روايات

رواية شمس الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نور الشمس

  رواية شمس الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نور الشمس

رواية شمس الصعيد البارت السابع والعشرون

رواية شمس الصعيد الجزء السابع والعشرون

 رواية شمس الصعيد الحلقة السابعة والعشرون

في فيلا SH . Z . H
????????????????????????????????
في جناح شمس
????????????????????????
كانت شمس تنام وجدها يقرأ على رأسها آيات الذكر الحكيم لعلها تستريح وبالفعل هدئ جسدها و استكانت تحت ايده
وهدان بحنان : شمس شمسي اصحي
شمس وهى تفتح عيونها : حمدلله على السلامة يا حبيبي
وهدان : مالك يا بنت قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : متقلقش عليا شوية تعب وهبقي كويسة
وهدان بحنان : طيب يالا ادخلى اتسبحي وتؤضي وانا كمان هروح اتوضا و نصلي مع بعض
شمس الصغيرة بابتسامة : هى تيتة معاك
وهدان : اه معايا هبعتهالك
خرج وهدان ودخلت جدتها التى اسرعت لها واخذتها بين أحضانها
شمس الكبيرة بابتسامة : مالك يا قلبي
شمس الصغيرة بتعب : تعبانة يا شمسي وعوزة اقوم ومش قادرة ممكن تساعديني اخد دش
شمس الكبيرة : حاضر يا قلبي تعالي
دخلت نرمين و ملك و صفا
نرمين : انا هجهز الحمام بماية دافية
ملك : وانا هجهز هدومها
صفا : وانا هغير ملايات السرير وهفتح البلكونة
نرمين : تيتة الحمام جاهز
مي : تعالي يا شمس
شمس الصغيرة : تيتة بس اللي هتدخل معايا
شمس الكبيرة : ملك جهزتي الهدوم وانتى يا صفا خلصي و طلعي
البنات : حاضر
ساعدت شمس الكبيرة حفيدتها على الدخول إلى الحمام
انتهت البنات من تجهيز كل شي وخرجو وتركو الغرفة لهم
بعد فترة خرجت شمس الصغيرة وهي تبتسم بحب لجدتها
شمس الصغيرة بابتسامة : تسلم ايدك يا قلبي
شمس الكبيرة بابتسامة : عقبال حمام الفرح يا عمري
شمس الصغيرة بابتسامة : شكرا يا شمسي
شمس الكبيرة : تعالي اسرحلك شعرك الحلو ده
شمس الصغيرة بابتسامة : لا انا هصلي الاول وبعد كده هسرح شعري بس خلي الخدم يجهزو الاكل علشان جعانة اوي
شمس الكبيرة بستسلام : حاضر يا  قلبي
خرجت شمس الكبيرة وتركت شمس الصغيرة بمفردها
ارتدت شمس اسدال الصلاة ووقفت بين ايدي الله بخشوع تام وبتدا تصلي جميع فروضها التي تركتها وتطول فى الصلاة و كأنها تطهر جسدها و روحها من الخطايا
انتهت شمس من الصلاة جلست امام المرايا تسرح شعرها وتضع مكياج حتي تخفي اثار مرضها ولكن شعرت بان هناك أحد معها في الجناح فغمضت عيونها واخذت تردد آيات الذكر الحكيم وفتحت عيونها وفى لحظة واحدة كانت تشهق بعنف واطلقت صرخة مدوية سمعها الجميع في الأسفل
انتفض الجميع وصعدو خلف بعضهم بسرعة وقتحمو جناح شمس وجدوها مرمية على الأرض مغشي عليها فأسرع قصي لها وحملها ووضعها على السرير بكل حنان
قصي : شمس حبيبتي ردي عليا
زين : هى ساقعة ليه
حاتم : الدكتور على وصول
حاول قصي تدليك اديها حتي يوصل الدماء للأطراف
كان الجميع يقفون يتحسرون على شباب تلك الفتاة التى كانت ومازالت عمود البيت
دخل هاري ومعه الدكتور وطلب منهم الخروج
كشف الدكتور على شمس وخرج
قصي : مالها شمس
الدكتور : والله يا قصي بيه انا معرفش مالها كل مؤشرات جسمها كويسة بس اللي باين عليها انها انصدمت من حاجة او شافت حاجة صدمتها
شمس الكبيرة : يعني ايه انا سيباها كويسة حد يفهمتي حفيدتي فيها ايه
الدكتور : والله يا حاجة معرفش
زين : هى هتصحي امتي
الدكتور : كلها شوية وهتفوق بلاش تقلقو
حاتم : شكرا يا دكتور اتفضل
غادر الدكتور واسرع الجميع الي الداخل وجلسو فى انتظار فوقان شمس
لحظات ورمشت شمس الصغيرة وفتحت عيونها و اغلقتهم وفى لحظة واحدة كانت تنتفض وتستقر بين أحضان قصي الاقرب لها الذي استقبلها بكل حنان و حب
قصي بحنان : اهدي يا نجمتي انا موجود
وهدان بحنان : مالك يا شمس
شمس الصغيرة : انا كويسة
زين : امال ليه صرختي ووقعتي
شمس الصغيرة : ولا حاجة
حامد : يعني ايه ولا حاجة امال صرختي ليه
شمس الصغيرة بغضب : قولت مفيش حاجة يبقي خلاص
حامد بغضب : هو ايه اللي خلاص
شمس الصغيرة بغضب مرعب : يعني خلاص ملهاش اكتر من معني ايه مش بتفهم
حامد بذهول : انتى يستحيل تكوني شمس بنتي
شمس الصغيرة بغضب مرعب : الكل يغور برا مش عاوزه اشوف حد يالا
نظر الكل لبعضهم البعض بذهول وتاكدو من كلام حامد بان شمس بها شي
شمس الصغيرة بغضب مرعب وصوت عالي : يالااااااااااااااا غورو براااااا
خرج الجميع إلى الخارج وتركو شمس
????????????????????????????????????????????????????
فى الأسفل
????????????????
كانت الحاجة شمس تبكي على حالة حفيدتها
وهدان : اهدي يا حجة انتي لسه تعبانة
شمس الكبيرة بدموع : اهدي و حالة البت بالمنظر ده يا ترا فيها
حامد بحزن : هي من يوم المقبرة الملعونة ديه وهى متغيرة
زين بحزن : يعني هنفضل قاعدين كده وهي بتدمر لازم نتصرف
حاتم : طيب هنعمل ايه دلوقتي
صالح : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
صالح : شمس اخبارها ايه
مي بدموع : لسه ذي مهي وحالتها بتسوء اكتر
صالح : فى فكرة هو ليه منجبش ليها شيخ يقرأ القرآن يمكن تبقي كويسة
شمس الكبيرة بغضب : انا حفيدتي مش ملبوسة
صالح باسف : والله العظيم مقصد حاجة شمس ذي قصي و صفا وخايف عليها ذيكم انا بقول اقتراح
حامد : لا يا مرات عمي صالح بيتكلم صح الله و اعلم حصل ايه فى المقبرة الملعونة ديه
شمس الكبيرة بغضب : انتم هتجننوني بتي سليمة  و كويسة يمكن اعصابها تعبانة شوية من الشغل و الفرح اللي قرب وبس
وهدان : خلاص يا حجة اهدي الله يرضي عليكي
استمع الجميع لصوت خطوات على السلم فرفعو راسهم وجدو شمس ترتدي ملابس خروج
قصي : شمس حبيبتي راحة فين
شمس برفع حاجب : وانت مالك
حامد : شمس راحة فين
شمس بملل : نفس السؤال و نفس الإجابة
وهدان : مالك يا شمس وايه الأسلوب ده
شمس الصغيرة ببرود : انا خارجة
خرجت شمس ولم تهتم لهم وهذا ليس أسلوبها مهما حدث تحافظ على احترام الكبار
ركبت شمس السيارة و نظرت لهاري لفترة وسائق السيارة وغادرت
????????????????????????????????????????????????????????
فى الداخل
????????????????
حامد بذهول : هي مين ديه
زين : يستحيل تكون شمس اختي
وهدان بقلق : ربنا يستر من اللي جاي
قصي : تقصد ايه جدي
حاتم : وايه اللي حضرتك خايف منه
وهدان بقلق : ولا حاجة ولا حاجة
نظرت شمس الكبيرة الى وهدان نظرة تحمل الكثير من الكلام و القلق
ملك : يعني هنعمل ايه دلوقتي
مي : الله و اعلم ربنا يحميكي يا شمس
غادر قصي الفيلا وصعد وهدان و خلفة زوجتة إلى غرفتهم
????????????????????????????????????????????????????????
في غرفة وهدان
????????????????????????
شمس الكبيرة بخوف : معقولة يكون اللي فى بالي
وهدان برعب : للأسف ممكن
شمس الكبيرة برعب : هنعمل ايه اللي كنا خايفين منه حصل
وهدان بخوف : انا خلتها قوية و شديدة علشان لحظة ذي ديه
شمس الكبيرة بدموع : يا حرقة قلبي عليكي يا بتي هضيعي مننا
وهدان : وطي صوتك يا حجة
شمس الكبيرة بدموع : حاضر حاضر بس بتي
وهدان : ربك كريم وعمره مهيضيع البت مننا
????????????????????????????????????????????????
عند شمس
????????????????????
وصلت شمس الي منزل ماجد ونزلت وتوجهت الى الباب وخبطت وفتحت بنتى وبتسمت لها ودخلو لجوا
جلست شمس كالمعتاد بقوتها وعظمته و فخرها بحالها
شمس : انت عاوز ايه مني
ماجد : ولا حاجة
شمس بابتسامة مهلكة : حتى المقبرة العظيمة مش عاوز افتحها ليك
ابنتة بذهول : انتى بتقولي ايه وعرفتي الحاجات ديه منين
شمس بعظمة : انا شمس المنشاوي محدش يسألني اذاي وليه واعتقد انه خلاص وقت الفتح قرب ولازم تنفتح صح
ماجد : صح انتي عرفتي الحاجات ديه اذاي
شمس بعظمة : مش ده السؤال الصح
ابنتة : امال ايه السؤال الصح
شمس بابتسامة شر : المقابل والكل يخرج مستفيد
ماجد : تقصد ايه
شمس برفع حاجب : اللي وصلك بالظبط
ماجد : عوزة كام
شمس بابتسامة شر : شوف انت
ماجد : ربع الحاجة اللي هتخرج
شمس برفع حاجب : ليه هو حد قالك اني بشحت منك
ابنتة : احمدي ربنا انك هتاخدي
شمس بسخرية : يا روحي هو محدش عرفك أن انا الوحيدة إللى هقدر افتح المقبرة
ماجد : عوزة كام شمس
شمس بعظمة : النص يعني تتقسم بينا
ابنتة بغضب : لااااااا انتي مجنونة
شمس ببرود : يبقي مش هفتحها
ابنتة : هتفتحيها غصب عنك ومش هتخدي اي حاجة
شمس بسخرية : هو انتى فاكرة شغل العفاريت و الهبل اللي انتى وابوكي بتعملوه واكل معايا فوقي يا عسل انا شمس المنشاوي مفتاح المقبرة اذكان من فترة انفتحت مقبرة ساحر و مقدرش يعملي حاجة بقوتة انتى يا بنت امبارح هتقدري ده حتى يبقي عيب فى حقي
ابنتة : لا اقدر اخليكي تركعي تحت رجلي
شمس بضحكة رنانة : انتي يا عيلة
ابنتة : تحبي تشوفي
شمس بخبث : أحب اوي بس لكل فعل رد فعل
ابنتة : هتشوفي
اخذت ابنتة ماجد فى اطلاق الطلاسم على شمس ولكن شمس لم تتأثر وكانت تجلس كالجبل الشامخ
ماجد بذهول : اذاي ده حصل
شمس بغضب وعيون كالجحيم : علشان انا الشمس اللي محدش يقدر يقف قدمها ويرفع عينه فيها وبعد عمله بنتك ديه هاخد 60 % من المقبرة وكلمة زيادة محدش فيكم هيشوف ضيها طول ما انتم عايشين
ماجد : موافق
ابنتة : بس يا بابا
ماجد بحده : اخرسي بقي
شمس : هنفتح المقبرة امتي
ماجد : لازم تتفتح النهاردة
شمس : تمام يالا بينا
حمل ماجد شنطته وخرج وخلفة شمس و ابنته وتوجهو إلى مكان المقبرة
????????????????????????????????????????????????????
في المقبرة
????????????????
وصلت السيارة ونزل منها الثلاثة وكان الموقع فى منطقة سقارة
ماجد : انتى هتنامي هنا وانا هجهز كل حاجة
شمس : مش لازم على فكرة الحوارات ديه انا عارفة انك لازم تضحي بيا علشان دمي الطاهر
امسكت شمس سكينة وجرحت اديها ونزلت الدم فى المكان المطلوب
وقفت شمس تتلي ايات الذكر الحكيم وتستعين بالحي الذي لا يموت وامسكت القلادة
في لحظة واحدة كانت الأرض تنهز بشدة وتتساقط الاشياء على الأرض وظهر حراس المقبرة الملكية
الحارس بغضب : انتم سوفو تمتون الآن
ماجد : ايها الحارس امرك برفع اللعنة فنحن قد قدمنا لك ما ترغب
الحارس بغضب أشد : من انت حتى تأمر حراس الملكة
ماجد : انا من قدم تلك الدماء الطاهرة النقية
الحارس بغضب : ومن تكون صاحبة تلك الدماء
ابنة ماجد : هي ديه
نظر الحراس على شمس التي تجلس ببرود من الخارج ولكن بداخلها تموت فهي تعلم بأن نهايتها
الحارس بغضب : من انتي ايها المرأة
شمس بهدوء : هؤلاء الأشخاص من نهش القبور وهم من أجبروني على المجي إلى هنا
ماجد : انتى بتقولي ايه تلك الفتاة هى صديقة الساحر الأعظم
الحارس بغضب أشد : من انتي
الحارس الآخر : لن يخرج احد منك على قيد الحياه
أصبح المكان ساحة حرب فقد قام الحراس بقتل ماجد وابنتة بأبشع موتة وتوجهو إلى شمس
ولكن وجدت من يبعدها عنهم ويقف امامهم فعاد الحرس بسرعة إلى المقبرة وتم إغلاقها
الشخص : مليكتي مليكتي
شمس بدموع : ابعد عني انت عاوز ايه مني
الشخص : لا تخافي مليكتي فانا معكي لا أريد اذيتك
شمس بدموع : ارجوك اتركني
الشخص : مليكتي انا معكي منذو صغرك واحميكي من اي شر
شمس بدموع و غضب : انت مين
الشخص : اسالي جدك
شمس بغضب : انا بسالك انت
الشخص : انا مارد القلادة
شمس : ولو القلادة اختفت انت هتختفي
المارد : ايوه لااااااا
شمس بغضب : انا هخرج دلوقتي من هنا ولو فى يوم شفتك أو حتى حسيت بيك صدقني هولع فيك
الشخص : مليكتي اهدي
شمس بغضب أعمي : عارف لو قربت تاني ورحمه امي لموت نفسي وانت عارف انى مجنونة
غادرت شمس ووجدت الشرطة امامها ومعهم هاري فنظرت لهم بغضب وغادرت وجري هاري وراها
????????????????????????????????????????????????????
في فيلا SH . Z . H
????????????????????????????
وصلت شمس الي الفيلا ودخلت ارتمت على اول كرسي امامها وغمضت عيونها
شاهدت ملك دخول شمس فاسرعت واخبرت الكل
جلس الجميع أمام شمس ففتحت عيونها ونظرت للجميع
شمس الصغيرة بجدية : جدي عوزاك فوق
قامت شمس الصغيرة وصعدت الي غرفتها ولكن وقف امامها والدها ونظر لها
شمس الصغيرة بتنهيدة : عارفة انك زعلان بس غصب عني كان لازم اعمل كده علشان احافظ عليكم
حامد : من ايه
شمس الصغيرة : نفسي مرة واحدة تثق فيا بجد وتعرف انى على أتم استعداد لحرق الاخضر و اليابس علشان احافظ عليكم وعلى قوة العيلة عارف النهاردة لأول مرة فى حياتها أتمني لو امي كانت عايشة لانى بجد محتجاها محتاجة حضنها
حامد : انا موجود يا بتي
شمس الصغيرة بابتسامة مكسورة : للأسف الشديد انت عمرك موثقت فيا بعد اذنك
صعدت شمس إلى الأعلي واخذت دش بارد لعله يريح أعصابها وتؤضات وخرجت تصلي واخذت تبكي بين أيدي الرحمن لعله يهدئ من حياتها وتعود كما السابق وانتهت صلاتها وجلست فى البلكونة وطلبت من الخدم قهوة
دخل وهدان وهو إلى جناح شمس الصغيرة وهو يعلم جيدا انه جاء موعد الاعتراف وأنها لن تردي بغير الحقيقة مهما حدث
جلس وهدان امام شمس الصغيرة ولحظات ودخلت نرمين بالقهوة ووضعتها وخرجت بهدوء
شمس الصغيرة بجدية : سمعاك و عاوزة افهم
وهدان : تفهمي ايه يا قلبي
شمس الصغيرة بجدية : انا شمس المنشاوي جدي تربية ايدك و دماغك ايه اللي حصل زمان ومين الشخص ده
وهدان بتنهيدة : حاضر شمس هحكي كل حاجة زمان جدك وجدي المنشاوي الكبير لقي مقبرة أثرية وعرف يفتحها وللاسف كانت مقبرة ملكية  وليه الكتير من السحرة وطلب منه علشان يقدر ياخد المقبرة انه يسلم بنت عذراء ليه من بناته و بسن معين وهو وافق علشان كده كان بيامر ان اي بنت تتجوز تحت السن المحدد علشان محدش يقدر يلمس اي بنت لغاية امك اللي رفضت تتجوز فى السن المعين والحمد لله محصلش حاجة فيها وقالنا خلاص اللعنة اترفعت او سبونا بس لما رحتى يوم المقبرة وللأسف كانت ملك احدي السحرة الكبار بالرغم انه مش هو اللي فرض الامر بس اكيد عرف لان القلادة ملكه وانتى بقيتي ملكة والمصيبة دلوقتي انك لازم تنفيذ الوعد
شمس الصغيرة بغضب : وانا مش ملك حد غير قصي وهو الراجل الوحيد اللي هيلمس جسمي و يملك شرفي
وهدان : طب اذاي يا بنتي
شمس الصغيرة : ديه بتاعتي انا
تركت شمس جدها ونزلت الي الأسفل وجدت العائلة متجمعة
شمس الصغيرة بجدية : قصي انت لسه عاوز تجوزني
قصي : طبعا عاوز من شهر فات
شمس الصغيرة بجدية : نرمين اتصلي على ياسمين وخليها تجهز كل حاجة علشان فرحي بعد شهر من النهاردة
قصي بفرحة : بتتكلمي بجد شمس
شمس بابتسامة : اه قصي جهز كل حاجة وانتم شباب جهزو كل حاجة علشان هيبقي في فرحين واحد فى الصعيد والتاني هنا
حامد بسعادة : على بركة الله
شمس الصغيرة : فاضل شهر عين وكل الشغل اللي عليك يخلص علشان عوزة اسافر بعد الفرح
قصي بفرحة : نجمتي تامر وانا انفذ
شمس : قصي عوزة اخرج ممكن
قصي بحنان : تامري يا نجمتي اطلعي اجهزي
صعدت شمس إلى جناحها وبدلت ملابسها ولبست فستان باللون الاسود لمنتصف الفخد  وعليها جاكت باللون الأبيض ورفعت شعرها للاعلي وخلعت القلادة ووضعتها في الشنطة ونزلت
شمس بابتسامة : انا جاهزة يالا قصي
قصي بابتسامة : يالا يا قلبي
خرجت شمس مع قصي وطلبت منه التوقف عند النيل ونزلت وقفت أمامه وأخرجت القلادة ووقفت
شمس : لو رميتك هنا ممكن حد يلاقيها ويتاذي
قصي : قدام خايفة يبقي لازم تندفن للأبد
شمس : اذاي قصي
قصي : ايه المكان الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا من غير اذن كبيرة الصعيد
شمس باستغراب : مقابر العيلة
قصي بحنان : توتوتوتوتوتو فى حضن نجمة المنشاوي نفسها
شمس باستغراب : انت عوزني افتح قبر امي
قصي بحنان : لأنه القبر الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا أو اختاري اي مكان غيرة
شمس بابتسامة : انا عرفت هعمل ايه
قامت شمس بوضع القلادة داخل الشنطة وركبت مرة اخري  وتوجهو الى احدي المطاعم
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شمس الصعيد)

اترك رد