Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة خميس هارون

وعد :وقفت ليه متكمل اضربني ولا مستني لما اكون علي ذمتك ؟
رعد بصوت هادر :لولا أني مقدرش اضرب واحده ست كنت وريتك الضرب صحيح يعني انتي عوزاني اشوف واقفه مع واحد وبتهزري لا وكمان بتبرري سبب وقوفك معايا وسبب جوزنا المفاجئ ولما اسالك مين ده تقوليي انت متخلف وراجعي
 عوزاني اعمل ايه اسقفلك 
قال جملته الاخير بصوت عالي جدا حتي توقفت الناس حولهم وأخذت تنظر لهم
اقترب منها الأمن وهو يسأل وعد :في حاجه يا انسه 
قبل أن يجيب رعد قالت وعد :لا ابدا مفيش 
ثم نظرت لرعد وابتسمت باستهزاء وقالت :ده يبقي جوزي
الامن :انتي متاكده  
رعد بعصبيه :اجيبلك قسيمه الجواز يعني ولا ايه بتقولك جوزها وفي مشكله عشان كده زعقت بس 
الامن لرعد  :طيب لو سمحت يا فندم يا ريت تحل مشكلك بره مش هنا
امسك رعد يد وعد والتفت ليغادر وهو يقول للامن :انا مش فاضيلك دلوقتي والا كنت عرفتك بتكلم مين 
كانت تسير خلفه بخطوات متعسره كادت أن تقع أكثر من مرة ولكنها صامته لا تتكلم 
توقف فجأه ثم استدار لها وقال وهو يضيق عينه :انتي ليه بيتلموا حوليكي كده 
هزت وعد رأسها بعدم فهم ثم قالت :مين دول 
رعد بنبره عاليه نسبيا :الرجاله هيكون مين اي مكان بشوفهم حواليكي 
ثم قال وهو يقترب منها :هو انتي فرحانه بلمتهم حواليكي 
برقت  رعد عينها من الصدمه ثم دفعته في صدره وهي تقول :انت ايه يا اخي مريض 
ثم أخذت تضربه في صدره وهي تقول بصوت اشبه الصراخ :أما انت شايفني كده عاوز تتجوزني ليه ما تسبني في حالي 
امسك رعد يكفيها ثم هزها بقوه وهو يقول قرب أذنها :وطي صوتك الناس بتتفرج علينا 
حاول أن يجذبها للخارج وبالفعل خرجت من المول اخذها نحو سيارته 
افاقت علي صوته وهو يأمرها بالصعود للسيارة 
وعد وهي تدفعه للخلف :انا مش هركب معاك انا هروح لوحدي ابعد عني مش انا وحشه 
امسك رعد يدها بقوه ثم جذبها وهو يقول :بطلي هبل واركبي يلا كفاياكي مشاكل انهارده 
وعد وهى تحول تخليص يدها :انا الي بعمل مشاكل ولا عقلك المريض شباب مين الي بيكونوا حوليا شوفتني امته واقفه مع راجل معرفهوش 
رعد بسخريه :اه بس الي تعرفيه يمسك ايدك عادي صح …ده كان ناقص يقولك بحبك 
وعد وهي تضربه بيدها الحره :جو اسمه جرجس بس مش بيحبه بس عشان كده انا والبنات بتقوله كده  غير أن هو اصغر منى بسنتين 
وبالنسبه للأمن دي شغلته كنت عوزه يعمل ايه لما يلاقي واحد مريض بيزعق في ست وناقص يضربها ها رد عليا سكت ليه 
خارت قوتها وجلست علي الارض وهي تقول :شوفت انك ظلمتني وزي ما انا بررت ليك لازم تبرر ليا ليه قولت عليا كده رد رررررررررررد 
كانت تبقي بقوه وكأنه فتح لها جرح من الماضي 
افاق من تفكيره ثم دنا ناحيتها وحاول أن يوقفها.ولكنها كانت تدفعه بيدها اقترب منها وجذبها بقوة وادخلها سيارته مع انها كانت تقاوم ولكنها كانت منهكه القوى 
الشاب :استني بس يا علا انا عاوز اقولك حاجه 
علا بصوت منخفض قليلا  :يا ربي انا مش هخلص من ابو قردان ده 
الشاب :سمعتك علي فكره 
علا :ياباااارد 
الشاب :بردوا سمعتك 
علا وهي تنظر له :عاوز ايه 
الشاب وهو يشير لقدميها :انتي مش ناسيه حاجه 
نظرت علا لقدمها ثم قالت وهي تضرب مقدمه رأسها برفق :ااااه من مخ السمك 
الشاب :ماله مخ السمك 
علا:رخم زي ناس …المهم فين الشوز بتاعي 
الشاب :اهو ياستي عفوا 
اخذت منه علا الحذاء وابتسمت ببرود ثم جلست ترتديه 
الشاب :هو انتي هتخدي الفستان ده 
علا :أيوة ليه 
الشاب :لا بسال أصله  حلو 
علا:احم اااانا لازم امشي 
بدأت علا في البحث عن صديقتها ولكن دون فائده 
هاتفتها 
علا :أيوة يا زته انتي فين 
وعد :انا جايه اهو استنيني في الكافيه 
علا :بس ااا 
لم تسمعها وعد لأنها أغلقت الخط 
علا وهي تنظر للهاتف :ماشي يا علا والله لوريكي 
ذهبت للبروفا لكي تغير وبعد ذالك توجهت للكافيه
….
وعد :لو سمحت نزلتي انا سبت حاجاتي في المول لازم ارجع 
رعد وهو يضرب علي المقود :وانتي لسه فاكرة ده احنا عدينا نص المسافه 
وعد بعصبيه :والله انا مطلبتش منك توصلني ساعتها ولا بطلب منك دلوقتي انا بقولك نزلني وانا هاخد اي تاكسي او اشاور لاي حد يوصلني في سكته هيقفلي علطول صح قالت جملتها الاخيره بسخريه 
صوت احتكاك المكابح العاليه جعلها تضع يدها علي أذنها 
نظر لها بأعين مظلمه ثم اذاح يدها وهو يقول من بين أسنانه :بطلي تحاولي تخرجيني عن شعورى عشان صدقيني هتندمي فاهمه فاااااااااهمه 
حركت وعد رأسها بنعم 
أدار السياره ورجع للمول
فتحت وعد الباب لتنزل 
رعد :وعد هو انتى ليه قولتي للأمن ان انا جوزك 
وعد بسخريه :عشان ميقولش عليا اني بحب الرجاله حوليا 
رعد :وعد 
وعد :نعم 
رعد حاول أن يعتذر ولكن الكلمه لم تخرج من فمه وقال:متتاخريش الساعه ٧بالظبط تكوني موجوده 
تركته وعد واتجهت المول دون كلام 
نظر لها رعد وهي تنزل بأسف ثم انطلق بسياره بسرعه 
وعد :ايه يا علا فينك 
علا :انا في الكافيه يا هانم تعالي انا واقفه برا 
علا وهي تشير لوعد :انا اهو تعالي 
وعد :يلا بينا 
علا :علي فين لازم تقوليلي حصل ايه 
وعد :بعدين بس يلا عشان مفيش وقت 
علا :طيب 
اخذت تبحث عن مبتغاها دون فائده حتي لمعت عينها بخبث حينما وجدته اخيرا
علا:ايه ده يا وعد جميلللل جدا بس ..
و مقاطعه إياها :عارفه وهو ده المطلوب 
واكملت :ها هتلبسي ده 
علا وهي تتذكر كلام الشاب :لااااا احم انا هاخد ده 
وعد وهي ترفع حاجبها :وانتي هتقدرى تلبسي ده 
علا بتلعثم :ااااه وليه لا ها عندي الحصبه 
وعد :طيب يلا نحاسب عشان نروح الكوافير 
علا وهي تدفع وتتجه خارج المول :انا لا يمكن اروح 
بعد نصف ساعه 
وعد :ها مبسوطه يا علا 
علا وهي تتحدث بصوت أخرق :اوي اوي يا حسن 
انتي هبله يا بت بقي تجريني وتخلي الناس تكتفني كده 
كانت جالسه يمسك بها اثنين بينما أخري مكلفه بعمل الشعر 
وعد وهي تضع قدم فوق الأخرى :انا قولتلك انا مش هخاطر بخطتي عشان خاطر غبائك ????????????
علا :ماشي يا وعد مسيرك يا ملوخيه 
وعد :ملوخيه ايه وباميه ايه بطلي بقي واتكلمى زي البنات 
علا :لا انا مليش في المحن 
وعد :بقولك ايه اسكتي بدل ما اخليهم يعملولك حمام مغربي 
علا:لااااااا وحياة امك خلاص اهو هسكت اهو 
وعد :اتفو عليكي يا نتانه 
انتهوا اخيرا واتجهوا للمكتب حيث من المفترض أن تقابل رعد هناك
المؤذون :يلا يا ابني انا وريا افراح تانيه
وعد بصوت عالي :انا وصلت خلاص 
نظر لها رعد وصديقه 
رعد وعلي في نفي اللحظه :يا نهار اسود ومش فايت 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد