Uncategorized

اسكريبت بنت الملجأ الجزء الثاني 2 بقلم جنى حمادة

 اسكريبت بنت الملجأ الجزء الثاني 2 بقلم جنى حمادة

اسكريبت بنت الملجأ الجزء الثاني 2 بقلم جنى حمادة

اسكريبت بنت الملجأ الجزء الثاني 2 بقلم جنى حمادة

تانى يوم الصبح…
سماح:البت دى لازم تبعد، يا هنا يا هنا
هنا الخدامة: نعم يا هانم
سماح:قولى للسواق يجهز العربية رايحين كوافير حنان
هنا:دلوقتى يا هانم
سماح:ايوة بسرعة
وعد كانت قاعدة تحكى لريم اللى حصل معاها هى وعمر
ريم:يا بت الهبلة وديتى الراجل مطعم كشرى انتى هبلة
وعد:اعمل ايه طيب
وقعدوا يضحكوا
دخلت عليهم سماح
حنان:اذيك يا سماح هانم
سماح:كويسة فين البنت اللي انتى بعتهالى
حنان: وعد
سماح:اه هى ناديها
حنان: وعد يا وعد
وعد:نعم
سماح:تعالى معايا عيزاكى
وعد بصت لحنان
حنان هزت راسها بمعنى روحى
وعد:نعم يا سماح هانم
سماح:اركبى
وعد باستغراب:حاضر
وصلت سماح القصر
سماح:انزلى
نزلت وعد ودخلوا القصر
سماح:بصى بقى انا انهاردة عايزة ابقى عروسة روينى شطارتك
وعد:حاضر
وعد وهى بتعمل اظافر رجليها زقتها سماح
سماح:ده مقامك تمسحى وتنضفى رجلى
وعد دمعت
عمر: صباح الخير يا ماما، ايه ده وعد اذيك عاملة ايه مالك بتعيطى ليه
سماح:مفيش حاجة روح شوف شغلك
عمر: ماشى سلام يا وعد
بعد ما مشى عمر
سماح مسكتها من شعرها
سماح:ابنى ملكيش دعوة بيه سامعة
وعد:اه اه والله انا مليش دعوه هو اللى بيجرى ورايا
سماح رمتها وتفت عليها: بقى بيجرى وراكى انتى يا معفنة طالما انتى مش عايزة تبعدى بالزوق هبعدك بالغصب غورى اطلعى برااااااا بيتى
سماح: رعد يا رعد
رعد:نعم يا هانم
سماح: خد الجربوعة دى برة ومتدخلش هنا تانى
طردوا وعد روحت على الملجئ وقعدت تعيط بحرقة وتدعى ربنا يخلصها من سماح
فجاه لقو البوليس في الملجئ
صفاء: حضره الضابط في حاجه
الظابط: فين وعد محمد
صفاء: وعد يا وعد
وعد: نعم
صفاء: كلمي حضره الضابط
وعد: نعم يا حضره الضابط
الظابط: انت مطلوب ا القبض عليكى
وعد: ليه انا عملت ايه
الظابط: هتعرفي هناك هاتوها يا ابني
روحت معاهم القسم وانا مش عارفه فى ايه
وعد:حضرتك ممكن اعرف في ايه
الظابط: انتى مقبوض عليكى بتهمة السرقة
وعد:سرقة والله ما سرقت
الظابط:هنشوف الموضوع ده لما تيجى المجنى عليها خدها يا بنى على الحبس
دخلت السجن وانا شايفة ناس زبالة وبعدين لقيت واحدة بتقرب عليا
نجوى.:مالك يا بت ساكتة من ساعت ما جيتى
وعد:مفيش
جت قعدت جمبى وقعدت تحسس على جسمى بطريقة مقززة
وعد:هو فى حاجة حضرتك
نجوى:انتى جاية في ايه يا بت
وعد: والله انا مظلومة
نجوى بضحك:ما كلنا ياختي مظاليم، اسمك ايه
وعد:وعد
نجوى:وانا نجوى هقوم انا بقى
فضلت يومين في السجن بشوف اشكال غريبة
العسكري: وعد محمد فين
وعد:انا
العسكري:الظابط عايزك
وعد بصدمة:سماح انتى اللى مقدمة فيا البلاغ
الظابط: سماح هانم دلوقتى المتهمة بتنكر التهمة الموجهة ليها حضرتك ايه أقوالك
سماح: هي كانت شغاله عند البيتوتى سنتر كانت بتجيء لي وشفتها وهي بتسرق عقد الماظ من عندي وجيت تقدم فيها بلاغ
الظابط: ايه اقوالك يا وعد
وعد: والله حضرتك انا سرقت حاجه
الظابط:طب ايه سبب البلاغ
سماح: لو سمحت يا فندم ممكن كلمه معاها علي انفراد
الظابط:اه طبعا اتفضلي
سماح: باقول لك ايه يا بنتي انت انا هخرجك من هنا مقابل انك تبعدي عن ابني خالص
وعد: حاضر هبعد عنه بس خرجيني من هنا
سماح:خلاص يا يا حضره الضابط انا متنازله عن البلاغ
الظابط: تمام قفل المحضر يا ابني تقدري تمشي يا وعد
روحت وعد الملجئ لقت صفاء فى وشها ومعاها شنطة هدومى
وعد: في حاجة
صفاء:انتى واحدة رد سجون ومش هتعدى اتفضلى برا
وعد: معلش انا اسفه علشان خاطري متمشنيش
صفاء:اطلعى برا
مشيت راحت على الكوافير ولحسن حظى لقيت حنان قاعده
حنان: ايه يا بنتي مختفيه بقى لك يومين وجايه ليه دلوقتي الشنطه دي
وعد للماء: انا اتطردت من الملجئ و حياتي تدمرت خلاص
حنان: يا حبيبتي احكي لي طيب حصل ايه
حكيت لها وعد كل حاجه
حنان: خلاص يا وعد ايه رايك تيجي تعيشي معي انا قاعده لوحدي
وعد: لا انا كده بتقل على حضرتك
حنان: يا حبيبتي تعالي بس يلا بينا
روحت مع حنان البيت دي كان بيت نظيف
حنان: ادخلي خدي دش وغيرت هدومي عقبال ما احضر لك العشاء
وعد: شكرا لحضرتك
دخلت اخذت شاور وطلعت اتعشيت ودخلت نمت وانا بافكر في حالي
********************
ثاني يوم الصبح شفته شفت عمر واقف بره قدام الكوافير
عمر: ازيك يا وعد عامله ايه يلا نخرج
وعد: باقول لحضرتك ايه ابعد عني خالص كفايه اللي مامتك عملته في
عمر: ماما عملت ايه ماما
وعد: مامتك حبستني يا عمر انا مش عايزه اشوفك ثاني
عمر: انا اسف يا وعد خلاص انا هامشى
وعد: يكون احسن
وعد زعلت النحتي عمر ما حاولتش يتمسك بها للدرجه دي هي رخيصه عنده ساعتها قررت وعد انها تخلي حياتها لشغلها و بس و هتكمل تعليمها بتبقى حاجه كبيره
عدت
عدت السنين ووعد اتخرجت من اعلام واشتغلت في قناة من القنوات
صاحب القناة (يوسف): جميلة يا وعد الحلقه كسرت الدنيا
وعد: شكرا لحضرتك
يوسف: وعد انا كنت عايز نمره التليفون والدتك
وعد: ايه هو في حاجه
يوسف: لا ما فيش بس انا بقالى سنتين باحبك يا وعد وعايزه اتقدملك
وعد بكشوف:حاضر اتفضل
عطيته النمره وانا مكسوفه منكرش كنت معجبه بيه
يوسف جه طلب ايدي من حنان وحنان وافقت وانا وافقت اتجوزنا بعدها بسنه وكل يوم كنت بحبه اكثر وبحترمه هو حنين قوي وعلى طول بيحاول يسعدني
يوسف:يلا يا وعد عشان نلحق الحفله
وعد: حاضر حاضر جاي اهو
النهارده حفله افتتاح القناه الجديده
حضرنا الحفله ولا حفله كانت جميله و احنا خارجين
عمر: وعد مش معقول،ازيك عامله ايه
وعد: كويسه اه نسيت اعرفك ده يوسف جوزي
عمر: جوزك تجوزت يا وعد
وعد: اه اتجوزت واحد حبني حب حقيقي واحد فضلني على كل الناس
عمر: تمام يا وعدي مع السلامه انا فعلا ما استاهلش حبك
طبعا يوسف كان واقف جنبي الى ان انا كنت حكياله كل حاجة
يوسف:يلا يا روحي
وعد:يلا يا قلبي
وبعد سنتين الحمد لله دلوقتي ربنا رزقني بليث وايلاف
اختار صح
********************
الهدف من الاسكريبت اللي عايزه اعرفكم  مش كل الناس الملاجئ ولادحرام وعد اهلها توفى في حادثه يعني هي مش بنت حرام تجوزت وعايش في حياه جميله ما ينفعش نقسى عليهم ربنا قال الرفق باليتيم

اترك رد

error: Content is protected !!