Uncategorized

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم الشيماء عبيد

 رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم الشيماء عبيد

ولاتتركني في الطريق محطم ولملم شتاتي فأنا كلي تحطم!
#بقلمي
غرام وهو بتبص لتحت:هوبا هنا 
يونس بخوف وهو بيرجع وراء شوية:اعقلي ياغرام وأقفلي باب الطيارة ده 
غرام بهدوء:بص ياسيدي مش انت بتعرف تعوم 
يونس بضيق: اه بعرف أعوم بس النطة من الطيارة نفسها هتخليني أقابل وجه كريم ولا أعوم ولا نيلة وتشوفيني في المقابر بقي 
غرام بإلحاح:جمد قلبك بس يايونس ده المياه تحفة
يونس بغيظ:تحفة ايه انتي كنتي نزلتي 
غرام:يابني أحنا في شهر سبعة الجو حر أعتبر نفسك بتاخد شاور مثلا 
يونس بتفكير:غرام فستانك هيتبهدل 
غرام ببتسامة:سو وات يابيبي مايتبهدل 
يونس بغيظ:سو وات يابيبي خلاص هوبا انتي بعيد عني 
غرام بصتله بزعل وهي بتقول:أنا كان نفسي أعمل كده من زمان وكنت مستنية حد يشاركني جنوني ده 
يونس بقلة حيلة:طب أنتي مجنونة الناس ذنبها أيه 
غرام بمحايلة:عشان خاطري يايونس والنبي 
يونس بتنهيدة قام مسك أيدها وهو بيقولها:ماشي ياغرام هشاركك جنونك ده بس متسبيش أيدي ياغرام وأحنا بنط تمام 
غرام بضحكة:موافقة جدا جدا 
يونس وهو ماسك أيدها جامد شدها وقالها:يلا هوباااا 
*والاتنين نطوا من الطيارة نزلوا البحر ويونس ماسك أيدها لحد ماطلعوا تاني علي وش المياه وغرام بترش مياه عليه وبتضحك بسعادة وكانوا قريبين من الشط شوية فضلوا يهزروا ويلعبوا شوية في المياه وبعدين طلعوا عالشط 
*غرام قعدت عالشط تضحك أنها عملت اللي بتحلم بيه ويونس قاعد جمبها مبتسم وهو بيبص لضحتها*
يونس لغرام:هنروح ازاي بهدومنا دي ياست المجنونة 
غرام بتضحك:متقلقش كمان ساعة حد هيجيلي بفلوس وندخل نشتري هدوم من أي مول 
يونس بصدمة:ده أنتي مرتبة بقي 
غرام وهي بتهز رأسها:أه 
يونس بتذكر:أنا نسيت أسالك الطيارة دي بتاعت مين؟!
غرام وهي بتضحك أكتر:أونكل منير 
يونس بندهاش:أبويا أنا 
غرام:أه كان في الحفلة وقالي ايه الهدية التانية اللي ممكن أقدمهلك وأنا عارفه أن منير الصفتي من أغني رجال الاعمال فسألته أنت عندك طيارة خاصة وزي ماتوقعت طلع عنده طيارة خاصة وطلبت أخدها منه هي والكابتن بتاعها وأقضي بيها يوم كامل وهو سمحلي 
يونس بسخرية:ومقولتلهوش ليه علي فكرتك المجنونة يمكن يشاركك فيها 
غرام بضحك:ما أنا قولتله قالي خدي يونس معاكي متنطيش وتعرضي نفسك للخطر لوحدك 
يونس بصلها بصدمة وهو بيقول:بيبعني أبويا بيتخلي عني بسببك يخربيتك ياغرام علي بيت اللي يعرفك 
غرام بثقة:تعرف لو كنت مت مكنتش هسامحك أبدا وأونكل منير كمان مكنش هيسامحك 
يونس بخبث:طب ماتيجي نجرب 
غرام بتراجع:نجرب أيه؟!
يونس بغيظ:أغرقك وتموتي ونشوف هتسامحيني لما تموتي ولا لا أنتي وأونكل منير 
غرام برفعة حاجب:ماتقدرش 
يونس قام وهو بيقولها: بقي كده ….وراح شايلها ومشي شوية لحد مادخل البحر وقام سايبها في المياه وهو بيقول:طب أهو …ونزل معاها قعدوا يضحكوا وينبسطوا تاني لحد مالقوا واحد واقف عالشاطئ من حراس غرام فخرجوا أدلهم فلوس ومشي وراحوا هما أشتروا لبس تاني من المول 
غرام ليونس:أنا جعانة أوي 
يونس بسخرية:بالنسبة للشورما اللي كلتيها النهاردة وأكل العيد ميلاد كان هوا ولا أيه 
غرام  بتفكير:ماالبحر بيجوع 
يونس برق عيونه وهو بيقولها:والله 
غرام ببراءة:أه والله….ثم أكملت بمرح:تعال هأكلك أكلة سي فود أنما لوز اللوز 
يونس بصلها بصدمة وهو بيقول:لا مش طبيعية أبدا لا 
غرام وهي بتشده:ياعم يلا أنت لسه هتستغرب
*بعد ماخلصوا أكل كانت غرام تعبتت من اليوم الطويل ونامت علي كتف يونس 
يونس بيهز كتف غرام بالراحة:غرام غرام قومي لازم نروح الشمس طلعت وحضرتك بقالك يوم مش فالبيت ابوكي هيفكرني خطفتك 
غرام وهي نايمة بعمق وبتمسك دراعه أكتر:اممم 
يونس بصلها بهيام وهو بيقول:أنتي طلعتيلي منين بس 
*يونس شالها وحجز غرفة واحدة في اوتيل عشان الفلوس اللي معاهم مكنتش هتكفي لغرفتين حط غرام عالسرير وغطاها وباس جبهتها وراح نام علي الكنبة  وهو مبسوط حاسس أن غرام حاجة معشهاش قبل كده وكأنها محبش ولاعاش اصلا قبلها عالم غرام مليان حب وغرام زيهاوبعدين أتنهد براحةونام *
*تاني يوم صحيوا غرام فاقت قبل يونس وقعدت تبصله شوية وهو نايم قد ايه وسيم ولطيف وهادئ ضحكت وقامت تأخد شاور كانت بتاخد شاور وهي بتدندن أغنية الحلوة لعبد الحليم❤
الحلوة الحلوة الحلوة الحلوة  برموشها السوداء 
برموشها السوداء الحلوة شغلتني ناديتني خديتني 
وكانت بتنشف شعرها وهي طالعة من الحمام خبطت في يونس اللي غمزلها وغني بصوت حلو جدا
ودتني بعيد وجبتني والشوق الشوق غلبني الشوق كان هيدوبني????
غرام بأنبهار:أنت صوتك حلو أوي ماتغني كمان أغنية 
يونس وهو بيضحك:تؤ
غرام بمحايلة:عشان خاطري 
يونس برفعة حاجب:تؤ 
غرام خبطته بالفوطة ومشيت بنرفزة يونس شدها عليه قبل ما تمشي فخبطت في صدره وهو باصص في عيونها وغني 
جانا الهوي جانا ورمانا الهوي رمانا جانا الهواء جانا ورمانا الهواء رمنا ورمش الاسمراني شبكنا بالهواء اه ما رمانا الهواء ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا ده حبيبي شغل بالي❤
سحبت غرام أيدها بتوتر وهي بتقول: أنا بحب عبد الحليم جدا 
يونس بهزار:وعبد الحليم بيحبك أكتر لو كان عايش الله يرحمه كان هينبسط أنك من معجبينه 
غرام بعفوية:بجد كان هيعرفني؟!
يونس بتريقةوهوبيبصلها من فوق لتحت :امشي يابت من هنا 
*عملوا log out من الفندق ورجعوا القاهرة يونس قرر يروح يرتاح شويةلانه معرفش ينام كويس عالكنبة وغرام برضو حاولت تنام شوية تستعيد طاقتها*
__________________
*تاني يوم يونس قام من النوم قرر يفطر ويلبس ويروح لسراج لحد دلوقتي مش عارف هيقوله أيه وايه ردة فعل سراج نفسه ولكنه عاوز يروحله ويروح لخاله مرة تانية وأبوها زاد حيرته بفكرة أن جده عايش طب ليه خاله مثلا مخلهوش يروح يشوفه ازاي الراجل عايش طول الفترة دي مشلول كده أكيد لازم رعاية نفسية عالاقل يعقد في الجنينة المهجورة دي أسئلة غريبة وتفاصيل كلها بتدور في عقله ومش هيستسلم للماضي كأمر مسلم بيه هو عاوز يفهمه 
____________________
*في شركة سراج*
السكرتير لسراج:سراج بيه فيه واحد بره عاوز يقابل حضرتك ولكنه معندوش سابق معاد أدخله 
سراج وهو بيسحب نفس من سجارته:دخله 
*يونس دخل المكتب وهو بيبص حواليه بتركيز وبص علي سراج اللي لسه قاعد وفجاة صوته الخشن قطع صمته 
سراج بغرور:قلولي أنك عاوزني 
يونس :طبعا 
سراج:ياتري كنت عاوزني في ايه 
يونس بهدوء: أحب أعرفك بنفسي أنا يونس منير الصفتي 
سراج وقف بسرعة:أنت جاي ليه؟!
يونس بسخرية:أكيد مش جاي أقتلك 
سراج قعد ببرود:وهتقتلني ليه؟!ومنير الصفتي جابك لحد عندي بعد مالاقك السنين دي كلها عشان تقتلني وتدخل السجن ؟!
يونس بصله بشك وقال:إطلاقا هو ميعرفش أني جايلك أصلا انا بس كنت حابب اتعرف عليك 
سراج ضحك بسخرية:وأتعرفت؟!
يونس بأسف مصطنع:لا حقيقي أنت متكلمتش كلمتين مفيدين علي بعض 
سراج:أنت تأخد النبذة التعريفية عني من أبوك أفضل 
يونس بضيق:ولا أخدها من واقعة الزنا اللي حصلت من سنين 
سراج بضيق:وقتك خلص وانا عندي مشاغل غيرك أهم بكتير 
يونس وهو قايم ببتسامة:هنتقابل تاني أكيد وكتير 
سراج بحقد:وماله يابن الصفتي 
_______________
خرج يونس وهو مش مرتاح بالمرة لسراج لقي غرام داخله دول فدخل وراها …..
يونس بصوت عالي نسبيا:غرام 
غرام وهي بتلتفت لمصدر الصوت:يونس أزيك 
يونس:انا تمام وبعدين بتعملي ايه هنا مروحتيش شغلك …..ثم أكمل بهزار:ولا عشان أنتي صاحبة الشركة بقي
غرام:لا هو في الحقيقة بابا تعب شوية وأصريت عليه أننا نقعد في البيت بس كنت مضطرة أجي المول ده عشان فيه حاجة كنت عاوزها 
يونس:مستر حسين تعبان طيب ممكن أجي أشوفه 
غرام ببتسامة:أه طبعا ممكن
*أشترت غرام اللي عاوزه من المول وركبوا عربيتهم وراحوا عند فيلا غرام….
يونس لحسين:ألف سلامة علي حضرتك يامستر حسين 
حسين بحب:الله يسلمك لكن أنا شايف ان أنا كويس جدا غرام بس اللي بتقلق زيادة عن اللازم
غرام:خلاص يابابا اعتبرها اجازة راحة يوم واحد مش اكتر المهم اطلع ارتاح بقي
يونس:اه غرام عندها حق عن اذنكوا اسيب حضرتك ترتاح 
*يونس وهو طالع من الليفنج لفت أنتباهه برواز صغير محطوط في جنب كان هيقع راح يعدله بص لللصورة بصدمة 
غرام خرجت وراه وشافته وهو ماسك البراوز والصدمة علي وشه فقربت منه وقالت:يونس فيه حاجة؟!
يونس بتردد:مين دي؟!
غرام :دي ماما الله يرحمها 
يونس بصدمة: دي أمي
غرام بأستغراب:ايه…
يتبع …..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد