Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

 رواية زواج إجباري الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الأول 1 بقلم حنان صلاح

وعد لا بابا قوم يابابا متسبنيش بابا هااا بعيط 
عمها علي قام شد وعد وقال ابوكي خلاص مات انتي سامعه خديها يا ام محمود بره 
توفيق هنعمل اي احنا دلوقتي 
علي بقسوه هندفن وهنجوز وعد بعد الجنازه 
توفيق باستغراب حرام دي بنت اخونا هنجوزها ازاي في سنها ده ومين هيرضا يجوزها انت عايز الناس تقول علينا اي اخوهم مات وجوزو بنته 
علي بغضب لازم نجوزها عشان ابوها يرتاح دي وصيت ابوها 
توفيق ومين هيتجوز وعد 
علي جاسر ابنك 
توفيق بصدمه اي جاسر ازاي ده في امريكا لا لا يا علي جاسر مش هيوافق 
علي انت اكيد هتقدر تسيطر عليه بالكلام لازم يتحوزها هو عرف بموت عمه واكيد هينزل يحضر العزا وسعتها هنضغط عليه 
توفيق صعب جاسر مش هيوافق 
علي هيوافق 
توفيق بيفكر في صمت 
وعد لا يا ام محمود لا بعيط 
ام محمود بقسوه غلقت عليها الباب 
وعد في سن 18سنه جميله عيونها بنيه وشعرها اسمر وطويل وبشرتها بيضاء وخدودها حمري مثل التفاح وطويله وشخصيتها عنيده 
بعد مرور شهر 
ام محمود بصوت عالي جاسر بيه جه 
جاسر دخل البيت 
توفيق وعلي كان واقفين بيستقبلوه 
اما وعد فكانت في الغرفه مكتئبه وشديده الحزن علي ابوها فهي لم يعد لديها اي احد من بعده 
علي تعالي يا حبيب عمك في حضني 
جاسر متكبر ومغرور وديمآ مشغول لانه من اكبر رجال الاعمال وساب البلد من فتره طويله عشان شغله وطول عمره عايش بره ومستقل بذاته وهو في سن29سنه تقريبآ طويل ووسيم وعنيه عسلايه وقمحاوي بس اي موز من الاخر 
في وقت العشا  وهم متجمعون حول السفره ماعدا وعد فهي لم تنزل من غرفتها من بعد موت ابوها 
علي في حاجه عيزين ناخد رايك فيها يا جاسر 
جاسر كان بياكل واقف الاكل وقال اتفضل يا عمي انا سامع 
علي بنت عمك الله يرحمه 
جاسر باستغراب هو عمي ليه بنات 
توفيق ايوووه يا جاسر اسمها وعد 
جاسر لم يهتم ايوووه مالها 
علي عمك قبل ما يموت وصي ان حد من العيله يجوز بنته 
جاسر كان بياكل شنق من الكلام 
ام محمود جبتله ميه 
جاسر احمم وانتو بقا عيزني اتجوزها ليا لان مفيش غيري اعذب في العيله 
علي عليك نور 
جاسر قام من علي السفره اعذروني ورايا شغل وجه يمشي 
علي وتوفيق وقفوه 
جاسر بص ليهم باستغراب
علي دي وصيه يا جاسر 
توفيق لو مشيت لا انت ابني ولا اعرفك 
جاسر مش عرف يقول اي من كلامهم معاه 
توفيق الكتب الكتاب بكره ماشي يا جاسر 
جاسر التزم الصمت وبيدل علي الاجبار 
في صباح اليوم التالي 
الماذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 
جاسر كان بتكلم في فونه وقال انا مشغول  دلوقتي هخلص وارجع الشغل بكره يا ادهم 
ادهم لازم تنزل لان الشركه محتجاك 
جاسر انت موجود مكاني اكيد هتتصرف 
ادهم لسه هيتكلم 
جاسر قفل تيلفونه فهو غاضب من اللي بيحصل ومن الجوازه دي 
ام محمود نزلت وعد وهي باين عليها الحزن وكانت لابسه فستان العرس وكانت مثل القمر 
توفيق عروستك اه يا جاسر 
جاسر بص لوعد من تحت لفوق سحره جمالها بس كان في نفس الوقت مش عيزها 
جاسر خد وعد وركب عربيته وراح علي فلته 
نزلو من العربيه وسبها مرضاش يفتح حتي ليها العربيه 
وعد نزلت جذب انتباها جمال المكان 
جاسر بص ليها بسخريه وقال اي مالك مشفتيش مكان حلو وي ده قبل كده
وعد اضيقت من كلامه ونزلت الدموع من عنيه 
دخل جاسر ووعد وراه 
جاسر دي اوالاوضه بتعتي 
واللي هناك اوضتك انتي سامعه اما الاوضه دي اياكي تقربي منها انتي فاهمه 
وعد هزت براسها 
جاسر مطيعه 
وعد دخلت اوضتها فضلت تعيط ونامت 
جاسر قام لبس القميص الابيض والجاكت الجينز والبنطلون الاسمر وسرح شعره وحط برفان وخرج من غرفته 
راح لاوضه وعد لقها نايمه بفستنها واثار الدموع باينه علي وشها فتحت عينيها اسمر من البكاء 
جاسر وعد بصوت عالي 
وعد انخضت من صوته وقامت مفزوعه 
جاسر قومي انتي لسه شوفتي مني حاجه في سره 
وعد فاقت اي بس 
جاسر احنا الساعه 10
وعد اي مختش بالي راحت عليا نومه 
جاسر انا ماشي رايح الشغل اوعي تطلعي من الفله 
وعد حاضر 
جاسر مشي  
وعد دخلت الحمام بصت في المرايا وقالت جاسر ازاي شافني بالمنظر ده وخدت شور ولبست فستان قصير لعند الركبه وحطت ميكب وفردت شعرها وفضلت تسمع التيلفزيون
وفجاءه الباب اتفتح 
جاسر…………..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!