Uncategorized

رواية عشق الواسم الفصل الثاني 2 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية عشق الواسم الفصل الثاني 2 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الثاني 2 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الثاني 2 بقلم أحلام اسماعيل

وسيم ولدي الحجوني يا ناس
عتمان : اي ف يا حاجة ليه عم تنادي 
اول ما دخل  لقي وسيم  مرمية ع الارض مغمي عليه. 
وسيم  مالو اي حصلو يا ولية انتجي
الاخت صباح:  اي فيه يا بوي وسيم اخوي مالو
اي فيه يا بوي 
عتمان : اتصلي بالحكيم بسرعه يا بت رجمه هتلجي  ف الرجم عندك 
صباح : حاضر يا بوي
ف الرجم عاد اهو الدفتر  
اسمو اي يا بوي 
عتمان: اسمو الدكتور علي 
اهو لجيته
الو يا دكتور علي تعلي بسرعة ع الدوار اخوي وسيم مغمي عليه
الدكتور علي : حاضر اهدي جاي ع طول اهو 
صباح : ماشي بسرعة يا دكتور
الدكتور : حاضر سلام 
وصل الدكتور علي يا ابوي 
اتفضل يا دكتور 
الدكتور : السلام عليكم
الكل وعليكم السلام
الدكتور ممكن تخرجو برة شوية
عتمان : حاضر يا دكتور يلا بينا
الكل خرج وكشف الدكتور 
عتمان : مالو ولدي يا دكتور، اي حصل معه بس جلي؟ 
الدكتور: ابنك كويس يا حاج بس هو ف حاجة مزعل  ومخله جسمه مرهق عشان أجده اغمي عليه 
عتمان بوجه حزين ومكسور : متشكرين يا دكتور، تعمناك ويني 
دكتور: ولا تعب ولا حاجه يا حاج عتمان بعد اذنك
عتمان : اتفضل يا ولدي وصلي الدكتور يا صباح 
صباح : حاضر يا بوي 
بعد ما مشي الدكتور دخل الحاج عتمان ومراته ف  الاوضه 
اي هنعمل يا حاجة في الموضوع دي 
الود هيروح مناني 
فوزيه العمل عمل ربنا يا رجل احنا ف ادني اي 
نعمله بس.
عتمان : انا متسحيل اوفج ع كلامه أنو يجوز بت بحري دي مش هتعرف تعيش وينا ف الضوار. 
الباب بيخبط
عتمان من عم يخبط ع الباب 
صباح : انا يا بوي 
 فوزية  : تعلي يا بنتي 
صباح: ابعه ترضا بالجوازة دي يا بوي بادل ما  يجوز من بت عمو  مصطفى يجوز  من بحري وبنت عمو موجودة.
روحي ع اوضتك يلا تصبحي ع خير .
صباح: وانت بخير يا بوي.
ف صباح يوم جديد، عصب ع بطنا ملئ بصعوبات، وتحدياته.
ع الطبليه الملئ بالاكل البلدي عسل وعيش وجبنه 
فوزية: تعلي يا راجل كلك لجبه جبل ما تروح الشغل 
عتمان مليش نفس يا حاجة 
جلبي وكني ع ولدي جوي. 
هو فطر ولا لست ما كل لقمة.
فوزية :  لا روحت اوديله الاكل مرديش يفطر 
سبيه براحته مديجهويش  .
فوزية: حاضر يا حاج.
جي وقت الظهر، ومعاد العشاء ف محافظة الصعيد.
فوزيه : روحي يا صباح ودي الاكل يا اخوكي 
حاضر يا ما 
بعد ما رحت صباح دوتي الاكل اكل ورجعت بصنيت
فوزيه: اكل اخوكي يا بت 
اي اكل يا ماي 
وبعد مرور فترة وحالت وسيم ووسام بتسئ وسيم فضل فترة  يكل مرة وحدة ف اليوم ومش بينام من التفكير ف وسام وحابس نفسه ف اوضته لا بيكلم حد ولا بيخرج من الواضه
ووسام نفس حالته .
فوزية بعياط :  يا رجل مينفعش الواضع ده ولدي هيروح مني وانت جعد ساكت ومش عامل حاجه لي ولدك. 
عتمان : الواد شكله  حب البت دي جوي أنا خلاص قررت 
******************************
عند وسام
ف صباح يوم جديد.
ع سفرة الدكتور محمد ممدوح.
الاب محمد: حبيبتي وسام مينفعش كده انتي وضعك كل مالو ما يسي 
انتي ولا بتكلي زي عاتك وحبسه نفسك في الاوضه 
وكمان مش بتذاكري زي الاول .
وسام : بابي لو سمح انا مش عايزة اتكلم مع حد ولا اشوف حد. 
الام چيهان: طيب يا حبيبت مامي قولي انتي اي عايز نعملهلك؟
 طيب تحبي نروح شرم الشيخ نتفسح 
ونتبسط .
وسام بخانقة وحزن ف صواته : مامي انا بجد تعبانة ومش عايزة اروح مكان .
اتكلمت كده وهي بتعيط.
بعد اذنكم انا طلعة الاوضه.
محمد مينفعش كده البنت نفسيتها تعبت خلاص
وكيفيه كده خليها تعمل وتتجوز اللي بتحبو .
محمد بحزن : چيهان انا خايف عليها من العايشة ف  الصعيد انا برضو بباها ومن حقي اخاف ع بنتي دي بنتي الوحيدة.
محمد :چيهان ندي ع وسام، عشان عايز اقول ليكم حاجه.
چيهان : حاضر .
وسام يا وسام انزلي باباكي عايزك ف موضوع مهم.
وسام مسحت دموعها، وقالت حاضر يا مامي نزلة اهو. 
وسام : نعم يا بابي، حضرتك عايزني ف حاجه.
محمد: اه كونت عايزه اقول لكي انا .
يا تره بابا وسام عايز يقول اي، وبابا وسيم برضه. عايز عمل أي عشان يرجع ابنه زي الاول. 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد