشرب ف اوضه الاء
اسر بتنهيده:كنت عايزها ف موضوه
امير بتحذير:للدرجادي الموضوع ضروري علشان تكلمها فيه ف وقت زي ده…. وأكمل بتحذير ..عموما لو شوفتك ف الوقت ده تاني عندها ليليتكوا هتبقي سوده 
اسر:اوووف بقي دي مراتي
امسكه من ياقه قميصه(قفاه من الاخر يعني????)
امير:بس متنساش أنه كتب كتاب وبس يظريف
اسر:وانت عارف اني بحبها وعمري مااهاذيها
امير:عارف بس الباقي لو شافوك  هيبقي اخر يوم في عمرك وعمرها وانا المره دي اكتفيت بتحذير المره الجايه هيبقي دبح علطول مفهوووم..
اسر بخوف مصطنع:لا يعم انا واحد متجوز وعايز ادخل دنيا مش اخرج منها
امير:طبغور ي خفيف
اسر:اه صح انت كنت فين ورايح فين
امير:كنت بره وداخل انام
اسر بنصف عين:داخل تنام ف اوضه ميرا برضو
امير:لا ي خفيف عايزها ف موضوع وهروح انام
اسر:ماشي يبشششه هنام انا بقي تصبح ع خير
امير:وانت بخير ثم اتجه لميرا
************
********
ميرا بعصبيه:انا مش فاهمه حاجه فهمني حالا اي اللي بيحصل انا هتجنن 
امير ببرود قاتل:ميرا تتجوزيني….!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد