Uncategorized

رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر 17 بقلم نسرين احمد

  رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر 17 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر 17 بقلم نسرين احمد

 رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر 17 بقلم نسرين احمد

سوزان قاعده بتلعب مع بنتها وإذ فجأه موبايلها رن ( رقم غريب ) : ألو مين .
والده طارق : انا والده طارق أزيك عامله أيه ؟ 
سوزان مستغربه من أتصالها : أيوا أزيك ياطنط انا الحمدلله بخير والله وحضرتك عامله أيه .
والده طارق : الحمدلله … عرفنا أنك تعبانه من حياه مالك ف أيه طمنينا عليكي .
سوزان : أنا باستغراب لا بس أنا بخير حتي هي مكلماني أمبارح ومفيش حاجه .
طارق قاعد جمب والدته وسامع الكلام : اااااه يعني حياه مجتلكيش تقعد عندك يومين .
سوزان بدأت تقلق : لا حياه مجتش بس بنكلم بعض ع طول بنطمن ع بعض ؛ هو في حاجه .
والده طارق : لا يابنتي مفيش حاجه تقريبا فهمت غلط من طارق معلش السن له حكمه المهم أني أطمنت عليكي مع السلامه .
سوزان : مع السلامه ياطنط .
سوزان بتكلم نفسها : هو في أيه واتصلت ع حياه بس مبتردش .
والده طارق : شوفت ياسيدي أنا قولتلك أن البنت دي مش سهله وشكلها كانت مع مراد ولا مع حد تاني الله أعلم بقي .
طارق ملامح وجه اتغيرت  : أمممم أنا هعرف كانت فين .
حياه نزلت شغلها والكل مرحب بيها في الشركه 
السكرتيره أماني : حمدلله ع سلامتك الشركه وحشه أوي من غيرك أنتي نورتيها بوجودك بجد . 
حياه : الله يسلمك متشكره ياأماني أوي ؛ هو مراد جه الشركه . 
أماني : اه جه من ساعه ؛ نسيت أقولك أن المدير عامل أجتماع ليكي أنتي ومحمد كمان عشر دقايق ضروري فحضري نفسك .
حياه : ليه في حاجه ؟ 
اماني : لا هتعرفو في الاجتماع .
حياه : تمام .
ودخلت حياه المكتب هي ومحمد مش فاهمين سبب الأجتماع .
مراد وهو ينظر ل حياه : أتفضلو قعدو ؛ بصو بقي في صفقه مهمه جدااا بالنسبالي أنا داخلها مع شركه الجارحي الشريك التاني لشركه الجارحي هيبيع نصيبه وعامل مزاد ليها ؛ وطبعا حياه ومحمد عايز أعرف منكو حسابات الشركه والمبلغ المالي بالمجمل كام وكل الأوراق الخاصه بالحسابات تكون موجوده ع مكتبي النهارده ؛ و عايز حد منكو يروح يسجل أسمي ف المزاد النهارده ضروري .
محمد : حاضر هنظبط أنا وحياه ونبلغك فورا . 
مراد : تمام أتفضلو ؛ أااه نسيت أنا عايز الموضوع دا في سريه تامه مش عايز حد يعرف حاجه دلوقتي عن الموضوع دا .
حياه : حاضر وخرجو .
ذهبت حياه لمكتبها وطارق مستنيها : أتصلت عليكي ياحبيبتي كنتي فين .
حياه : ابدا والله كان عندنا أجتماع ومشغوله أوي أتفضل تشرب أيه .
مراد : لا مش عايز كنت حابب نفطر برا ف البريك بتاعك .
حياه : لا مشغوله النهارده مش هعرف أخرج .
محمد دخل ل حياه : حياه أنا بجهز الاوراق ممكن أنتي تروحي المشوار دا تسجلي اسم المدير .
حياه : ااوف يا محمد أنا معتمده عليك إنت اللي تروح .
محمد معلش والله في اوراق لازم انا بنفسي اللي اجهزها ولما ترجعي كملي باقي شغلك .
حياه : حاضر يا محمد .
مراد : هو في ايه مشغولين في أيه وأيه الورق دا .
حياه : هفهمك بعدين ؛ ممكن توصلني لشركه الجارحي .
طارق: اشمعنا .
حياه : مراد داخل مزاد ولازم يسجل أسمه النهارده الكلام اللي قولته دا مش عايزه حد يعرفه ياطارق مراد منبه علينا .
طارق : حاضر  وبعدين هو أنا حد غريب ؛ طيب بقولك لو أنتي مش قادره تروحي أروح أنا أسجل الاسم بدل ما تروحي وترجعي أيه رأيك .
حياه متررده وخايفه : خلاص ماشي بس أكد عليا أنك سجلت وابعتلي ورق التسجيل ضروري .
طارق جواه حقد من جواه وشكله مش ناوي علي خير : طبعا عيوني .
ساره دخلت لمراد مكتبه : الاوراق دي محتاجه تتمضي حالا .
مراد : حاضر وريني كدا  ؛ (بدأ يمضي الأوراق ) خلاص في حاجه تانيه .
ساره : لا تمام كدا ااه أنا لسه شايفه طارق خارج من عند حياه .
مراد :  أيوا أنا أيه علاقتي يعني . 
ساره : ابدا افتكرت جايلك مثلا .
مراد اضايق : انا عندي شغل كتير مش فاضي للحوارات دي أتفضلي ع مكتبك .
ساره خرجت : طيب .
مراد وقف واتجه للشباك وهو حاحط أيده ف جيبه وهو ينظر للخارج  : وبعدين معاكي ياحياه لا مني عارف أركز في شغلي ولا عارف أشيلك من قلبي وعقلي . 
( طارق خرج وركب عربيته وقفل موبايله وشكله مش ناوي علي خير : ياأنا يا أنت يامراد ) 
وبعد مورو من الوقت أتصلت حياه علي طارق ولكنه قافل موبايله وأصبحت في قلق  وتوتر شديد 
محمد زميلها : هاا روحتي سجلتي ؟ 
حياه : نعم !! 
محمد : نعم أيه بقولك سجلتي الاوراق ولا عملتي أيه ؟ 
مراد دخل لحياه مكتبها : محمد كويس أنكو هنا هاا عملتو أيه ؟
محمد : تمام يافندم أنا جهزت الأوراق كلها وهاخدها معايا بكرا ان شاء الله وحياه سجلت الاسم وان شاء الله المزاد مش هيخرج من أيد حضرتك .
مراد : تمام انا هروح وأنتو كمان روحو كفايه كدا أنتو تعبتو معايا أوي النهارده .
محمد : حاضر عن أذنكو . 
مراد : أتفضل .
توتر حياه قل الحمدلله محمد أنقذق الموقف .
مراد : لو مروحه ع البيت أنا ممكن اوصلك في طريقي .
حياه هزت رأسها : ماشي .
وصلها مراد البيت : حياه هو في حاجه حاسك متوتره كدا او في حاجه شاغله بالك .
حياه : لا ابدا مفيش حاجه انا بس مجهده شويه أشوفك بكرا أن شاء الله باي .
مراد : باي 
                  &&&&&&&&&&
ندي : حمد لله ع سلامتك أتصلت عليكي مردتيش ليه !! 
حياه : كنت مشغوله شويه معرفتش أكلمك ؛ في حاجه ولا ايه !؟ 
ندي : أه كنا خارجين أنا ومحمود بالليل عازمنا علي العشا والله هيكونو موجودين .
حياه : اممم هو مراد هيحضر ؟
ندي : أممم أيوووا بقينا بنسأل علي مراد 
حياه : ابدا أصله وصلني ومقليش حاجه يعني .
ندي : تلاقي محمود لسه معرفوش 
حياه : اممم معتقدش أنه هيحضر لانه عنده شغل الصبح مهم جدااا 
ندي : يا سلام ياسلام وكمان بقينا بنعرف قلوب بعض .
حياه : أوف منك ياندي مجرد تخمين يعني ؛ أقولك علي حاجه خدي ميرنا معاكي أهي تفوق عليكي .
ندي : ياااختييي لاااااا أنتي عايزه جوازتي متكملش . 
حياه ضحكت ضحك هستيري هههههه : كفايه مش قادره ألا هي فين صحيح .
ميرنا : أنا سامعه أن حد جايب في سيرتي .
ندي : أحنا لو بنجيب في سيره مليون جنيه مكنوش جم بالسرعه دي .
ميرنا : يا سلام ياأختي وانتي لو معاكي يعني مليون كنتي هتفضلي قاعده معانا هنا أنا هسيبكو أحسن .
حياه : سيبك سيبك المهم أنتي اتبسطي لو معنديش شغل الصبح كنت جيت معاكي .
ندي : ماشي قومي غيري ملابسك واتغدي الغدا علي الطربيزه . 
حياه : حاضر متحرمش منك ياأجمل أخت في الدنيا ؛ وقامت وباستها من خدها . 
( ندي خرجت مع محمود ورجعت بالليل وهي مبسوطه ودخلت علي حياه غرفتها ) 
ندي : حياه أنتي لسه صاحيه ؟ 
حياه متوتره جامد ومنمتش بسبب أن طارق لسه قافل موبايله : مش جايلي نوم وخايفه أووي من بكرا .
ندي قلقت  : خير في أيه قلقتيني عليكي .
حياه حكتلها اللي حصل 
حياه : مش عارفه أعمل ايه بقي 
ندي : طارق شكله مش ناوي علي خير وشكله كدا مسجلش اسم مراد في المزاد .
حياه : ياوقعتي السودا وبعدين دا لو مراد عرف مش بعيده يرفضني من الشغل ويبعد عني الصفقه دي مأكد أن محدش يعرف بيها لا وانا بكل غباءي عرفت طارق ؛ قوليلي أعمل ايه .
ندي : تحبي اعرف محمود يقوله. 
حياه : لا طبعا ؛ بصي أنا هستني لبكرا يمكن حصل ظرف لطارق مثلا أو أي حاجه خلته ميعرفش يكلمني .
ندي : اوووف منك ياحياه أنتي لسه بتبرري ليه تاني أنا مش فاهمه عقلك دا فين وبعدين أنتي مش كلمتي مامته ومردتش عليكي أكيد طابخينه سوا . 
حياه تتنهد 
ندي : نامي وسيبها علي الله انا قايمه أنام تصبحي علي خير 
حياه : وانتي من أهله .
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!