Uncategorized

رواية بيجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نعمة ابراهيم

في مكتب شهاب
كان يجلس علي الارض مع بيجان يلعبوا ببعض الالعاب التي أحضرها بيجان معه في حقيبه ظهره
شهاب . بيجان
رفع بيجان نظره متسألاً علي المكعبات التي يرصها فوق بعضها لعمل شكلا ما
شهاب . انت ليه ي حبيبي حزين…….يعني مش ده بودي حبيبي الي لما بلعب معاه يقعد ساكت كده انت علي طول كنت بتضحك واحنا بنلعب مالك ي حبيبي حد مزعلك
هز بيجان رأسه نافيا
شهاب . طب ادام مفيش حد مزعلك قاعد ساكت ليه وكمان بتهزر راسك بس ليه……اتكلم ي حبيبي عاوز اسمع صوتك الجميل
بيجان بنبره حزن . حاضر
فرك شهاب شعر رأس بيجان وهو يقول
شهاب . طب انت ليه مكلتش بيتزا أو برجر ي حبيبي
بيجان . مش جعان ي اونكل
شهاب . ليه ي حبيبي
بيجان ببراءه . اصل بابا قبل ما نمشي من البيت أصر يأكلني بنفسه بس هو مرديش يفطر خالص
شهاب . ماشي ي حبيبي العب انت شويه وانا هقوم اشوف بابا مكلش ليه اتفقنا
بيجان بطاعه . اتفقنا
………………..في مكتب رئيسة قسم الترجمه
كانت جريئه جالسه علي المكتب وهي واضعه يديها الاثنين حول رأسه من شده الصداع
و بعد قليل طرق الباب
جريئه . ادخل
سمعت جريئه صوت هادئه لذلك رفعت رأسها لتعرف من هذا الدخيل
ولم يكن سواه
ثم جلس أمامها علي أحد الكراسي الموجودة أمام المكتب
جريئه بنظره بارده . شايفه يعني أن رجل حضرتك خادت علي هنا كتير
ايهم . مش شركتي تبقا اعمل الي أنا عاوزه فيها
ثم سمعت صوت طرق علي الباب فأذنت للطارق بالدخول
فدخلت رنا
ولكنها تفجئات بوجود ايهم في الداخل
ولكنها كتمت مفاجئتها
رنا . اتفضلي حضرتك المسكن
جريئه . شكرا ي رنا تعبتك معايا
رنا وهي تختلس النظر لايهم
رنا .اااا….العفو ي انسه جريئه
رفعت جريئه حاجبها بسخريه ويديها ثم قالت لرنا
جريئه . اتفضلي انت علي مكتبك ي انسه رنا
رنا بأحراج . بعد اذنكوا
بعد ذهاب رنا
جريئه . اظن حضرتك اني انا امبارح خلال الخمس ساعات الي قعدتهم في مكتب حضرتك
عملت شغل يكفي لسنه قدام باللغة الألمانية
و أجلت كل الشغل الي عندي و الي مفروض كنت اخلصه امبارح
فو حضرتك عاوز حاجه ملهاش لازمه تترجم ممكن تدين لاي قسم الماني يترجمها أو اديها لرنا برا هي بردوا بتتكلم الماني و الدليل هي أنها حضرت معاكوا الاجتماع الي فات مع الوفد
ثم امسكت بشريط البرشام لتبلع حبه منه
ايهم . هو انتي فطرتي قبل ما تخدي البرشام
جريئه بسخرية . هو ده من ضمن متطلبات الوظيفه ولا اي
أن الموظف لازم يجي فاطر من بيته
نهض ايهم من علي كرسيه وهو يقول
ايهم . بعد الاجتماع تكوني في مكتبي
ثم تركها وانصرف من مكتبها
بعد خروج ايهم
رنا . مستر ايهم
استدار ايهم بنظره ناحيتها دون أن يتحدث
قالت رنا بدلال وهي تتقدم منه
رنا. أنا سمعت الاستاذه جريئه بتقول أن حضرتك
أن لو محتاج مساعده تطلب مني في ترجمه الألماني….
أنا بحب قوي قوي الألماني ده
قال ايهم بنظره اشمئزاز
ايهم . هو انتي كنتي بتتصنتي علينا جو
رنا بتوتر . لإ طبعا أنا سمعتها بتقول كده وانا بقفل الباب
نظر لها ايهم بشك ثم انصرف دون أن ينطق بحرف واحد
رنا بزهق . اوف….هو بيبصلي كده ليه
……………….في مكتب جريئه
بعد خروج ايهم
أمسكت بهاتفها وقامت بالاتصال بصقر
بعده عدة دقائق فتح الاتصال
جريئه . صقر بقولك اي ضبطت امبارح مع شركه تنظيم الحفلات
صقر . في حد اول لما بكلم حد يبداؤها دبش كده
جريئه . صقر شركه تنظيم الحفلات اي نظمها
صقر بسماجه . الحمد لله ي جيرا وانتي عامله اي كويسه……طب ي رب دايماً…..شركه تنظيم الحفلات
جاي النهارده علي الساعه اربعه و نص علشان انتي تكوني جيتي من الشغل وانا هجيلك علي الفيلا بعديها علي الساعه خمسه اكون جيت من الشغل
جريئه . متتعبش نفسك أنا هعرف اصرف نفسي
صقر . اتعب نفسي اي ي جيرا احنا خوات ي بت انتي بتقولي اي……. وكمان أنا هقعد مع ماما و بابا في الفيلا اسبوع كده قبل لما اروح شقتي
جريئه . ماشي ي صقر…..(ثم أكملت بغيظ)واي بت دي ياض بقا علي اخر الزمن حتيت ظابط في الداخليه يقالي أنا عالمة اللغويات جريئه الحسيني بت تصدق انك فعلا ظابط معفن
صقر . الله يكرم اصلك ي بنت الحسيني…..لما اشوفك بس…….يلا سلام علشان عندي شغل
جريئه . سلام
………..في مكتب ايهم
دخل ايهم المكتب وجد شهاب
ايهم . أن من هنا من أمتي
شهاب . مش بقالي عشر دقائق……..انت كنت فين ي ايهم
ايهم . سيبك مني…..المهم بيجان سايبه في اوضة مكتبك ليه لوحده وجاي هنا ليه
شهاب . هو بيجان في اي…..يعني مش ده بيجان ابنك الي علي طول بيضحك لما العب معاه……ده عامل زي الي عنده اكتئاب
تنهد ايهم بحزن قائلاً
ايهم . مش عارف بس امبارح رئيسه الخدم اتصلت بي وأنا في البار و قالتلي أن بيجان مموت نفسه من العياط ولما وصلت كان فعلا نموت نفسه ووسع احمر قعدت معاه لحد لما هدنه ونمت معاه
شهاب . طب مسألتوش اي الي زعله و خله يعيط بالشكل ده
ايهم . سألته و في النهايه طلع حلم وحش حيلم بيه و مرديش يقلي عليه فمردتش اضغط عليه
شهاب . والمربيه كانت فين
ايهم . طلب منها أن ينام بعد لما خلص وجباته فسبته وراحت اوضتها ترتحاح و بعد شويه سمعت صوت عياطه
ولما شافته خلت رئيسه الخدم تتصل بيه
شهاب . تفتكر يكون حلم ب ايه
ايهم . معرفش ي شهاب و مش عاوز افكر علشان لما بفتكر قلبي بيوجعني علي قوي
شهاب . أن شاء الله يبقا بخير……..و العمليه بتاعته هتبقا امتي
ايهم . خلال شهر كده……الدكتور هيحدد يوم و معاد مناسبين
شهاب . أن شاء الله تتم علي خير وتنجح
ايهم . أن شاء الله ي شهاب
شهاب . هقوم أنا بقا اشوف بيجان اقعد معاه وانت رتب الاجتماع و شوف هتعمل علشان مش هكون موجوده فيه
ايهم . ماشي ي شهاب
ذهب شهاب في اتجاه الباب و قبل خروجه
ايهم . شهاب
استدار له شهاب بجسده وفي عينه نظره متسأله
ايهم . شكرا علي اهتمامك ببيجان
شهاب . بيجان ده ابني ي ايهم مش محتاج تشكرني علشان يهتم بيه……يلا انت ركز في الشغل علشان الاجتماع كمان ساعه
ايهم . تمام
خرج شهاب في اتجاه غرفه مكتبه
بعد مرور. ساعه
………………في غرفة الاجتماعات
علي الساعه الواحده ظهراً
بعد وصول الوفد الأجنبي الي غرفة الاجتماعات و الترحيب بهم بالانجليزيه جلسوا جميعاً في انتظار جريئه التي تعمدت التأخير و احرجه حتي تدفعه إلى طردها من الشركه
بعد عشر دقائق وصلت جريئه امام باب غرفة الاجتماعات
و طرقت علي الباب حتي إذن ايهم لها بالدخول
دخلت جريئه وهي تتهادي في خطواتها قاصده استفزازه فهي قد قررت اليوم أنها سوف تستقيل و تتفرغ الي شركتها التي ترجل اي عمل بها حتي الانتهاء من العقد العمل مع شركة الحديدي للاستيراد والتصدير فهي لم تتربا علي خيانه الامانه لذلك في اي مكان تعمل به يعجب بها الجميع لامانتها و ذكاءها في العمل
جلست جريئه علي الكرسي القريب من ايهم قائله
جريئه ببراءه . اسفه ي مستر ايهم اتأخرت علي حضرتك
ايهم بهمس غاضب . بعد الاجتماع اشوفك في مكتبي
جريئه بطاعه مصطنعه . حاضر زي ما حضرتك عاوز
استغرب ايهم هدوءها المفاجئ و لكنه الآن مشغول فليسألها بعد الاجتماع
بدأ ايهم الاجتماع
و محاميه يوزع اوراق الصفقه بشروطها الجديده على الوفد
ايهم . هذا الاوراق فيها بعض التعديلات في البنود الخاصة بعقد الشراكه بنا
ثم نظر لي جريئه لكي تترجم ما قاله
فهي كانت منتبه لما يقوم به مرتان فهو كان يغازلها في الخفاء
لاحظ ايهم ما يحدث فتحدث بغضب
ايهم . انسه جريئه
انتبهت جريئه لما
ثم بداء الاجتماع
…………………..عند سالي
كانت جالسه مع و الدتها و اخوها
وهي تعض شفتيها من كثرة الغيظ تفكر فكلمه من تلك الفتاة جعلت خالد يذهب مهرولا الي قريته في نفس الليله غيرها هي التي ظلت ليالي تقنع فيه حتى في النهايه رضخ لطلبها
من الواضح أن السيطره علي أموال خالد اصلح اصعب بوجود تلك الفتاة فتلك الفتاه تشاركه في كل شئ بالإضافة إلى كلمتها التي تسمع ولا ترد ابدا
والدتها . بطلي ي بنتي تعضي شفايفك عورتيها من كتر ما بتعضي فيها
سالي . اعمل اي ي امي هموت من الغيظ بقا حتيت بت زي دي تقوله كلمه يسمع كلامها و يمشي في ساعتها اما أنا أفضل إحايل و ادلع و اطبطب علشان يسمع كلامي وبعد ما يطلع عيني يوافق بالعافيه لإ و تقلي لولا أنك متعرفيش قوانينهم علشان أدخلت بنها وبين خالد كانت ورقتي طلاقي دلوقتي ماشيه بيها ……….
لإ والنهارده يكلمني بكل برود ويقلي معلش ي حبيبتي أنا في البلد ومش هتشوفيني غير يوم الفرح و كمان اتفقت معاه علي شركه تنظيم حفلات هي الي هتعمل الفرح……….. فهروح النهارده علشان اشوف أنا عاوزه اي بعد لما كانا هنعمل الفرح في اكبر قاعه في مصر يغير رأيه…….اااااه ي ماما هموت من الغيظ…..البت دي فرستني قوي
اخوها . المهم هي حلوه
نظرت له بغيظ ثم أمسك المتحده التي بجوارها و ألقتها عليه
هيثم . في اي بنتي
سالي . قوم من قدامي ي بتاع انت……أنا مش ناقصه حد يعصبني بزيادة
والدتها . اهدي. ي سالي…..هيثم بيسأل علشان لو حلوه يدخلها داخله صح اهو زياده الخير خيرين
سالي بغيره . بت كده قصيره ملهاش طعم مسهوكه كده و معصعصه و ملهاش ملامح كده
هيثم . حلو…..تبقا ادام قلتي كده تبقا شكلها صاروخ ارض جو
سالي بغيظ . بجد
هيثم . ايوه……..ي بنتي انت ملحظتيش نبره الغيره الي بتتكلمي بيها
والدتها . اسكت شوي ي هيثم…….سالي ي حبيبتي لازم تظبطي امورك معاهم متنسيش انك هتبقي مرات رجل اعمال له اسمه بردوا و هتعيش في فيلا طويله عريضه
سالي . بس مشاركه فيها ي امي
امها بعقلانية . ي بت ي عبيطه دي واحده من بتوع الحلال و الحرام واستحالة تقعد مع حد مش محرم ليها ده انتي بتقولي أنها خلتي يمشي في نفس اليوم و كانت جايبه شانطة هدومها ليه…..مش علشان انها مش هتخلي يقعد في البيت طول ما هي فيه……..و كمان انتي مكنتيش تعرفيه بالشركه الي بنهم عارفه ليه
سالي . ليه ي ماما
امها . علشان ي عين امك دي واحده لتشارك بس يعني ملهاش دعوه بوجع الدماغ بتاع الشركه صح…….يعني كده كده الشركه بتاعته…….يعني كل حاجه بتاعتك و ثانيا انتي مش هتعيشي معاهم في البلد انتي هتعيشي في الفيلا هنا
سالي . يعني اي ي ماما
والدتها . يعني مشي حالك ده ربنا بعتلك خالد احسن من الزفت الي كنتي مخطباله والي كان مطلع عينك
سالي . وليه السيره الزفت دي ي ماما
والدتها . أنا بفكرك بس أن خالد احسن بكتير ولازم تمشي حالك معاه و متزعليش منه و خاليكي متفاهمه شوي
ده حتي بنت عمه دي علي حسب ما بتقولي كنتي اول مره تشوفيها امبارح……يعني مش هتظهر في حياتك كتير غير في المناسبات و المنسابات دي حاجه كل فين و فين يعني مش كل يوم…….يلا ي حبيبتي قومي كلمي خطيبك و صالحيه و متاكليش في شفايفك تاني انت بعد بكره فرحك
سالي باقتناع . حاضر ي ماما…..بعد اذنك
هيثم . طول عمرك دماغك كبيره ي ام هيثم
والدته . امال
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!