Uncategorized

رواية أمير الرجال الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

 رواية أمير الرجال الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

#في فيلا جمال الصواف .
شروق تجلس في الليفنج منتظره نور .
باب الفيلا الداخلي يطرق وتفتح لها الخادمه الفلببنيه ، تدخل نور وتستقبلها شروق باابتسامه صفراء ، تبتسم لها نور 
شروق : باابتسامه صفرا اذيك يانور .
نور : تبتسم بااحراج ، الحمدلله ياشروق. 
شروق : اتفضل ويجلسوا في الليفنج ، فتجلس نور وشروق. 
( وتاتي الفلبينيه وتقف امامهم ) .
شروق : تنظر لنور ، تشربي ايه .
نور : اي حاجه .
شروق : تنظر للفلبينيه ، اتنين اورانج، وتشاور لها بالانصراف، وتكمل حديثها منوره يانور ( وبخبث) حمدلله علي سلامه احمد ، ايه ياحببتي حددتوت ميعاد الفرح .
نور : بااحراج ، دا الموضوع اللي جيالك علشانه. 
شروق : بخبث ، قولي ياحببتي ،دا جمال مستني الميعاد ، علشان يعمل حسابه .
نور : وجهها يحمر خجلا وتنظر لها بحرج شديد ، انا محروجه منك جدا ،،الحقيقه انا جيالك هنا علشان اقولك كل شيء قسمه ونصيب .
شروق : ترفع حاحبها ، يعني ايه وضحي .
نور : امير بقولي نيللي تستاهل واحد احسن منه. 
شروق : اومال هو يستاهل مين السكرتيره، يسيب بنتي علشان حته بنت متسواش مش عارفين جايه منين ، انا بنتي الف واحد يتمناها دي بنت جمال الصباغ ، وجمال مش هيسكت يانور ، عقلي ابنك كده ، وخليه يسيبه من الكلام الفارغ دا. 
نور : انا مش هعاتبك علي الكلام اللي بتقوليه دا لاني حاسه بيكي .
شروق : بااستهزاء ، حاسه بيا وتضحك ، دي لو بنتك مكنتيش قلتي الكلام دا ، وابنك لو مرجعش لعقله ، جمال مش هيسكت. 
نور : تقف بضيق ،انتي بتهدديني، انتي بقي مش عارفه بتكلمي مين .
شروق : تقف ، والله انتوا اللي ابتديتوا. 
تاتي الفلبينيه وبيدها صينيه العصير امام الترابيزه ، وتقول العصير مدام. 
تتقدم شروق وتقلب الصينيه علي الارض ، مش عايزه زفت. 
نور : تنظر لها بقرف من فوق لتحت ،وتقول يظهر ان امير كان عنده حق ، وتتركها وتمشي. 
#في فيلا احمد ابو الدهب .
تحديدا في الريسبشن يتكا امير علي بظهره علي الاريكه ويمد رجله علي الترابيزه وبيده الهاتف يكلم ساره 
امير : خلاص ياحببتي يوم الخميس هاجي اقابل والدتك ، وتبقي بتاعتي رسمي. 
تدخل نور من الخارج ووجهها عابس .
نور: بتكلم مين.
امير : ينزل قدمه ، يلاحظ تغيير وجهها بكلم ساره. 
نور : سلملي عليها .
امير : يكلم ساره ماما بتسلم عليكي ، هكلمك بعدين ، سلام 
ويغلق الهاتف. 
امير : مالك . انتي مضايقه ولا ايه ، كنتي فين كدا. 
نور : لسه جايه من عند شروق .
امير : ايه اللي حصل. 
نور : قلتلها ان كل شيء قسمه ونصيب ، وردت عليا رد وحش خالص. 
امير : بعصبيه، قالتلك ايه .
نور : متشغلش بالك ، بس معرفش هي عرفت منين انك هتخطب السكرتيره عندك. 
امير: تعرف زي ماتعرف ، قوليلي هي دايقتك قالتلك ايه .
نور : مفيش ياحبيبي ، مضايقه علشان بنتها المفروض كنتوا هتتجوزوا يعني ، فااكيد مضايقه. 
امير : يبصلها تتحرق هي وبنتها ، والله انسفها هي واهلها ،قالتلك ايه عرفيني. 
نور : مفيش ياامير الموقف كان محرج لينا احنا الاتنين .
امير :اسف اني حطيت في موقف زي .
نور : المهم سعادتك ياحبيي. 
امير : ربنا يخليكي ليا ، ساره حددت الميعاد يوم الخميس ، اعملي حسابك .
نور : تبتسم ربنا يسعدك ياميرو .
امير : ياريت بابا يجي معانا. 
نور : مفتكرش ، لكن هحاول معاه. 
امير : منحرمش منك ياست الكل .
# في الورشه 
يجلس ايمن مع صديقه محسن. 
محسن : سيب البت في حالها ،ودور علي اللي من توبك 
ايمن : اسيب ايه انت اتجننت دا انا بحبها ومن هي في اللفه ،دا انا مربيها علي ايدي ، اسيبها لواحد يجي يشيلها كده علي الجاهز دا علي جثتي. 
محسن : وانت هتعملها ايه انت نفسك بتقول دا بيه كبير وصاحب شركه كبيره يعني مش هتعرف تعمله حاجه ، وهي مش عيزاك ولا بتفكر فيك ، يعني مش هتقدر تعمل حاجه. 
ايمن : وحياه ابوك ماتقفلها في وشي هلاقيلها مخرج ، ماانا مستحيل اسيبهاله علي الجاهز ياخدها مني. 
محسن : استهدي بالله كده ، وشوف مصلحتك ، متجبش لنفسك مشاكل. 
ايمن : المشاكل هتحصل لو ساره مرجعتش عن اللي في دماغها. 
#في بيت ساره 
تجلس ساره ومي في الصاله علي الاريكه وياكلوا فيشار ويشاهدوا فيلم (عمرو وسلمي) الجزء الاول. 
مي : هو امير بحبك زي عمرو كده .
ساره : كل افعاله بتقول اه. 
مي : وانتي بتحبي امير زي سلمي كده .
ساره : تفكر ، مش عارفه. 
مي : قبل ان تمضغ الفيشاره،( تفتها )، ونظرت لها ، يعني مبتحبهوش. 
ساره: منكرش اني مبهوره بكل حاجه بعملها علشاني ، وبفكر ازاي يسعدني ويفرحني ، لكن… 
مي : لكن ايه .
ساره : بصي كل حاجه حصلت بسرعه اوي ، مش عارفه ممكن اكون معجبه بيه ، او مبسوطه انو بيفكر ازاي يسعدني .
مي : طيب كده مفيش فرق بينه وبين ايمن ، ايمن برضوا كان بحبك وعايز يسعدك. 
ساره : تضحك ساره لا طبعا في فرق ، وفرق كبير كمان ايمن احنا متربين سوا بحس انو زي اخويه عمري مافكرت فيه كزوج وبيت وعشره ، انما امير بيعاملني كاانه امير فعلا وانا اميرته ،
عايز يفرحني يسعدني بيحسسني اني اهم حاجه في حياته بيشدني ليه كاانثي راقي في تعامله واسلوبه معايا. 
مي : امممم مش فاهمه .
ساره : هقولك مثلا يعني ، ايمن ابن عمك لما كنا موديين بابا المستشفي وبابا فضل هناك ،وانا هو راجعين عدينا علي مطعم صغير كدا وقالي تعالا ناكل ، تعرفي عمل ايه .
مي : ها ، عمل ايه. 
ساره : الاكل اتحط وفضل ياكل من غير حتي مايقولي كولي معايا وبعد ماخلص الصحون كان ناقص يغسلهم
قالي انتي مكلتيش ليه ، بقوله مش جعانه رغم اني انا وهو من الساعه سته الصبح لحد سبعه بالليل مع بابا مكلتش حاجه وهو عارف ، قالي اللي باكل علي درسه بنفع نفسه .
مي : تضحك ، تلاقيه كان جعان.
ساره : نزل كذا مره وقالي هروح اشرب سيجاره بره علشان ممنوع في المستشفي ، ببص من الشباك فجاه لقيته قاعد ف الكافتيريا عمال ياكل مفتكرنيش بقزازه ميه حتي، دا غير مره كنت ماشيه معاه وعجبني شنطه ب 60 ج بقوله ادفع فلوسها لحد مااروح انا ممعيش غير 20 ج ، قالي دي فلوس الشغل ومقدرش اصرفها. 
مي : يعني انتي مش عيزاه علشان ماكلكيش .
ساره : تضحك، لا طبعا بس امير راقي جدا معايا في تعامله نفس الموقف حصل مع امير ، محطش معلقه في بوقه علشان مكلتش معاه .
مي : بس دا مش سبب ياساره .
ساره : اكيد مش سبب ، لكن في مواقف تعرفي فيها مين اللي بحبك وعايز يسعدك ،ومن اللي بحبك وميعرفش يسعدك .
يعني امير في مده بسيطه قدر يهتم بيا وحسسني معاه بالامان .
مي : بس برضوا انتي بتقولي انك مبتحبهوش. 
ساره : فعلا انا معجبه بيه ولسه محبتهوش .
مي : اومال هتتجوزيه ازاي .
ساره : انا محبتش ارفض الجواز علشان اتاكد انه فعلا عايز يتجوزني ولا مجرد نزوه في حياته.
مي : واديكي اتاكدتي انه بيحبك هتعملي ايه .
ساره : هنتخطب لحد مااخد وقتي معاه واشوف هقدر احبه ولا لا. 
مي : ياسلام. 
ساره : انا مش هتجوز واحد مبحبوش .
مي : تاخذ نفس ، انتي الخسرانه 
#في فيلا جمال الصواف 
يجلس جمال علي الكرسي وشروق ونيللي بجواره علي الاريكه في الرسيبشن .
نيللي : بدموع ، يعني الكلام طلع صحر. 
جمال : والله لادفعه تمن اللي عمله في بنتي دا غالي. 
شروق : انت لازم تتصرف ياجمال ، كلم ابوه ولا اعمل اي حاجه ، والبنت دي لازم نعرفها مين وتتربي ، حته سكرتيره تلهفه مننا علي الجاهز كده.
جمال : انا يلعب بيا وبنتي والله لوريك .
نيللي : بدموع انا مش عيزاه اديلو شبكته وهدايا ، مش عايزع حاجه منه. 
شروق : شبكه ايه انتي اتجننتي ، دي الماظ حر بمليون الاربع غير الهدايا ، خساره فيهم ولا هيطولوا جنيه منهم 
جمال : يعقد حاجبيه وبضيق بصي لدموع بنتك انتي كل همك الفلوس ، دول بنسبالهم ولا حاجه ابو الدهب دا بنك متنقل ، والله لحاسبهم كلهم علي اللي عملوه في بنتي. 
في فيلا اميرابو الدهب .
تحديدا في جناح احمد ابوالدهب.
احمد : يجلس مفرودا علي سريره ومتكأ ظهره علي السرير وبيده الهاتف يتصفح اسعار البورصه. 
تاتي نور وهي لابسه القميص وفوقه الروب الاحمر وشعرها متسلسل علي كتفها ورائحه عطرها يملاء الجناح ، فيلتفت لها احمد ، ويقول ايه المزه اللي داخله عليا دي .
نور : تضحك بصوت عالي ، مزه بطل شقاوتك دي وتقرب منه وتجلس امامه علي السرير 
فيعدل نفسه وجلس علي السرير ويقولها بعيد عني ليه. قربي جمبي. 
نور : باابتسامه وخجل لو قربت منك مش هعرف اتكلم معاك. 
احمد : قربي بس دااحنا هنتكلم كلام حلو اوي. 
نور : تضحك وتهز كتفها مش وقته ياحماده. 
احمد : يقرب لها ويبدا ملامستها امتا وقته ياقلب حماده ، فتبتعد نور وبضحكه خليك مكانك ، علشان نعرف نتكلم بجد شويه. 
احمد : يااخذ نفس ويرجع علي السرير ، طيب تعالي جمبي وانا هتكلم باادب .
نور : تضحك ،مش مسدقاك .
احمد : يبتسم وبهزار ماانتي لو مجتيش واتكلمتي بسرعه ، هااجي اشيلك واجيبك انا. 
نور : تضحك لا خلاص هاجي .
اتت نور وجلست بجانبه علي السرير ، عايزه اقولك علي حاجه .
احمد : اتفضلي ياحببتي .
نور : انا كنت عند شروق النهارده وخلصت معاها الموضوع 
احمد : وبعدين. 
نور : بنظره حب ، حماده احنا معندناش غير امير ، هو وحيدنا وهو اللي شايل اسمك وعياله من بعده ، يرضيك ابنك يعيش حياته مع واحده مبيحبهاش ، ابنك الوحيد يعيش حياته حزين.
احمد : انتي مش نهيتي موضوع نيللي ، في ايه تاني. 
نور : امير بيحب بنت وكنا عايزين نروح نخطبله. 
احمد : نخطبله !! مش لما نخلص من موضوع جمال الاول انتي عارفه ابنك بعاميله دي هيخسرنا ايه ، جمال مدير اداره الجمارك يعني يقدر يوقفلنا الشغل كله. 
نور : وانت احمد ابو الدهب تقدر بعلاقاتك تخلص اي شغل. 
احمد : صح لكن العند وحش وهو لو عرف ان امير ساب بنته علشان واحده غيرها هيعند اكتر واحنا شغلنا حساس ولو في واحد بيحبنا فا في عشره يتمنوا نغلط. 
نور : يعني ايه شغلك اهم من ابننا انا سعاده ابني فوق اي شغل واي فلوس. 
احمد : انا مقلتش كده انا بقول نصبر. 
نور : بحنيه ،بس هو مستعجل وعايز يخطب البنت اللي بحبها ، ولا انت بس اللي بتحب تستعجل وتضحك. 
احمد : يضحك حد يشوفك وميستعحلش ثم يتنهد ، بنت مين هي .
نور : مش مهم بنت مين المهم ابنك عايزها. 
احمد : ايه ابوها ملوش اسم. 
نور : بنت ناس طيبين وبابا كان موظف في السكه الحديد ،علي قد حالهم .
احمد : يعدل نفسه ناس غلابه يعني ، طب قولي لابنك مش هيحصل يانور ، ابنك سايب الحسب والنسب ورايح لوحده ملهاش اصل من فصل. 
نور : بضيق ، هو علشان ناس غلابه تقول ملهمش اصل ، معني كده انا لو كنت فقيره وانت غني مكنتش اتجوزتني 
احمد : حببتي انتي غير اي حد .
نور : يعني هتيجي معانا نروح نخطبله. 
احمد:. بعند ومكابره ،برضو لا.
نور : كده هتخليني انام وانا زعلانه منك .
احمد : يقرب لها تعالي اصالحك.
نور : تضع يدها علي صدره لا ابعد (وبدلع) مخمصاك.
احمد : يقرب لها اكتر ويهمس لها هصالحك.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد