Uncategorized

رواية بيجان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمة ابراهيم

في الصباح بعد استيقاظ الجميع
واداء صلاه الصباح
بدأت كلا ً من داليا و ساره في تحضير طعام الإفطار وتساعدهم في ذلك ريحانه وهي سيده في الاربعينات من عمرها تأتي يوميا لمساعدتهم في عمل الطعام أما تنظيف المنزل فيكون من نصيب سيدتان اخرتاً تاتيان يومياً علي الساعه ١١ بعد ذهاب الجميع للعمل للتنظيف ثم ياخذون اجرهما ثم يعودان لبيوتهم
بعد تحضير سفره الطعام
نادت داليا علي الجميع الجالسين في صالون المنزل لتخبرهم بانتهاء تحضير الافطار
ثم أخذت صانيه افطار معده مسبقا لوالده جريئه
…………..في غرفه ايه
طرقت علي الباب ثم دخلت الي الداخل بعد السماح لها بالدخول
داليا . صباح الخير ي ام جريئه
ايه . صباح النور ي داليا
داليا . أنا قلت انك مش هتبقي قادره تنزلي تحت فلما اطلعلك الفطار
ايه . تسلم ي حبيبتي
داليا . هي صحيح الممرضه هتيجي كمان النهارده علشان
تديكي الدوا ولا هتيجي علي طول
ايه . لإ هتيجي علي طول تديني الدوا
داليا . ماشي ….. اسيبك أنا بقا تفطري واروح لجريئه بنتك اصحيها لحسن مش عارفه هي منزلتش لحد دلوقتي ليه
ايه . ماشي ي داليا
داليا . يلا بعد اذنك ي اختي
ايه . اذنك معاكي ي غاليه
خرجت داليا من الغرفه في اتجاه غرفت جريئه
ظلت تطرق عليها ولم تحصل علي ايجابه لذلك قررت الدخول
بعد دخولها الي الغرفه وجدتها خاليه من جريئه
داليا وهي تحدث نفسها قالت
داليا . وين راحت جريئه لما أنزل أسأل عليها تحت
…….في الاسفل
داليا . عناني مشفتش جريئه
عناني . لإ ما شفتها ي داليا
حسام . ممكن تكون في الجنانيه الورانيه بتاعت البيت ي امي
داليا . هشوف اهنك (هناك) وارجع
………………خلف المنزل
كانت جريئه نائمه تحت ظل شجره واضعه يديها أسفل رأسها ومستغرقه في النوم
شعرت حينها جريئه بأحد يهز جسدها بخفه و ينادي عليها لذلك فتحت عينيها ببطء في محاوله منها التعود علي ضوء الشمس
داليا . جريئه … اصحي ي اما انتي جاعده اهنيه ليه
جريئه بصوت كله نوم . عاوزه ايه ي داليا سبيني نايمه شويه
داليا . ي اما أنا معنديش مانع اسيبك نايمه بس مش اهنيه جوميز معايه تخسلي وجهك وبعديها افطري انت ي حبيبتي شكلك مكلتيش حاجه من ساعات ما جيبتي امك امبارح الصبح بس قومي و بعديها نامي زي ما تحبي
جريئه بعد لما فاقت شويه وقامت قعدت قالت
جريئه . خلاص ي داليا أنا صحيت روحي انتي
داليا . ماشي … بس جوليلي ايه الي منيمك هنا مش خايفه حنش ولا عقرب يطلع عليكي
جريئه بصوت ضاحك باللهجه البدويه قالت
جريئه . حنش ولا عقرب لإ انا مخفش ابدا هدا أنا بنت الحسينيه اخاف ازاي
داليا . عارفه انك واخده قوتهم وصلبتهم عن اخوكي سليم الله يرحمه كان اسم علي مسما فعلا كان سالم غيرك انتي
جريئه بعدما نهضت عن الأرض وبدأت بتنظريف ملابسها مكان نومها متجاهله حديثها قالت
جريئه . الله يرحمه …و كملت بسخريه طب يلا بينا ندخل جوا علشان الحنش أو العقرب الي مخوفك قوي ده
سألتها داليا تاني وهي ماشيه معاها
داليا . ايه الي نيمك هنا
جريئه . صحيت باليل ي داليا علي ١١او ١١:٣٠ كده ولقيت نفسي مخنوقه وطبعا كلكوا كنتوا نايمين فنزلت اغير جوي شويه وكمان كلمت رئيس مجلس الإدارة علشان أقله اني هغيب يومين كده
(من تأليف نعمه مراعيط)
داليا وهي داخله من بوابه البيت سألتها
داليا . وقالك ايه
جريئه وهي داخله معاها جوبتها
جريئه . بالتأكيد وافق ي داليا أنا بقالي عشر شهور بشتغل معاه مطلبتش ولا مره اجازه
داليا . ماشي ي غاليه يلا ادخلي أنا جهزتلك سلطه الفواكه بتاعتك في البراد في المطبخ
جريئه . مرسي ي داليا علي تعبك طول عمرك مراعيه الي حواليكي
داليا . متجوليش كده ده انت بنتي الي مخلفتهاش ي جريئه
جريئه بحب . ماشي ي ديدا أنا هروح اكل بقا
ثم انصرفت جريئه في اتجاه المطبخ وتالتها داليا انفطر مع ساره والأطفال
……………………في القصر
استيقظ ايهم في الصباح وأخذ دشه الصباحي ثم استعد للذهاب للعمل
وهو واقف لأن يربط رابطه عنقه وينظر في المراه لنفسه
بتعجب من حالته فمتي نام حتي يستيقظ مبكرا حتي يذهب للعمل هكذا ظل يسأل نفسه حتي انتبه الي الوقت فقرر النزول للاسفل ليفطر مع ولده قبل ذاهبه للحضانه
بعد نزول ايهم للاسفل وذهبه في اتجاه غرفه الطعام
بعد دخوله وجد بيجان ينتظره
ايهم . صباح الخير ي بودي
بيجان . صباح النور ي بابي
ايهم . عامل ايه النهارده بعد خروجت امبارح
بيجان بسعاده . الحمدلله ي بابا الخروجه كانت جميله جدا ي ريت نخرج تاني كتير علشان استمتعت كتير
ايهم وهو بيلعب في شعره قال
ايهم . ماشي ي بطل هحاول افضي نفسي شويه علشانك بس انت كمان تستحملني شويه علشان الفتره دي مليانه شغل …. ماشي
بيجان وهو مبتسم . ماشي ي بابي
ايهم . تبقا اتفقنا ي بطل ……..يلا بقا كمل اكلك
بيجان وهو مبتسم . حاضر ي بابي
……………….. في البيت الكبير
بعد انتهاء جريئه من سلطة الفاكهه خاصتها قررت الذهاب ألي غرفه والدتها للاطمئنان عليها
بعد الطرق علي باب غرفتها و اذن امها لها بالدخول
قالت جريئه بعد دلوفها للغرفة
جريئه . ها ي امي ايه اخبارك النهارده حسه بتحسن
امها . اه ي بنتي الحمد لله … الممرضه الي جت النهارده ادتني الدوا في معاده
جلست جريئه علي كرسي بجوار الفراش وامسكت بيدها ثم قبلتها
جريئه . بالشفا أن شاء الله ي امي
أنا بقا استأذنت يومين من الشغل علشان اقعد معاكي فيهم
امها . ليه ي بنتي أنا بقيت كويسه
جريئه . لإ مقدرش اسيبك ي ست الكل لوحدك هو أنا عندي غيرك
امها . ربنا يخليكي ليه ي روح جلبي من جوا
جريئه باست ايد امها تاني
جريئه . ويخليكي ليه ي ست الكل
ثم أكملت بمرح
يلا بقا أنا جايه دلوقتي اقعد معاكي اسليكي و احكيلك علي مغامراتي في بلاد برا و النصايب الي عملتها
(من تأليف نعمه مراعيط)
ثم بدأت جريئه في سرد لوالدتها بعض المواقف المرحه عن حياتها في الخارج
…………………….في الشركه الاستيراد والتصدير
بالتحديد في المكتب مدير الشركه
جلس ايهم علي كرسيه بعد خلع جاكت بدلته وفك رابطه عنقه قليلا و ثني اكمام قميصه الابيض فقد كان يرتدي بدله باللون الرمادي زادته وسامه
وفي يديه أوراق العقود التي طلبها من محامي الشركه يراجعها باهتمام وقد بعث في طلب شهاب حتي يأتي لديه
بعد عده دقائق سمع ايهم صوت طرقات علي الباب فأذن للطارق بالدخول
رفع ايهم عينيه عن الاوراق ينظر إلي ذلك الدخيل علي مكتبه ولم يكن بالطبع سوي شهاب
شهاب وهو يجلس علي المكتب
شهاب . نعم ي ايهم كنت عاوزني في حاجه
ايهم . اه ….. هي رئيسه قسم الترجمه عندنا اسمها ايه
شهاب . انسه جريئه الحسيني
ايهم . تتفصل فورا
شهاب بعدم تصديق . انت بتقول ايه … انت واعي للي انت بتقوله …. انت شفتها فين اصلا علشان تطردها
ايهم بذكاء . مش هي دي البنت الي كانت معانا في الاجتماع مع الوفد من إمارة ليختنشتاين
شهاب. لإ م هي ي استاذ
ايهم . امال دي مين
شهاب . دي الانسه رنا صدقي السكرتيره بتاعت الانسه جريئه
ايهم . وايه الي جاب الانسه رنا صدقي ي استاذ معنا في الاجتماع بدل الانسه جريئه
شهاب . علشان الانسه جريئه والدتها تعبت قبل لما انت تيجي فأهلها اتصلوا بيها يقلوله أن والدتها تعبت و ودوها
المستشفي فاستئذنت مني و قبل ما تمشي كانت اتصرفت و جابت المساعده بتاعتها علشان تبقا مكنها لأن تاني حد علي طول بعدها ممكن نثق فيه هي سكرتيره ها
فهمت ي استاذ
ايهم افتكر البنت الي خبطت فيه في جراش المطعم
ايهم . احممم … طب ممكن تبعتلي الانسه جريئه
شهاب . مش هينفع
ايهم بانفعال وقام وقف من علي كرسيه
ايهم . هو ايه الي مش هينفع
شهاب بهدوء غاضب . علشان الانسه جريئه خدت اجازه لمده يومين علشان زي ما قلتلك والدتها تعبانه وكمان أنا مقدرتش ارفض لأنها شغاله معنا في الشركه بقالها عشر شهور من غير ما تطلب اجازه ومهما ضغط الشغل يزيد كانت بتسهر هنا في الشركه علشان تخلصه يعني من الاخر كانت بتأدي واجبها علي اكمل وجه
ايهم . ماشي تمام روح انتي بقا علي مكتبك دلوقتي مش عاوز منك حاجه
شهاب قام من علي الكرسي ولسه هيمشي سأله ايهم وهو قاعد علي كرسيه
(من تأليف نعمه مراعيط)
ايهم . شهاب
شهاب . نعم ي ايهم
ايهم . هي البنت الي اسمها رنا دي مضمونه يعني هتيجي معنا تاني في الاجتماع الجاي بدل جريئه
شهاب . علي الاغلب انسه جريئه هتسأل رنا علي كل حاجه حصلت في الاجتماع وكمان هي الي هترجم العقود القانونيه يعني مش هنشوفه تاني …. بس بتسأل ليه
ايهم . الصراحه مش مرتحلها كده حساسها من البنات الي تعرف تضحك عليهم بسهوله يعني من الاخر ممكن حد من منفسينا يضحك عليها و يغربها ما انت عارف الي يتمنوا وقعنا في السوق قد ايه
شهاب . علي العموم إن بعد الظن إثم وتبقي خلينا نغير في أرقام الصفقه شويه ونتفق مع الوفد لما يجي يمضي الصفقه و هتكون أن شاء الله الانسه جريئه تكون موجوده علشان نتمم الصفقه
ايهم . تمام … يلا روح انت شوف وراك ايه
شهاب . سلام ي صحبي نتقابل في الغداء
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!