Uncategorized

رواية عشق الواسم الفصل الثامن 8 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية عشق الواسم الفصل الثامن 8 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الثامن 8 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل الثامن 8 بقلم أحلام اسماعيل

عشق الواسم…..
صباح: يلا مع السلامة يا ياسمين
  ياسمين :الله يسلمك
 سلام يا مرت عم
 صباح بصوت واطئ ع الباب ياسمين واستني أجلك أي تعمل تأني لما تجيء الدار اسمعي.
خالي الخطه موفجا بقا
جاء وقت العشاء 
وسام حضرت الاكل 
ف المطبخ 
صباح بوجه يملأه البراءه والندم : واسام ممكن اتحدت وياك شويه 
وسام بعدم اهتمام وحيره من طلبها : اتفضلي 
صباح وجهها ف الأرض وسام انا اسفه لو كلامي ديجك مني
 تجي نبجي صحاب ونعمل كل حاجي من بعض تجبلي تبجي اختي من النهاردة؟ 
واسام بعدم فهم من كلامها المفاجا والغريب ع أنها تقوله لها بعد كل ما فعلتها معها من اول يوم لها ف ذالك البيت 
وسام بتفكير : بصي انا من اول ما جيت هنا وانا حاسه انك مش بتحبني بس انتي كمان زي اختي ونا مسمحكي 
ذلكه هي وسام صحبت القلب الابيض 
تسمح كثير بس حينا تقرر أنها تتحده احد لا بجرا أحد يقف أمامها 
صباح بفرحه شديد ع أن وسام استسلتم لي خططها  
بجد ورمت نفسا ف حضن وسام انا فرحه جوي انك وفقتي يا وسام ع طلبي 
بعد أن أخرجت نفسها من حضن وسام 
تتحدث صباح مع نفسها تدون أن يقدر أحد أن يسمعها 
ماشي يا وسام جتي برجلك انا هركي انتي مسكيه معجول تصدجي أن انا اكون صحبتك ههههه مسكينه ع الي هيجره فكي  
أحضرت معها الاكل وبعدين شلون الاكل من ع السفره أو الطلبيه كمان يسمها ف الصعيد 
حال الليل ع الجميع والكل ركب فوق كل وحد ف غرفته 
ف غرفت صباح
وهي بتتحث مع نفسها 
انا هوركي يا واسام 
ع كل اللي عملتيه معيه
اختي مني اهتمام ابوي وامي وكمان جمالك ببجتني من جويه الكل شيفك جميله وزي الجمر 
ونا لا 
انا الكل عم يجول عليه وحشه وعانس عشان دخلت ف التلاتينات كل ما اروح فرح وحده من الصعيد تهنئ يجول عجبالك يا صباح بتال من تجعدي ع جلب ابوكي العمر كله
انا تعبت من التعير فيه عشان لسه ما جوزت 
انا مش هخليكي تفرحي واصل يا واسام 
فضلت ع ذلك الحال تبكي بحرقة ع حالها وع ضعف تحملها كلام الناس اللذي يذبح قلبنا
لا دعي لا الكلام إذ لما يكون خير 
مسحت دموعها بايدها التي ترتعش من كثرت الشقه  والبكاء 
وحولت أن تسترجع قوتها من تاني حتي تقدر انا تفعل كل شيء حتي تخرج وسام من البيت 
نام الجميع
وف صباح يوم جديد
وع سفر التي تكون ف نص الدار 
واسام صحيت من بدري وجهزت الفطور
ع السفرة
كان يجلس وسيم والحاج عتمان جنب بعض ووسام وفوزية وصباح جنب بعض 
تلفون وسيم رن 
وسيم ياسمين عم ترن عليه أي حصل اي تره 
وسيم :الو زيك يا ياسمين عمله اي 
ياسمين بصوت حنين وف دفئ : الو يا ولد عمي اي عمل ممكن تجي تجود معنه شورته انا عمله ليك كى بستهل بجك 
وسيم بتهرب : معليش مش هجدر ياسمين ورايه شغل ف المزرعه 
مصطفى ابو ياسمين : الو يا سيم وانا عمك وعزمك ع الغداء تعلي اتغدي وعينه يا ولد اخوي 
وسيم اصلا يا عمي انا 
مصطفى : مفيش لا تعلي يلا احنا هنستناك ع الغدي
وسيم : حاضر يا عمي يلا سلام 
قفل السكه والكل خلاص كل 
وسام بصوت وطي : وسيم متروحش عند عمك انا مش عايزك تروح وانتي نسي اليوم يوم اي بنسبلي 
وسيم بتهرب وتده وجه ف النحي التانيه حتي لا تكشفه وسام 
وسيم : حبيبتي انا حولت لي عمي جي يرضكي اطلع عيل ف كلمتي
واصلا اي ف مهم اليوم دي زي اي يوم يعني 
وسام بحزن وندم انو نسي يوم زي ده مهم ف حياتهم والي اتوعده فيه أنهم هيحتفله فيه
وسام خلاص روح 
بعد ما مشي وسيم عشان يروح المزرعه بعدين يروح دار عمه مصطفى ع الغداء
صباح اتسعلت  الفرصه 
صباح : وسام متزعليش من وسيم بس مش ملاحظة حاجه ياسمين امبارح كانت وعنديه   ف  الدار واليوم اتصلت بي وسيم عشان يتغده عنديهم 
كمان انا لحظت أنها بتتقرب منه وكمان هي اصلا من زمان
وسام بلفهي وفضول : وهي من زمان اي احكي اقول 
صباح : اصلا هي بتحبه كانت من جبل من تتجوز كمان وهو كمان كان بيحبها بس ده جبل من يعرفك 
قالت كده صباح وسام كأنها أحد صب عليها كوب ماء بارد 
تجمدت مكانها وتذكرت كل ما حد ليلت امبارح وكيفه كان يكلهما وتكلمه وازاي تجرأت أن تلمس عبيته 
فضلت ع ذلك الحال لي فتره قصيره وهي ف شك وحريه من أن تكون تظن ظن سوء ف حب عمرها وزوجها 
بعد ما تخلصه الكلام 
اتصلت وسام بي وسيم 
وسام : الو يا وسيم تعلي دلوقتي أنا عايزك ف موضوع مهم ضروري تجي دلوقتي
وسيم  بخضه : خير يا وسام ف حاجه اماي حصلها حاجه ولا صباح اي فيه جولي 
وسام : لا هم كويسين انا اللي عايزك 
وسيم : حاضر جي اهو 
قفل مع وسام وحول بعتذر وكنها عمه كان طلب خلاص الاكل يجهزوه وكل وسيم وعمه 
وجي يمشي ياسمين وقفته 
ياسمين بدل : خليك شويه يا وسيم انا بحب اجعد معك انت ولد عمي واي 
وسيم : واي جول 
وياسمين ف نفسها انا لزمنه امنعه انو يمشي عشان تزعل وسام انو مرجعش ع البيت زي ما جالت 
وياسمين : ولد عمي واي حبيبي 
وسيم بصدمه افزعته وتغيرت كل ملامح وجهه من أثر كلمتها العجيبه 
: وسيم انتي عم تجولي اي انا ولد عمك وزي اخوكي 
ياسمين : انا انا وهب وقعت من طولها ع الارض 
وسيم : ياسمين ياسمين الحجني يا عمي 
يا تره اي هيحصل تاني واي هتعمل وسام مع وسيم لما يرجع واي المناسبة اللي حكت عليها
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد