روايات

رواية بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم مجهول

 رواية بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم مجهول
رواية بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم مجهول

رواية بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم مجهول

الأبطال
مروان التهامي : شاب طويل جسمه رياضي شعره اسود ناعم   عينه عسلي فاتح بمعنى أصح وسيم جدا يبلغ من العمر 28 عام… أمه وأبوه ماتوا وهو صغير ماسك شركة التهامي للاستثمار عنده أخ واخت ومسئولين منه ….
مهاب التهامي : أخو مروان طويل شعره بني ناعم لون عينه بني وسيم جدا  يبلغ من العمر 22 سنة في كلية تجارة دمه خفيف بس غيور جدا على الحاجة اللي تخصه… ويساعد أخوه فى الشركة من وقت لآخر  …..
ندا التهامي : أخت مروان عندها 19 سنة في كلية فنون جميلة هاديه ورقيقة جدا بيضة وشعرها أسود ناعم وطويل وعينها خضرا ….
البطلة :أسيل بنت جميلة جدا تبلغ من العمر 19 سنة  بيضة بياض الثلج ذو أنف وفم  صغير عينها لون البحر وتغطيها رموش كثيفة شعرها لون الذهب  قصيرة القامة وفي كلية آثار عايشة مع والدها وأخوها والدتها متوفية ….
حسن والد أسيل : بواب عمارة طيب جدا بيحب ولاده جدا…
احمد اخوه أسيل: وسيم جدا يبلغ من العمر 22 سنة في كلية هندسة عصبي ومتسرع وعلى طول خناق مع أسيل بس فى نفس الوقت بيحبها جدا وبيخاف عليه اوي…..
خالت مروان :سعاد ست طيبة بتحب ولاد أختها زي ولادها بالظبط عندها ولد وبنت….
خالد ابن خالة مروان وصاحبه الانتيم : شاب وسيم جدا ذو جسم رياضي دمه خفيف وبيعشق بنت خالته ندا من وهما صغيرين…..
ياسمين بنت خالة مروان : بتحبه جدا بس هو معتبرها زي ندى أخته.. جميلة بيضة شعرها بني قصير….
عنود صاحبة أسيل الانتيم ساكنة مع عمتها فى نفس العمارة بتاعت خالة مروان بس حاليا هي مسافرة عند أبوها بتقضي معاه إجازة نصف العام أمها متوفية… عنود بنت جميلة جدا بس عنيدة اوي  شعرها اسود قصير وعينها رصاصي وبيضة
فى قصر التهامي يستيقظ مروان على صوت المنبه الساعة السابعة صباحا كعادته يضغط زر المنبه وينهض من الفراش يتوجه الى الغرفة الخاصة بالرياضة لممارسة الرياضة وبعد الانتهاء ذهب الي الحمام  ليأخذ شاور وبعد الانتهاء ارتدى لبس كاجوال عبارة عن بنطلون اسود وتيشيرت ابيض يبرز عضلاته ورش عطره المميز وكان فى منتهي الوسامه نزل الدرج متوجها لغرفة السفرة…..
دادة فاطمة ياااااا دادة
الدادة / نعم يا سي مروان
مروان / يا دادة ميت مرة اقولك بلاش سي مروان دي انا مروان وبس
الدادة / حاضر يا ابني ربنا يرضى عليك
مروان / ايوا كدا.. ياترى فين البهوات لسه ما صحيوش؟
مهاب / ميرو حبيبي انا أهو يا مان بس البت اختك هي اللي خم نوم كسولة جدا ومش عايزة تقوم ????
ندى من خلفه / ???? بقا كدا انا خم نوم وكسولة مااااااشي يا مهاب شوف مين هيظبطلك المزة بس كدا ???? ????
مهاب / ???? حبيبة قلبي اللي لسه بقول فى حقها كلام زي الفل انا اقدر بردو ده انتي حبيبتي ها بقا جبتيلي رقمها ????
ندى / بعينك ???? ????
مروان بغضب مصتنع / انت يا زفت انت بتخلي أختك الصغيرة تظبطلك بنات مش عيب عليك أنت كدا بتفتح عنيها علي الحاجات دي
مهاب / يا عم بفتح عين مين دي عارفة كل حاجة وبعدين هي تقدر تعمل حاجة زي دي ده انا اكسر رقبتها ????
ندى/ يااااااسلام اشمعنا انت ????
مهاب / انا راجل اعمل اللي انا عايزو
مروان / باااااااس بقا مفيش يوم نفطر من غير خناق أخرس بقا يا زفت انت وهي
ندى  ومهاب /????????
 واعملوا  حسابكم خالتو سعاد عزمانا نقضي معاها كام يوم هنقعد  فى شقة ماما يلا بسرعة علشان تلحقوا تجهزوا نفسكم…
ندى فى سرها / ايوة بقا هشوف خالد حبيبي هيييييح ????????
????????????????????????????????
في مكان آخر وبالتحديد في عمارة  بالمعادي  وهي عمارة مامت مروان  الله يرحمها وخالته … في الدور الأرضي  تسكن بطلتنا الجميلة أسيل مع أبوها وأخوها…
يدخل أحمد الي غرفة أسيل
أحمد/ انتي يا بنتي كل ده نوم قومي بقا جعااااااااان
أسيل/ اوووووف بقا يابني حرام عليك سيبني انام شوية
أحمد/ بقولك جعااااااااان قومي بقا
أسيل/ ما تتنيل تأكل انا حوشتك
أحمد بخبث انا عارف هصحيكي ازاي ????
أسيل عرفت بيفكر في ايه ولسه بتقول لا أوعي مكملتش وكان دالق عليها كوب الماء
أسيل ???? / اه يا أحمد الكلب والله لهوريك وقامت تجري وراه….
حسن أبو أسيل / ايه اللي بتعملوا انت وهي ده على الصبح
أسيل شوفت يا بابا عمل فيا ايه ????????
حسن بص لأحمد بغيظ انت مش هتكبر أبدا
معلش يا أسيل يا حبيبتي ممكن تحضري الفطار
أسيل حاضر يا بابا بس الواد ده مش هيأكل ????
احمد/ مين ده اللي مش هيأكل ده انا ممكن اكلك انتي شخصيا
أسيل / طفس ????
وحضرت أسيل الفطار وقعدوا كلهم يأكلوا وبعد الانتهاء من الطعام حسن كعادته راح يشوف طلبات السكان وأحمد خرج يقابل أصحابه وفضلت أسيل لوحدها وقامت تشوف شغل البيت لأن هي فى اجازة نصف العام وبتحب تروق وتقوم بشغل البيت وكمان ليها عادة أنها لما بتعمل شغل البيت بتشغل اغاني وترقص شوية وتروق شوية ????
…..
داخل مدخل العمارة يدلف مروان ومهاب وندى يقفوا أمام الاسانسير
مروان / اطلعوا انتوا وانا هعمل مكالمه مهمة وهاجي وراكم
مهاب وندى / اوك
وصعدوا وفضل مروان فى مدخل العمارة وبعد ما خلص لقا خالته بتتصل
مروان/ الو ايوة يا خالتوا عامله ايه يا حبيبتي وحشانى  والله
سعاد/ ميرو حبيبي انت اكتر والله انتوا فين كدا
مروان/ مهاب وندى طلعوا وانا كان معايا فون مهم وطالع أهو
سعاد /بقولك يا ميرو ممكن تشوف لي عم حسن أصل بكلمه مش بيرد وانا عايزاه ضروري
مروان/ حاضر يا خالتوا هشوفه اوكي بأي
دخل مروان عند عم حسن لقا الباب مفتوح نده بصوت عالي عم حسن ياااااعم حسن مفيش أي رد زق الباب براحة وشاف أسيل بتتميل على أغنية شعبية ومندمجة على الآخر وكانت لابسه بنطلون برمودا اسود وبدي نص كم بينك وسايبه شعرها وعماله تغني وترقص شوية وتروق شوية
مروان بصدمة من جمالها متنح ???? ومتلغبط احم احم يا انسة انتي ياانسه
أسيل/عم يا صياد رميت شباكك فين كل ما اجي اصطاد يطلعلي كوم تعابين
مروان مش قادر يمسك نفسه من الضحك على منظرها
ياااااا انسة
أسيل بتلف تشوف مين واتصدمت أن في واحد هي متعرفوش وشافها كدا
أسيل ????????????/انت مين وبتعمل ايه هنا وبصت على لبسها  ???? ولسه هتجري
يتبع ……
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية بنت البواب)

اترك رد