Uncategorized

رواية بيجان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نعمة ابراهيم

في القصر 
بعد وصول ايهم بسيارتها و خلفه سيارات حراسته الي القصر 
داخل ايهم الي القصر وهو 
في داخل القصر 
وصل ايهم الي صاله الاستقبال وهو يرا أن شهاب ما زال جالساً مع بيجان يلعبون بالمكعبات ليبنون جسرا كبيرا 
ايهم . بيجان 
رفع بيجان رأسه و عندما رأي والده هرول في اتجاه 
فرفع ايهم وهو يقول بعتاب لطيف 
ايهم . مش انا قلت بلاش تجري ي حبيبي كتير 
بيجان . آسف ي بابا بس انت وحشتني 
فقام شهاب من علي الارض جالسا علي أحد الارأك
ايهم . وحشتك اي ي بكاش دنا لسه كنت شايفني لما جيت المكتب
ضحك بيجان 
فقبله ايهم علي خده ثم أخبره بالذهاب للاعلي 
ايهم . يلا ي حبيبي علي الاسانسير خليك تستريح شويه في اوضتك…….و كمان بكرا هتروح الحضانه
بيجان وهو يقبل خد والده 
بيجان . حاضر ي بابي 
أنزله ايهم فذهب بيجان في اتجاه المصعد لطلوع لغرفته فبيجان لا يستطيع صعود الدرج حتي لا يتأذي قدمه 
بعد ذهاب بيجان 
جلس ايهم بجوار شهاب وهو يقول ممازحاً 
ايهم . هو انت مش ناوي تتجوز 
شهاب . اعوذ بالله وليه السيرة دي وثانيا قول لنفسك انت اتجوز وهات ام لابنك الي بيقضي اغلبيت وقته لوحده……هاتله واحده تربيه و تهتم بيه 
ايهم . مهو عنده المربيه بتاعته بتقعد معاه طول اليوم 
شهاب . وهل بيجان بيسبها تقعد معاه طول اليوم 
نظر له ايهم باستغراب 
ايهم . قصدك اي ي شهاب 
شهاب . ايهم ابنك عنده حاله اكتئاب ومن أعراضه أن بيحب يقعد لوحده كتير و كمان قليل الكلام قوي ده الي في سنه مبيفصلوش كلام مش ده الي بيحصل مش كده 
بتغير المربيات كتير قوي
مش بسبب اهملهم لإ ده بسبب أن بيجان مبخلهمش يقعدوا معاه فبتالي لم بيقع في مشكله مبيقعدوش معاه بيسبوه زي ما هو طلب أنا عارف انه صغير وقرب يتم الخمس سنين بس الاكتئاب ملوش دعوه بالسن و كمان هو ذكي كفايه أنه يفهم رغبات نفسه في البعد و 
ايهم . يعني انت عاوز اي من الاخر 
شهاب . من الاخر اتجوز ومش لازم واحده من الوسط المخملي وكمان ي ريت تختار واحده كويسه طيبه وحنينه و بنت ناس متربيه علشان تربي بيجان 
و ي ريت لو كانت متعلقه ببيجان يعني مثلا مربيته أو مدرسته اي واحده بتحب بيجان بجد من غير تكلفه
واحده تخرجه من الحاله دي….دي مش نفسيه طفل ي ايهم ابنك نفسيته مدمره 
هز ايهم رأسه وهو يفكر بموافقة 
فهو قد وعد بيجان بالجواز ولكن لم يكن ينوي الجواز الان حتي عندما يكبر بيجان قليلاً 
ايهم . أنا كنت ناوي اتجوز بس لما يكبر شويه علشان يبقا ماقبل الفكره اكتر 
شهاب . مش صح ي ايهم خالص
ايهم بتسأول . ليه
شهاب . علشان عقل الاطفال وهما صغيرين بيبقا عامل زي عجينه الصلصال ممكن انك تشكلها زي ما انت عاوز لكن العجينه دي لما بتسبها لفتره كبيره في الهوا بتنشف ولما تيجي تشكلها مش هتعرف لأنها هتتكسر في ايدك 
هو ده عقل الاطفال لما بيكبروا علي حاجه صعب انك بعد كده تعودهم علي حاجه خاصتاً هو بيحب أغلبية الوقت يقعد لوحده 
اوما له ايهم بأقتناع 
فربت شهاب علي قدمه وهو ينهض من مجلسه 
فقال شهاب . هقوم أنا بقا علشان الحجه بعد بكره مسفره الحج 
اه صحيح كنت هنسا الانسه جريئه طلبت اجازه وانا وافقت عليها 
ايهم بغيظ . تلقيها تعبت علشان مشيت من الشركه و هي تعبانه 
شهاب . لإ 
نظر له ايهم بتساءل
شهاب . دي طلبت اجازه علشان فرح ابن عمها بتحضرله هنا في الفيلا بتاعت العيله 
ايهم بصوت عالي . نععععم
شهاب باستغراب . في اي ي ايهم 
رد عليه ايهم وهو يتمالك أعصابه 
ايهم . لإ مفيش حاجه…..مش انت كنت ماشي 
شهاب باستغراب . ايوه…….. يلا سلام 
ايهم .سلام 
نهض ايهم في اتجاه الدرج للصعود لغرفته 
ليستحم ويريح أعصابه من أفعال تلك المجنونه التي لا تهتم بصحتها ابدا 
………..في الفيلا 
في تمام الساعة الخامسه الا عشره دقائق
كانت جريئه تدخل بسيارتها الي داخل حديقه الفيلا ثم توقفت السياره ونزلت منها وهي مجهدة و أسندت نفسها علي السياره تفكر فيما حدث منذ قليل
و لكنها لن تدع أحد يتحكم بها حتي لو كانت في أمس الحاجه المساعده فالمسألة بالنسبه لها مسألة كرامه فكيف ترضي أن تأكل الطعام من أمواله وهي لا تطيقه و كل يوم يتشاجران مثل القط و الفأر حتي قررت هي الانسحاب من تلك الحرب الباردة التي لا تعني لها شئ ولكن ذلك الرجل لا تعلم لماذا دائما يبداء الشجار معها علي كل شئ و يحاول التدخل بحياتها التي لم تسمح هي حتي لوالدتها بالتدخل فكيف تسمح له و يبدو أنها اليوم اكتشفت أنه يوجد صفة مشتركه بينهم فهو برأس يابس لا يقتنع سو برأيه فقط فقد مزق العقد وهو يتحجج بحجج ليس لها اي معني بالنسبة لها ولكنها تعمل ب
بالمثل الذي يقول خليك وراء الكداب لحد باب الدار 
فارغمت نفسها علي تصديقه 
وحثت نفسها علي الاستمرار فلم يعد سوي شهر و نصف و تترك الشركه بأكملها 
و حينها لن تري وجهه مره اخري أو يستطع ارغامها علي شئ اخر 
أخرجها من أفكارها صوت أحد رجال البودي جارد وهو يقول باحترام
سلامه . انسه جريئه في واحد برا بيقول أنه تبعك و بيقول اسمه صقر الحكيم 
جريئه . ايوه دخله 
اوما لها الحارس باحترام ثم انصرف في اتجاه البوابه ليفتحها للصقر 
دلف صقر للداخل وهو يقول 
صقر . مالك ي جريئه شكلك تعبان كده ليه 
جريئه بصوت حاولت جعله طبيعي قالت
جريئه . مفيش حاجه أنا كويسه شويه صداع بس و هيروحوا لحلهم المهم الناس بتاكل هناك في الجنينه 
قاطعه صقر وهو يقول 
صقر . جريئه 
جريئه . بطلي تمثيل و اطلعي كلي و استريحي فوق علشان مدخويش وانت شكلك عامله زي الي لسه خارجه من الترب كده 
كانت سترد عليه و لكنها أوقفها وهو يقول بحزم 
صقر . جريئه أنا امي مخلفتش غير وطول عمري كان نفسي في اخت وانتي كنت عوض ربنا ليه في الاخت دي ف أنا ك اخوكي الكبير بقلك يلا اطلعي على فوق استريحي و كلي تمام و نامي و متخديش بالك من حاجه 
نظرت له جريئه بامتنان  و قالت
جريئه برقه وهي تبتسم
جريئه. مرسي ي اخويه 
ثم نادت علي سلامه وهي تخبره من أن صقر سوف يتابع سير العمل هنا وأنها تثق به و عليهم الاستماع إلي أوامره 
ثم دخلت الي الفيلا 
فتنهد براحه وهو يرها أنها استمعت الي كلامها بدون عناد فتلك اول مرة تفعلها من دون مجادلته 
فتحرك في اتجاه حديقة الفيلا وهو يقول 
صقر . ربنا يكملك بعقلك ي جيرا…..ده لو كل البنات ذيك كان زمان الشرطه منزله فرق مدربه على أعلي مستوي علشان يتخلصه منكوا  
فأكمل طريقه في اتجاه عمال شركه تنظيم الحفلات الذي ياخذون واجبهم كما طلبت جريئه اكرامهم فهم ضيوفها
……….. في القصر
بالتحديد في غرفه بيجان كان جالساً سريره وهو يفكر ويقول 
بيجان . يعني ممكن تكون جريئه الي كانت في المكتب عند باب هي هي جريئه صحبتي 
ثم وبخ نفسه وهو يقول لإ دي معدتش صحبتي مش هي قالت كده 
ثم نزلت دموعه بصمت وهو يقول أنا مش لازم احبها أو اسامحها ابدا علشان هي…هي 
ثم دفن وجهه مرة اخري في الوساده يبكي بصمت 
فرأته المربيه يبكي من خلف الباب فدخلت الي الغرفه على الفور و هي تقول 
المربيه . مالك ي بيجان رد علي 
رفع بيجان رأسه وهو يقول بكذب 
بيجان . مفيش حاجه 
المربيه بشك . ادام مفيش حاجه بتعيط ليه 
ثم حاولت وضع يدها علي خده لتمسح دموعها
و لكنه ابعد يدها عن وجهه بشراسه لا تليق بطفل في عمره 
و نهض من على السرير في اتجاه الحمام الملحق بغرفته 
وهو في داخله إصرار على عدم مسامحتها مره اخري أو البكاء عليها 
………….. في داخل الفيلا 
بالطابق الثالث
استلقت جريئه علي السرير بتعب بعدما خلعت ثيابها جميعا و دخلت الي الحمام لتأخذ دوش سريع ثم ارتدت شورت جينز قصير و بلوزه قصيرة بحملات رفيعه وهي تترك شعرها القصير منساب فهو لا يلامس كتفيها  فجريئه تكره الشعر الطويل فهي دائما تقول إن ليس لديها الوقت لشعرها فهي تحب السرعه 
في انتظار ريم حتي تحضر لها طعام تأكله قبل النوم فمن الواضح أنها سوف تموت من قله النوم 
دخلت ريم الي الداخل وهي تحمل صنية الطعام ووضعتها علي المنتضه الموجودة في الغرفه 
ثم استقامت وهي تقول باحترام 
ريم . جريئه هانم الاكل 
نظرت لها جريئه بتعب فقالت لها 
جريئه . مش قلت انسه جريئه مش هانم أنا مبحبش الكلمه دي 
ريم بطيبه . اصل حضرتك كويسه قوي معايه يعني اول واحده تعاملني كويس بالشكل ده ف ازاي مش عاوزه اقلك ي هانم و انتي حتي حلوة بالشكل ده 
ضحكت جريئه بسخريه ثم قالت
جريئه . حلوة ……ماشي ي ريم شكرا علي تعبك و قاليلي عاملتي زي ما طلبت 
ريم . ايوه…..و حطيت لهم غدا كويس يليق بحضرتك كده 
جريئه . مرسي على اهتمامك 
ريم . العفو…..بعد اذنك بقا أنا 
جريئه . اتفضلي 
بعد خروج ريم 
قامت جريئه و اخذت كوب العصير الطازج و شربته بسرعه فهي من الواضح أن قله اكلها سببت لها شره في الاكل لذلك كما توقعت أن وزنها سوف يزداد في الفتره القادمه لأنها بدأت تتساهل في قوانين طعامها من الواضح أن قوانين الصحه التي تعلمتها في بلاد الغرب خلال الست سنوات قد ضاعت خلال الفتره القصيره الين قضتها في مصر 
……………….. في حديقه الفيلا 
اتجاه صقر الي فتاه قصيره و بدينه كانت تصرخ في العمال ف انزعج من صوتها وهو يخبرها لتصمت 
صقر بصوت عالي . ي بنوت انتي 
نظرت له الفتاه بغيظ وهي تهتف بغيظ متقدمه منه  
….انت مين انت ي اخينا 
صقر . اخينا…..فين والدتك ي شاطره و لا والدك الي جايه معاه 
الفتاه بسخريه . والدي أو والدتي لإ حضرتك الحضانه مفتحتش النهارده علشان تيجي تقدم عندنا 
صقر . انتي مين ي بنت انتي 
الفتاه بفخر. المهندسه الديكورسالمه احمد الاسيوطي مديرة شركه الاسيوطي لتنظيم الحفلات والمناسبات
صقر بدهشه . مين…..ثم أشار عليها بإصبعها من اعلها لاسفالها مكملاً 
انتي ي شبر واحد مهندسه ديكور و ي تارا لما سلمومي الشهاده ادهلك علي فترتين هندسه لوحديها و الديكور لوحديه 
سالمه بضحكه سمجه . تعرف ضحكتني وانت شكلك يودي علي القرافة علي طول
صقر . قرافه مرسي علي ذوقك الراقي…..أنا كده اطمنت أن الجوازة مش هتكمل أن شاء الله 
نظرت له بغيظ ثم قالت 
سالمه . انت مين و عاوز اي 
صقر بغيظ من نفسه قال
صقر . أنا…..أنا عيل استاهل ضرب الجزم اني عملت نفسي راجل شهم و طلعتها فوق تنام أنا كان مفروض اخليها قاعده معنا علشان هي هتقدر علي البنات الي شبهك 
سالمه باستغراب . مين دي انت بتتكلم عن أي 
صقر بسخرية . دي واحده اقدر منك سعادتك بعيد عنك بكلمه واحده منها تلذقك مكانك متعرفيش تتحركي
سالمه بقرف . ايوه يعني في الاخر انت مين 
صقر . صاحب بنت عم العريس وهي الي مخلياني اشرف عليكي خلال الأيام الجايه 
سالمه ببرطمه . بينلها ايام سوده 
صقر . بتقولي حاجه حضرتك 
أشارت سالمه بعدما اكتراث و هي تقول 
سالمه .  بعد اذنك 
و تركته و ذهبت 
صقر بينلها مجنونه زي الي مصحبها ربنا يستر 
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!