Uncategorized

رواية بيجان الفصل السابع 7 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل السابع 7 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل السابع 7 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل السابع 7 بقلم نعمة ابراهيم

بعد مرور نصف ساعة انتهت جريئه من ارتداء ملابسها عباره عن بنطلون من القماش الاسود و تيشرت ابيض فوقه كيمونوا مزركش بالورود واردت حجاب باللون اللبني الغامق قليلا واختارت حقيبه باللون الاوف وايت
و ارتدت حذاء باللون الاسود في قدمها الصغيره ثم اتجهت الي الخارج ناويه النزول الي اسفل البيت حتي تتكلم مع عاصم قبل خروجها من البيت كما أخبرته
بعد مرور عده دقائق كانت جريئه خلالهم في بهو المنزل
جريئه. هو فين عاصم وامي
داليا وهي بتلك الاكل مع ساره مرات حسن
داليا. عاصم في مكتبه جوه مستنيكي و امك طلعت فوق تاخد الدواء بتاعها وتريح شويه علي ما العشاء تأذن
جريئه. تمام
تقدمت جريئه ناحيه ذلك المكتب الذي كان والده يجلس فيه كثيرا لمتابعت العمل
طرقت جريئه علي الباب ثم أمسكت بالمقبض وإدارته
وتقدمت لداخل الغرفه
رفع عاصم وجهه عن الاوراق التي بيده
عاصم .اجعدي ي بنت عمي واقفه ليه
جريئه وهي بتقعد علي الكورسي
جريئه. معلش ي عاصم مستعجله فهقلك علي الاسباب بسرعه من غير مناقشه دلوقتي اولا المعاد الساعه عشره علشان مالك الشركة مفروض يكون جه النهارده من برا مصر علي الساعه اربعه فعبال لما يرتاح ويجي وثانيا الوفد الي جاي اجنبي والاجانب بيحبوا السهر علشان كده الوقت متاخر
عاصم. و اشمعن انتي الي يختروكي عن غيرك ما كان ممكن يجيبوا ولد غيرك ادام الوجت (الوقت) متأخر
جريئه. اولا لأن الاجتماع ده مهم جدا للشركه ولاني رئيسه قسم المترجمين في الشركه فده هيخليني اكتر حد يثقوا فيه
بااي بقا علشان هتاخر كده
عاصم. ماشي روحي
نهضت جريئه من علي المقعد ذاهبه في اتجاه الباب للخروج
خارجه من باب المنزل في اتجاه سيارتها
صعدت الي سيارتها ثم قامت بتشغيل ماطور السياره وانطلقت في اتجاه المطعم
…………………..في القصر
قبل المقابله بساعه
بعد استيقظ ادهم من النوم
دخل الي الحمام الملحق بالغرفة وخرج منه بعد دقائق
مرتدي بنطلون بذلته و قميصه مفتوح أزراره بالكامل ثم وقف أمام المرآة يكمل غلق ازرار قميصه ويرتدي رابطة عنقه و جاكت بدلته ثم ينثر عطره الخلاب ثم انتقا ساعه سوداء من الرولكس لتليق مع بدلته السوداء الفخمه ثم
ارتدا حذاءه الجلدي الاسود من ماركه بلوتشر
ثم خرج من غارفته للنزول لبهو المنزل
بعد نزول ايهم
ايهم بصوت يكاد يكون . مدام غاده
مدام غاده. نعم ي فندم
ايهم . هو بيجان فين
مدام غاده. بيجان خلص عشاه وطلع اوضته فوق علشان يعمل home work بتاعه ومعاه المربيه بتاعته
ايهم . تمام …..تقدري تتفضلي دلوقتي
هزت مدام غاده رأسها بطاعه وذهبت من إمامه
كان ايهم سيستداير ذاهبه الي ابنه في الاعلي ولكن رن هاتفه في تلك اللحظة ….أخرج ايهم هاتفه من جيب بدلته
فوجد صديقه شهاب…ففتح الاتصال
ايهم بطريقه فظه. ايه ي شهاب عاوز ايه
شهاب. طب قول السلام عليكم الاول أو حتي استني لما اقلك حمدالله على السلامه اي حاجه كده
ايهم . شهاب هو انت كنت بتتصل بيه علشان تقلي حمد علي السلامه …طب ي سيدي الله يسلمك …يلا باي
شهاب. تصدق انا غلطان أن يتصل بيك علشان اقلك أن الوفد جه بدري نص ساعه وحضرتك لسه مجتش
ايهم . ايه …غريبه يعني معني معروف عنهم أن موعدهم مظبوطه مبيجوش بدري أو متأخر
شهاب. الي حصل ي سيدي …يلا بقا تعالي
ايهم . خلاص هكون عندك خلال ربع ساعه……يلا سلام
شهاب . سلام
ايهم بعد لما قفل مع شهاب
بص فوق علي اوضه ابنه
ايهم. معلش بقا ي بيجان بعد الشغل ميخلص هبقا اعوضك بسفريه حلوه برا مصر
……………..في المطعم
جريئه وصلت قبل المعاد بحوالي أربعين دقيقه
واتفاجئت وهي بتركن عربيتها برئيس مجلس الاداره هو كمان بيركن عربيته
شهاب وهو يمد يداه ليسلم عليها
شهاب. انسه جريئه غريبه يعني واصله بدري قوي كده ليه
جريئه بعد لما سلمت عليه قالت
جريئه . يمكن علشان طالعه بدري من البيت وكمان الطريق كان فاضي وانا جايه
شهاب . المهم يلا بينا ندخل بدل لما احنا واقفين في الشارع كده
جريئه. اه ي ريت
بعد جلوس جريئه مع رئيس مجلس الإدارة بعشر دقائق تفاجئو بالوفد في المطعم
شهاب بص في ساعته لقاهم جايين نص ساعه بدري
قام هو وجريئة رحبوا بيهم وجلسوا جميعا
ثم بعدها اعتذر شهاب علشان يقوم يرن علي ايهم
بعد انصراف شهاب
مارتن لجريئه أحد أعضاء الوفد (الوفد مكون من تلاته هما مارتن و جاك و سام )
هو الحوار بالالماني (انا ممكن اكتب بالالماني بس لاحظت انها مبيبقاش ليها لازمه لاني كده كده مترجم الكلام للعربي )
مارتن بمغازله. أتعلمين اكتر جمال احبه هو الجمال الشرقي يكون له طابع مميز وانت اكتر فتاه رايتها هنا له هذه الحاله من الجمال الشرقي الذي يخطف العين
جريئه كانت لسه هترد عليه رد لاذع بس أنقذه منها أن تلفونها رن ….بصتله بعديها مسكت التلفون وقامت من غير حتي متستئذن منهم
بعد لما جريئه قامت .. شهاب راح قعد معاهم وسئلهم بالانجليزي لان شهاب مبيعرفش الماني
شهاب . اين ذهبت جريئه
سام وهو الوحيد الذي يتكلم الانجليزيه
سام . اتي لها اتصال علي ما اعتقد مهم لذلك قامت لترد عليه
شهاب . اوه حسنا
عند جريئه خارج المطعم
جريئه . ايوه ي حسام في ايه
حسام . جريئه عاوزك تهدي وتسمعيني كويس
جريئه. في ايه يلا قلقتني
حسام.امك تعبت و ودينها المستشفي
جريئه بصدمه . ايه… امي تعبت دنا لسه سيبها كويسه خلاص انا جايه حالاً اقفل انت دلوقتي وانا جايه
بعد لما قفلت داخلت جريئه جوه المطعم بسرعه ونادت علي شهاب
جريئه. استاذ شهاب
شهاب. نعم ي انسه جريئه
جريئه . ممكن حضرتك ثانيه واحده بس برا المطعم
شهاب بقلق. حاضر اتفضلي قدامي
واعتذر شهاب منهم
برا المطعم
جريئه بسرعه. انا اسفه مش هقدر أكمل المقابله أنا لازم امشي
شهاب بصدمه . ليه هو حد ضايق حضرتك جوه
جريئه. لإ بس والدتي تعبت و نقلوها المستشفي وانا لازم اروح لها حالا
شهاب بتفهم . خلاص حضرتك تقدري تروحي وانا هتصرف
جريئه. لا منا اتصرفت واتصلت بالسكرتيره بتاعتي رنا
هي بتتكلم الماني كويس وزمنها جايه دلوقتي
شهاب بإعجاب بذكاءها وسرعه تصرفها في المواقف الصعبه
شهاب . تمام تقدري حضرتك تروحي دلوقتي وشكرا علي تصرفك السريع
جريئه. العفو .. بعد اذنك
مشيت جريئه بسرعه ناحيه جارج العربيات بتاعت المطعم
بعديها شهاب دخل المطعم بعدما رمقها بنظره إعجاب
……… في الجارج
و بينما تركض ناحيه سيارتها لم تلاحظ ذلك الشخص الذي يخرج من بين السيارت بعدما ركن سيارته فاصدمت به
جريئه بسرعه . أنا اسفه … أنا اسفه و كملت جريئه ناحيه عربيتها و قادتها بسرعه تسببت في احتكاك اطارات مع الأرض
ايهم بعد لما مشيت
ايهم. مين المجنونه دي
رئيس الحرس . احممم ….. يلا ي فندم علشان الوفد مستني حضرتك
ايهم . اه يلا
…………….عند رنا
بعد مكالمه جريئه ليها كانت هتنط من الفرحه أنها اخيرا هتشوف ايهم وهتكلمه وهتسمع صوته ايهم حب مرهقتها
الي دخلت كليه إدارة أعمال زيه واتعلمت لغات علشان تبقي السكرتيره بتاعته بس للاسف ايهم مبعينش بنات عنده في السكرتاريه بس لما جالها فرصه أنها تشتغل سكرتيره أحد مديرين الاقسام بمرتب عالي قررت الموافقه و اهو تبقا في شركه من شراكته يمكن يحالفها الحظ وتشوفه قدمها مره ….. واهو الحظ اظهار الفرصه
…………… داخل المطعم
بعد دخول ايهم المطعم والترحيب بالوفد (باللغه الانجليزيه علشان ايهم مبيعرفش الماني )
بعد جلوسه مال علي إذن شهاب وقاله
ايهم. فين المترجمه ي استاذ
شهاب بهمس . زمنها علي وصول
وأثناء حديثهم وصلت رنا الي المطعم وهي في ابهي طلتها
ايهم بصلها بتقييم من فوق لتحت ومال علي شهاب
ايهم بهمس. ودي جايه تشتغل ولا تتشقط
شهاب . احممم ….. اتفضلي ي انسه
رنا برقه . مرسي
قعدت رنا
وبداء الاجتماع
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!