Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل العاشر 10 بقلم منة الله وائل

 رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل العاشر 10 بقلم منة الله وائل
رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل العاشر 10 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل العاشر 10 بقلم منة الله وائل

فريده وهي تمسك قطه في يدها قائله :
انتي اللي كنتي عامله صوت بقا ههههههه، اي دا فيفي انتي بتعملي اي هنا واقفه بعيد لي كدا؟
فيفان وهي تكثها على الصمت :
شششششش
وعندما كانت ذاهبه لها كانت قد جاءت تام المرأه ووضعت فيفيان في شوال
فريده بصدمه :
فيفيااان
نظرت لها تلك السيده نظره مرعبه جعلت الخوف يدب في اوصالها  في سرعة البرق كانت تاخذ فيفيان وترحل
فريده بصراخ :
فيفياااااااان، الحقوني حد يلحقني 
نظرت نانسي من الشرفه وجدت فريده تقف في منتصف الحديقه وتصرخ
نانسي بصدمه :
يانهار اسود اومال هي خدت مين
سمعت جميع الفتيات صراخ فريده وذهبوا الي الحديقه يليهم المعلمات والسيده ماري
السيده ماري باستفسار :
مالك فريده بتصرخي لي؟
فريده وهي تجري سريعا وتقول :
الست خطفت فيفيان الحقوها
اتسعت حدقه عين الجميع من الصدمه والذهول، وظل الجميع يبحث هنا وهناك أين ذهبت تلك المرأه بفيفيان وكان ذلك تبعا للمواصفات التي قالت لهم فريده عليها
ظل البحث حتى الصباح ولم يجدوا شئ
كانت تجلس في الحديقه والحزن يغلب على وجهها
موزموزيل ميرت وهي تربط على ظهر فريده قائله :
فريده حبيبتي انتي مانمتيش من امبارح لازم ترتاحي احنا بلغنا البوليس وهما بيبحثوا عنها طبقا للمواصفات اللي قولتي عليها
نظرت لها فريده وعيونها منتفختان من شده الدموع والإرهاق قائله :
انا مش هيجلي نوم وفيفيان بعيده عني، حضرتك تقدري تقوليلي احنا لي مفيش بوابات مؤامنه من الجنينه الخلفيه، والست دي دخلت ازاي؟، طب اهل فيفيان لما يسئلوا عليها هتقولوا اي؟
نظرت لها موزموزيل ميرت بحيره وقلق ثم قالت بحزن :
انتي معاكي حق في كل اللي بتقولي دا، بس احنا هيجي في دماغنا ان حد بالبشاعه دي يدخل جوا المدرسه ويخطف بنت من وسطنا، البوابه كانت مقفوله ومحدش كان يقدر يدخل منها
نظرت فريده لها ثم اقتربت منها وقالت :
وليه ماتقوليش ان في حد ساعد الست دي عشان تدخل المدرسه، واللي ساعدها حد من المدرسه
نظرت لها ميرت بصدمه ثم نظرت حولها يمين ويسار ثم قالت لها :
تقصدي مين فريده؟
فريده وهي تضحك بسخريه:
ههههههه، وانا بردو اللي هعرف يا موزموزيل ميرت، حضرتك عارفه كل واحد هنا بيفكر ازاي اكيد لو ركزتي هتعرفي
ثم هبت واقفه وقالت :
انا كمان هعرف هي مين لان من المؤكد انها حد من هنا وهعرفها
كانت تسمع الي حديثهم من بعيد بتوتر وقلق ثم ذهبت إلى غرفتها وجلست على الفراش وقالت وهي في حاله لا يرسي لها :
هعمل اي دلوقتي انا لو اتكشفت هروح في داهيه، هي مااخدتهاش هي لي، متخلفه، فريده مش هتسكت دي بنت ذكيه وهتعرف اني انا السبب، اعمل اي دلوقتي
             بقلمي منه وائل
*************************
               في منزل كامل
كان يجلس في المكتب يراجع بعض ملفات العمل ونظر الي ساعته وجدها تدق ال10:00 صباحا
كامل وهو يفرد اذرعته في الهواء :
ااااه ياضهري، انا عاوز اروح المدرسه النهارده كنت واعد فريده اني هجبلها التليفون، وبالمره اشوف المشروع اللي اتكلمت فيه انا وميس ماري
تن تن
ام فتحي :
ايوا حاضر جايه اهو، يا صباح الفل والقشطه، يااااا يا عاصم بيه انت بقالك كتير مجتش هنا
عاصم وهو يستند على عكاز قائلا بمرح:
من هنا ورايح هقرفكم ياستي هههههه 
ام فتحي وهي تنظر إلى قدمه :
يا ساتر يارب اي اللي حصلك يا عاصم بيه؟ 
عاصم وهو يجلس على الاريكه :
لا دي حادثه بسيطه كدا ماتقلقيش، اومال  فين كامل لسه نايم؟
ام فتحي وهي تذهب لتأتي بكامل قائله :
لا يا بيه دا في المكتب ثواني هبلغه
عاصم وهو يتصفح الانترنت في هاتفه قائلا :
ماشي انا مستني اهو 
كانت تهبط الدرج وتتحدث في الهاتف الي ان رأته يجلس على الاريكه :
بقولك اي طب اقفلي دلوقتي هكلمك بعدين سلام، مين اللي قاعد هناك دا، احم سلام عليكم 
انتبه عاصم لذلك الصوت وقال :
وعليكم الس…… 
توقف عن الحديث فور رؤيتها وظل ينظر لها بضع ثوانٍ ثم قال بابتسامه :
صباح الخير يا بسمه عامله اي؟ 
نظرت له وشعرت بتوتر رهيب وخاصة بعد نطق اسمها على لسانه 
ظلت تنظر له وتتعرق ثم قالت بتوتر :
ص… صباح النور يا عاصم، هو انت هنا من امتا؟ 
ابتسم لها عاصم ثم قال :
انا لسه جاي من شويه مستني كامل 
نظرت الي قدمه ثم جلست أمامه وقالت :
اه، اخبارك اي بقيت احسن؟ 
نظر الي قدمه وأشار لها وقال :
اهو يعني رجلي هي اللي لسه مااتفكتش بس الحمدلله انا كنت فين وبقيت فين
بسمه بتساؤل :
طب وانت اي اللي نزلك مش المفروض ترتاح؟
عاصم وهو بدخله سعاده غامره لأنها تتحدث معه :
لا ياستي انا مش بحب قعدة البيت اصلا يعني فقولت انزل اشوف الشارع واروح الشركه ويعني في أي شركه احنا مش بنتحرك كتير
بسمه بتفهم :
اه، الف سلامه عليك
ميرفت بابتسامه :
وانا اقول البيت منور ليه اتاري حبيب قلبي هنا، اي ياحبيبي عامل اي دلوقتي؟
نظر عاصم الي ذلك الصوت ثم قال بمرح :
الحمدلله يا ميمي يا قمر، انتي هتفضلي تحلوي كدا لحد امتا ياست انتي
ضحكت ميرفت بشده على حديثه ثم نظرت الي بسمه وقالت:
اي بوسي مش وراكي محاضرات؟
انتبهت لها بسمه قائله ببلاها :
ها، ااا ايوا عندي بس كنت بطمن على عاصم
نظرت لها ميرفت ثم نظرت الي عاصم وقالت بمكر :
اه، الا صحيح يا عاصم فين خطبتك؟
عاصم باستغراب :
خطبتي؟، انا مش خاطب يا ميمي
ميرفت بتذكر:
اه صح يبقا اكيد انت ملحقتش تخطبها
عاصم بعدم فهم :
يا ميمي هي مين دي؟ انا محدش دخل في حياتي اساسا
بسمه وهي قد فهمت ما تريد أن تصل له زوجة عمها ثم هبت واقفه وقالت :
طيب استئذنكم انا بقا عشان مااتاخرش
عاصم :
انتي هتروحي ازاي؟
بسمه :
عادي السواق هيوصلني
عاصم :
اه تمم خالي بالك من نفسك
بسمه بتوتر:
ها ماشي سلم عليكم
ميرفت وهي تنظر لعاصم :
عليكم السلام، طلما هتموت عليها كدا طب ماتنطق بدل ماانت مفضوح كدا
نظر لها عاصم بصدمه ثم قال :
انتي بتقولي اي بس
ضحكت ميرفت على طريقته ثم قالت:
عليا انا ياض
ضحك عاصم ثم قال :
هههههههههه، لا والله ايوا يا ستي بحبها ومن زمان، بس على مااعتقد هي في حد في حياتها
ميرفت باستغراب :
حد مين ياض، هي بسمه عمرها ماقالت ان في حد في حياتها 
عاصم بحزن:
بس هي عمرها مابصتلي يعني حتى لما بتيجي تتكلم معايا بتتكلم بتحفظ كدا
ميرفت بتفكير:
اه فهمت، طب منا عندي فكره
عاصم بلهفه :
اي هي؟
كانت سأتحدث ولكن تحدث كامل قائلا :
اي يابني اللي نزلك من البيت انا مش قابلك تفضل في البيت
عاصم :
انت عرفني مش بحب قعدة البيت دي وبعدين انت صاحي متأخر لي كدا؟
كامل وهو يجلس بجانبه قائلا :
انا مانمتش اصلا يا عاصم
نظر عاصم له ثم إلى ميرفت وقال :
 ودا لي أن شاء الله؟
ميرفت :
انا هروح انا بقا عشان عندي مشوار للجمعيه
كامل :
ماشي يا ميمي
عاصم :
مالك يابني في أي؟
كامل وهو يضغط على راسه باصبعيه الاثنان قائلا بألم:
مش عارف يا عاصم بقالي كام يوم مش مظبوط من يوم موت مرام وانا مش بنام حاسس ان ليا ذنب في موتها
عاصم بغضب :
نعم!، لي أن شاء الله وانت ملك الموت مثلا يعني جيت وسحبت روحها، هي اللي موتت نفسها ودا قلة دين منها، يوو بتخلينا نقول حاجات انت ربنا يرحمها وخلاص دا نصيبها واهدي بقا وهدى أعصابك دا انت شكلك زي مايكون مانمتش بقالك سنه
كامل :
اه والله، عارف انا بنام بس بحلم بكوابيس
عاصم وهو في محاوله للوقوف :
طب اطلع نام وماتروحش النهارده وانا هروح الشركه
كامل باعتراض:
انام اي ياعم لا مش هنام تعالي نروح المدرسه اشوف حوار المشروع دا والمره اطمن على فريده وبعدين نروح الشركه
عاصم بمكر :
فريده… اي بقا فريده دي، دي جو جديد؟
نظر له كامل ثم قال :
جو اي يا عم انت لا دي بنوته كدا في المدرسه بتاعة بابا هناك يعني بنوته في تالته ثانوي كدا بس شخصيتها فريده من نوعها كدا يعني شقيه اوي يا عاصم وعنيده، تحسها طفله في اوقات وتحثها ست ناضجه اوقات تانيه ههههههه، بس هي برضو طفله
نظر له عاصم ثم قال :
اممممم. طفله، طب يلا ياابو الطفله عشان نروح للمدرسه اشوف الفريده من نوعها دي
نظر له كامل باستغراب ثم ضحك وقال :
هههههههههه يلا يااخويا
               بقلمي منه وائل
*************************
                 في الجامعه
كانت تقف أمام مكتبة الجامعه تقوم بشراء كتاب الدكتور
البائع :
للأسف النسخ خلصت ومش عارفين اذا كان الدكتور هيعمل نسخ جديده والا لا
بسمه بغضب :
يعني اي خلصت النسخ دا لسه اول اسبوع تنزل فيه؟
البائع بتوضيح :
يا انسه اول ما النسخ بتنزل المفروض انك بتيجي تحجزي نسختك من قبلها، وبتاخدي مني انا تيكت وقت اما الدكتور بينزل النسخ الطلابه بيجوا يشتروها وانتي وقت ماتيجي تاخديها ماانتي كدا كدا نسختك محجوزه
بسمه باءستياء:
يعني اي انا كدا مش هعرف اذاكر والدكتور عامل امتحان الاسبوع اللي جاي
كان سيتحدث ولكن قطع حديثه دخول الدكتور قائلا :
بقولك اي ياعم محسن هي النسخ خلصت؟
البائع :
ايوا يا دكتور خلصت كلها
الدكتور :
طيب انا هبعتلك غلاف النسخه التانيه عشان تتبع منه
نظرت بسمه للبائع بضيق وكانت سترحل ولكن اوقفها الدكتور قائلا :
هو مش انتي برضو الطالبه اللي كانت قاعد في المدرج اول امبارح
بسمه وعلى وجهها الضيق قائله :
ايوا انا يا دكتور
الدكتور باستغراب :
طب وانتي مالك مضيقه لي كدا؟
بسمه :
جيت عشان اشتري الكتاب بتاع حضرتك بيقولي النسخ خلصت والنسخ التانيه هتنزل اخر الاسبوع اللي جاي وحضرتك عامل امتحان مش هعرف اذاكر
ابتسم لها ثم قال :
طب معلش ماتزعليش نفسك اوي كدا ثانيه واحده، عم محسن زي ماقولتلك ها
البائع :
تمم يادكتور
الدكتور وهو يحثها على الذهاب معه :
اتفضلي معايا
نظرت له بسمه ثم قالت بقلق :
ااا… انا اميد هتصرف وهصور من صحبتي لحد ماخدنا مع حضرتك 
على ما اشتري الكتاب
ضحك بشده قائلا :
في أي مالك ماتخافيش يلا بس تعالي وهفهمك
……………..                 
            في مكتب الدكتور
الدكتور :
اتفضلي
نظرت بسمه الي الكتاب الذي بيده ثم قالت :
اي دا حضرتك؟
الدكتور :
الكتاب، مش انتي بتقولي مش هتعرفي تذاكري، دي ياستي نسخه زياده معايا اتفضليها
بسمه باحراج :
لا يا دكتور خلاص انا هتصرف
الدكتور باصرار :
وبعدين معاكي بقا ياستي دي زياده خديها بقا
أخرجت بسمه المال من حقيبتها قائله :
طب لتفضل حضرتك تمنها اهي
ضحك على طريقتها ثم قال :
ههههههههه، خدي الكتاب ويلا عشان المحاضره هتبدء اتفضلي
بسمه بخجل :
ايوا يا دكتور بس
قطع حديثها قائلا :
قولت يلا
اخذت بسمه الكتاب وكانت سترحل ولكنت عادت مرة أخرى وقالت بابتسامه :
شكرا جدا يا دكتور
ابتسم لها بامتنان، ثم ذهبت إلى المحاضره
كانت تجلس في المحاضره تشعر بتوتر فهو كان ينظر لها طوال المحاضره ولم يصرف نظره عنها 
هدى :
هو الدكتور ماله النهارده رقبته ملووحه والا اي بيشرح وراسه ناحيتنا مش عارفه في أي 
بسمه بتوتر :
ها اكيد شايف حد بيتكلم هنا وعاوز يقفشه 
هدى وهي تراقبه :
لا لا دا نظراته مش طبيعيه، اكيد الكراش بتاعته هنا هههههههه. 
نظرت لها بسمه ثم قالت بصوت منخفض :
وطي صوتك بقا ليسمعنا ونطرد 
هدى :
خلاص سكت اهو 
             بقلمي منه وائل 
*************************
      في منزل السيده المخيفه 
كانت نائمه على الفراش في تلك الغرفه المظلمه، استيقظت ونظرت حولها، ماهذا؟ انه ليس سريري؟ 
ماذا حدث؟ ولما المكان مظلم هكذا؟ 
وفجاءه سمعت صوت الباب يفتح، فاستلقت على السرير مرة أخرى واغمضت عيونها 
السيده العجوز :
واخيرا هرجع شابه تاني بقالي كتير مستنيه اليوم دا، النهارده بعد منتصف الليل هبدء القرابين وهرجه شابه تاني ثم ابتسمت بشر وذهبت واغلقت الباب 
اتسعت عين فيفيان بذهول من ما سمعته ثم قالت بخوف :
قربان اي؟ دي مجنونه، هعمل اي دلوقتي انا، يعني هنا كانوا عاوزين فريده عشان كدا، يالهوي انا لازم اوصل لتليفون 
             بقلمي منه وائل 
*************************
                في المدرسه 
كانت تجلس في غرفتها تقطعها ذهابا وايابا وبداخلها خوف من القادم، نظرت الي هاتفها وعزمت علي الاتصال بها
نانسي :
الو، انتي اي اللي عملتي دا انا ماقولتش دي 
………………. :
نانسي بانفعال :
ذي مش فريده اللي قولتلك عليها دي بنت تانيه وليها اهل يسئلوا عليها 
………………. :
نانسي بصدمه :
انتي بتقولي اي يعني اي هتنفذي النهارده بقولك البنت بيها اهل يعني المفروض ترجع
………………… :
نانسي بغضب :
انتي اكيد اتجننتي اناهجيلك النهارده ونتفاهم اديني العنوان، خلاص تمم يلا سلام
يالله انا اي الواقعه اللي وقعت نفسي فيها دي
فريده بصدمه :
هي السبب في خطف فيفيان! ، لازم محدش يعرف لحد اما اعرف اوصلها، بس لازم حد يساعدني عشان اعرف اخرج من المدرسه دي
ظلت تفكر من بيده ام يساعده وجاءتها الفكره قائله :
كامل
……………………….          
كانت تقف السياره امام المدرسه
كامل وهو ينظر إلى المدرسه باستغراب ويقول:
هو مفيش بريك ليهم والا اي؟
عاصم بتساؤل :
وانت عارف مواعيد البريك بتاعتهم كمان؟
كامل بتوضيح :
لا بس انا دايما باجي في الوقت دا وبيكون عندهم بريك، المهم هتنزل والا هتفضل هنا؟
عاصم بمكر :
لا ازاي هنزل معاك طبعا
ثم تحدث بصوت منخفض قائلا :
خلينا نشوف فريده دي
كامل بتساؤل :
بتقول حاجه يا عاصم؟
عاصم بابتسامه :
لا دا انا بقول تعالي اسندني عشان اعرف انزل
كامل :
اه ماشي يلا
………………
كان يجلس الشرطي أمام السيده ماري ويتحدث قائلا :
المفروض اننا بنستنى ٢٤ ساعه على ماتقدموا بلاغ، بس عشان البنت  شافت الست بعينها عملنا البلاغ وبنحاول على قد مانقدر نوصل للست دي بالمواصفات اللي البنت قالت عليها
السيده ماري بقلق :
لوسمحت يا حضرة الظابط كثفوا البحث البنت لازم ترجع أهلها لو عرفوا بالموضوع دا مش هيحصل كويس دي امانه
نظر لها الظابط بتفهم قائلا :
هو المفروض أهلها يعرفوا بس يعني احنا هنستنا النهارده كمان لو موصلنلهاش ضروري أهلها يعرفوا يمكن يكون حد بيكره أهلها وهو اللي عمل كدا، المهم استئذن انا بقا
السيده ماري :
اتفضل يا حضرة الظابط
موزموزيل ميرت بقلق :
هنعمل اي دلوقتي ميس ماري البنات حسوا بالخوف وكل بنت احتمال تتصل بأهلها ويحصل مشكله 
السيده ماري بتوتر :
مش عارفه ميرت مش عارفه مش قادره افكر 
دب دب 
السيده ماري :
ادخل 
كامل بترحيب:
اوريڨوار ميس ماري
السيده ماري بابتسامه مصطنعه كي لا يلاحظ عليها شئ :
اوريڨوار مسيو كامل نورت المدرسه كلها اتفضل، اهلا وسهلا اخو حضرتك؟
نظر كامل لعاصم ثم قال لها بابتسامه:
لا دا صاحبي بس هو اخويا برضو، صحيح ميس ماري هو المدرسه مالها النهارده يعني مفيش بريك مع ان دا موعده والمدرس فيها حاله من التوتر هو في حاجه حصلت، والظابط دا كان بيعمل اي هنا؟
نظرت ماري لميرت بتوتر ثم قالت بخوف :
ها لا دا…. دا له اخت هنا وكان بيزورها انت عارف مسيو كامل البنات هنا أهلها ذو مناصب، المهم انا شوفت مخططات المشروع اللي حضرتك قولت عليه وهو هايل جدا
كامل بشك من ما قالته :
اه، تمم هنعمل على المشروع دا، المهم هي فريده هنا والا عند اهلها؟
نظرت له ماري باستغراب ثم قالت :
لا هنا، بس هي….
قطعت حديثها ميرت قائله :
هي في غرفتها هنبعت نجبها حالا
نظرت لها ماري يعدم فهم بينما نظرت لها ميرت تحثها على الصمت
دب دب 
فريده بأدب :
حضرتك كنتي عاوزاني يا ميس ماري؟
السيده ماري :
اقعدي فريده مسيو كامل جاي يزورك
نظرت له فريده وكانها وجدت طوق نجاتها وقالت بلهفه:
الحق يا كامل شوفت حصل….
السيده ماري بغضب :
فريده مسيو كامل مش كامل، وبعدين مسيو كامل جاي يطمن عليكي مش جاي عشان تقوليلوا على خناقه بينك وبين زميلتك، بعتذر مسيو كامل اصل هي كانت متخانقه مع زميلتها
نظرت لها فريده باستغراب بينما تظرت لها ميرت لتحثها الي الصمت
فريده باعتذار :
اسفه مسيو كامل
كامل باستغراب :
لا ماتتاسفيش انتي ما عملتيش حاجه، هي متعوده تقولي كامل لان انا وهي صحاب مش كدا يا فريده، وبعدين مفيهاش حاجه لما تيجي تحكيلي على اللي حصل معاها عادي، المهم انا يعني كنت جاي اقول لحضرتك لو ينفع فريده اخر الاسبوع تيجي معايا يعني ممكن استئذن من أهلها لو مفيش مشكله هي وفيفيان عشان كان في حد عاوز يسمع صوت فريده يمكن يكتشفها
نظروا لبعضهم لبعض في حيره ومنهم من يشعر بقلق وتوتر
فريده بكذب :
تمم انا هستئذن من والدتي واقول لحضرتك
ابتسم لها كامل وأخرج صندوق شيكولا كبير وقال :
اتفضلي دا ليكي انتي وفيفيان، الا هي فين صحيح؟
فريده وكانت ستتحدث ولكن أسرعت ميرت قائله :
نامت، نامت عشان حالها مغص وتعبت
كامل باستغراب على طريقتها :
اه طب الف سلامه عليها اشوفها وقت تاني، يلا يا عاصم
عاصم وهو ينظر لفريده :
يلا
……………………..          
ركب الاثنان السياره وكان كل منهما ينظر للاخر
كامل :
انا حاسس ان في حاجه غريبه فريده شكلها مش طبيعي دا حتى المره دي ماسبوناش نقعد معاها لوحدها وكل مافريده تقول حاجه يقطعوها حتى كل اما اسأل على حاجه بيجاوبوا بصعوبه
عاصم :
انا كنت هقولك كدا برضو بس قولت يمكن هما كدا، وبعدين فريده مش طفله زي ماانا قولت يعني هي اه جسمها صغير بس طريقة كلامها كأنها كبيره
كامل بتفكير :
تفتكر في أي جوا
وأثناء ماكانوا يتحدثون سمعوا صوت احد ما ينادي عليهم من وراء الصور القصير
فريده بصوت منخفض :
بسبس كامل يا كامل بسبس
هبط كامل من السياره هو وعاصم وذهب لها وقال :
في أي يا فريده بتكلمني ليه من ورا الصور كدا تحبي ادخلك؟
فريده سريعا:
لا لا مش هعرف اتكلم معاك جوا مش هيدوني فرصه اقولك حاجه
كامل بتساؤل :
لي يا فريده هو في أي انا حاسس ان في حاجه
فريده بدموع :
فيفيان اتخطفت
كامل بصدمه :
ازاي يعني اتخطفت من قلب المدرسه ازاي يعني دا انا هوديهم في ستين داهيه
فريده :
استنا بس يا كامل المدرسه ملهاش دعوه، دي واحده ست متفقه مع حد من المدرسه واللي عرفته النهارده الصبح ان موزموزيل نانسي هي السبب وسمعتها انها النهارده هتروح للست دي انا عاوزاك تيجي بليل على الساعه تسعه هي هتمشي من هنا تسمعه ونص وهنمشي وراها ونعرف مكان فيفيان ونجبها بس متنساش تتصل بالبوليس احنا مانعرفش الناس دي عامله ازاي
نظر لها كامل بصدمه على ماتقوله لقد خططت لكل شئ وهو يقف مكانه ولم يقول اي شئ. 
فريده :
كامل يا كامل، انت نمت والا اي؟
كامل بانتباه :
ها لا تمم حاضر، بس خدي التليفون دا عشان اقولك تقفي فين واعرف اخرجك من هنا
اخذت فريده منه الهاتف ثم قالت :
انا هدخل عشان محدش ياخد باله، ماتنساش يا كامل الساعه 9
كامل بتفهم :
لا ماتقلقيش يلا ادخلي
ذهب إلى السياره وقام بتشغيل المحرك
عاصم بتساؤل :
هو في أي؟
كامل وهو ينطلق :
هفهمك في الطريق
              بقلمي منه وائل
*************************
       في المساء في منزل كامل
كانت تجلس مرجانه أمام ميرفت وتحتسي بعض القهوه وتقول باستفزاز :
والله انا قولتلها على مدحت ابني بس هي الل رفضت مع ان مدحت ابني الف بنت تتمناه
نظرت لها ميرفت وقالت :
وألله يا مرجانه العيب مش في ابنك خالص هي….
قطعت حديثها مرجانه وهي تقول ببرود :
عارفه عارفه العيب فيها هي ، وهي هتلاقي حد زي ابني فين اصلا
نظرت لها بيرفت بانفعال وقالت :
انتي ازاي بتقولي على بنت اختك كذا انا مش فاهمه
مرجانه بحقد :
اللي زي دي مايتقالش عليها بنت اخت، بقا انا بقولها هاني فلوسك يا حبيبتي اشيلها معايا تقولي لا اتا مش صغيره بعرف اشيل حاجتي لنفسي
ميرفت :
عندها حق، وانتي تطلبي منها تشيلي فلوسها بتاع اي وبعدين تعالي هنا، انتي ازاي تقوللها تروحوا تكشفوا عند دكتوره عشان تتأكدي انها بنت،انتي اتجننتي يا مرجانه انتي مش عارفه بسمه متربيه ازاي
مرجانه بجمود :
والله الكلام دا من قبل ماتيجي عندكم هنا البيت وتعيش معاكم وانا اش ضمني بنت اختي عايشه ازاي والا انتوا بتعملوا معاها اي، مش يمكن ابنك دا عمل فيها حاجه وهي خايفه تقول
هبت ميرفت واقفه تقول بغضب :
انتي اتنجننتي، انتي ازاي تتكلمي عن ابني بالشكل دا، ليه هو زي ابنك اللي مايعرفش ربنا دا، بصي يا مرجانه انا استحملتك كتير اوي عشان كل مره بقول في بيتي عيب، لكن لحد كدا وكفايا اوي انتي جايه بتشتمني في بيتي
وقفت مرجانه وقالت بصوت عالي :
والله انا مابقولش كلام من عندي، مش كفايا ابنك وعلاقته بالنسوان دا مفيش فتوته منعرفهاش عن ابنك يبقا ليا حق والا ماليش حق امي اخاف على بنت اخويا
خاااااالتو…
نظروا الأثنان الي مصدر الصوت وكانت بسمه
بسمه بغضب :
لما تكوني ضيفه في بيوت الناس ياريت تحترمي القاعده فيها وماتعاليش صوتك احنا هنا مش في الزريبه عندكم
اتسعت عين مرجانه بصدمه
اكملت بسمه قائله :
و ان كان على كامل اللي مش عجبك دا، دا انضف من ابنك ستين مره على الاقل مايخلنيش نايمه في اوضتي ويتسحب زي الحراميه بليل وانا نايمه ويتهجم عليا وينسي اني من لحمه ها، ودا اللي عمله البيه ابنك اللي انتي فخوره بي اوي دا، عرفتي بقا انا ليه سبت البيت عندكوا وجيت هنا، عشان هنا اعتبروني بنتهم فعلا ومانهشوش في لحمي زي ماابنك عمل… ها يا خالتو
نظرت لها مرجانه بغضب ثم رفعت يدها لكي تصفعها على وجهها وقبل لن تنزل على وجهها كانت قد سبقتها يد أحدهم واوقفتها
كامل :
ايدك لو اتمدت على اختي تاني مش هتعرفي انتي رقبتك دي رايحه فين، لخد النهارده منا بنحترمك انتي وابنك بس بعد اللي اتقال النهارده لو شوفتك بتعاتبي البيت دا تاني هحزنك على ابنك سامعه
نظرت له مرجانه برعب وابتلت ريقها بصعوبه ولم تستطيع  قول شئ
كامل بصوت عالي :
قولت سامعه
مرجانه بخوف :
سامعه.. سامعه
كامل بتوضيح :
و اه بالنسبه انك خايفه على بسمه مني، بسمه لو نامت في حضني ماتخافش مني زي ماتخاف منك انتي وابنك لان انا اخاف عليها اكتر منك انتي وابنك البغل دا، وحاجه كمان قولي لابنك ماينزلش من بورسعيد لان لوعرفت انه نزل مصر هتسمعي خبره في صفحة الحوادث سامعه
اخذت مرجانه حقيبتها وذهبت سريعا وهي تقول برعب :
سامعه سامعه والله
الوليه لاسعها عقرب دي ماشيه تكلم نفسها الله عليك يا كامل يا جامد انت ????
ذهبت له ميرفت واختضنته بفخر وقالت :
مش عارفه لولاك في الدنيا دي كنا هنعمل اي، ربنا مايحرمنا منك يل حبيبي
عاصم بمرح :
اااه انا كدا عرفت كامل طالع درامي لمين، في أي، ياميمي مش اوي كدا يعني هو كان عمل اي يعني هههههههه
كامل بمرح :
طرقنا انت بسكاتك ياابو رجل ونص
ضحك الجميع على حديثهم
ثم ذهب كامل الي بسمه وقال وهو يقبل راسها:
حقك عليا انا ماتزعليش مني انك سمعتي الكلام اللي مالوش لازمه دا، انتي ماتعرفيش انتي مهمه بالنسبه ليا قد اي
نظر عاصم لهم وهو بداخله نار مشتعله لا يريد أن يلمسها احد ابدا حتى لو كان ابن عمها، يرد لو يذهب إلى كامل ويقطع راسه نصفين على فعلته هذه وكام بداخله خوف من ذلك الكلام ماذا يعني باانها شذ مهم لديه؟ 
اكمل كامل حديثه قائلا :
انتي مش بس بنت عمي يا بسمه انتي اختي وصحبتي وبنتي وسرى يعني بصي جوزك دا اللي هيجي ياخدك هديلوا الوصايا العشر عشان لو فكر بس يئذيكي هكون مطير دماغه
هههههههههههههه
يالله ماهذا الشعور لقد احست وانتا طعنت بخنجر في قلبها، نعم انه اعترف انها اخته ليست غير ذلك لما يفعل القلب ذلك بينا لما يرهقنا هكذا
بسمه بابتسامه مزيفه :
ههه.،ربنا يخليك ليا يا كامل، عن اءذنكم هطلع اغير هدومي
كامل باستغراب :
مالها دي هو انا قولت حاجه ضايقتها
ميرفت وقد فهمت ما الذي يدور بداخل بسمه :
تلاقيها بس يا حبيبي تعبانه من مشوار الجامعه وكدا واللي حصل برضو من شويه مش سهل شويه وهتكون كويسه، يلا تعالوا نقعد على ما العشا يجهز
نظر كامل الي ساعته وجدها التاسعه مساءا
كامل سريعا :
ها لا ياامي احنا يادوبك نمشي عندنا مشوار مهم يلا يا عاصم
عاصم :
يلا
ميرفت:
طيب ماتتاخرش يا كامل عشان عاوزاك
كامل وهو يرحل :
حاضر ياماما
              بقلمي منه وائل
*************************
               في المدرسه
نانسي وهي تتحدث في الهاتف :
الو بقولك اي ماتعمليش اي حاجه لحد اما اجيلك مفهوم، انا هتحرك دلوقتي اهو الساعه تسعه وربع هتاكد بس ان مفيش حد موجود برا وهجي يلا سلام
فريده وهي تعاود الاتصال بكامل :
يووو بقا ماترد يا كامل لو مشيت مش هنعرف نلحقها، الو ايوا يا كامل دا اللي قولتلك عليه موزموزيل نانسي هتمشي يلا انت فين، تحت طب خلاص انا نازله اهو يلا سلام
كامل وهو ينظر إلى بوابة المدرسه وجدها السيده نانسي تخرج من البوابه، نعم مثلما قالت فريده لها يد بالموضوع
كامل بصوت منخفض :
انا مكنتش برتاح لها اساسا.
 عاصم بتساؤل :
اومال فين فريده، كدا مش هنلحق الست دي، وبعدين الدنيا ضلمه كدا ليه هي هتعرف تخرج كدا؟ 
كامل :
انا عارف بقا دا انا شايف كف ايدي بالعافيه 
وعندما كانوا يتحدثون وجدوا أحدا ما يركب السياره من الخلف
عاصم برعب :
اي دا مين اللي ركب دا؟…. 
كامل وهو يخرج مسدسه قائلا :
انت مييين…؟
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد