Uncategorized

رواية بيجان الفصل الرابع 4 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الرابع 4 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الرابع 4 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الرابع 4 بقلم نعمة ابراهيم

في اليوم التالي في الصباح
جريئه نائمه علي السرير صوت خبط علي الباب مش رادي يقف خالص حاولت تنام تاني بس الي علي الباب مش رادي يبطل أو هو مش ناوي يمشي غير لما هي تصحي
بعديها سمعت صوت عيال البيت الي بيحبوها بينادو عليها كلهم في صوت مختلطه جيرا جيرا اصحي يلا انتي وحشتينا
رفعت جريئه وجهها من علي وسادتها وقامت من علي السرير و اتجهت ناحيه الباب وامسكت مقبض الباب وإدارته لتفتح الباب ووجدت أمامها
ثلاث اطفال صغار هما سيرين وفاطمه تؤام ذو خمس سنوات و سليم ذو العام الواحد ذلك الصغير المسمي علي اسم تؤامها الراحل
انحنت جريئه وحملت الصغير من علي الارض وقبيلته في وجنته المكتنزه ثم عانقت سيرين وفاطمه وقبلت كل واحد منهما
الصغار في صوت واحد . يلا ي جيرا علشان نفطر وبعديها تلعبي معنا
جريئه . بصوا بقا ي حلوين انتو دلوقتي هتنزلوا وتاخدو سلومي معاكوا وانا هاخد شاور واغير هدومي وانزل نفطر مع بعض اوكي
الصغار بنظره حزينه
سيرين . لإ انزلي معنا دلوقتي علشان انتي شويه وهتروحي مشوارك بتاع كل جمعة
فاطمه مكمله. ومش هتقعدي معنا وانتي بتوحشينا قوي ي جيرا ومابتجيش علي طول
جريئه بتفكير. جيرا لإ خلاص هاجل مشواري شويه علشان خاطركوا وكمان هاخدكوا افسحكوا نهايه بكره أنا بكره عندي اجازه تانيه وهقعد معاكوا بكره كلوا تمام
يلا بقا ي حلوين خودوا سلومي وانا هخلص واحصلكوا
البنات بفرحه حضنوها وخادوا سليم منها وميشيوا وهما بيتنطاطوا
جريئه. براحه علشان سليم لسه بيتعلم المشي
البنات . حاضر
وميشيوا البنات وجريئة قفلت الباب
……………………عند بودي
الستائر بتتفتح والشمس بتدخل في غرفته وجت علي وجهه وهو نائم
المربيه بتنادي عليه . بيجان …. بيجان اصحي يلا ي حبيبي
بيجان بيفتح عينيه براحه علشان يتعود على ضوؤ الشمس لحد ما لتعود عليه وفتح عينه وبص المربيه بامتعاض وقالها عاوزه ايه
المربيه مغتصبه ابتسامه علي شفتيها وردته عليه برقه مصتنعه
المربيه . صباح الخير ي بيجان يلا اصحي علشان نفطر ونروح النادي سوا علشان تدريب السباحه و التايكواندو
بيجان. ماشي يلا بقا انت امشي وانا هقوم
المربيه. امشي ازاي ي بيجان مش مفروض هيعدك في انك تاخد شاور وتلبس
بيجان. أنا مش صغير وعرف اعمل كل حاجه لنفسي
المربيه بهدوء وتمالك اعصاب. لإ مش هتعرف ي حبيبي علشان انت لسه صغير فسيبني اساعدك
المربيه وهي بتبص علي رجليه وقالت بعد تفكير
المربيه . سبني اساعدك علشان نروح النادي بسرعه بسرعه قبل ما صحابك يجو يشفوم وانت بتتمارن تمام
بيجان باقتناع .تمام ….يلا بقا ساعديني بسرعه قبل لما يروحوا الاول
بدأت المربيه تساعده
……………داخل الغرفه
بعد لما قفلت الباب ورا الولاد
تلفونها رن بنفس الرقم بتاع امبارح
ضغطيت علي زر الرد فاتها صوت ذلك الصغير الجميل
بودي . الو ي مامي انتي فين احنا في النادي مجتيش ليه
هو انتي مش عارفه أن النهارده ببقا في النادي ومفروض تيجي علشان نقضي مع بعض زي أمهات صحابي ما بيعملوا
جريئه . هو انت اسمك ايه ي صغير انت
بودي بعصبيه. هو انت ي مامي السفر بره نساكي اسمي
جريئه بهدوؤ. بص ي بودي ي جميل أنا لازم اقلك علي حاجه مهمه بس توعدني انك هتبقا هادي ومش هتزعل او تعيط
بودي . ازعل أو اعيط و ابقا هادي كمان انتي عاوزه تقولي ايه بالظبط
جريئه. ولد انت لمض كده ليه هو انت عندك كام سنه دلوقتي
بودي بملل. اربعه ونص
جريئه. ده رد عيل عنده اربعه ونص ….. المهم توعدني
بودي بملل.اوعدك
جريئه بهدوء. اول حاجه أنا مش مامتك
بودي بصدمه. ايه انت بتقولي ايه هو انت فعلا مبتحبنيش زي ما صحابي بيقولولي علشان كده سيبتيني
ومشيتي وبيتقولي دلوقتي انك مش ماما امال انت مين وهيبداء يعيط
جريئه. لإ بقولك ايه انت وعدتني انك متعيطش صح
بودي بصوت باكي. صح
جريئه. اجمد كده ي حبيبي واهدي علشان اكمل باقي كلامي
بودي.ماشي
جريئه. أنا فعلا مش والدتك تمام وكمان انت لما اتصلت بيه وانت في الحضانه أنا معرفش أنا عاملت نفسي والدتك معرفش ليه بس لقيت نفسي كده متعصبه كأنك ابني ….ابني الي محبش حد يزعلوا او يقولو كلمه تدايقه بأي شكل من الاشكال فهمت ليه بقا أنا ساعدتك وعملت نفسي مامتك
بعد برها من الوقت والصمت اتكلمت جريئه وحبت تلطف الجو
جريئه. مقلتليش بقا ي استاذ بودي انت اسمك ايه
اكيد يعني مش بودي صح ولا أنا غلطانه
بيجان . صح أنا ماسميش بودي انا اسمي بيجان
جريئه. واو بيجان اسم جميل جدا علي ما اعتقد ان ده بالفارسية يعني بطل مش صح ي بطل
بيجان . بسعاده صح وانت عرفتي منين
جريئه. اصل انا عالمه لغويات ي بطل وبتكلم يجي عشر لغات
ها ايه رايك
بيجان . عشر لغات ده كتير قوي انت اتعلمتيهم ازاي
جريئه هنا افتكرت والدها
فلاش باك
جريئه وهي داخله البيت فرحانه وبتنادي علي باباه بصوت عالي
جريئه. باااابا ي بااابا
والدها حمزه لما سمع صوتها بتناديه خرج من غرفته وكان نازل علي السلم وهو بيقول
والدها. ايوه ي جريئه في ايه ي بت عامله دوشه ليه
جريئه جريت عليه وحضنته وقالت له وهي في حضنه مبروك ي ابو جريئه بنتك جاتلها كليه الألسن الي عاوزها
ابوها من فرحته شالها وقعد يلف بيها ويضحك هو وهي بصوت عالي لموا عليهم البيت كله
ابوها. مبروك ي حبيبتي مبروك …..ابوها باستغراب امال فين سليم اخوكي
جريئه. برا مع ماما في الجنينه البيت بيقولها هو جاب
كليه حقوق الي بيحلم بيها
ابوها . بجد اخوكي حقق حلمه هو التاني
وأثناء كلمهم بيدخل سليم جري علي حضن والده وبيضمه والده هو التاني وبيقوله
حمزه . مبروكه حبيبي الف مبروك حققت حلمك اخيرا
سليم بص لجريئه بغيظ وقالها
سليم. مش أنا قولتلك ي رخمه متقليش لبابا لحد لما تقوله أنا الاول
جريئه. مش انت روحت قولت لماما قبل لما اقولها
تبقا واحده بوحده
سليم كان هيجري وراها في دخول والدته للبيت
امهام ايه. جريئه مبروك ي حبيبتي مبروك و حضنتها
جريئه . الله يبارك فيكي ي امي
وطلعت لسانها لاخوها وهي حضنه والدتها
ابوها بص لاخوها لقاه هيفرقع من الغيظ فمقدرش يمسك نفسه وضحك جامد
وراح واخد جريئه هي وسليم في حضنه وقتلهم
حمزه. حبيبي بطلوا انتوا الاتنين تغيظوا في بعض و خصتا انت ي قرده بطلي تغيظي في اخوكي
وثانيا أنا فرحان قوي ي ولاد فرحان قوي أن ولادي ربنا جبر بخاطر ولاد وحققلهم أحلامهم بس ي ولاد مش معني أن انتوا الاتنين داخلتوا الي انتوا عاوزينوا معناها أن انتوا خلاص كده وصلتوا وكده مشواركوا انتها لإ الذكي الي يفرض نفسه في مجاله ويخلي الي حوليه دائما في حاجه ليه وأنهم من غيروا يضيعوا ويزود في معرفته وثقافته ويكون عارف في كل حاجه فاهمني ولا لإ
الاتنين مع بعض في صوت واحد . طبعا فهمينك ي بابا
عوده
مسحت جريئه دمعه تمرديت عليها ونزلت علي وجهها
فمسحتها بسرعه
بودي. الو …الو هو انتي روحتي فين كده ي مامي
جريئه بتركيز. لإ ي حبيبي انا معاك وثانيا مش انا قالتلك اني مش مامتك
بودي. منا معنديش مامي وكل ما أسأل عليه حد يقولي مسافره وانا مش عارف ليه هي مسافره
جريئه. هو انت اخر مرة شوفت فيها مامتك كانت امتي
بيجان . مش عارف هي مشيت وانا صغير قوي
جريئه فكرت هنا أن والدته متوفيه فقالت
جريئه. خلاص ايه رايك تعتبرني صحبتك زي صحابك
بيجان. لإ أنا معنديش صحاب
جريئه باستغراب . ليه ي حبيبي معندكش صحاب
بيجان بصوت باكي ودموع بتنزل. علشان كلهم بيقولي اني معنديش مامي زيهم وكمان بيقولوا اني مبعرفش العب كورا زيهم علشان أنا رجليه فيها واوا و مبعرفش اجري عليها كويس
جريئه بتفهم. خلاص ي حبيبي متزعلش هما الخصرانين أنهم يبقا عندهم صاحب جميل ذيك كده وانا اكتر واحده محظوظه في العالم اني هيبقا عندي صاحب جميل قوي زيك
بيجان . بجد انتى هتبقي صحبتي
جريئه. ايوه
صوت حد بينادي علي بيجان من وراه
المربيه. بيجااان …بيجاااان سيب ي حبيبي التلفون ويلا علشان المدرب بتاعك جه يلا
بيجان. أنا هروح بقا ي …… أنا معرفش اسمك
جريئه. اسمي جريئة ي حبيبي
بيجان . جري…. ايه
جريئه بضحك. قولي جيرا ي بودي ها ايه رايك
بيجان بسعاده. ماشي ي جيرا باي بقا علشان تدريبي هيبداء …. بس هكلمك اول لما اخلص اومي
جريئه. اوكي ي بودي
المربيه . يلا ي بيجان
جريئه. يلا باي أنا بقا علشان معطلكش باي
بيجان. باي
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد