Uncategorized

رواية قناع العروس (جبابرة الصعيد) الفصل الثالث 3 بقلم أية أحمد

 رواية قناع العروس (جبابرة الصعيد) الفصل الثالث 3 بقلم أية أحمد
رواية قناع العروس (جبابرة الصعيد) الفصل الثالث 3 بقلم أية أحمد

رواية قناع العروس (جبابرة الصعيد) الفصل الثالث 3 بقلم أية أحمد

في سرايا عائلة العراب،  صاح صوت رحيم الغاضب من ما قاله جده ، هو لن يفعل ذلك لن يشارك في تلك المهزلة لا هو ولا شقيقته الصغيرة . 
_ مش هيحصل يا جدي انا مش هتجوز بنت ماكملتش الثامن عشر لسه ، ولا ريتاج ينفع تتجوز وهى فى السن دا ، عاوزني ارمي اختي في النار . 
_ رحيم اتخشم انت بتتكلم مع جدك والي قال عليه هاتنفذو ورجلك فوق رقبتك انت فاهم . 
_مش رحيم العراب الي يتجبر علي حاجه يا بوي وأنا مش هتجوز طفله ،ولا هتجوز اختي ، الي عمل المشكلة هو الي يحلها، انا واختي مالناش صالح  بل موضوع . 
_ رحيم اهدي يا ولدي اكيد هتلاقي حل بس مش كده ، اقعد يا ولدي ، اقعد واستهدي بالله. 
  قالها عمه أمين الذي كان يجلس أمامه وهو يعلم ما يشعر به رحيم جيدا فهو لو في مكانه لما تخلى عن ابنته بتلك الطريقة فمعروف منذ زمن أن الزواج في تلك الحالات يكون الشخص وكأنه يلقي بابنته في النار ويقف يشهدها وهي تحترق ببطء . 
(امين جلال العراب “الابن الاوسط لجلال العراب في الخامس والخمسون من عمره ، يختلف كل الاختلاف  عن شقيقه الكبير ، فقد ورث طيبه وحنان والدته لم يرث أي شئ من شخصية والده الصارمة فمن يراه لا يصدق انه رجل صعيدي ، فهو متفهم جدا ليس متشدد كباقي أفراد العائلة ، توفيت زوجته بعد إنجاب ابنته ورده بعامين ، ليعيش هو بعدها وحيدا لم يفكر في الزواج مرة اخرى وكرس حياته لتربية أولاده .) 
_ رحيم انت عارف من الي هياخد شهد . 
_لا يا جدي بس اختي لساتها صغيرة و مش هدخلها في طار ذي ده . 
_ احمد خالد سليم الهوري،  انت عارفو كويس يا رحيم انا مستحيل اعمل حاجه من غير ما افكر فيها كويس ، اما انت هتاخد  شهد اخت احمد الصغيره وهي قد اخترك رتاج . 
_ جدي انت عارف زين مين هما عيلة الهوري دول في غابه فهام الأقوى هو الي بيعيش. 
_ انا متاكد من اختياري يا والدي متقلقش ، والفرح الاسبوع الجاي . 
نهض رحيم وخرج من المكتب ثم اتجه الى غرفته  ، نزع قميصه بعنق والقي به  وهو يمرر يده على شعرها  بقوه ، يعلم من هو احمد ليس قلق منه ولكنه قلق من منٍ حوله تلك العائلة مثل الوحوش ، جلس على الفراش لتأتي في ذاكرته تلك الفراشة التي رآها صباح اليوم كم كانت جملة بعينها الصافية وضحكتها التي تظهر تلك الغمزتين في وجنتيها الممتلئة بأغراء ، عاد بظهره إلى أن تسطح على الفراش وهو ينظر الى سقف الغرفة ، يبدو أنه سوف ينهي ذلك الحلم قبل أن يبدأ ، التفت إلى الباب ليجد شقيقته تقف وعينها تزرف الدموع  بقوة ، نهض بسرعه واشر لها أن تأتي له ، اغلقت الباب خلفها واتجهت له فسحبها الي حضنه وقال بحنان 
_ مالك يا روحي بتعيطي ليه ، اية ده يا رتاج ؟؟!! 
  قالها وهو ينظر الي خدها الذي طبع عليه اصبع احد ما ، رفعت عينها التي تنهمر منها الدموع بقوه ، وقالت له ما حدث 
فلاش باك 
كانت تجلس في غرفتها وتنتظر مجيئ اخيها كما قال لها لتتفاجئ بل باب يفتح بقوه كبيره فرفعت عينيها ونظرت الي والدها الذي كان يقف أمام الباب وينظر لها بحده وبجوره والدتها التي كانت تعقد حاجبيها بانزعاج واضح ، نهضت بسرعه من مكانها ونظرت الى  والديها بارتجاف . 
_في حاجة يا بوي … 
_ايوه جهزي نفسك فرحك الاسبوع الجاي علي ابن الهوري فاهمه مش عايزك تبني ضعيفة والدموع دي ايك تنزل قدم ولد المركوب دول فاهمه  
نظرت الى والدها بصدمه هل سوف يزوجها وهي لا تزل في هذا السن هل انتهت كل احلامها هنا سوف تتزوج من ابن تلك العائلة التي كانت سبب في موت عمها ، تسللت الدموع من عينيها وقالت بصوت مرتجف. 
_ بس ..بس انا لسه صغيره يا بوي و..وكمان انا مش عاوز اتجوز من العيلة دي . 
  التف وجهها بقوه من تلك الصفعة التي تلقتها من والدها ، وضعت يدها علي وجنتها وهي تسمع كلام والدها الجارح . 
_ ومن امتا البنات ليهم رأي انتي هتتجوزي ابن الكلب ده ورجلك فوق رقبتك فهما ولا لاه ، وايك ايك يا زفته انتي اسمع انك عملتي حاجه غلط هناك ، تعملي كل الي بيقولو عليه فهما ولا له  . 
باك 
_ وانتي بقي يا قلبي فاكراني  لو عارف ان ده هيحصل كنت خليت الجوازه دي تكمل او جدي كمان ، رتاج انتي روحي فهمه ، انا لو اني متاكد من احمد مستحيل اوفق انك تتجوزيه ، مش عايزك تخافي من حاجة يا حبيبتي انا معاكي اوعي تعملي ذي ابوي ما قال ، انتي ست البنات كلها ، وخليكي واثقة اني في ضهرك . 
  اومئت له رتاج ودفنت وجهها في حضن شقيقها الكبير وهي تتمسك به وكأنه طوق نجاة بنسبة لها ، صحيح انها تشعر بالخوف بل برعب من فكره زوجها من رجل لا تعرفه ولم تره من قبل والاسواء انه رجل صعيدي ، وكنت كلام شقيقها زرع بها بعض الاطمئنان . 
_ رحيم ممكن انام معاك . 
  قالتها بهدوء وهي لا تزل في حضنه فابتسم وقبل جبينها بقوه ، استلقي علي السرير وهي في حضنه ووضع عليها الغطاء . 
نامي يا عمري انا معاكي . 
_ ربنا يخليك ليه يا ابية ،وميحرمنيش منك ابدا . 
  قلتها وهي تشد من عناق شقيقها بقوه ، اما رحيم الذي كان يفكر في تلك الفتاة التي استحوذت على عقله بقوة ، تنهد بتعب وانزل نظره الي شقيقتة الصغيرة ليجدها ذهبت في نوم عميق ، مرر يده برقه علي وجنتها التي كانت بلون الاحمر بسبب صفع والدهما لها ، قبل وجنتها ثم ضمها بقوه اكبر . 
نذهب الى مكان مختلف عن قنا وامورها ، في تلك الشقق الفاخرة دخلت فتاة تحمل طفلين صغيرين  ، نظرت لها تلك المرأة الكبير في العمر وابتسمت بحنان وهي تقول 
_ جيتي يا بنتي اكيد تعبوكي … 
_لا يا ماما دول قلبي بس هيا ساره لسه ما جتش اتأخرت.
_انتي عارفه شغل الحكومة بياخد وقت ، تعالو بقي عملتو ايه … 
تقدم منها الطفلين بسرعه وبداو في سرد عليها كل ما حدث 
_يا تيتا انا قبلت رجل كبير وكان لبس بده ذي الي بيطلعو في التلفزيون ، وزي بابا . 
_ ومين بقى ده يا حبيبي . 
_مش عارف يا تيتا بس بقي صاحبي … 
_ ههههه صاحبك كده طيب يلا روحوا على اودعكم ، وغيروا تمام . 
  نفذ الطولين الأمر واتجهوا الى غرفتها ، جلست تلك الفتاة بجوار والدتها وهي تتنهد بتعب ، اتي  في بالها صورة ذلك الرجل ، كم كان وسيم ، نهرت نفسها واستغفرت ربها بسرعة من ما تفوهت به كيف تقول ذلك ولله أمرها بغض النظر. 
_مين الي فارس كان بيتكلم عليه يا ” عائشة” 
_مش عارفه يا ماما انا غفلت عنه شوي لقيتو قاعد مع واحد بس كان شكله حاجه مهمه عشان كان في حراس حولية … 
_ حاجة غريبه اذي وحد زي ده يكون موجود في حديقة عامة الناس دي ليها مكانها . 
_مش عارفه يا ماما المهم عملتي ايه اكل عشان انا هموت  من الجوع . 
_ عملت الاكل بس استني شوي لما ساره تيجى  . 
  اومأت لها عائشة ثم اتجهت الى غرفتها وبدلت ملابسها  الي ملابس بيت ، سمعت صوت شقيقتها اتيي من الخارج ، 
_ ماما عائشة انا جيت يا والاد . 
_ اتاخرتي ليه كده يا ساره. . 
_ والله يا عائشة لسه مخلصاه دلوقتى هسافر يوم و الثلاث. 
_ بس ده بعد بكره … 
_ عارفه هعمل ايه عشان الولد والمدرسه ، فين ماما . 
_انا هنا يا حببتي تعالي 
_ ماما ساره هتسافر الثلاث ده . 
_مش كان الاسبوع الجاي يا بنتي … 
_ لا يا ماما عمر  حجز بدري ،  هسافر عشان المدرس بتاع فارس ورنا . 
_ تمام يا حبيبتي ربنا معاكي . 
_ اياد كلامك … 
_ لا لسه هو قالي انو ممكن يقعد اسبوع او اثنين مكملناش عشان المهمه بتعتو . 
_ ماشي يا ماما ربنا معاه علي العموم ابقي سلميلي علية  كتير واول ما يفتح الفون بتاعه ابقي قوليلي  تمام . 
_ماشي يلا عشان ناكل ساره روحي شوفي فارس ورنا ، وانتي يا عائشة تعالي ساعديني احط الاكل . 
_ حاضر يا ست الكل يلا . 
********* 
في مركز شرطة العاصمة ، في مكتب المقدم حازم حسن جلال العراب، دخل احد الضابط وطلب منه ان يتوجه الى مكتب اللواء عصام  ، تأفف بانزعاج ونهض من مكانه متجها الى مكتب رئيسه  في العمل ، طرق الباب ودخل بهدوء ليجد ثلاثة من زملائه في العمل يقفون في أنحاء متفرقة من المكتب منتظرون قدوم اللواء عصام . 
_ اية ده انتي كلهم هنا كده انا عرفت في ايه …. 
_ هههه كارثة يا كبير بس غريبه مش المفروض تكون في اجازة يا حازم . 
هتف بها أحد زملاء حازم الذي كان يجلس بأريحية على المقعد ، نظر له حازم ببرود وقال 
_ مليش مزاج انزل ، المهم حد عندو اي معلومات احنا هنا ليه . 
_ مهمه جنائية …. 
_ م  جنائية … 
دخل اللواء لينهضوا جميعا ويقفون بجوار بعضهم البعض، نظر لهم اللواء عصام  وقال 
_ السلام عليكم  يا رجالة … 
_  وعليكم السلام يا فندم . 
هتفوا بها في صوت واحد أشار لهم  عصام بالجلوس بعد أن جلس هو الآخر ، وزع نظرته بينهم  فمن امامة  هم اقوى الضابط في المركز بلا منازع . 
1.(حازم  خالد سليم الهوري  :الابن الاوسط لخالد سليم الهوري،  في الخامس والعشرين من عمره ، تخرج من كلية شرطة ، يتميز بشجاعته وقوته الجسدية العالية ، وهذا ما جعله يحصل علي رتبة مقدم في وقت قصير جدا ) 
2.مازن مصطفي البكري 
3.زياد احمد مكاوي 
4. علي فريد الشرقاوي 
_ اظن انكم عارفين رجل الأعمال فهد الحازمي.  
_ رجال الاعمال اللي اتقتل هو وعيلته …. 
_ ايوه يا مازن فهد اتقتل وكان في شاهد على الجريمه التي حصلت بس اتقتل قبل ما يوصل للمحكمه عشان يقول اقوال و ، طبعا المتهم في القضية دي هو أخو فهد سعد الدين الحازمي ، وهو حاليا موجود هنا بتهمة القتل وتجارة الممنوعات والمخدرات ، المعلومات الي بعتها فهد الحازمي قبل ما يتقتل كانت ان اخوه بيتاجر في الحجات دي بس المعلومات كانت ناقصه كتير اوي ، وبعد موت فهد رح اي امل اننا نخلي المجرم ده هنا . 
_ معني كده انو مات لانو بعت المعلومات دي عن اخوه صح . 
_ ايوه يا حازم ، و حلا انا جمعتكم لانهم  الوحيدين الي بثق فيهم ومتأكد انكم هتخلصو المهمة ، في شاهد تاني محدش يعرف عنه حاجه ومعاه معلومات الي تودي سعد الدين الحازمي والي معاه بس ، بس الشاهد ده اول ظهور ليه النهارده  يا رجاله ، انا فهد كان عزيز عليه وموتو وجعني ولازم اخد حقو ، الشاهد ده لو حصلو حاجه هتكون نهيتكم انتو الاربعة . 
  قلها عصام بحدة وقوه جعلت الاربعه يبتلعون ريقهم ، يعلمون من هو اللواء عصام  انه كل وحش على هيئة إنسان عندما يغضب يتحول المكان إلى جحيم . 
في الخارج توقفت تلك السيارة  أمام المركز للترجي منها فتاة ترتدي فستان طويل يصل الي نهاية قدمها وسع يخفي معالم جسدها جيدا ، كانت ترتدي حجاب طويل جدا ونقاب يخفي وجهها لا تظهر ثو عينها التي كانت بلون العسل الصافي ، أخرجت تلك العصي وقدرتها وبدأت في وضعها على الارض امامها لكي تتأكد ان لا يوجد يعيقها في السير فهي كفيفة سمعت شخص ينادي عليها ، التفتت وهي تبحث عن مصدر الصوت ،الي ان شعرت بأحد ما يقف أمامها . 
_يا انسة انتي جيه لمين هنا خليني اسعدك . 
   ابتسمت بأدب من اسفل نقيها وقالت بصوت رقيق جدا جعل ذلك الرجل يسرح بها . 
عاوزه مكتب اللواء عصام لو سمحت 
_ تمام يا انسه اتفضلي معايا . 
  كانت تسير خلفه وهي تحرك العصا امامها الى ان اوصلها الى المكتب ، طرق الباب وبعد قليل خرج وقال لها بأدب . 
_ اتفضلي … 
  اومأت لها ثم دخلت الى المكتب وهي تنظر أمامها دون حركه ، اما الاخرين فقد نظر لها بصدمه شديده فقد علموا أنها عمياء من طريقة  امسكها للعصي وتحريكها أمامها ،نظر لها حازم بدقه وهو ينظر إلى تلك العين التي بلونها الصافي أول ما جذب انتباهه اتجاهها . 
_ السلام عليكم … 
(سراب فهد الحازمي: الابنة الوحيدة لرجل الأعمال فهد الحازمي،  في الثالث والعشرين من عمرها ، لم تكمل تعليمها الثانوي بسبب حدث قد تعرضت له عندما كانت في الصف الثالث الاعدادي ، حاول معها ولدها كثيرا ولكنها لم ترد أن تخرج خوفا من كونها عمياء ، تم قتل والديها في حريق القصر الخاص بهم .) 
_ وعليكم السلام . 
_ عمو عصام مين هنا . 
_ متقلقيش يا حبيبتي دول الي قولتلك عليهم  امبارح اللي هيمسكو مهمة متقلقيش ، هنا أهل الثقة . 
_ والي قبلهم كانو كده برضو يا عمو . 
_ سراب انا قولتلك يا بنتي مش انا الي كنت ماسك القضيه وقتها أم دول فهما بمقام ولدي يا سراب متقلقيش . 
_ تمام يا عمو انا وثقه في اختيارك ، عاوز اشوفو . 
  قلتها ليبتسم مازن بسخرية ورد بهمس وصل إلى مسمعها . 
_  تشوفيه الذي يا اذكيه . 
_ تمام يا سراب انا جهزت كل حاجه وهكون معاكي انا والفريق . 
_ماشي يا عمو. 
  نهض عصام وامسك يدها وساعدها علي السير وخلفه حازم وزياد ومازن وعلي ، وصلو الي غرفه مغلقه بل كامل بها طاوله وكرسي ، جلست سراب على احد الكرسيين وهي تضع حقيبتها على قدمها وتنظر امامها بشرود . 
_ سراب مش عاوز تهور ماشي خليكي فكره اللي قولتلك عليه . 
_ متقلقش يا عمو هكون هدية جدا جدا . 
_ وللهي ما مخوفني غير الهدوء ده… مال علي علي حازم وقال 
_علي هو انا بيتهيألي ولا البت دي في حاجه غلط . 
_ أنا كمان حاسس بكده وبعدين اذا شاهده وهي عامية اصلا . 
  فتح الباب ودخل ليدخل منه سعد وهو مقيد ويمسك به رجلين ، نظر الي عصام وابتسم بخبث ثم جلس علي الكرسي ونظر الي الفتاه التي تجلس أمامه وقال 
ايه يا  عصام مين دي كمان . 
_ هههه شاهد مممم 
  ابتسمت تحت نقابها واشارت الي علي الرجلين فأمرهم  عصام بالخروج ، فور أغلق الباب تحولت نظرتها تماما بل عادت بظهرها إلى الخلف وقالت بصوتها الهادئ 
_مش عارف بنت اخوك يا عمي . 
   توسعت عين سعد ثم انفجر في الضحك وهو يشير لها بيده ، وقال 
_دي شاهد دي عامية مش بتشوف ، مش مصدق بس ايه النكته دي . 
  رفعت سراب نقبها بهدوء و نزلت نظرها إلى وجه سعد وقالت بهدوء 
ايه رايك يا عمي ، تفتك انا عميه دلوقتي . 
   قلتها ببعض من البرود وهي لا تزال تنظر له ، كانت الصدمه على وجه الجميع واولهم حازم الذي ركز نظره على تلك الفتاة يا الله ما اجملها ، اما سعد الذي  كانت اعصابة تكاد تفلت بسبب ما تفوهت به أنها تبصر ، لقد عاد نظرها لا يصدق هل حقا رأت ما حدث ، كان سعد ينظر لها ويحاول أن يستوعب تلك الكارثة التي نزلت على رأسه . 
_ مالك يا عمي مستغرب مش كده ، ده حقق انا كمان استغربت لما قمت من النوم لقيت نفسي بشوف بعد ما وقعت من علي السلالم بسبب مراتك ، شفت ارده ربنا ، خلاني ارجع اشوف تاني عشان اكون شاهده علي جريمتك في حق عائلتي يا عمي . 
_ مستحيل ، انتي اذى قدرتي تخرجي من الفيلا وهي بتولع كلها . 
_ ربنا ارد اني اعيش يا عمي عشان تكون نهايتك على ايدي ، ورحمه ابيه الغالي لنهي حياتك في المكان ده حياتك وحياة كل اللي كان ليه يد في اللي حصل ، خليك مستعد عشان ابنك هيشرف قريب اوي هو كمان 
_ رمز ابني ، لو قربتي منو هقتلك فاهمه . 
قلها ونهض وهو ينوي أن يهجم عليها ولكن علي كان اسرع منه وأمسك به بقوة ألقاه على الأرض  وضع يديه خلف ظهره ،وثبته جيدا لكي لا يتحرك ، نهضت من مكانها وقالت . 
_ رمز ده هيكون ليه حساب خاص بيه خاص اوي يا عمي ، وخلي في علمك انت قتلت اخوك عشان الفلوس وشوف الحظ يا عمي اخوك كتب كل املاكه باسمي . 
_ مش هسيبك يا سراب تنهي حياتك انتي كمان . ابتسمت بألم ووجع وهي تضع يدها على قلبها وقالت بألم حقيقي ظهر في عينها قبل أن تتسلل  منها الدموع . 
ــــ  ياريتك كنت عملت كده صدقني كنت هكون مرتاحة بس لاسف ربنا لسه كتبلي عمر عشان أخد حقهم . …اخذت حقيبتها ثم عادت نقبها علي وجهها وامسكت بعصها وتجهت الى الخارج ، لحق بها  عصام وخلفه حازم مازن وزياد أما علي الذي أخذ سعد علي الحبس ، جلست علي الكرسي في مكتب اللواء عصام وهي تنظر لهم بهدوء . 
_ حضرتك ايه هيا المهمة بتحديد ، نحميها ولا نثبت ان سعد الدين الحازمي هو الذي قتل اخوة . 
قالها حازم وهو يوجه نظره إلى اللواء عصام الذي تنهد وقال . 
_ مهمتكم يا حازم تحموها هيا اما بنسبة لموضوع سعد الدين ، احنا معانا اوراق تثبت كل حاجة عليه ، ومش هو بس لا وكل الي شارك معاه كمان . 
_ طب اية الي انت خايف منو حضرتك هو هنا تحت ايدنا مستحيل يوصلها . 
_ مين قال ان الخوف من سعد ، سعد الدين خلاص انتهى ، بمجرد انو يوصل المعلومات اني خت الورق واني شهت علية ها يتقتل ، ذي ما عملو مع المحامي الخاص بسعد وبابا . 
_ ومين المحامي ولية اتقتل . 
ــــ  المحامي ناصر كان المحامي الخاص بسعد ولما جمع كل المعلومات عن الناس الي سعد بيشتغل معاهم ، بعت الورق لبابا ومات في اليوم التالي ، سعد خلاص انتهي كده مش فاضل غير رمز على الرغم من اني اشك انه يقدر يعمل حاجة بس الاحتياط واجب . 
_ ورمز ده يبقى ابن عمك ، هو فين حاليا …. قالها حازم وهو ينظر إلى سراب التي كانت تجلس أمامه ، رفعت عينها لـ تتقابل مع عينة اول مرة ، كان الوضع غريب بنسبة لحازم الذي شعر بانجذاب غريب تجاه تلك الفتاة ، أما سراب التي نزلت نظرها وهي تنظر الى يدها وقالت . 
_ رمز حاليا بره مصر بس هينزل قريب جدا . 
_ تمام يا فندم دلوقتي المطلوب مننا ايه بضبط . قالها مازن وهو ينظر الي اللواء وهو يشعر انه سوف يفجر قنبلة في وجههم الان . 
…………..
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!