Uncategorized

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أحلام اسماعيل

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أحلام اسماعيل

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أحلام اسماعيل

(أََمسيْنا على فطرة الاسلام و على كلمة الاخلاص و على دين نبينا محمد صلى الله عليه وسلم و على ملة ابينا ابراهيم حنيفا مسلما و ما كان من المشركين)
وقفنا عند منه هي ع الشاطئ.
وفجاه سمعت صوت طفل عم بيعيط!
منه يا عسوله مالك ليه بتعيط؟ 
الطفل ببكاء: عشان نفسي ف ايس كريم، ومعيش فلوس ولا عندي أهل. 
منه بحزن : حبيبي استني هنا هجبلك.
منه: اتفضل الايس كريم.
الطفل بفرحه شكرا يا. 
اللّهُـمَّ إِنِّـي أََمسيتُ أَُشْـهِدُك ، وَأُشْـهِدُ حَمَلَـةَ عَـرْشِـك ، وَمَلائِكَتِك ، وَجَمـيعَ خَلْـقِك ، أَنَّـكَ أَنْـتَ اللهُ لا إلهَ إلاّ أَنْـتَ وَحْـدَكَ لا شَريكَ لَـك ، وَأَنَّ ُ مُحَمّـداً عَبْـدُكَ وَرَسـولُـك .(أربع مرات)
منه:منه اسمي منه.
 وانت  اسمك اي.
الطفل : اسمي اياد، صح  حلو اسمك.
منه: اسمك جميل يا اياد، يلا سلام يا حبيبي أنا 
تاخرت هشوفك تاني.
اياد : سلام.
ذهب منه اللي البيت ،وغيرت ملابسها، وفضلت طول اليل سهرانه بتفكر.
ف صباح اليوم التالي.
منه استيقظت من النوم.
توضعت لي الصلاه عشان تصلي  فرضها وذهب لي المستشفى بعد الصلاه.
سُبْحـانَ اللهِ وَبِحَمْـدِهِ . (مائة مرة)
الصلاة. علي النبي (عشرا)
منه سلمو عليكو.
أمير بابتسامه :وعليكو اجمل السلام. 
(حَسْبِـيَ اللّهُ لا إلهَ إلاّ هُوَ عَلَـيهِ تَوَكَّـلتُ وَهُوَ رَبُّ العَرْشِ العَظـيم . ( سبع مَرّات حينَ يصْبِح وَيمسي)
أمير: منه مالك شكلك زعلانه!؟
منه بتهرب :لا ابدا.
أمير: بصي يا منه انا خطيبك ويعني مفروض افهمك من غير ما تحكي، هقلك زاي من عيونك هعرف انو فكي حاجه.
منه بصراحه هو انا زعلانه عشان شوفت طفل من أطفال الشوارع وكان نفسه في ايس كريم.
 بقلك عايزك تكسبني كل يوم حسنه وتعلمني حاجات حلوه. 
أمير بإعجاب :  ازاي؟
منه : تعلمي اي حاجه مفيده ولها ثواب.
أمير :حاضر بس انتي كمان اعملي جهدك انك تطوري من نفسك، وتعرفي معلومات مفيده ومختلفة.
منه :حاضر طب يلا من اليوم نبدا نعلم بعض حاجات حلوه.
أمير: ماشي بقلك هو انتي بتشلي فلوس لله؟ 
(اللّهُـمَّ ما أََمسى بي مِـنْ نِعْـمَةٍ أَو بِأَحَـدٍ مِـنْ خَلْـقِك ، فَمِـنْكَ وَحْـدَكَ لا شريكَ لَـك ، فَلَـكَ الْحَمْـدُ وَلَـكَ الشُّكْـر .)
منه: لا اصلا انا مش غنيه عشان أشيل فلوس.
أمير :ومين قلك انو الغني بس اللي مفروض يشيل لله مبلغ كا صدقه. 
بصي يا جنتي
انا بشتغل وبقبض حولي الف جنيه
كل شهر هشيل ١٠٠ لله.
بس هنعمل حاجات بسيطه تخلنا انا وانتي نعمل خير مع بعض. 
كل يوم نحوش جنيه بس. 
ولما يكمله خمسين جنيه، 
نروح نجيب رز ونرمي ف مكان فيه طيور ،
ده اول خمسين جنيه.
تاني خمسين جنيه.
نجيب خمس قزيز ميه وانا ورجع من الشغل ادي لي الناس ف الطريق.
اي رايك بقا ف الأفكار؟
بس ف فكره سرقها منك ههه.
(بِسـمِ اللهِ الذي لا يَضُـرُّ مَعَ اسمِـهِ شَيءٌ في الأرْضِ وَلا في السّمـاءِ وَهـوَ السّمـيعُ العَلـيم . (ثلاثاً))
منه: حلو اوي، وانا كل يوم هعمك سنتين عن النبي 
عليه الصلاه والسلام.
أمير: عليه الصلاة والسلام.
منه وسنه تكون مهجوره هعلمها ليك ،فكره حلوه اوي.
اول سنه مهجوره هي.
لما مامتك، او باباك، أو اي حد يقولك عايز اشرب وانت بتجبله ميه احتسب نية سقيه الماء ،
وكمان ف الطعام لما بعد الزواج تساعدني، 
انت هتساعدني ولا لا؟
 لو مش ساعتني ف الطبخ انا هزعل منك. 
أمير ببتسامه: حاضر هساعدك. 
ولما تساعدني احتسب نية طعام جاع،
وكمان عشان تفعل سنه النبي وهي انهو كان بيساعد زوجته. 
منه اقولك سنه تاني؟
أمير بلهفه: قولي.
منه: كل يوم تنوي انك هتنام مش عشان تعبان ولا عشان زي اي بنادم بينام لا خلي نيت.
 نام بنيت انك تقدر تفعل كل العبادات، وعشان تقدر تفعل ما يضري ربنا. 
حلوه السنن دي صح؟
أمير سقه بايده.
الله يا منه دي سنن حلوه  اوي.
وانا هعملها أن شاء الله، بس انتي طلعتي متدينه.
منه: مش كل اللي دمعه خفيف يبقه مش متدينين. بالعكس هما زي اي حد بيهزره عادي، وانت اصلا لسه شوفت حاجه، انا كمان هعلمك كتير اوي، بس انت ادني فلوس وجبلي اندومي. 
(اللّهـمَّ أَنْتَ رَبِّـي لا إلهَ إلاّ أَنْتَ ، خَلَقْتَنـي وَأَنا عَبْـدُك ، وَأَنا عَلـى عَهْـدِكَ وَوَعْـدِكَ ما اسْتَـطَعْـت ، أَعـوذُبِكَ مِنْ شَـرِّ ما صَنَـعْت ، أَبـوءُ لَـكَ بِنِعْـمَتِـكَ عَلَـيَّ وَأَبـوءُ بِذَنْـبي فَاغْفـِرْ لي فَإِنَّـهُ لا يَغْـفِرُ الذُّنـوبَ إِلاّ أَنْتَ)
أمير بضحكه: هههه  همك ع بطنك يا منوش، حاضر هجبك.
منه :بس انا مش هعلمك عشان الاندومي. لا عشان ربنا بس ،برضه بطني لزمن تتغذه كويس.
أمير: طبعا دي بطنك هتفلسني اوي.
منه بضحكه:  أبقا اعتبرها صدقه جاريه هههههه. 
(اللّهُـمَّ بِكَ أََمسيْنا ، وَبِكَ أَصبحنا، وَبِكَ نَحْـيا، وَبِكَ نَمـوتُ وَإِلَـيْكَ المصير .)
أمير ههههههههههه فكره برضه كل يوم أتصدق لله ع بطنك. 
منه: يلا بقا قوم يا بطل، عشان تخف خف بسرعه 
أمير ببتسامه: حاضر هخف خف بسرعه ههههه.
منه:  اروح اشوف الاطفال عشان افرحهم  بي اي حاجه.
أمير بغيره: ليه تروح افرضي طفل عكسك.
منه ههههههههههه دول اطفال يا اميري.
وانا بحبهم اوي. 
امير: بت يا منه اقعدي هنا عشان اكيد ف دكاتره معهم. 
منه: الغير اهو الغير اهو الغير اهو.
أمير بغيظ: بس انا مش بغير.
منه :ليه بتغير. 
أمير :طب خلاص روحي مطوليش.
خرجت منه عشان تذهب الى غرف الاطفال.
منه: صباح الخير يا حلو. 
الاطفل صباح النور. 
الدكتور انسه منه. 
منه: نعم.
 الدكتور: هو حضرتك مخطوبه صح ؟
منه: ايوه. 
الدكتور: طب ما تسبيه وتجي ليه.
منه بعصبية: نعم اي اللي بتقوله ده حضرتك. 
حول يقرب عشان يمسك يدها. 
منه: ضربته قلم وخرجت.
الدكتور: يا بت ال انا هوركي. 
(اللّهُـمَّ إِنِّـي أسْـأَلُـكَ ََالعـافِـيةَ في الدُّنْـيا وَالآخِـرَة ، اللّهُـمَّ إِنِّـي أسْـأَلُـكَ العَـفْوَ وَالعـافِـيةَ في ديني وَدُنْـيايَ وَأهْـلي وَمالـي ، اللّهُـمَّ اسْتُـرْ عـوْراتي وَآمِـنْ رَوْعاتـي ، اللّهُـمَّ احْفَظْـني مِن بَـينِ يَدَيَّ وَمِن خَلْفـي وَعَن يَمـيني وَعَن شِمـالي ، وَمِن فَوْقـي ، وَأَعـوذُ بِعَظَمَـتِكَ أَن أُغْـتالَ مِن تَحْتـي.)
وخرج من أجل انا بتبله عليها ويقول لي أمير .
خرجت منه وذهبت إلى غرف أمير. 
منه: ازيك يا وطنط عمله اي.
 ام أمير  بوجه عابس: كويسه اقعدي. 
منه: امير كونت عايزه اقلك ع حاجه.
امير بعصبيه: اي قولي.
منه سردت ل أمير كل ما حدث معها هي والدكتور.
أمير: خلصتي.
منه بخوف من اني يكذبها وان لا يصدق ما حدث منها.
أمير: انتي ازاي يا ست منه تعملي كده ها فهمني. 
منه: انا عملت اي؟ 
أمير عملتي اي وكمان بتسالي.
(اللّهُـمَّ عالِـمَ الغَـيْبِ وَالشّـهادَةِ فاطِـرَ السّماواتِ وَالأرْضِ رَبَّ كـلِّ شَـيءٍ وَمَليـكَه ، أَشْهَـدُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ أَنْت ، أَعـوذُ بِكَ مِن شَـرِّ نَفْسـي وَمِن شَـرِّ الشَّيْـطانِ وَشِـرْكِه ، وَأَنْ أَقْتَـرِفَ عَلـى نَفْسـي سوءاً أَوْ أَجُـرَّهُ إِلـى مُسْـلِم.)
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!