Uncategorized

رواية عشق الواسم الفصل الخامس 5 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية عشق الواسم الفصل الخامس 5 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الخامس 5 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الخامس 5 بقلم أحلام اسماعيل

ول ما وسيم رجع من المزرعة
صباح  : وسيم يا اخوي تعلي شويت عايزه اتحدت وياك .
وسيم : حاضر يا حبيبتي جي اهو.
صباح:  وسيم انا شوفت وسام وهي عم
وسيم: عم تعمل اي جولي 
صباح لا لا خلاص لا تحصل مشكله بنتكم بسببي 
وسيم : متخفيش جولي 
اصلا هي ف الصبح كبت كباية الشاي عليه وكانت قصده تعمل كده وكمان كونت عم تعلي صوتها ع 
وسيم : اكيد مش جصدها يا صباح وسام طيبه ومتسحيل تاذي نمله حتي 
بس عم تعلي صوتها ع مين كملي كلامك 
انا وف المطبخ سمعت ابوي عم يجلها عميلي كبيت شاي 
رحت هي 
وسيم : وجلت ليه اي هي 
فضلت تعلي صوتها وتجول وهي متنرفزه هو مفيش غيري ف البيت ده ولا  اي ادنه ع بتك وهي عملك اوف بقا.
وسيم بغضب شديد : انتي اكيد سمعتي غلط وسام مش بتتعمل مع حد اكدي 
انا راكب اشوفها اي هتجول مخصوص الموضوع دي 
صباح ردت بسرعة: لا لا يا خوي انا مش عايزه يجله بنتكم مشكلة و كمان هتجول عليه بتنجل الكلام 
وسيم : متجلجيش انتي انا هتصرف معها 
ركب وسيم ع غرفته .
وصباح وره ركبت عشان تشوف وهم بيتخنقه 
وسيم : السلام عليكم 
وسام حبيبي وعليكم سلام 
وسيم بكل هدوء : وسام صباح جالت لي انك كبايت عليه. كباية الشاي صح الكلام انتي اكيد مش قجده تعملي اكدي
وسام بحزن: وسيم معقول تصدق اني اعمل كده انت مكانش قصدي وكمان انا اعتذرت عليها 
وطيب انتي من امتي وانتي بتعلي صوتك ع بوي 
وسام بصدمه : مين انا والله ما عليت صواتي
وانا بنفذ كل طلبات انكل مين قلك كده 
وسيم بتهرب : لا خلاص بس كونت بسال لحسن تكون بتعملي كدي 
وسام بزعل طفولي : بيبي بقا كده تفكر فيه لا انا زعلنه منه وكانت هاتعيط 
وسيم : جلبي يا ناس اسف لو زعلتك انا مجصدش ازعلك 
وفضل يحول يضحكها وفضله يهزر مع بعض شويه 
ومين يا تره عم يسمع الكلام من بره طبعا صباح 
كانت وقفه حطه وندها ع الباب وسمعت كلام كله
صباح بديق مجول بجي انا اللي كونت مفكره انو هروح يتعارك معها ويضربها جلمين
لا عاد شكلو مش سلي البت دي انا لزمن اكلم ياسمين .
الكل نام وصباح فضلت تخطط اي هتعمل مع وسام
واي هتتفق مع ياسمين.
اشرقت الشمس وبدأ يوم جميل ممكن ع البعض وسئ ع ناس آخرين
اجتمعت الأسر الحاج عتمان ع السفرة أو الطبليه كما يسمها الصعايدة
جهزت الفطور وسام وهي وفوزية والكل فطر ووسيم ودع وسام وراح المزرعة مع أبوه 
صباح: صباح الخير يا ياسمين اي اخبارك 
ياسمين : تمام الحمدلله يا بنت عمي كيف حالكم 
صباح : بخير اعلي يا بت عندا شويه نتحدت مع بعض لكي زمن ما جتي من سعت فرح وسيم 
نتعرف بشخصيه جديده ياسمين بنت عندها ٢٠ سنه 
بشرتها سمراء اللون  عيونها سوداء
شعرها طويل نسبياً 
متوسطه الطول 
تزوجت وهي عندها ١٤ سنه لي رجل مش كبير اوي يجي ف الثلاثينات 
أطلقت بعد سنه من جوزها 
ياسمين بحزن من كلمت صباح لما ذكرت فرح وسيم
ياسمين ف نفسها اي لزمن اروح عشان اشوف وسيم حبيبي.
صباح: اي روحتي فين عاد مني 
ياسمين ادني معكي جيت ع طول اهو 
صباح ماشي مع سلامه 
بعد مرور ساعة تقريباً أتت ياسمين.
فوزية الباب عم يخبط روحي افتحي يا وسام معليش هتعبك يا بنتي 
وسام لا مدقولش كده يا طنط ادني هفتحت 
اول ما فتحت الباب
ياسمين : صباح الخير يا اللي اسمك وسم اه وسام معليش تخلبط اصلو اسمك مسخ.
وسام بزعل من كلمها اتضلي يا قلبي البيت بيتك 
وياسمين اي قلبي دي عاد وطبعا البيت بتي أنشاء الله بكره ابقا وحده من البيت .
وسام بعدم فهم نعم زاي مش فاهمه قصدك 
ياسمين متخديش ف بالك 
فوزية مين ع الباب يا بتي 
فوزية وه ياسمين كيف حالك واخبار امك اي 
ياسمين كويس يا مرات عمي
دخلت ياسمين البيت
وشافتها صباح سلمت عليها دخلت بها ف اللاضه 
 صباح بجلك ياسمين لستك مع تحبي وسيم 
ياسمين اه بجولي  وسيم زي اخوي
صباح من غير لف وضورنا انا خبره انك عم تحبيه من زمان وانا عايزه بصراحه تيجي من نصيب وسيم ونخرج بت بحري من البيت والبلد كلتها يلا نحط ايدنا ف ايد بعض ونخلجها من حيات وسيم 
ياسمين وانا موقفه انا اعمل اي حاجه عشان اجوز وسيم 
صباح طب اسمعي حدتي كويس انا فكرت في خاطه ولزمن ننفذها ف اسرع وقت
اي هي الخطه ابصي
خلي الخطه موفجا بعدين نعرفها 
وجاء وقت الغداء
بعد ما الكل تجمع ع السفرة 
ياسمين يا مرات عمي هو ليه وسام مسلوعه اكدي وهو انتو مش عم توكلها عاد تعلي وشوفي بنات البلد كيف جسمه جمييل جوي 
فوزية كفيه كلامك المسخ دي عيب عليكي يا بتي دي وسام جمر ماشاء الله
وسام اديقت من كلام ياسمين بس فرحت لما خادت حقها 
وسيم  رجع من المزرعة 
وسيم السلام عليكم
ياسمين ابن عمي حبيبي اخبارك اي عمل يا وسيم 
وقالت كده بدلع 
وسام مصدومه من كلمها وجراتها 
وسيم كويس الحمدلله لكي وحشه يا بت 
وسام ركبت ع فوق بعد الكلام اللي سمعته 
وسيم بعد اذنك عاد انا ركب فوق 
الكل اتفضل
بصت ياسمين لي صباح وغمزه لي بعض وبتسمه ابتسامت انتصار
يا تره اي هيحصل تاني مع وسام وهي ووسيم فوق يا تره 
واي هي خططت صباح وياسمين 
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!