Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون

امسك رعد يدها بقوه وادخلها المكتب واغلق عليهم الباب ثم قال من بين أسنانه :ايه الي انتي لابساه ده 
نظرت وعد لنفسها ثم حركت كتفيها وهي تقول:فستان عشان محدش يشك ثم اقتربت منه وهي تتعمد اظهار فتحه الفستان التي تظهر  جزء لا بأس به من قدمها 
مش انت قولت بعد كتب الكتاب هنروح لتيته ومش عاوزها تشك وده الي انا عملته 
رعد :لا والله مش عوزها تشك تقومي  تلبسي ده 
وعد :ماله ده  فيه ايه انت عارف بكام 
رعد وهو ينظر لها ويتفحصها من أسفل لاعلي  :قولي مفيهوش ايه 
فكانت ترتدى فستان احمر ناري له بريق  ملتصق بجسدها كجلد ثان طويل له فتحه من أسفل تظهر جزء من قدمها وله أكمام شفافه مغلق الصدر 
رعد بسخريه :كويس أن في حاجه مقفوله في 
وعد :لو سمحت انا مسمحلكش انك تعلق علي لبسي واظن ده كان اتفاقنا من الاول لو حضرتك مش عاجبك وعاوز تلغي الصفقه اوكي مفيش مشاكل 
رعد وقد علم أنها تستفزه ليرجع عن قراره فاقترب منها  مسرعا وتراجعت هي مثله 
:لا بس احنا اتفاقنا أننا نحترم بعض قدام الناس صح وانا منظرى ايه بقي قدام الي برا بلبسك ده 
وعد بتلعثم :دددددي طريقه لبسي واااااانا هلبس كده علطول 
رعد امسك يدها ثم جذبها ناحيته وهو يقول 
:هنشوف بس دلوقتي خلينا في المهم 
وعد وهي تحاول أن تبعده :ايه يعني انت هتكمل حتي بعد ما عرفت اني هشتغل ومش هغير لبسي 
رعد :طبعا مش انتي قولتي ده الاتفاق 
وعد :خلال اه اه طيب اطلع انت وانا شويه وجايه 
رعد وهو يحاوط خصرها  :لا للاسف انتى متاخره اصلا فلازم نطلع دلوقتي
وعد بخوف :ايدك يا استاذ رعد واوعي تنسي اتفاقنا 
ضحك رعد عليا وقال :لا احنا اتفاقنا أننا نتصرف طبيعي قدام الناس لانك مراتي 
وعد :لسه 
رعد بسخريه  :طيب يلا عشان تبقي
وعد :انسان مستفز  وخرجت وهي تصدم الأرض بقوة بحذءها 
رعد :هو انتى لسه شوفتي حاجه ثم خرج خلفها
علا :يا نهار اسود  ده هو يا فضحتك يا لولو 
لا لا اكيد مش هيعرفني بالميكب والفستان ده 
قاطع تفكيرها صوت صفير علي 
علا وهي تحاول تغير طريقه كلامها :جري ايه يا انت 
علي :ولا حاجه بس حبيت ابدي حبي للفستان البطل ده 
علا :احترم نفسك يا استاذ انت 
علي:ايه خدشت حياء الفستان 
علا :بقولك ايه يلا امشي من هنا 
علي :طيب اسالك سؤال 
علا:اتنيل قصدي اتفضل 
علي :هو انتي اخت العروسه الصغيرة 
علا :اولا دي بتتقال لما تيجي تشقط ام العروسه بس عموما لا 
علي :صاحبتهاالصغيره 
علا :لا بردوا 
علي :امال مين اللهو الخفي 
علا:مرات اخوها خلاص 
علي :احم بس انتي مش لابسه دبله او خاتم
علا:ها اااا اه ما انا مش بحب الدهب 
علي :بس بردوا الفستان بطل 
كانت ترتدي فستان اسود يصل لاسفل ركبتها حوالي ٣٠سنتي بدون اكمام  مع شال شفاف من نفس اللون الذي كانت بدون فائده ويزلق دوما 
كادت علا أن ترد ولكنها لاحظت خروج وعد للتوجه إليها وفي نفس اللحظه تحرك علي 
اصتدم بها كادت أن تسقط ولكنه امسك يدها  
لحظات من كلام العيون بينهم 
علي وهو يساعدها علي الوقوف :احم خدي بالك 
علا وهي تدفعه :انا بردوا يا رجل الكنبه انتي 
علا :ها يا وعد سبع ولا ضبع 
وعد :بقولك ايه اخفي من وشي انا مش نقصاكي ده حتي متعصبش 
علا :يبقي اكيد اتوترتي 
وعد :انا لا لا اطلااااااقا 
علا :اتوترتي صح 
وعد وهي تشير بيدها :شويه نونو 
علا :جتك نيله امته بقي تعرفي تتكلمي زي البنات العدلين 
وعد :لا والله شوف مين بيتكلم 
علا :احم طيب يا سيدي شكرا يلا عشان هو هيفلقك بعيونه 
تم عقد القران بهدوء لم يكن هناك أحد سوي  الشهود ومحامي رعد وعلي ووعد وعلا 
رعد :يلا بينا 
وعد :علي بيت باباك 
رعد وهو يمسك بيدها ويسحبها خلفه :لا هنروح شقتي الاول 
ثم نظر لها وقال بصوت منخفض لازم اوريكي حاجه 
وعد :هاااا لااااااا انا مش عوزة اروح 
رعد :ليه ان شاء الله
وعد :هاااا عشان عشان اه لازم اخد صحبتي  معايا اروحها امال هتروح ازاي بليل كده 
رعد :علي يااااا علي 
علي :ايه يا كبير 
رعد :وصل الانسه  لبيتها 
علي وهو ينظر اهلا بخبث :من عيووووني 
وعد :بس اناااا 
لم يعطي لها فرصه للكلام وسحبها خلفه لاسفل 
علي وهو يخرج لعلا التي كانت تنظر لوعد بصدمه :يلا هوصلك وامري لله 
علا :لا يا اخويا شكرا انا هركب تاكس 
علي :تاكسي ايه بالانتي السله ده يلا انزلي 
نزلت علا فهو محق فلا الوقت ولا الظرف يتطلب المجادله 
ركبت في الخلق وقبل أن تغلق الباب فتحه علي ثم قال :لا والله اصل انا سواق حضرتك انزلي اركبي قدام 
علا بتافف :مش هنخلص احنا ونزلت وركبت بجانبه جلست وأغلقت الباب بقوه 
علي وهو يقترب منها :براحه علي الباب يا علا 
علا :ايه ده انت عرفت اسمي ازاي 
علي وهو يغمز :بس عارفه الفستان ده احلي من الاصفر 
علا :….
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!